Fiets Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?


  • Totaal aantal stemmers
    209
Ik kom ook van "pfoe nee trekt op niets en kans is klein dat mij iets gaat gebeuren" maar nu zit ik toch in het ander kamp.

Ook iets teveel horror verhalen al gehoord van mensen die vallen zonder helm.

Iemand die ik ken haar broer heeft een mentale beperking door tegen 15 per uur fout te vallen met de fiets.
 
Ik kom ook van "pfoe nee trekt op niets en kans is klein dat mij iets gaat gebeuren" maar nu zit ik toch in het ander kamp.

Ook iets teveel horror verhalen al gehoord van mensen die vallen zonder helm.

Iemand die ik ken haar broer heeft een mentale beperking door tegen 15 per uur fout te vallen met de fiets.

True, maar als je kijkt naar de statistieken van wie er voornamelijk die zware hersenletsels oploopt: overwegend oude mensen op een elektrische fiets.
De kans dat je door een val met een gewone fiets een blijvend hoofdletsel overhoudt, als je bedacht en 'goed' rijdt (dus het verkeer en de weg goed in de gaten houden), is nu toch wel bijzonder klein. Als je echt zo'n angst hebt voor al die kleine risico's, dan ga je ook wandelen met een helm en enkelbeschermers. M'n ex-stiefmoeder heeft eens haar hiel gebroken (wist zelfs niet dat dat mogelijk was) toen ze uitstapte uit de auto. Tja.

Moest ik met zo'n racemachine op twee wielen (=speedpedelec) rondrijden, ja dat is iets anders.
 
True, maar als je kijkt naar de statistieken van wie er voornamelijk die zware hersenletsels oploopt: overwegend oude mensen op een elektrische fiets.
De kans dat je door een val met een gewone fiets een blijvend hoofdletsel overhoudt, als je bedacht en 'goed' rijdt (dus het verkeer en de weg goed in de gaten houden), is nu toch wel bijzonder klein. Als je echt zo'n angst hebt voor al die kleine risico's, dan ga je ook wandelen met een helm en enkelbeschermers. M'n ex-stiefmoeder heeft eens haar hiel gebroken (wist zelfs niet dat dat mogelijk was) toen ze uitstapte uit de auto. Tja.
Denk je dat nu echt?
Ik ken meerdere mensen met heel zware verwondingen na een fietsongeval waarbij ze "normaal" reden hoor. Waarvan 2 waarbij de dokters letterlijk hebben gezegd dat hun leven gered is door hun helm.
Ik ken ook mensen die gestorven zijn door een slechte val, maar veel minder dan diegenen die iets voor gehad hebben met fiets.
 
True, maar als je kijkt naar de statistieken van wie er voornamelijk die zware hersenletsels oploopt: overwegend oude mensen op een elektrische fiets.
De kans dat je door een val met een gewone fiets een blijvend hoofdletsel overhoudt, als je bedacht en 'goed' rijdt (dus het verkeer en de weg goed in de gaten houden), is nu toch wel bijzonder klein. Als je echt zo'n angst hebt voor al die kleine risico's, dan ga je ook wandelen met een helm en enkelbeschermers. M'n ex-stiefmoeder heeft eens haar hiel gebroken (wist zelfs niet dat dat mogelijk was) toen ze uitstapte uit de auto. Tja.

Hoe goed en bedachtzaam je zelf ook fietst, het gedrag van andere weggebruikers heb je niet in de hand.

Maar ieder zijn keuze in het dragen ervan!
 
True, maar als je kijkt naar de statistieken van wie er voornamelijk die zware hersenletsels oploopt: overwegend oude mensen op een elektrische fiets.
De kans dat je door een val met een gewone fiets een blijvend hoofdletsel overhoudt, als je bedacht en 'goed' rijdt (dus het verkeer en de weg goed in de gaten houden), is nu toch wel bijzonder klein. Als je echt zo'n angst hebt voor al die kleine risico's, dan ga je ook wandelen met een helm en enkelbeschermers. M'n ex-stiefmoeder heeft eens haar hiel gebroken (wist zelfs niet dat dat mogelijk was) toen ze uitstapte uit de auto. Tja.

Moest ik met zo'n racemachine op twee wielen (=speedpedelec) rondrijden, ja dat is iets anders.

Dat is dus echt grote zever. Hoeveel zijn er al niet die langs een auto passeren en dat die net zijn portier open zwaait. Als je die boord van de deur dan tegen je hoofd hebt dan ga je zelfs met een gewone fiets een goeie beschermengel nodig hebben.

En dan nog, als je voorwiel rap genoeg weg schiet door een borduur of steen heb je de tijd niet meer om je handen te zetten en dan heb je ook weer veel geluk nodig dat je die klap niet met je hoofd opvangt.

Dat heeft totaal niks met snelheid te maken. Snelheid zorgt voor ergere schaafwonden, maar breuken en hoofdletsels heb je evenveel bij tragere snelheden.
 
Laatst bewerkt:
Staat hier zeker op de planning om er ene te gaan kopen, maar t’is er nog niet van gekomen… 😅

Altijd met een gewone stadsfiets naar het werk gereden, daar zou ik persoonlijk nooit zonder verplichting een helm op dragen, maar recent vervangen door een koersvelo dus de snelheid is een pakske hoger nu.
 
Enkel op de speed pedelec, niet op de gewone fiets. Het "helpt" niet dat ik in al die jaren dat ik met de fiets rij nog geen serieuze val heb meegemaakt (en dat is een ongeldig excuus). Mocht ik morgen een serieuze val maken, zoals enkelen hierboven, zou ik er misschien wel eentje dragen.

Maar dus wel met de speed pedelec, aangezien je dan tegen 40 km/u rijdt en een ongeval meteen een héél stuk serieuzer is dan wanneer je 20 km/u rijdt. En ook dat is niet helemaal waar: je kan traag rijden en hard worden aangereden door een auto. Dus ook dat is een excuus.
wel, dat laatste is mij dus gebeurd, vanuit stilstand (in een veel te zware vitesse) aan een kruispunt vertrekken en een auto die veel te rap door de bocht kwam. Ik wist dat ik niet meer over geraakte, dus nog geremd op het linkervak in de hoop dat ze voor mij zou doorgaan, maar die is uitgeweken naar links (omdat ze dacht dat ik verder ging fietsen) en heeft me vol op mijn achterwiel geraakt. Met resultaat dat ik de lucht in ben gekatapulteerd. Het licht is toen wel efkes uit gegaan, maar ben daar dus redelijk goed uitgekomen mede dankzij mijn helm en heel veel geluk bij een ongeluk: want het staat daar vol met verkeersborden waar ik tegen kon vliegen, een vangrail die mij had kunnen opensnijden en een paar meter verder en ik zou in de haven van Gent gedobberd hebben, maar ben gelukkiglijk gewoon in het gras geland. Schaafwonden op het gezicht, kneuzingen over het lichaam, interveneuze tromboze in de kuit, etc, maar ongetwijfeld heeft die helm er wel voor gezorgd dat mijn hoofd niet als een meloen opengebarsten is bij het neerkomen op de grond en daardoor loop ik hier dus nog rond.
 
Fietshelm meesleuren? Kunt die ook gewoon in uw fietstas steken of zelfs gewoon aan uw stuur hangen, desnoods met een slotje. Niemand gaat een fietshelm stelen.
 
wel, dat laatste is mij dus gebeurd, vanuit stilstand (in een veel te zware vitesse) aan een kruispunt vertrekken en een auto die veel te rap door de bocht kwam. Ik wist dat ik niet meer over geraakte, dus nog geremd op het linkervak in de hoop dat ze voor mij zou doorgaan, maar die is uitgeweken naar links (omdat ze dacht dat ik verder ging fietsen) en heeft me vol op mijn achterwiel geraakt. Met resultaat dat ik de lucht in ben gekatapulteerd. Het licht is toen wel efkes uit gegaan, maar ben daar dus redelijk goed uitgekomen mede dankzij mijn helm en heel veel geluk bij een ongeluk: want het staat daar vol met verkeersborden waar ik tegen kon vliegen, een vangrail die mij had kunnen opensnijden en een paar meter verder en ik zou in de haven van Gent gedobberd hebben, maar ben gelukkiglijk gewoon in het gras geland. Schaafwonden op het gezicht, kneuzingen over het lichaam, interveneuze tromboze in de kuit, etc, maar ongetwijfeld heeft die helm er wel voor gezorgd dat mijn hoofd niet als een meloen opengebarsten is bij het neerkomen op de grond en daardoor loop ik hier dus nog rond.
Wel ja, perfect voorbeeld waarom je het wel zou dragen. Je moet maar de pech hebben om zo te vallen dat je mogelijk een hersenletsel krijgt of de dood vindt. Ik voel me nog altijd veilig op de gewone fiets zonder helm, maar ik moest maar eens pech hebben ...

Ik vind het alleen een moeilijke beslissing om het voor iedereen te verplichten. Maar ja. Dat was destijds ook het geval met rookverbod. Moord en brand werd er geschreeuwd. Nu is er amper iemand die nog vraagt om dat terug te draaien.
 
op de gewone fiets niet, ook geen behoefte aan altijd maar meer veiligheid.
Al draag ik op mijn koersfiets wel steeds een helm
 
Met racefiets altijd. Bij meer dan 1km met zoontje ook. Indien alleen op de fiets niet, don't ask why.
 
Bij het recreatief fietsen altijd al gedaan en sinds 2 jaar ook bij functionele verplaatsingen. Trigger was een hersenbloeding bij iemand waarmee ik op vakantie was: borduur verkeerd ingeschat.
 
Hoe goed en bedachtzaam je zelf ook fietst, het gedrag van andere weggebruikers heb je niet in de hand.

Maar ieder zijn keuze in het dragen ervan!
Plus een steentje, een gladde steen, zelfs een plotse windvlaag kan genoeg zijn.

Op zich is dat zoals de autogordel hé. Je kan daar ook argumenteren dat je niet zal crashen als je goed rijdt, maar je hebt een ongeluk nu eenmaal niet altijd in de hand.
 
Zo goed als altijd. Ook (zeker) voor woon-werk. ik vertrouw op mijn eigen skills op de fiets, maar heb nul vertrouwen in mijn medeweggebruikers.
Ik heb een kapotte helm als reminder in de garage hangen (mezelf met de mtb tegen een betonpaal geparkeerd aan 25 per uur).
 
Aja, en als je wilt zien wat er met een helm kan gebeuren door aan zeer lage snelheid zijdelings neer te gaan, hier een foto van mijn fietshelm 3 jaar geleden. Het heeft heus niet enkel met snelheid te maken.
 
Nooit gedragen, zal het ook nooit doen.

Ik snap niet dat je zoveel volwassenen ziet fietsen met een helm op als ze op een gewone stadsfiets zitten te fietsen hier bij ons in’t dorp en omstreken.

Nog nooit gevallen en wat is de kans ook als ge gewoon wat rond de kerktoren fietst.

Nu goed, ik fiets ook amper. Mijne bakker is op nog geen 2 km en zelfs dan pak ik de auto.
 
Sinds kort wel. Net een nieuwe e-bike gekocht en ook een helm erbij. In eerste plaats voor de veiligheid, in de andere plaats als voorbeeld voor onze dochter. Het is een beetje zoals met skiën. In mijn jeugd droeg niemand een helm tijdens het skiën. Nu word je raar bekeken als je er geen op hebt. Dat zie ik ook nog gebeuren bij fietsen of toch zeker bij e-bikes.
 
Terug
Bovenaan