Het grote BeyondGaming Dating topic

Is die eerste zijn niet zowat de standaard op 33 jaar? En die tweede zin vind ik zo'n lege uitspraak die iedereen over zichzelf kan zeggen.
Daar zijn heel veel gradaties in en iedereen heeft een eigen idee wat een "goed huishouden" is. Er zijn ook veel alleenstaande mensen die het kuiswerk uitbesteden aan een poetshulp, omdat ze dat niet graag doen.

Alleenstaanden met een BG-like inkomen en/of zonder kinderen dan. De rest kan dat niet betalen.
Maar even alle gekheid op een stokje: er zijn genoeg koppels waar huishouden een twistpunt is, om eenderwelke leeftijd. Niet iedereen kan elkaar makkelijk vinden in het verdelen van de taken. Zo vanzelfsprekend zou ik dat toch niet vinden.

Maak daarvan op een Tinderprofiel iets in de trant van "ik ben zindelijk en proper op mijn eigen".
Zo zeggen de oude mensen dat hier ook in de streek.
Daar zijn heel veel gradaties in en iedereen heeft een eigen idee wat een "goed huishouden" is. Er zijn ook veel alleenstaande mensen die het kuiswerk uitbesteden aan een poetshulp, omdat ze dat niet graag doen.
Ja gradaties, ok. Maar ik bedoel gewoon dat vandaag de dag van een 33-jarige toch wel verwacht wordt dat hij alleen woont (uitzonderingen daargelaten), zijn eigen kledij wast en strijkt indien nodig, "iets" kan klaarmaken van maaltijd, en zijn woning er ok bijligt.

30 of meer jaar geleden was dat voor een man natuurlijk allemaal niet nodig, want toen werd het ok geacht dat die geen strijkijzer kon bedienen of geen ei kon bakken :smile:

Maar even alle gekheid op een stokje: er zijn genoeg koppels waar huishouden een twistpunt is, om eenderwelke leeftijd. Niet iedereen kan elkaar makkelijk vinden in het verdelen van de taken. Zo vanzelfsprekend zou ik dat toch niet vinden.
En ze mogen het nog zo hard over zichzelf vertellen in de gazet of in hun Tinderbio, in de praktijk vallen koppels heel vaak terug in die oude rollenpatronen. Ik blijf het bizar vinden hoe veel van de zogenaamd geëmancipeerde vrouwen het normaal vinden dat zij mogen opdraaien voor quasi alle was, plas en eten op tafel.

En ze mogen het nog zo hard over zichzelf vertellen in de gazet of in hun Tinderbio, in de praktijk vallen koppels heel vaak terug in die oude rollenpatronen. Ik blijf het bizar vinden hoe veel van de zogenaamd geëmancipeerde vrouwen het normaal vinden dat zij mogen opdraaien voor quasi alle was, plas en eten op tafel.

Misschien dat dit voor jouw generatie zo is maar hier zie ik totaal het omgekeerde.

De man doet de was, plas en het eten.

Wat al duizenden generaties goed gaat dient men niet te veranderen.
Het heeft ons van holbewoners naar een hoogtechnologische, welvarende samenleving gebracht.
Man en vrouw moeten elkaar aanvullen -met elk zijn specifieke kwaliteiten- niet op een weegschaaltje afwegen of ieder wel juist 50% van het huishouden doet.

Wat al duizenden generaties goed gaat dient men niet te veranderen.
Het heeft ons van holbewoners naar een hoogtechnologische, welvarende samenleving gebracht.
Man en vrouw moeten elkaar aanvullen -met elk zijn specifieke kwaliteiten- niet op een weegschaaltje afwegen of ieder wel juist 50% van het huishouden doet.
Dat is een dwaas argument hé, we sterven ook al duizenden generaties bij bosjes door nu simpel te behandelen infectieziektes, en zo kan je nog 100den zaken opnoemen waar we ons zo snel als mogelijk hebben aangepast aan de nieuwe realiteit.

Het gaat hier niet om op een weegschaaltje af te wegen of beide partners wel 50% doen, het gaat erom dat in de realiteit het vaak significant meer overhelt naar de kant van de vrouw, terwijl we het ondertussen wel al enkele tientallen jaren normaal vinden dat die ook voltijds gaat werken.

Ik heb het dan ook over studies rond tijdsbesteding, niet over enkele mensen die ik ken. Ik ben jonger dan @MisterV, hoe oud ben jij dat je zeker een andere generatie bent?
Ik zie het bij koppels 20'ers, 30'ers en 40'ers. Er zijn er waar het schoon verdeeld is en een enkeling waar de man meer doet in het huishouden en de vrouw carrière maakt maar dat zijn echt wel de uitzonderingen. Zelf 40 41 trouwens.

Ik doe alles zelf wegens geen vrouw en daarvoor was dat vrij goed verdeeld. Scheelt ook dat je perfect uw plan kan trekken eens je uit elkaar gaat.

Ik ben van de generatie die de vrouwen niet al het werkt laat doen :)

Rond de 30 dus :p
Ja dat zal een ferme mentaliteitswissel zijn met mij, ik ben 37.

Trouwens, de vrouwen niet al het werk laten doen is niet wat je zei:
Misschien dat dit voor jouw generatie zo is maar hier zie ik totaal het omgekeerde.

De man doet de was, plas en het eten.
Waarop ik dus zei dat vrouwen nog altijd significant meer huishoudelijke taken op zich nemen.

Ik ben van de generatie die de vrouwen niet al het werkt laat doen :)
Dat zei mijn generatie ook over zichzelf, de praktijk wijst anders uit. Ken zelf genoeg koppels 20'ers waar het totaal niet evenredig verdeeld is. Als zij dat ok vinden, so be it hé, maar ik blijf het een bizar gegeven vinden.

Wij verdelen dat gewoon. En dat lijkt mij in veel huishoudens zo te zijn.

Degene met het meeste tijd die dag kookt. De was, de kuist, wordt verdeeld en de ene week doet de ene wat meer dan de andere en omgekeerd.

Ik kook vaker. Hij doet meer klusjes in huis.

Maar dat lijken mij eerder dingen die groeien tijdens een relatie en waarover je communiceert. Dan dat dat een selectiecriterium is. Een slecht karakter heb je, koken kan je leren.

Edit: ik ben trouwens ook 40 en zie dat bij de meesten in mijn omgeving. En als dat niet zo is, is dat meestal omdat de vrouw dichterbij huis werkt en dus vroeger thuis is, 4/5 of halftijds werkt....

3 Seconden google:

Jonge mannen doen vaker de was​

Er lijkt een kleine verschuiving te zijn in de verdeling van het huishouden binnen de jongere leeftijdsgroepen. Het grootste percentage mannen dat de helft of meer in het huishouden zegt te doen, ligt in de leeftijdscategorie 20 tot 29 jaar. Uit de emancipatiemonitor 2022 van het CBS blijkt dat de arbeidsparticipatie bij vrouwen harder is gestegen dan bij mannen en dat jongere vrouwen meer uren werken dan oudere. De rol van mannen in het huishouden lijkt hiermee steeds groter te worden. Dit is vooral terug te zien in taken als het doen van de dagelijkse boodschappen en doordeweeks koken. Daarnaast doen jongere mannen ook vaker de was en maken zij vaker het toilet schoon.

In de jonge leeftijdsgroepen 20-29 is er dus wel een verschuiving

Hier doet de man ook minder, maar als hij eens eerder thuis is, kookt hij. Maar net zoals bij veel vriendinnen, werk ik ook minder dan hem.

Vind het pas een probleem als het normaal is dat man niks doet en vrouw alles terwijl hij in de zetel hangt. Als ik wat minder werk en op die dag
boodschappen doe en winkel, is dat toch niet meer dan normaal.

Oh en als er volk komt maken we sámen het huis netjes vooraf.

Ikzelf ben er 35. Ik was, strijk, poets, and so on. Ik wil dat zelf ook, als m'n vrouw in 't buitenland zit wil ik mijn eigen hemden kunnen wassen en strijken. Ik ben niet graag afhankelijk van anderen en het is geen rocketscience.

We werken beiden full-time dus ik vind dat dan ook meer dan normaal.

Echter merk ik veelal het omgekeerde op bij leeftijdsgenoten en jonger. Dat de man al eens kookt of boodschappen doet, zeker, maar het grootste deel van het huishouden gaat toch in de meeste gevallen naar de vrouw. Ik heb enkele heel conservatieve vrienden die geen ei kunnen koken, geen wasmachine kunnen aanleggen en waar vrouwlief dagelijks de kleertjes klaarlegt en boterhammekes maakt voor op 't werk. Kortom, alsof ze nog bij mama wonen dus. Die lachen mij ook vierkant uit als ik zeg dat ik help met strijken.

Terug
Bovenaan