Multiboxer
Well-known member
Je zal eerst gecontacteerd worden door de politie en uitgenodigd worden om een verklaring af te leggen waarom je door het rood zou gereden hebben. Misschien zat er een hoogzwangere vrouw op de achterbank of een iemand die zwaargewond is?Dit is een situatie uit Duitsland denk ik.
Ik wil geen advocaat van de duivel spelen, want bovenstaande is eigenlijk crimineel gedrag, maar wat zegt het verkeersreglement eigenlijk in België over zo'n situatie? Ik was onlangs zelf in een gelijkaardige situatie met een ambulance. Ik stond eerst voor het rood licht en ben door het rood gereden om de ambulance door te laten omdat er echt geen andere mogelijkheid was. Maar wat als daar een camera staat? Heeft men dan een zware overtreding begaan of niet? In het verkeersreglement staat dat je ten alle tijd prioritaire voertuigen voorrang moet verlenen en de weg vrij maken, zolang het andere weggebruikers niet in gevaar brengt. Is door het rood rijden op een kruispunt als niet prioritair voertuig geen potentieel gevaar voor andere weggebruikers? Ik denk het wel...
In die verklaring doe je je verhaal en wees je zo precies mogelijk in het vermelden van tijdstip en dag.
Ze trekken dan je verklaring na en trekken de boete in als je een heel heel goede reden had om door het rood te rijden.
Misschien kan @Str8_6 hier nog wat aan toevoegen?
Laatst bewerkt:

. Probleem was daarna opgelost.