Gavin
Well-known member
Ik antwoord doorheen de week op elke poging hier gepost, geen zorgen, kan ik bepaalde reacties wat samenpakken. Ik stond tot nu toe altijd aan de andere kant van de feedbackposts, maar dit is minstens zo plezant!
Hoe ik dus naar die post kijk: Een andere releasedatum had misschien een marginaal verschil gemaakt, maar dat Ritual een jaar voor Nevermind uitkwam en niet doorbrak ondanks dat producers en andere muzikanten dat album/die band dezelfde cultuurshift toeschrijven, leidt me eerder tot het geloven in geluk.
Ament en Gossard van Mother Love Bone (dat later Pearl Jam werd, die twee zijn muzikaal verantwoordelijk voor Alive, Even Flow, Black, Jeremy etc) beschrijven hoe ze met hun eerste band in '87 voor Jane's Addiction geprogrammeerd stonden en hoe dat concert die band deden splitten omdat zij zo onder de indruk waren van Jane's en die weg wilden inslaan ... en JA zo dus aan de basis van Pearl Jam en ook Mudhoney lag!
Ament: “Jane’s had a lot to do with what Mother Love Bone became, they helped define what Stone and I wanted to do musically.”
Cornell van Soundgarden: “Jane’s also helped open doors for commercial airplay. Our first A&M record got some rock radio. Now there were stations playing Jane’s and Soundgarden, that was absolutely the first time they’d ever play anything that wasn’t really commercial or straight heavy metal. [...] Musically Jane’s also had an impact on Soundgarden.”
En zo zijn er nog wel een deel. Nu, ik heb het geluk dat ik JA persoonlijk geweldig vind, maar dit soort getuigenissen van zulke namen zijn toch van een ander niveau dan mijn smaak. Niet enkel invloed op die bands individueel, maar de hele industrie en cultuur. En dan hebben we het nog niet over Lollapalooza dat ook veel veranderde.
Awel man, ik dacht dat ge mee zou zijn want ik heb de voorbije weken nog wel eens een paar keer aan deze post van u in de Nirvanathread moeten denken maar kon dat niet meenemen in de openingspost:Ooit eens geluisterd maar herriner mij niet veel. Ben benieuwd
Badmotorfinger is een dikke plaat, wel degene die me misschien het minste ligt uit die 90/91 vloedgolf, dan ben ik meer te vinden voor Superunknown. Maar of dat nu anders zou geweest zijn ... Ritual de lo Habitual werd ook enkel maar wat bekender dankzij die clip van Been Caught Stealing, dus MTV had in die tijd nog enorm veel te zeggen. Smells Like Teen Spirit is wel een voltreffer op dat vlak, ik denk niet dat iets van Badmotorfinger dat had kunnen toppen. Maar op de Wiki van Nevermind staat ook dit: "At first, Nevermind did not receive many reviews, and many publications ignored the album. Months after its release and after "Smells Like Teen Spirit" garnered airplay, print media organizations were "scrambling" to cover the phenomenon the album had become."Soundgarden niet vergeten. Had Badmotorfinger niet dezelfde release date als Nevermind gehad had kon de geschiedenis er misschien wel anders uitgezien hebben
Hoe ik dus naar die post kijk: Een andere releasedatum had misschien een marginaal verschil gemaakt, maar dat Ritual een jaar voor Nevermind uitkwam en niet doorbrak ondanks dat producers en andere muzikanten dat album/die band dezelfde cultuurshift toeschrijven, leidt me eerder tot het geloven in geluk.
Ook iets wat ik niet meer in de OP kon meenemen: in een boek over Jane's Addiction zijn er nog grote namen die de invloed op hun muziek schetsen. Flea en Frusciante van RHCP omschrijven ze als de beste band van de 80s met grote impact op hun opvatting van muziek. Favoriete quote van Frusciante daarover, een jaartje voordat ze Give It Away en Under The Bridge zouden maken:Openen met een citaat van Tom Morello, da's pas klasse. Recommendations don't come any higher.
Ament en Gossard van Mother Love Bone (dat later Pearl Jam werd, die twee zijn muzikaal verantwoordelijk voor Alive, Even Flow, Black, Jeremy etc) beschrijven hoe ze met hun eerste band in '87 voor Jane's Addiction geprogrammeerd stonden en hoe dat concert die band deden splitten omdat zij zo onder de indruk waren van Jane's en die weg wilden inslaan ... en JA zo dus aan de basis van Pearl Jam en ook Mudhoney lag!
Ament: “Jane’s had a lot to do with what Mother Love Bone became, they helped define what Stone and I wanted to do musically.”
Cornell van Soundgarden: “Jane’s also helped open doors for commercial airplay. Our first A&M record got some rock radio. Now there were stations playing Jane’s and Soundgarden, that was absolutely the first time they’d ever play anything that wasn’t really commercial or straight heavy metal. [...] Musically Jane’s also had an impact on Soundgarden.”
En zo zijn er nog wel een deel. Nu, ik heb het geluk dat ik JA persoonlijk geweldig vind, maar dit soort getuigenissen van zulke namen zijn toch van een ander niveau dan mijn smaak. Niet enkel invloed op die bands individueel, maar de hele industrie en cultuur. En dan hebben we het nog niet over Lollapalooza dat ook veel veranderde.
De altijd goede Bill Burr heeft daar een stukje over waar ik, in veel minder sterke bewoordingen wel, akkoord mee ga. Sluit aan bij het eerste deel van deze post:maar ik haat Nirvana dus het hoeft niet te verbazen dat die heel wat ongetwijfeld wél getalenteerde bands mee hebben doodgeknepen voor mij. Het is niet eerlijk, maar elke associatie met de-band-die-niet-genoemd-mag-worden is een onmiddellijke rode kaart