Fiets Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?


  • Totaal aantal stemmers
    209
Heb je gelijk in.

Hier verschiet ik best van. Ik weet dat er strenge regels zijn, maar dat die niet altijd even nauw genomen worden weet ik ook. Dat er ook effectief boetes voor uitgeschreven worden en dan nog zo hoog is een verrassing voor mij.


Klopt, maar vraag me af of dat echt zo dikwijls gebeurt. Er is natuurlijk ook nog het verschil wanneer je onder de verantwoordelijkheid van een bedrijf bezig bent of je in je vrije tijd bezig bent.
Kijk naar Kontrimo. Die Michel riskeerde een jaar celstraf omdat zijn personeel niet veilig werkte he...
 
Uiteraard krijgen de kindjes bijna allemaal een helm buiten die in de bakfiets dan, want een plastieken regenhoes beschermt de hoofdjes. :unsure:
Dit vind ik enorm onverantwoord van de ouder(s), zo'n bakfiets, waarin kinderen vooraan zitten. Die kinderen moeten vertrouwen op degene, die op de fiets zit en rekening houdend dat je wel eens fel in de remmen moet gaan, schuiven ze al naar voren.
Met een aanrijding langs voren, zie je de kinderen enkele meters verder liggen. Wie op dat idee is gekomen, begrijp ik toch niet.
Wat is er mis met een kinderzitje achteraan?
Als je met twee of meer kinderen zit, kan je evengoed het openbaar vervoer nemen, als je geen wagen hebt / geen tweede ouder beschikbaar is.
Of neem een school dichterbij, als de afstand te ver is met zulke klein mannen.
Ik vraag me vooral af of diegenen die geen helm wil dragen, ook geen dragen op een moto. Want de kans dat je daar valt is toch maar even groot?
Is dat niet om ook de ogen te beschermen tegen iets grotere insecten / steentjes van je voorligger op de baan?
Heb nog nooit een motorijder met open vizier zien rijden.
En snelheid natuurlijk. Het gevoel dat je iets ergers kan meemaken tegen 60km/u, dan tegen 20km/u.
De gewone fiets gaat ook stilletjes aan plaatsmaken voor een e-bike etc
Please no.
- Brandjes thuis door de lader.
- Nog hogere snelheden.
- Bovenstaande tezamen met fietsen op het voetpad - want anders moeten ze ocharme aanschuiven op de autobaan - komt niet goed, als je als voetganger om de bocht komt gestapt of gelopen.
- Meer mensen met overgewicht.
Ik zou het met lede ogen aanzien om over tien jaar geen enkele normale fiets meer te zien op straat en iedereen me met gemak voorbijrijdt :frown:.

Ik vraag me af waarom er nu een lichte druk is om fietshelmen te verplichten bij kinderen?
Omwille van het zwaargewonde kind?
Waren er tien, twintig jaar geleden geen zware ongevallen met kinderen zonder helm?
In de koers hebben ze het 20j terug verplicht na een dodelijk ongeval van een coureur.
Waarom ze in de politiek vroeger niet hebben gedacht om dat te verplichten bij kinderen is me een raadsel.
Je wil toch je kinderen beschermen tegen zovele zaken?
Als ze dat deden in de vorm van reclameblokken op tv (pakt eind jaren negentig) om het te promoten en nadien te verplichten, dan zat je nu met mid-twintigers- en dertigers, die veelal met helm zouden rondfietsen.

Je had dan nog de oudere generatie zonder helm, maar je weet hoe kinderen zijn:
"Papa, mama, waarom dragen jullie geen helm? Ik vind dat niet zo tof!"

Uiteindelijk voor volwassenen hoeft een verplichting niet.
Je bent dan oud genoeg om de gevolgen te dragen van je acties.

Zelf nooit gedragen op een gewone fiets, wel op een koersfiets.
Nooit iets voorgehad. Supervoorzichtig en kan alles goed inschatten.
Heb zelfs in mijn jongere jaren jarenlang zonder deftige remmen rondgereden 😅.
 
En skateboarders rijden véél trager dan fietsers he.
In tegenstelling zoekt een skateboarder natuurlijk wel het gevaar op :unsure: Daar geen helm dragen is wat onnozel, maar zoals in het filmpje wordt aangegeven wordt dat dan weer als uncool gezien en hoor je niet bij het groepje van lefgozers.
 
Een aantal jaren terug tijdens mijn stage in contact gekomen met een sportieve, jonge twintiger die door een ongelukkige val een reusachtige hersenbloeding had en door het oog van de naald kroop (en aankeek tegen levenslange gevolgen). Zowel de neurologen als de spoedartsen waren heel duidelijk dat het mét helm een eerder banaal ongeval zou zijn geweest. Het bekijken van de scans was toen een eye-opener, toen een tijdje gefietst met helm maar door allerlei redenen (jeugdige overmoed, vergeten,...) niet blijven doen.
Dan vorig jaar zelf een lelijke val gemaakt met mijn fiets (ik fiets heel veel), sindsdien altijd op. Ook eigenlijk als logisch voorbeeld naar de kinderen. Wanneer ik hem nu eens vergeet 'voel' ik mij onbeschermd en zet ik hem meteen op. Ik zou geen probleem hebben met een verplichting, integendeel. Ik zie ook veel parallellen met de autogordel-discussie vroeger, nu is dat ook gewoon een gewoonte waar niemand meer om maalt.
 
In tegenstelling zoekt een skateboarder natuurlijk wel het gevaar op :unsure: Daar geen helm dragen is wat onnozel, maar zoals in het filmpje wordt aangegeven wordt dat dan weer als uncool gezien en hoor je niet bij het groepje van lefgozers.
Ik kan u daar wel in volgen, anderzijds is u in het verkeer begeven ook "het gevaar opzoeken". De keren dat ik iets serieus met de fiets voor heb gehad, kon ik er geen enkele keer iets aan doen. (2x letterlijk aangereden op fietspad, 1x een openvliegende deur). Terwijl ik op 20 jaar skateboarden nooit iets heb voorgehad dat in de buurt kwam van die ernst.
 
Ik kan u daar wel in volgen, anderzijds is u in het verkeer begeven ook "het gevaar opzoeken". De keren dat ik iets serieus met de fiets voor heb gehad, kon ik er geen enkele keer iets aan doen. (2x letterlijk aangereden op fietspad, 1x een openvliegende deur). Terwijl ik op 20 jaar skateboarden nooit iets heb voorgehad dat in de buurt kwam van die ernst.
Het verkeersbeleid moet zich erop toespitsen dat de traffic flow zo conflictvrij kan verlopen. Dat is in Nederland dan weer beter geregeld met de nadruk op conflictvrije kruispunten, dat is iets wat hier wel begint op te komen. Bij skateboarden zoek je risico's op, dat doe je niet als je "normaal" gaat fietsen (mountainbike is dan weer een ander verhaal).

Brute pech kan je altijd hebben, natuurlijk. Verkeerd vallen of een andere weggebruiker die je aanrijdt. 100% ongevallen uitsluiten is dan ook onmogelijk, maar je kan het risico op ongevallen wel zoveel mogelijk proberen wegnemen. Een helm is een preventiemiddel, maar is ook niet zaligmakend. Als je een risicoanalyse doet, is een helm niet het eerste wat je doet om ongevallen te vermijden maar als blijkt dat de genomen maatregelen niet toereikend zijn om die risico's in te dijken is een helmplicht wel een optie.
 
Laatst bewerkt:
Het verkeersbeleid moet zich erop toespitsen dat de traffic flow zo conflictvrij kan verlopen. Dat is in Nederland dan weer beter geregeld met de nadruk op conflictvrije kruispunten, dat is iets wat hier wel begint op te komen. Bij skateboarden zoek je risico's op, dat doe je niet als je "normaal" gaat fietsen (mountainbike is dan weer een ander verhaal).

Brute pech kan je altijd hebben, natuurlijk. Verkeerd vallen of een andere weggebruiker die je aanrijdt. 100% ongevallen uitsluiten is dan ook onmogelijk, maar je kan het risico op ongevallen wel zoveel mogelijk proberen wegnemen. Een helm is een preventiemiddel, maar is ook niet zaligmakend.
Welja, maar de meeste zware verwondingen (zeker hoofdletsels) bij skateboarden komen ook niet door "de val", maar eerder door het feit dat je met uw hoofd tegen een ander obstakel botst. En dat is eigenlijk net hetzelfde met de fiets. Hier in de buurt is er zo bvb iemand gestorven omdat die met de fiets viel en toevallig op zo'n stenen muurtje in een gracht terecht kwam. Die val zelf was vrij onschuldig, maar gewoon brute pech dat daar net zo'n muurtje stond.

Natuurlijk zijn conflictvrije situaties nog een pak beter, maar realistisch zijn we 100 jaar verder voordat dat er van komt.
 
Ik draag bijna altijd een helm. Tenzij dat het is voor korte ritjes met de gewone fiets, dan durf ik hem al eens uit te laten.
Met de koersfiets draag ik altijd een helm, aangezien de snelheid dan hoger ligt dan met een gewone fiets. MTB is ook steeds met helm, aangezien je dan al vaker eens valt als je offroad gaat.
Ik heb al eens een fietshelm gehad die gescheurd was na een val op reis, ik had zelf niks maar zonder helm had het misschien slechter geweest.
 
Welja, maar de meeste zware verwondingen (zeker hoofdletsels) bij skateboarden komen ook niet door "de val", maar eerder door het feit dat je met uw hoofd tegen een ander obstakel botst. En dat is eigenlijk net hetzelfde met de fiets. Hier in de buurt is er zo bvb iemand gestorven omdat die met de fiets viel en toevallig op zo'n stenen muurtje in een gracht terecht kwam. Die val zelf was vrij onschuldig, maar gewoon brute pech dat daar net zo'n muurtje stond.

Natuurlijk zijn conflictvrije situaties nog een pak beter, maar realistisch zijn we 100 jaar verder voordat dat er van komt.
Confictvrije situaties zijn hopelijk toch wel sneller op te lossen dan dat, maar ook in zo'n ideale situatie ga je nog mensen hebben die met de fiets vallen. Het blijft een ding op twee wielen hé. Met voertuig op drie of vier wielen moet je al meer "moeite" doen om te vallen.
 
Als ik zie in een Marmotte hoe veel gekken er daar naar beneden vlammen in een afdaling dan vraag ik mij toch af of die dan allemaal hun leven beu zijn ofzo. Je hebt op de fiets niks van bescherming buiten uw helm dan, een koerspakje gaat niet veel helpen als je aan 80km/u valt in een afdaling. Ik vind 60-70km/u bergaf al meer dan rap genoeg. Je moet dan maar eens op een steentje rijden of in een put rijden en een klapband hebben.
En elk jaar zijn er bij die granfondo's mensen die vallen en met de ambulance moeten afgevoerd worden.
 
Als ik zie in een Marmotte hoe veel gekken er daar naar beneden vlammen in een afdaling dan vraag ik mij toch af of die dan allemaal hun leven beu zijn ofzo. Je hebt op de fiets niks van bescherming buiten uw helm dan, een koerspakje gaat niet veel helpen als je aan 80km/u valt in een afdaling. Ik vind 60-70km/u bergaf al meer dan rap genoeg. Je moet dan maar eens op een steentje rijden of in een put rijden en een klapband hebben.
En elk jaar zijn er bij die granfondo's mensen die vallen en met de ambulance moeten afgevoerd worden.

SPOILER: UNPOPULAR OPINION BELOW :hurrr:

Ik vraag me ook af of mensen die een helm dragen geen soort van vals gevoel van veiligheid hebben en dan (onbewust) gevaarlijk(er) gaan fietsen.
Terwijl als je zo'n helm ziet, het enige waar dat tegen beschermt is een val frontaal op het 'bovenhoofd'. Een helm is sowieso beter dan geen helm (de cijfers spreken voor zich), en zal in sommige gevallen het verschil tussen leven en dood uitmaken. Maar als ik mensen zie vallen (en de keren dat ik al gevallen ben), hoe zwaar dan ook, is het hoofd (dus zeker de bovenkant van het hoofd) vrijwel altijd het enige lichaamsdeel dat gespaard blijft, zelfs nog maar van minieme schaafwondjes. Ja, what if en wat als je op het hoofd valt, maar als je frontaal op je gezicht (of kin, zelf al meegemaakt) valt, ook zelfs dan maakt een helm meestal weinig uit. Een helm zal van cruciaal belang zijn bij sommige ongevallen bij zeer specifieke manieren van vallen, maar doen alsof een helm de holy grail is en het fietsen plots niet meer onveilig maakt is zware bs. Veel belangrijker is de, vaak nog armzalige, staat van weginfrastructuur. Als je van fietsveiligheid echt een punt wilt maken, moet je daar beginnen, i.p.v. eerst een helmverplichting in te voeren.

Als je dan toch spreekt over gevaarlijke zaken, een step, dat is pas iets gevaarlijk. Als je valt is dat bijna automatisch op het gezicht/hoofd. Onlangs nog zo iemand gezien op zo'n step die echt een stuk sneller dan 25 ging. Ik rij nog liever tegen 200 op een andere auto in, dan tegen 40 te vallen op een step.
 
Laatst bewerkt:
Maar niemand die hier toch beweert dat vallen plots veilig is? Feit is wel dat uw hoofd uw zwakste punt is ALS je valt als fieters. Een gebroken arm vs een schedelbreuk, ik weet wat ik zou verkiezen...

En aangezien de meeste die hier zitten en bewust de helm dragen, ook diegene zijn met kinderen lijkt het me straf dat die plots meer risico's zouden opzoeken enkel omdat ze een helm dragen.
 
Ik rij nog liever tegen 200 op een andere auto in, dan tegen 40 te vallen op een step.
Omdat je dan weet dat je garantie morsdood bent? 😅

Als je van fietsveiligheid echt een punt wilt maken, moet je daar beginnen
Dat is een beetje gelijk de discussie rond snelheidslimieten in het verkeer die op een ander topic gehouden is. Zou dat idealiter beter zijn? Ja. Gaan ze dat doen, nee.

Die helm kan je zelf kiezen en kan je als je dan toch door dat slechte wegdek valt, misschien wel redden. Nadruk op MISSCHIEN.
 
Altijd wel grappig om te zien hoe onoverwinnelijk sommigen zich voelen op zo'n stepke. Stiekem hoop ik op een oneffenheid in de weg dan 🤷‍♂️
Goh, ik gebruik zo'n step om van kantoor naar station te rijden etc, en dat valt eigenlijk heel goed mee qua stabiliteit bij oneffenheden enzo hoor. Uw oog moet wat getraind zijn om kiezeltjes etc te spotten, en je moet geen idiote dingen doen (dezelfde die je met een fiets ook niet zou doen), maar over het algemeen zijn die dingen eigenlijk best controleerbaar.

Maar zoals met alles, je moet beseffen dat je met iets risicovol rondrijdt, gedraag u er ook naar. Tegen 25 op een vlak asfalt fietspad, geen probleem. Tegen 25 op gladde klinkers terwijl het regent, dan weet je dat uw voorwiel geen grip heeft...
 
Maar niemand die hier toch beweert dat vallen plots veilig is? Feit is wel dat uw hoofd uw zwakste punt is ALS je valt als fieters. Een gebroken arm vs een schedelbreuk, ik weet wat ik zou verkiezen...

Bwah, als je de teneur ziet van de thread hier, sommigen denken echt dat ze plots superman zijn omdat ze een helmpje op hun kop hebben.
Voor de rest heb je gelijk, maar dat ontken ik ook nergens.

Omdat je dan weet dat je garantie morsdood bent? 😅

Ja, eigenlijk wel. Liever dat dan alles te breken in het gezicht. Daar is ook geen enkele soort helm die u beschermt bij het vallen met een step. Of je moet al een soort van Daft Punk helm opzetten. 😂 Met een gewone helm heb je dan misschien geen schedelbreuk, maar je kan wel een abonnement nemen bij de afdeling mond-, kaak- en aangezichtschirurgie. En je zal ook niet veel swipes meer krijgen op tinder.

DIe zijn ook gewoon verboden...

Je ziet ze nochtans wel vaak rondrijden. Hetzelfde voor met 2 op een step, is zogezegd ook verboden, maar ik zie het nog tientallen keren elke dag hier in Antwerpen.

Altijd wel grappig om te zien hoe onoverwinnelijk sommigen zich voelen op zo'n stepke. Stiekem hoop ik op een oneffenheid in de weg dan 🤷‍♂️

Er woont hier in het straat zo ene met een step die sneller gaat dan een brommer. Ik zie hem geregeld vertrekken of voorbij vlammen: zonder helm, op sleffers, en vaak dan nog met één hand op z'n iphone bezig. En dan ook nog geregeld zat. 😂

Heb zelf ook een step (wel maar ene dat 'maar' 25 gaat), en je voelt je daar eigenlijk wel stabiel op. Als je natuurlijk met beide handen rijdt, naar achter leunt en niet tegen volle planché op de stoep of in de bochten vliegt enzo. Op zo'n ding dat 40/50 gaat, lijkt me die veiligheid al een heel stuk minder.
 
Terug
Bovenaan