Tonerider
Well-known member
Je zou denken van wel, maar die mannen van Statbel beweren dat dit volledig at random gebeurt - en daarom kan je je dus niet in of uitschrijven (om een representatieve doorsnede van de samenleving te hebben voor hun cijfers), maar heel willekeurig is het niet als je ineens gebombardeerd wordt met allerlei vragen die imo een flinke inbreuk zijn op de privacy. Het is niet eens anoniem want je voornaam, geboortedatum en postcode moet je invullen, ik denk niet dat er überhaupt iemand anders met exact mijn leeftijd en voornaam in m'n gemeente woont.
Anyway, denk dat ik ze gewoon ga negeren en meteen wegsmijten. Denk niet dat het de FOD Financiën aanbelangt hoeveel ik uitgeef aan e-commerce als ik m'n belastingen en taksen altijd mooi betaal![]()
Privacy / GDPR | Statbel
Over Statbel Statbel (Algemene Directie Statistiek – Statistics Belgium) is het Belgische statistiekbureau. Statbel heeft de opdracht om officiële statistieken te maken over België. Dat gebeurt onder de verantwoordelijkheid van Philippe Mauroy, de directeur-generaal a.i. van Statbel. Op...
De mensen die toegang hebben kunnen dus redelijk veel van u te weten komen. Eigenlijk kunnen ze uw voornaam, geboortedatum en postcode zelf al invullenDit is een overzicht van de administratieve databanken die Statbel gebruikt:
- Het Rijksregister van de FOD Binnenlandse Zaken.
- Databanken met de behaalde diploma's en getuigschriften uitgereikt door de Departementen Onderwijs van de verschillende Gemeenschappen

Anonieme statistieken
Bovenop het statistisch geheim hebben enkel de medewerkers die enquêtes organiseren, of die administratieve databanken aan elkaar koppelen, toegang tot gegevens die een persoon kunnen identificeren (zoals Rijksregisternummer, naam, adres). In de databanken van alle andere medewerkers zijn de gegevens (pseudo)anoniem gemaakt zodat zij niet kunnen weten over welke persoon het exact gaat.
Er valt weinig te zeggen over 'inbreuk op de privacy' aangezien ze gemachtigd zijn om alles te bekijken en op te vragen. Das evenveel inbreuk op uw privacy als zeggen dat het FOD wil weten hoeveel huizen ge hebt, wat ge verdient en wat uw gezinstoestand is of de politie die uw boorddocumenten opvraagt bij een controle. Die mogen dat gewoon omdat het tot de werking van onze Staat behoort en het hun taak is.
Statbel heeft de opdracht om officiële statistieken te maken over België.
.

ALS er al verslagen zijn opgemaakt of onderzoeken zijn gedaan, dan heeft die daar al toegang toe. Maar zeker omdat er een weekend tussen zat, is de kans realistisch dat die enkel het opnameverslag via spoed kan zien.