Boeken Welke e-reader aanschaffen?

Général Zantas

Well-known member
Ik ga uiteindelijk toch een e-reader aanschaffen. Ik zie teveel boeken tegenwoordig op Amazon die dubbel of zelfs driedubbel zoveel kosten als papieren versie tov ebook versie, van diegene waarin ik geinteresseerd ben. Ook de hoeveelheid gratis ebooks die je kan vinden op Google Books en Gutenberg, spreekt me wel aan.

De vraag is, welke ereader te kopen. Sowieso ga ik voor een Kindle, maar niet zeker of de gewone voldoende is of de Paperwhite zijn 40 euro meerwaarde heeft.
Voor zover ik gezien heb, kan je met die Paperwhite zonder zorgen in bad lezen. Los daarvan, amper verschil. Dan heb ik precies liever de normale Kindle met 10 extra e-books, dan de Paperwhite.

Iemand die toch iets anders aanraadt, of kan bevestigen dat de gewone Kindle een goeie keuze is?
 
Leest dat fijn weg zo'n ereader? Ik blijf echt fan van een boek vasthouden maar kan me wel voorstellen dat ik liever een ereader meepak op lange hikes. :unsure:
 
Zelf Kobo en meer fan van het systeem dan Kindle omdat het meer formaten ondersteunt. Met Kindle zit ge vast aan Amazon. Clara HD als model.

Supercontent van
 
Iemand die toch iets anders aanraadt, of kan bevestigen dat de gewone Kindle een goeie keuze is?
Hangt er een beetje vanaf waar je de boeken gaat kopen. Als je vooral bij Amazon koopt, is een Kindle een aanrader. Indien je ook op andere platformen gaat kopen (bv De Standaard) dan moet je er mee rekening houden dat je elders de boeken meestal in .epub formaat gaat vinden. Kindle ondersteunt dan weer .azw en .mobi. Je kan bv wel .epub naar .mobi converteren (en omgekeerd ook .azw naar .epub met wat magic) maar het is toch wel een gedoe.

Dus lees je eerst een beetje in in de verschillende formaten en beslis dan naargelang hoe/waar je boeken gaat kopen.

Zelf hier een Kobo Libra H2O en beheer mijn collectie van Calibre. Hiermee kan ik alles lezen (mits conversie van .azw naar .epub voor de boeken die ik via Amazon kocht).
Leest dat fijn weg zo'n ereader? Ik blijf echt fan van een boek vasthouden maar kan me wel voorstellen dat ik liever een ereader meepak op lange hikes. :unsure:
Vind van wel. Lees liever op een e-reader dan in een boek eigenlijk. Is vaak ook lichter dan een boek en voor onderweg is het een no-brainer.
 
Ik ga uiteindelijk toch een e-reader aanschaffen. Ik zie teveel boeken tegenwoordig op Amazon die dubbel of zelfs driedubbel zoveel kosten als papieren versie tov ebook versie, van diegene waarin ik geinteresseerd ben. Ook de hoeveelheid gratis ebooks die je kan vinden op Google Books en Gutenberg, spreekt me wel aan.
Geweldige beslissing, ik heb nu al +- 8 jaar een ereader en zou niet meer zonder kunnen.
Veel mensen ervaren dat hun leesvolume sterk stijgt nadat ze een ereader aanschaffen, bij mij was dat zeker het geval.

De vraag is, welke ereader te kopen. Sowieso ga ik voor een Kindle, maar niet zeker of de gewone voldoende is of de Paperwhite zijn 40 euro meerwaarde heeft.
Ik zit nu aan mijn 3e Kindle (daarlangs ook al 2 gekocht voor mijn ma) en zou je de Paperwhite aanraden.
Ik heb vorige keer eens zot gedaan en de Kindle Voyage gekocht, die toen ongeveer 2x zoveel kostte als de Paperwhite omdat ik 'm toch zo veelvuldig gebruikte. Er zitten nauwelijks verschillen op, de Paperwhite is imo het beste model voor de kostprijs.

Als je twijfelt tussen de Kindle Paperwhite en de gewone Kindle zou ik naar het gewicht kijken of hier een verschil op zit (vroeger was dit bijv. zo). Des te lichter des te beter, en dit is imo het grootste voordeel tegenover een fysieke boek.
 
Leest dat fijn weg zo'n ereader? Ik blijf echt fan van een boek vasthouden maar kan me wel voorstellen dat ik liever een ereader meepak op lange hikes. :unsure:
Ik ging vroeger af en toe 5 weken op reis (bijv. met de backpack) en dan was die Kindle zalig. 110 gram gewicht en daarop honderden boeken.
 
Was zelf ook eerst overtuigd om een Kindle te kopen, maar na mij effe te informeren werd mij al snel duidelijk dat Kobo wel superieur is voor niet-Amerikaanse gebruikers (in de US is amazon qua pricing wel iets scherper en hebt ge een soort bibsubscription-model dat bij ons niet bestaat).

Op welke manier vind je de Kobo superieur?
De redenen die ik heb voor Amazon Kindle:
- Qua prijs voor de boeken zelf zie ik Amazon een pak scherper staan dan de Kobo webshop. In het algemeen denk ik dat er weinig webwinkels onder de prijs van Amazon kunnen duiken. (Ik lees uitsluitend in het Engels overigens, misschien 1 Nederlandstalig fictiewerk per jaar)
- Ik heb ook de indruk dat het gemakkelijker is om de epub te converteren naar azw dan omgekeerd.
- Kobo Clara is maar 10 euro goedkoper (afhankelijk van de website) dan de Kindle Paperwhite, maar is niet waterproof.

Maar goed, dat is uiteindelijk maar een half uur researchen en vergelijken. Als ik fout ben, hoor ik het graag!
 
Op welke manier vind je de Kobo superieur?
De redenen die ik heb voor Amazon Kindle:
- Qua prijs voor de boeken zelf zie ik Amazon een pak scherper staan dan de Kobo webshop. In het algemeen denk ik dat er weinig webwinkels onder de prijs van Amazon kunnen duiken. (Ik lees uitsluitend in het Engels overigens, misschien 1 Nederlandstalig fictiewerk per jaar)
- Ik heb ook de indruk dat het gemakkelijker is om de epub te converteren naar azw dan omgekeerd.
- Kobo Clara is maar 10 euro goedkoper (afhankelijk van de website) dan de Kindle Paperwhite, maar is niet waterproof.

Maar goed, dat is uiteindelijk maar een half uur researchen en vergelijken. Als ik fout ben, hoor ik het graag!

- Met Kobo zijt ge ook niet gelimiteerd aan de Kobo webshop. Kunt allerlei formaten van allerlei stores halen en die op uw Kobo zetten. Zelfs de minder legale winkels! :unsure:
- Euh, ja, kan wel, maar 'k ben zelf nog nergens een .azw-formaat tegen gekomen. Meestal .epub of .mobi.
- Dat kan, ik gebruik de mijne vooral thuis of op vakantie aan 't zwembad. Maar niet in het zwembad, of waar ge dan ook zo'n Kindle voor nodig hebt. Een papieren boek laat ge toch ook niet in 't water vallen? :unsure:

Enfin, ik probeer er geen Kobo versus Kindle-discussie van te maken natuurlijk; maar het loont wel de moeite de 2 met mekaar te vergelijken.
 
Gij moet en zult lezen in bad hé. Leest de Kindle eigenlijk al ondertussen native epub files?
:D
Neen, maar ik bedoel, ze kosten bijna hetzelfde en dan is die waterproof toch wel een stevige extra. Laat een boek vallen in bad, ge zijt 10 euro kwijt. Zijt iets onvoorzichtig met zo'n e-reader en ge zijt 100 euro kwijt.
 
Was zelf ook eerst overtuigd om een Kindle te kopen, maar na mij effe te informeren werd mij al snel duidelijk dat Kobo wel superieur is voor niet-Amerikaanse gebruikers (in de US is amazon qua pricing wel iets scherper en hebt ge een soort bibsubscription-model dat bij ons niet bestaat).
Wat is er dan superieur aan een Kobo? Het Kobo model dat ik 5 jaar geleden vergeleek met een Kindle van dezelfde prijsklasse zag er redelijk primitief uit met weinig oog voor afwerking en het gewicht was ook nog eens zwaarder dan bij een Kindle. Je kon er wel meer formaten op lezen, maar die formaten converteer je op 10 seconden tijd met Calibre.
 
Ik heb een kindle die ondertussen al een tiental jaar mee gaat, en zelfs die vind ik geweldig.
Heeft niets van verlichting, touchscreen... Maar gewoon het comfort van in bed in eender welke houding te kunnen lezen en vooral op reis een hele stapel boeken te kunnen meenemen is gewoon onmisbaar geworden voor mij.

Mijn punt is: Ik zou er niet te hard mee inzitten welke versie of zelfs welk merk je precies neemt, als je een beetje graag leest ga je daar super veel plezier van hebben. Moest ik nu kunnen upgraden voor 40 euro voor de extra features van de paperwhite zou ik het wel doen. Maar ik ben nu ook geen arme student meer zoals toen ik mijn kindle kocht :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een kobo reader.

Grotendeels zitten kijken destijds en was een toss up tussen kobo en kindle paperwhite. Ik heb toen uiteindelijk voor deze versie gekozen : https://be.kobobooks.com/nl/collect...certified-refurbished-kobo-aura-h2o-edition-2

Maar de uiteindelijk reden was omdat ik die voor 90€ of zo op 2de hands op de kop had getikt. Of zo een toestel splinternieuw is of een paar maandjes oud maakt zoveel niet uit. De betere versies van de kindle kom je minder snel tegen op 2dehands of marktplaats.

Natuurlijk moet je ook geen versie kopen die al 10 jaar oud is ;).
Vb : https://www.2dehands.be/a/telecommu...obo-h20-sleep-cover-gris.html?previousPage=lr
Die zou mij eventueel kunnen bekoren. Dan heb je naast een paperwhite ook een sleepcover voor +/- de prijs van een nieuwe paperwhite.
 
Ik heb al jaren een Kindle (zit aan mijn 2e, als ge dat niet laat vallen gaat dat heel lang mee), paperwhite nu.
Maar ik erger me meer en meer aan het feit dat dat geen epub ondersteunt. Dus ondanks dat ik heel tevreden ben over de hardware (batterij gaat ook lang mee) en software (eigenlijk nog nooit een probleem gehad), overweeg ik toch om volgende keer eens bv een Kobo aan te schaffen...

Trouwens, misschien een domme vraag, maar voor de kindle eigenaars hier: is het eigenlijk mogelijk om bv bij de standaard een epub te kopen en dit dan te converteren naar mobi (of iets dat werkt op kindle)? Ik neem aan dat die epubs beschermd zijn, maar ik heb het nog nooit echt geprobeerd eigenlijk... Als dat niet kan: fuck azamon inderdaad :p

ps: mijn kindle staat quasi altijd in airplane mode trouwens
 
Duurt een paar uren om volledig gewoon te worden maar daarna leest dat even comfortabel als een boek. Daarnaast kan je lezen zonder licht, heb je geen bladwijzers nodig, kan je uw boek overal in elke positie open leggen zondat dat het toevalt, kan je de betekenis van een woord opzoeken door er gewoon eens op te tikken, en kan je voetnoten lezen in een popup ipv altijd naar achter te moeten bladeren. Eigenlijk is het absurd dat papieren boeken nog bestaan.

Zeker voor de paperwhite gaan. Die heeft een veel hogere resolutie wat significant aangenamer leest.
Disclaimer: ik heb géén probleem met e-readers maar ...

Wat bedoel je met "het is absurd dat papieren boeken nog bestaan"? Dat blijven fysieke objecten met een meerwaarde voor de lezer. Een beetje vergelijkbaar met een album beluisteren op Spotify tegenover een vinylplaat opleggen. Beiden zijn oké, maar het nieuwe sluit het oude in dit geval zeker niet uit en voor de liefhebber is de warme klank van een vinylplaat een heuse meerwaarde. Datzelfde geldt voor de leeservaring van een boek met een mooie kaft, aangename papierstructuur en lettertype. Bovendien zijn boeken ook een interieurelement. Als ik een living binnenstap met een groot boekenrek vind ik het altijd fijn om daar eens naar te gaan kijken en kan dat een gespreksonderwerp zijn met de trotse eigenaar ervan. Als eigenaar van een eigen grote collectie is het een groot genot om af en toe gewoon te kijken en af en toe een boek te plukken om er in te bladeren. Dan moet ik nog beginnen over een boek blad na blad omslaan tot die uit is. Je ziet op een e-reader wel hoeveel % je al gelezen hebt, maar het is een genoegen om stelselmatig te voelen hoe de rechterkant van je boek dunner begint te worden. Bij oudere boeken komt er dan nog de geur bij, laat staan aantekeningen van de vorige eigenaar die op zichzelf een antiquarische waarde kunnen hebben.

Het zou me dus verbazen dat papieren boeken op een bepaalde dag niet meer bestaan.
 
Ik heb al jaren een Kindle (zit aan mijn 2e, als ge dat niet laat vallen gaat dat heel lang mee), paperwhite nu.
Maar ik erger me meer en meer aan het feit dat dat geen epub ondersteunt. Dus ondanks dat ik heel tevreden ben over de hardware (batterij gaat ook lang mee) en software (eigenlijk nog nooit een probleem gehad), overweeg ik toch om volgende keer eens bv een Kobo aan te schaffen...

Trouwens, misschien een domme vraag, maar voor de kindle eigenaars hier: is het eigenlijk mogelijk om bv bij de standaard een epub te kopen en dit dan te converteren naar mobi (of iets dat werkt op kindle)? Ik neem aan dat die epubs beschermd zijn, maar ik heb het nog nooit echt geprobeerd eigenlijk... Als dat niet kan: fuck azamon inderdaad :p

ps: mijn kindle staat quasi altijd in airplane mode trouwens

Voor zover ik weet, kan je met Calibre epub omzetten naar mobi en/of pdf en daarmee kan je ze lezen op de Kindle.

 
Trouwens, misschien een domme vraag, maar voor de kindle eigenaars hier: is het eigenlijk mogelijk om bv bij de standaard een epub te kopen en dit dan te converteren naar mobi (of iets dat werkt op kindle)? Ik neem aan dat die epubs beschermd zijn, maar ik heb het nog nooit echt geprobeerd eigenlijk... Als dat niet kan: fuck azamon inderdaad :p
 
Voor zover ik weet, kan je met Calibre epub omzetten naar mobi en/of pdf en daarmee kan je ze lezen op de Kindle.


Dus voor de duidelijkheid: ook beschermde epubs?
 
Ik heb al jaren een Kindle (zit aan mijn 2e, als ge dat niet laat vallen gaat dat heel lang mee), paperwhite nu.
Maar ik erger me meer en meer aan het feit dat dat geen epub ondersteunt. Dus ondanks dat ik heel tevreden ben over de hardware (batterij gaat ook lang mee) en software (eigenlijk nog nooit een probleem gehad), overweeg ik toch om volgende keer eens bv een Kobo aan te schaffen...

Trouwens, misschien een domme vraag, maar voor de kindle eigenaars hier: is het eigenlijk mogelijk om bv bij de standaard een epub te kopen en dit dan te converteren naar mobi (of iets dat werkt op kindle)? Ik neem aan dat die epubs beschermd zijn, maar ik heb het nog nooit echt geprobeerd eigenlijk... Als dat niet kan: fuck azamon inderdaad :p
Ja, ik koop af en toe epub's bij de standaard boekhandel en converteer die dan op 20-30 seconden naar een mobi. Nog nooit problemen mee gehad.
ps: mijn kindle staat quasi altijd in airplane mode trouwens
Dat scheelt veel in batterijduur. Mijn eerste kindle had geen backlight en stond altijd vliegmodus op ereader en die batterij ging precies nooit op.
Nu wel backlight en niet meer op vliegmodus en toch sneller op. Maar nog altijd goed voor +25 a +30 uur lezen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan