Via welk medium lees jij het liefste?

  • E-reader

    Stemmen: 27 34,2%
  • Tablet/smartphone

    Stemmen: 1 1,3%
  • Hardback

    Stemmen: 16 20,3%
  • Paperback

    Stemmen: 34 43,0%
  • Audioboeken

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    79
  • Had je dit vorig jaar gevraagd, had ik volmondig fysieke boeken gezegd. Ik heb echter sinds 5 maanden een Kindle en ik heb geen fysiek boek meer aangeraakt. Ik had op voorhand echt niet verwacht zo'n fan te worden van de Kindle want "dat leest toch niet zo gemakkelijk/leuk" maar ik vind er uiteindelijk weinig verschil aan en het heeft eigenlijk enkel maar voordelen. Ik kan letterlijk overal lezen en heb hiervoor maar 1 hand nodig, ik heb elk boek dat ik wil lezen onmiddellijk en de boeken zijn vaak nog eens goedkoper ook. En op vakanties hoef ik geen verscheidene kilos aan boeken meer mee te nemen :)
  • Nu ik de Kindle heb, lees ik letterlijk overal. Aan de ontbijttafel, op de wc, op straat op weg naar de winkel of de kleuterschool, op het OV, achter mijn bureau, in de zetel en in bed.
  • Ik heb ook nog zeker een 30-tal ongelezen fysieke boeken liggen die ik gekocht heb op een moment waarvan ik dacht dat ik ze wel interessant zou vinden om te lezen, maar uiteindelijk niet aan begonnen ben en ze soms jarenlang op de boekenkast laat liggen. Ik probeer tegenwoordig wel enkel boeken te kopen om ze onmiddellijk te lezen, en met een Kindle gaat daat gemakkelijker.
  • Ik lees vooral Fantasy. Ongeveer 90% van wat ik lees is Fantasy. De rest is historische fictie of historisch non-fictie. Af en toe (1 boek per jaar) sport non-fictie.
  • Ik herlees heel graag. Mijn favoriete reeksen (Wheel of Time, Malazan) heb ik ettelijke keren herlezen. Bij Wheel of Time heb ik bepaalde boeken (The Shadow Rising, Lord of Chaos) gemakkelijk 10x gelezen. Sommige scenes (Dumai Wells, Nynaeve-Logain, het einde van boek 2, het einde van boek 12) heb ik ontelbare keren gelezen en ik blijf elke keer dezelfde kippenvel-reacties krijgen :love:
  • Wat dat betreft, is dat wel in de papieren versies. Op de Kindle is het toch moeilijker om te genieten van mooie map art en lastig om snel bepaalde scenes/passages terug te vinden (of ik heb die functie nog niet gevonden).
  • Ik lees alles in het Engels, tenzij het een Nederlandstalige auteur betreft. En dat zal dan voornamelijk non-fictie zijn. Ik heb het ooit eens geprobeerd om een oorspronkelijk Engelstalig Fantasyboek in het Nederlands te lezen en ik vond die namen vaak heel idioot klinken en het las eigenlijk vrij ongemakkelijk.
  • Ik gebruik goodreads om bij te houden welke boeken in gelezen heb, ik geef ze een ratig en probeer ook een review te plaatsen. Hiermee begonnen in 2019 toen ik na een jarenlange break weer terug begon met lezen. Ondertussen 200 boeken gelezen en gerate, al is de helft ervan toegevoegd op dag 1 als "gelezen in het verleden". Ik vind het ook een handige website om reviews te lezen van andere lezers met dezelfde smaak als ikzelf. Op die manier weet ik mijn "te lezen"-lijstje altijd up to date te houden.

Soms twijfel ik ook of ik zo geen e-reader zou halen. Ik denk dat ik dan sneller en meer zou lezen (zeker in bed waar ik bv. geen boek mee naartoe wil nemen omdat men vriendin wakker wordt van het licht).
 
Ik ook ja, al ben ik iets minder blij met de slijtage. Mijn Malazan paperbacks vallen bijna uiteen en mijn hardcover kopie van Oathbringer is verwoest door een wilde kat die op mijn schoot sprong en mijn glas cola omver stootte. En toen ik op vakantie ging, nam ik een aparte zak met een tiental boeken mee omdat ik niet kon kiezen :tongue: Misschien toch eens een e-reader overwegen.
Uiteindelijk toch gezwicht en ik moet toegeven dat ik fan ben. Ligt toch fijner en lichter in de hand dan het doorsnee fantasy boek.
 
Soms paperbacks. Soms hardbacks. Hardbacks blijven wel iets mooier met de tijd. Als de hardback goedkoper is dan de paperback of het niet veel scheelt, zal ik daar wel voor gaan.
 
Ik zweer bij hardcover, maar koop ook niet zo vaak boeken dus de meerprijs vind ik niet zo erg.
De laatste tijd begin ik meer en meer te neigen naar een Kindle, dus dat zal er bij de eerstvolgende promo wel van komen.
 
Ik ben van plan de komende tijd eens wat boeken te herlezen. Normaal doe ik dat niet omdat ik nog zoveel te lezen heb, maar onlangs heb ik een oude favoriet opnieuw uitgelezen en dat is me goed bevallen. Door nu ouder te zijn en meer gelezen te hebben, las ik het nu waarschijnlijk op een andere manier dan toen. Ik wist nog wel in vage, grote lijnen hoe de plot in elkaar stak, maar omdat ik het meer dan 10 jaar geleden voor het eerst gelezen heb, had ik niet zo'n groot déjà lu gevoel.

Eerder in dit topic zei ik dat ik het liefst paperback boeken lees en dus ook bezit. Ter voorbereiding op het derde deel van de Wolf Hall trilogie van Hilary Mantel wilde ik de eerste twee delen nog eens herlezen. Ik heb mijn oude
Nederlandse vertalingen weggeschonken en vervangen door recente Engelstalige hardcovers. Wat een prachtige uitgaven, als er vaker zoveel zorg in gestoken was, zou ik sneller geneigd zijn om van mijn absoluut favoriete boeken een mooie hardcover editie op de kop te tikken. Enige probleem is het gewicht, ik schat dat het derde deel toch wel meer dan een kg weegt.

 
- Ik lees het liefst paperback, maar hardcover staat mooier in de boekenkast
- Enkel op papier, ik snap waarom mensen een e-reader hebben en gebruiken, maar ik hou er net van om pagina's te kunnen omslaan en de geur van een boek
- Verschillende genres, gewoon "wat me aanspreekt"
- Dankszij jullie een "Goodreads" account gemaakt, handig!
- Veel te lang niet gelezen, als kind las ik elke dag, nu na jaren terug begonnen en ik kan er echt volledig in opgaan en mezelf wat van de buitenwereld afsluiten
- Ik lees vaak 's avonds in de zetel of in bed
 
- Ik lees het liefst paperback, maar hardcover staat mooier in de boekenkast
- Enkel op papier, ik snap waarom mensen een e-reader hebben en gebruiken, maar ik hou er net van om pagina's te kunnen omslaan en de geur van een boek
- Verschillende genres, gewoon "wat me aanspreekt"
- Dankszij jullie een "Goodreads" account gemaakt, handig!
- Veel te lang niet gelezen, als kind las ik elke dag, nu na jaren terug begonnen en ik kan er echt volledig in opgaan en mezelf wat van de buitenwereld afsluiten
- Ik lees vaak 's avonds in de zetel of in bed
Dat van als kind erg vaak lezen en als volwassene totaal niet herken ik.

Ik heb nog een backlog van GoT + volledige HP reeks (beide Engels) in paperback vorm.
Ik denk dat GoT als eerste aan de beurt komt, de serie ligt al niet meer vers in het geheugen dus dan is de boeken lezen een leuke opfrissing en de gelegenheid om veel meer details te weten te komen :)

Ik zou het lezen ook als een soort therapie voor de hersenen willen gebruiken, loslaten van het multi-tasken en focussen op 1 taak.
Iets wat we wel eens verleren in de huidige maatschappij.
 
Ik zou echt heel, HEEL graag kunnen genieten van een boek te lezen, maar ik merk dat mijn attention span vaak gewoon te kort is om er in op te gaan.
Ik kan dingen lezen en wanneer er 30 pagina's later naar gereffereerd wordt niet meer weten waarover het gaat. Zo ook met namen bvb.
Ik vind ook nooit echt een comfortabele houding om iets langdurig te lezen.
Desondanks heb ik wel een Kindle waar ik van tijd wat science fiction op probeer te lezen.
 
Ik zou echt heel, HEEL graag kunnen genieten van een boek te lezen, maar ik merk dat mijn attention span vaak gewoon te kort is om er in op te gaan.
Ik kan dingen lezen en wanneer er 30 pagina's later naar gereffereerd wordt niet meer weten waarover het gaat. Zo ook met namen bvb.
Ik vind ook nooit echt een comfortabele houding om iets langdurig te lezen.
Desondanks heb ik wel een Kindle waar ik van tijd wat science fiction op probeer te lezen.
Dat is iets waar je echt op moet oefenen. Misschien eens kortverhalen een kans geven, die je in 1 zitting uit kan lezen?
 
Ik zou echt heel, HEEL graag kunnen genieten van een boek te lezen, maar ik merk dat mijn attention span vaak gewoon te kort is om er in op te gaan.
Ik kan dingen lezen en wanneer er 30 pagina's later naar gereffereerd wordt niet meer weten waarover het gaat. Zo ook met namen bvb.
Ik vind ook nooit echt een comfortabele houding om iets langdurig te lezen.
Desondanks heb ik wel een Kindle waar ik van tijd wat science fiction op probeer te lezen.
Dagboekaantekeningen, briefwisselingen en aforismen zijn dan wel interessant om te lezen. Brieven uit Genua van Ilja Leonard Pfeijffer vind ik bijvoorbeeld wel goed. Die kan je zelfs willekeurig openslaan op een bepaalde pagina, want er zit geen verhaallijn in dat je moet volgen. Zoals @coldplayke aangeeft zijn kortverhalen ook goed om te "leren" lezen.
 
Dagboekaantekeningen, briefwisselingen en aforismen zijn dan wel interessant om te lezen. Brieven uit Genua van Ilja Leonard Pfeijffer vind ik bijvoorbeeld wel goed. Die kan je zelfs willekeurig openslaan op een bepaalde pagina, want er zit geen verhaallijn in dat je moet volgen. Zoals @coldplayke aangeeft zijn kortverhalen ook goed om te "leren" lezen.
Nog een aanrader om hieraan toe te voegen is Braziliaanse brieven van August Willemsen. Zelf nooit uitgelezen, maar toch erg boeiend en vooral geweldig geschreven.
 
Terug
Bovenaan