Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is gewoon een mentale barrière. Dezelfde mentale barrière die onze ouders/grootouders ook vastgesteld hebben.

Ik herinner mij nog mijn grootmoeder die meldde van man die frituristen zijn toch hapchards. Nu vragen ze al 1€ voor een frietje. Ik heb nog 1 BEF betaald. Dan bak ik ze zelf wel.

Om dan 20 jaar later haar voor die ene keer op het jaar dat ze nog eens frieten eet, er nu vlot 2.8€ voor te zien betalen, terwijl ze erover klaagt dat ze wel zot geworden zijn.

Aan de andere kant, het loon is ook gewoon gestegen. 15 jaar geleden ben ik gestart aan 1250€ netto. En kostte een frietje wat 1.5€? Nu verdienen mensen die pas starten iets rond de 1600 - 1800€ netto. En kost een frietje 3€.
Het is gewoon hetgeen mensen gewoon zijn. Wij zijn gewoon oud geworden :p.

Ik zie gewoon niet echt ertegenop om zelf wat eten ineen te flansen. Het zal geen hoogstaande cuisine zijn. Maar bon, dat is sowieso ook al niet aan mij weggelegd. Gewoon wat wortelstomp met spek en ik heb goed en lekker gegeten.
Dat is gewoon inflatie natuurlijk, mijn vader rekende ook nog alles om naar BEF (ahja x 40.3399), om dan te vergelijken met hoeveel dingen kostten in BEF, meer dan 20 jaar geleden. Zo oud ben ik hopelijk nog niet.

Ik denk hier toch dat het iets meer is dan enkel inflatie, het is ook zoals gezegd dan een kleinere stap om naar een degelijk restaurant te gaan.

Dat is gewoon een mentale barrière. Dezelfde mentale barrière die onze ouders/grootouders ook vastgesteld hebben.
Ik ken het concept van inflatie wel, maar daar heb ik het niet over. Ik ben ook jonger dan de gemiddelde BG-er dus het is zeker niet zo dat ik in mijn schommelstoel zit te emmeren over de prijzen 'in mijn tijd'.

Ik heb het over bedrijven en zaken wiens prijzen enorm veel harder zijn gestegen (in verhouding) dan de lonen en andere vergelijkbare producten. Er zijn hier in mijn buurt echt wel zaken die twee, drie, of zelfs vier keer sneller stijgen dan wat de normale inflatie zou toelaten. Die kunnen dus mijn rug op en krijgen mijn geld niet (meer). Dat een pint in mijn staminee nu meer kost dan tien jaar geleden is natuurlijk volledig logisch.

Dat zeker, maar ik merk bij mezelf toch wel dat ik bepaalde zaken puur uit principe niet (meer) wil betalen, ook al kan het er gemakkelijk af. Alle respect voor het feit dat de COVID crisis er in heeft gehakt en dat de stijgende prijzen van grondstoffen en energie het ook niet makkelijk maken, maar bepaalde bedrijven/zelfstandigen gaan er echt wel over met hun prijzen, en ik heb echt de indruk dat er daar bij zijn die maar blijven omhoog gaan omdat het kan en dan wijzen naar 'de crisis in de [vul zelf in] sector'.

Er zijn zaken waar ik gewoon niet meer kom (bepaalde frituren, bepaalde restaurants, ...) omdat ik vind dat die absurd hard gestegen zijn. Als je in een gewone brasserie bijvoorbeeld al 70 euro per persoon kwijt bent (voorgerecht + hoofdgerecht en wat drinken) dan maak ik zelf wel eten of ga ik ineens door naar een fatsoenlijk restaurant. Dat kost dan ietsje meer, maar is wel vaak een grote sprong in kwaliteit.

Natuurlijk blijven die zaken vol zitten en genoeg klanten hebben maar ik vraag me toch al enige tijd af waar nu precies het plafond ligt. Als ik die post van @nestorius zie begint dat toch zowat bereikt te worden.

+1!

Genoeg bedrijven die nu hun recordwinst aller tijden draaien en er toch voor kiezen om hun prijzen nog verder te verhogen zonder dat daar reden toe is. Of hun piekprijzen constant houden terwijl grondstoffen en energie al serieus gedaald zijn de afgelopen maanden.

En al even zeer akkoord met die horeca zaken die overdrijven met hun prijsstijgingen. Al heb ik niet de indruk dat de grens al bereikt is, die zaken zitten nog altijd vol. Eigenlijk hoop ik dan dat ze de prijselasticiteit verkeerd inschatten, over de limiet gaan en hard tegen de muur lopen zodat de zaken die het wel een beetje redelijk houden, die klanten erbij krijgen.

Dat is gewoon inflatie natuurlijk, mijn vader rekende ook nog alles om naar BEF (ahja x 40.3399), om dan te vergelijken met hoeveel dingen kostten in BEF, meer dan 20 jaar geleden. Zo oud ben ik hopelijk nog niet.

Ik denk hier toch dat het iets meer is dan enkel inflatie, het is ook zoals gezegd dan een kleinere stap om naar een degelijk restaurant te gaan.
Ik ben dus zo oud 🥲

Als ik prijzen hoor en de normaliteit waarmee de jonge twintigers dat uitgeven schiet ik altijd in een 'vroeger had ge voor 800 frank een volle kar' -modus.

37 jaar en ik ben geworden wat ik nooit ging worden, een oude zaag.

alleen stijgt uw loon niet met die percentages dat die zaken stijgen.
uw frietje kost nu 100% meer, uw loon is 20 - 30% gestegen.

Kan ook 2€ geweest zijn dat het kostte, ik herinner het mij niet meer om eerlijk te zijn.
Mijn loon wordt dan ook niet voor 100% gespendeerd aan frieten.

En uiteindelijk is indexatie een imperfecte verhoging. Maar het was dan ook de intentie om het principe weer te geven.

Om eerlijk te zijn zie ik niet direct een enorm verschil.
En zo een kleinere stap om naar een degelijk restaurant te gaan is dat echt niet hoor. Dat is niet enorm verschillend van vroeger 50€ te spenderen in de brasserie en 70€ in dat degelijke restaurant (geen toprestaurant waar je aan 150 - 300€ zit natuurlijk). Het is gewoon een mentale stap.

Ik ken het concept van inflatie wel, maar daar heb ik het niet over. Ik ben ook jonger dan de gemiddelde BG-er dus het is zeker niet zo dat ik in mijn schommelstoel zit te emmeren over de prijzen 'in mijn tijd'.

Ik heb het over bedrijven en zaken wiens prijzen enorm veel harder zijn gestegen (in verhouding) dan de lonen en andere vergelijkbare producten. Er zijn hier in mijn buurt echt wel zaken die twee, drie, of zelfs vier keer sneller stijgen dan wat de normale inflatie zou toelaten. Die kunnen dus mijn rug op en krijgen mijn geld niet (meer). Dat een pint in mijn staminee nu meer kost dan tien jaar geleden is natuurlijk volledig logisch.

De prijzen van gas zijn van 2 cent in 2020 naar 20 cent gegaan. Voor elektriciteit van 8 (+25) cent naar 60 (+25) cent. Dus dat is factor 10 en 2 of zo. Ik kan dan ook perfect begrijpen dat er prijsstijgingen zijn die hoger dan de indexatie van 12%. Aangezien die 12% algemeen is en geen enkele rekening houdt met de expliciete kostenstructuur van een firma. Die perfect kan afwijken van een gemiddelde stijging (sommigen moeten nu nog een gat goedmaken, ...).

Om het crue te zeggen, dat is dus wel emmeren over de prijzen in mijn tijd. Maar daar is uiteindelijk niets mis mee. En dat is de afweging die iedereen voor zijn eigen moet maken. Wat vindt die de uitgave waard en wat niet. Maar het is logisch dat dat waardeoordeel anders is bij een plotselinge prijsschok.
Want dat is de voornaamste reden voor dit fenomeen. De prijsschok die we ondergaan hebben.
En die prijsschok doet mensen gewoon hun uitgaven sneller herevalueren. Om met hun beprkte loon van 100% de uitgaven waaraan ze die 100% willen geven anders in te delen.

En om weer maar eens in herhaling te vallen, daar is niets mis mee. Iedereen doet dat. De ene gewoon wat sneller als de andere.

Laatst bewerkt:
+1!

Genoeg bedrijven die nu hun recordwinst aller tijden draaien en er toch voor kiezen om hun prijzen nog verder te verhogen zonder dat daar reden toe is. Of hun piekprijzen constant houden terwijl grondstoffen en energie al serieus gedaald zijn de afgelopen maanden.

En al even zeer akkoord met die horeca zaken die overdrijven met hun prijsstijgingen. Al heb ik niet de indruk dat de grens al bereikt is, die zaken zitten nog altijd vol. Eigenlijk hoop ik dan dat ze de prijselasticiteit verkeerd inschatten, over de limiet gaan en hard tegen de muur lopen zodat de zaken die het wel een beetje redelijk houden, die klanten erbij krijgen.

dit he, die prijsstijgingen tijden de energiecrisis waren enigszinds te verdedigen of toch voor de kleine handelaars, maar ondertussen is alles wel weer gedaald en toch is er geen ene die zijn prijs weer wat democratischer maakt. Op deze manier gaan we terug naar een maatschappij dat het enkel voor de hogere middenklasse-elite het haalbaar is om meer te kunnen doen dan eens naar de Lunchgarden gaan.
Ik ben dus zo oud 🥲

Als ik prijzen hoor en de normaliteit waarmee de jonge twintigers dat uitgeven schiet ik altijd in een 'vroeger had ge voor 800 frank een volle kar' -modus.

37 jaar en ik ben geworden wat ik nooit ging worden, een oude zaag.
Ik weet nog dat mijn pa zaagde dat een volle kar eten 50euro kostte. Nu hebt ge net uw bodem van de kar bedekt.

Om het crue te zeggen, dat is dus wel emmeren over de prijzen in mijn tijd.
Nee, sorry. Echt niet.

Hoe komt het dan dat de ene brasserie niet die belachelijke stijgingen doorvoert en de andere wel? Hoe komt het dat het ene frituur in vergelijking met andere frituren veel harder gestegen is qua prijzen? Het gaat allemaal over zaken in dezelfde regio trouwens, dus niet eentje in de binnenstad en een andere zaak ergens in een boerendorp.

Nogmaals: ik heb het niet over gewone prijsstijgingen. Dat prijzen stijgen zijn normaal (hoewel er, zoals @Tonerider zegt ook wel niemand de prijzen opnieuw naar omlaag doet nu het ergste van de energiecrisis voorbij is) maar er zijn er, waar ik woon, meer dan genoeg die ver boven een 'normale stijging' zijn gegaan. Dat ze maar doen, dat is hun volste recht, maar dan blijf ik daar weg.

Enfin, ik ga er niet over blijven doorbomen want ik zie gewoon wat ik zie (en ik ga die voorbeelden niet linken omdat ik anoniem wil blijven op het internet) en dat is dat sommige zaken heel dankbaar gebruik hebben gemaakt van de voorbije jaren om hun prijzen bovengemiddeld veel te verhogen. Heeft niks met 'in mijn tijd' te maken.

Hoe komt het dan dat de ene brasserie niet die belachelijke stijgingen doorvoert en de andere wel? Hoe komt het dat het ene frituur in vergelijking met andere frituren veel harder gestegen is qua prijzen? Het gaat allemaal over zaken in dezelfde regio trouwens, dus niet eentje in de binnenstad en een andere zaak ergens in een boerendorp.

Omdat wij geen zicht hebben op die hun kostenstructuur, inkomsten en... Als ik 500 klanten heb per dag of 50 dan ga ik de stijging van de kosten op een andere manier moeten doorrekenen.
Heb ik nog een vast contract voor gas maar niet voor elektriciteit, terwijl brasserie B een vast contract heeft voor elektriciteit maar een variabel voor gas... heb ik 10.000€ verlies gedraaid tgv de stijging van de prijzen die ik onmogelijk kon doorrekenen op dat moment en dus heb moeten slikken. Awel ik zal mijn prijzen wat hoger moeten houden om die 10k terug goed te maken. Of die een buffer wensen aan te maken zodanig dat ze een nieuwe stijging in de winter van de prijzen willen overbruggen,...

Zal daar ook wel wat graaiflatie bijzitten. Tuurlijk. Maar daar defacto van uitgaan is gewoon verkeerd. Dat weten wij niet. Sommige brasseries en frituristen waren vroeger ook al anders van prijs, door de producten die ze aanbieden. Of omdat ze gewoon vonden dat ze zoveel winst moeten draaien om het voor hen interessant te houden. Waarbij dat bedrag arbitrair gesteld werd. Sommigen is dat kostendekkend en wat reserve, anderen is dat ik moet daar een tesla kunnen van blijven betalen, op reis kunnen gaan naar Ibiza aan 1000e per nacht etc...

Nogmaals: ik heb het niet over gewone prijsstijgingen. Dat prijzen stijgen zijn normaal (hoewel er, zoals @Tonerider zegt ook wel niemand de prijzen opnieuw naar omlaag doet nu het ergste van de energiecrisis voorbij is) maar er zijn er, waar ik woon, meer dan genoeg die ver boven een 'normale stijging' zijn gegaan. Dat ze maar doen, dat is hun volste recht, maar dan blijf ik daar weg.

Dat is nu eenmaal wat een vrije markt wil zeggen. Bedrijven die zelf hun prijs bepalen ipv een overheid die oplegt van awel nu mag je uw prijzen met 12% omhoogtrekken wegens de inflatie. Maar niet meer hé.

Kan ook 2€ geweest zijn dat het kostte, ik herinner het mij niet meer om eerlijk te zijn.
Mijn loon wordt dan ook niet voor 100% gespendeerd aan frieten.
nee, ge geeft het uit aan andere zaken die ook meer zijn gestegen dan uw loon.

Huur? veel harder gestegen dan uw loon. Als ge in 2019 900euro huur betaalde, zit ge in 2022 aan 1002 euro.
Telenet? Alleen dit jaar al +6%.
De energieprijzen die de handelaar meer kostte? Ja, die waren er ook voor degene die naar de handelaar moet
Uw brood? van 2.20 naar 3 euro.
de kapper als man? 30euro als ge niet naar den turk kunt gaan in een grootstad. (alhoewel die ook opgeslagen zijn de laatste tijd)
etc...

Dus elk jaar is uw loon gewoon veel minder waard. Ja, dan voelt ge een restaurantbezoek ook wat harder en gaat ge even opnieuw bekijken of dat die 25 euro voor een basic spaghetti of 30euro voor een steak (saus apart te betalen) nog wel een kost is die ge wilt doen.

nee, ge geeft het uit aan andere zaken die ook meer zijn gestegen dan uw loon.

Huur? veel harder gestegen dan uw loon. Als ge in 2019 900euro huur betaalde, zit ge in 2022 aan 1002 euro.
Telenet? Alleen dit jaar al +6%.
De energieprijzen die de handelaar meer kostte? Ja, die waren er ook voor degene die naar de handelaar moet
Uw brood? van 2.20 naar 3 euro.
de kapper als man? 30euro als ge niet naar den turk kunt gaan in een grootstad. (alhoewel die ook opgeslagen zijn de laatste tijd)
etc...

Dus elk jaar is uw loon gewoon veel minder waard. Ja, dan voelt ge een restaurantbezoek ook wat harder en gaat ge even opnieuw bekijken of dat die 25 euro voor een basic spaghetti of 30euro voor een steak (saus apart te betalen) nog wel een kost is die ge wilt doen.
En voor de handelaar kan het ook gewoon zijn dat zij het pand huren, ipv eigenaar zijn en met een afbetaald pand zitten en dus enkel onroerende voorheffing dienen te kunnen leggen, hun telenet en wifi toegang stijgt ook, hun energieprijzen stijgen ook, hun kosten voor brood stijgen ook. De kost van hun kapper stijgt ook. De kost van hun personeel stijgt ook.

En voor hen stijgt dat ook niet gewoon met 12% max. Nee, dat varieert. Maar dat kan er dan ook voor zorgen, samen met dat ze zelf bepalen hoe ze de kosten ventileren over hun verkooproducten, waarom het niet gewoon met 12% stijgt.

Zo werkt het nu eenmaal niet. Net zoals je al zelf zegt dat uw uitgaven niet gewoon met 12% gestegen zijn. Desondanks dat je maar 12% meer krijgt. In een bedrijf heeft men de vrijheid dat men de verhoging die men denkt nodig te hebben zelf kan vastleggen.
Sommige brasseries nemen de beslissing om zaken die ze weinig verkopen harder te doen stijgen in prijs, terwijl anderen die zaken gewoon uit hun aanbod houden of... gewoon alles globaal met hetzelfde bedrag omhoog te duwen of...

Of anders gezegd, gewoon de vrije markt. En dan heb jij het perfecte recht om te zeggen van meh dat geef ik er niet meer aan. Maar om te stellen dat het maximaal met de index mag stijgen of iets meer en dat het anders graaiflatie is. Daar kan ik jullie gewoon geen gelijk in geven.

Of anders gezegd, gewoon de vrije markt. En dan heb jij het perfecte recht om te zeggen van meh dat geef ik er niet meer aan. Maar om te stellen dat het maximaal met de index mag stijgen of iets meer en dat het anders graaiflatie is. Daar kan ik jullie gewoon geen gelijk in geven.
Ik denk dat het punt gewoon was dat bepaalde brasseries veel sterker in prijs waren gestegen dan de inflatie, en mensen het daarom zijn geld niet meer waard vonden. Ook omdat deel van die inflatie voortkwam uit tijdelijke effecten die terug minder sterk spelen.

Dat counterde je dan alsof het gewoon "emmeren was over prijzen in mijn tijd", waar ik nog altijd niet mee akkoord ga. Natuurlijk is het vrije markt, en ik denk ik deze dat bepaalde eigenaars gewoon aan het testen zijn welke verhogingen ze kunnen behouden voor er te veel mensen afhaken.

Persoonlijk merk ik trouwens niets van de verhogingen, aangezien ik niet zo wakker lig van het feit dat mijn kar in de winkel €20 duurder is en ik altijd vrij voordelige vaste contracten heb gehad voor de energie, maar toch vind ik bepaalde bedragen die ik in brasseries al ben tegengekomen nogal absurd. Ik moet eerlijk zijn dat dit misschien te maken heeft met hoe mijn vrouw in de horeca heeft gewerkt (of werd uitgebuit), en al haar verhalen over zwartwerk, waardoor ik niet zoveel sympathie heb voor die sector.

Laatst bewerkt:
Bijna 2 maand geleden bevallen en nog steeds geen uitkering voor mijn moederschapsrust ontvangen van de mutualiteit. De uitleg was dat ze ‘wat achterstand’ hebben maar dit begint nu toch wel écht lang te duren.

De moraalriddertrein is weer in aantocht. Volgende halte:

Allé hup, mensen hebben een mening die afwijkt van de jouwe en dan moet het zo gespeeld worden. Je kan ook inhoudelijk bijdragen aan de discussie in plaats van met dit soort op de man spelen af te komen? En leren leven met het feit dat niet iedereen jouw mening hoeft te delen? Persoonlijke vrijheid en vrijheid van meningsuiting, weet je wel, van die dingen waar zo graag mee geschermd wordt.

Er is al op gereageerd door @MisterV maar wat is er 'moraalridder' aan het zeggen dat fietshelmen de veiligheid vergroten en het weerleggen van bewijsloze claims die soms zelfs het tegenovergestelde beweren? Ik zie daar ook maar weinig volk pleiten voor een algemene verplichting.

En stel je voor zeg, dat mensen in een thread over fietshelmen het hebben over... De voordelen van fietshelmen! Op een discussieforum!

Moesten daar nu mensen in ongerelateerde threads komen pleiten voor fietshelmen of op straat alle fietsers op dramatische wijze gaan aanspreken om ze te proberen overtuigen, dan kan je spreken van moraalridders. Dit is gewoon een discussie in een thread die daarvoor bedoeld is. Op een discussieforum.

Zoals al gezegd: andere mening moraalridder.

Ik draag zelf geen fietshelm en van mij moet er geen verplichting komen, trouwens. Maar het is wel gewoon zo klaar als een klontje dat dat veiliger is.

Het algemeen mottig zijn na de nacht gewerkt te hebben.

En dan als het tijd is om te gaan slapen superfris zijn en totaal niet moe.

Je kan ook inhoudelijk bijdragen aan de discussie in plaats van met dit soort op de man spelen af te komen?
Ik fiets niet, dus heb daar weinig zinnigs over te zeggen :tongue:
En leren leven met het feit dat niet iedereen jouw mening hoeft te delen?
Zoals al gezegd: andere mening moraalridder.
Ik kan perféct leven met andere meningen. Maar ik zie zoals in zovele andere threads weer hetzelfde gebeuren. Een groepje dat zich verheven voelt boven de rest komt hun mening neerbuigend poneren op het plebs. En ik zie dat ze hier ondertussen ook weer gepasseerd zijn om jullie posts te liken. Dus de cirkel is weer rond.

Ik kan perféct leven met andere meningen. Maar ik zie zoals in zovele andere threads weer hetzelfde gebeuren. Een groepje dat zich verheven voelt boven de rest komt hun mening neerbuigend poneren op het plebs. En ik zie dat ze hier ondertussen ook weer gepasseerd zijn om jullie posts te liken. Dus de cirkel is weer rond.
Hebben we dan jouw tweemaandelijkse post over linkse elitaire kliekjes op het forum weer gehad, zodat iedereen verder mag met discussiëren op een discussieforum?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan