Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry dat het wat hard kan overkomen wat ik zeg. Maar ipv ze zo te bepamperen zou je beter Mulan haar raad opvolgen.

Zoiets is niet pesten, leer ze voor haarzelf opkomen want zulke dingen komt iedereen wel eens tegen als kind. Als ouder is dat natuurlijk niet plezant om je kind zo te zien thuis komen.

Je kan het natuurlijk altijd ook melden op school dat ze het in de gaten houden zodat het niet overgaat naar pesten. Maar het belangrijkste is dat ze haar zelf niet laat doen.

Ik zou het idd kunnen melden aan de school, als mijn dochtertje dat ok vindt, maar dat zou het wel erger kunnen maken natuurlijk.
Als het nogmaals gebeurt meld ik het zeker.
Voorlopig hou ik het bij mijn meisje overstelpen met knuffels en zo veel mogelijk aan het lachen brengen zodat ze het hopelijk snel vergeet.
Je spreekt over een 12 jarige alsof ze 5 is, klinkt vreemd. :unsure:

Ook een 12 jarige kan op zo'n moment knuffels gebruiken. Zelfs een 42-jarige uit Ieper heeft soms nood aan knuffels :).

(maar ok, dochtertje voor iemand die 12 is, klinkt mss een klein beetje betuttelend, al zal het wel niet zo bedoeld zijn :))

Ik ben zo iemand die zou durven inzetten op assertiviteit en mogelijke replieken oefenen genre: "Oh nee ze ziet rood omdat er bloed door haar stroomt! Wat stroomt er bij jou door de aderen? Ijs? Stront?" 🤷🏼‍♀️

Natuurlijk is 12j wel HEEL jong om al assertief te kunnen optreden.. 😔
Mijn vader heeft zo ooit gezegd dat ik maar moest repliek geven met 'en gij hebt een gezicht om een matrak op te roderen'
Ik denk niet dat ze dat toen zouden verstaan hebben, dus nu zeker niet :') (misschien positief want dan moeten ze eerst nog opzoeken wat ge eigenlijk bedoelde)

Nooit gezegd maar kvond het wel grappig.

Nu een kind laten reageren op zo'n opmerkingen is wel goed : als dat kind op zich ad rem genoeg is. Als die pesters zien/horen dat ze daar serieus door gepakt is, dan gaat dat niet helpen volgens mij.

Belangrijkste om te onthouden: wie pest is zelf onzeker over iets.

Ook een 12 jarige kan op zo'n moment knuffels gebruiken. Zelfs een 42-jarige uit Ieper heeft soms nood aan knuffels :).

(maar ok, dochtertje voor iemand die 12 is, klinkt mss een klein beetje betuttelend, al zal het wel niet zo bedoeld zijn :))
Welja. Inhoudelijk zeg ik niets van he. Twas idd het woordgebruik.

Ze zou idd moeten leren om voor zichzelf op te komen en assertiever te zijn maar ze heeft er nu eenmaal het karakter niet voor. Hoe kun je uw kind zoiets leren? Bestaan daar cursussen voor?
En wat het knuffelen betreft, ik weet ook wel dat ze geen 5 meer is. Het is nu niet dat ik haar de hele avond in mijn armen heb gehouden maar zo na haar haar verhaal en voor het slapen gaan heb ik ze toch eens goed vast genomen. De wereld is al hard genoeg, een beetje warmte thuis is zo belangrijk.

Ze zou idd moeten leren om voor zichzelf op te komen en assertiever te zijn maar ze heeft er nu eenmaal het karakter niet voor. Hoe kun je uw kind zoiets leren? Bestaan daar cursussen voor?
Daar bestaan écht cursussen voor hoor :).

https://www.zitdazo.be/assertiviteitstraining, https://www.caw.be/jac/hoe-wij-helpen/preventie/sociale-vaardigheidstraining/ en dergelijke.

Pas op: daar zit ook veel rommel tussen of gigantisch dure dingen. Best eens informeren bij een CAW , meer bepaald bij een https://www.caw.be/jac/ als je denkt dat het nuttig kan zijn.

Nu, zeker niet overdrijven: als het eenmalig is en je kind voor de rest goed in haar vel zit, hoef je daar niet noodzakelijk iets mee te doen.

Een tip nog: steek het nummer van Awel in de gsm van je dochter en praat daar eens over. Als ze dan nood heeft aan een gesprek, maar niet met haar papa/mama daarover wil babbelen (bvb liefje die het uitgemaakt heeft, ...), dan kan ze zélf daarmee babbelen.

Je kind blijft je kind, dat je die in momenten van *hun* nood (wat je er zelf ook van denkt, soms) gaat omringen met warmte, cheerleading en zelfs de belofte dat je op een zijn bakkes gaat kloppen (want dat zou je vaak ook willen doen én het doet ze meestal glimlachen) dat is maar normaal.
Mijn zoon werd gepest in het 1e en 2e lager. Bril kapot gemaakt, steentjes in de mond geduwd,… Je wil die andere, ook al zijn ze ook maar 8, echt in de hoogste boom gaan hangen. Misschien is ‘rode smurf’ op een ander niveau voor sommigen maar het toont een groepje jongens die wéét welke plaats pijn kan doen (en dat de gevolgen voor hen nihil zijn) en ook al zijn dat geen Nelson Muntz-level pestkoppen, het zijn deze die later op het werk die kleine opmerkingen gaan maken waardoor je jezelf plots vijf centimeter hoog waant ook al heb je zoiets van ‘TF just happened’?
Scholen zijn in globo echt poseurs op anti-pest gebied. De posters en de slogans zijn er, maar er echt iets aan doen met consequenties? Dat is weinig voorkomend. Men zit schoolgewijs nog veel te veel in een ‘ach het zijn kinderen’ modus en hoe iets een kinder-psyche kan schaden is voor hen van weinig belang. Tot het mogelijks in de krant komt.
Is dit meisje voor het leven getekend? Natuurlijk niet. Een onfortuinlijke opmerking is deel van het leven en ze zal het vergeten. Mensen zijn mentaal meestal we sterk genoeg. Maar zal ze na elke traphal, na elke stevige wandeling en op elke zonnige dag zich afvragen ‘lacht die daar nu met mijn rood gezicht?’. Dat ook. Je vergeet het maar het blijft.

serieuze vraag, ivm pesten: kan men als ouder geen klacht indienen bij politie als de pester dingen stuk maakt/geweld pleegt? Oké, die kinderen zijn wel minderjarigen, maar ouders en school zijn wel verantwoordelijk dus valt er op hen niks te verhalen?

ik hoor vaak dat scholen pesten niet echt serieus nemen.

Laatst bewerkt:
serieuze vraag, ivm pesten: kan men als ouder geen klacht indienen bij politie als de pester dingen stuk maakt/geweld pleegt? Oké, die kinderen zijn wel minderjarigen, maar ouders en school zijn wel verantwoordelijk dus valt er op hen niks te verhalen?

ik hoor vaak dat scholen pesten niet echt serieus nemen.
Tuurlijk ,geweld is geweld, vandalisme is vandalisme.

Afhankelijk van leeftijd, de feiten en maturiteit is het dan kind, ouders of (zeldzamer) school die verantwoordelijk is en schade moet vergoeden.

Vergoeding van mentale schade is echter altijd een heel moeilijke. Mensen stuk maken mentaal is zo mogelijk nog erger dan mensen fysiek beschadigen, maar heel subjectief te becijferen.

64.gif

Ik heb dat eigenlijk nooit begrepen. Ook als kind begreep ik niet waarom je in godsnaam iemand zou uitlachen.

Mijn advies*: ga aan de schoolpoort staan, zoek die jongens, ga ernaar toe, til die op aan hun keel, nijp dicht, even aanhouden, uiteindelijk wordt die zo rood als een tomaat. Daarna zet je hem terug op de grond en zeg je: 'ge zijt zelf rood'. Als er ouders of leerkrachten tussenbeide willen komen geef je die maar een patat op hun neus.

*advies geven is niet mijn sterkste kant

Bestaat al lang, zie Coldplayke. Zelf geen ervaring mee, maar mijn dochter krijgt het wel af en toe te horen dat ze altijd daar naartoe mag bellen.
OK thanks, goed om te weten (voor over enkele jaren).
Is dat toevallig niet de kinder-en jongerentelefoon van vroeger?

En wat het knuffelen betreft, ik weet ook wel dat ze geen 5 meer is. Het is nu niet dat ik haar de hele avond in mijn armen heb gehouden maar zo na haar haar verhaal en voor het slapen gaan heb ik ze toch eens goed vast genomen. De wereld is al hard genoeg, een beetje warmte thuis is zo belangrijk.
zelf nooit gedaan maar schjnt dat een gevechtssport doen er wel voor zorgt dat je zelfzekerder bent. Het is idd een meisje, maar er zijn evenveel meisjes die een gevechtssport doen als jongens.

Kijk maar naar @kay-gell welke andere mens gaat zo zelfverzekerd zijn dat hij tot tegen de muren van een wc schijt terwijl de kuisvrouw op 2 meter staat? Ik zou zelfs niet naar een pas gepoetst wc durven gaan zolang de kuisvrouw in de buurt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan