Het grote BeyondGaming Dating topic

Echter merk ik veelal het omgekeerde op bij leeftijdsgenoten en jonger.
De "schoonsten" hier vond ik een 10-jaar jongere collega die zat te klagen dat zijn vrouw niet kuiste en stofzuigde terwijl ze fulltime thuiszat. Kleine sidenote: Die vrouw zat fulltime thuis omwille van zwangerschap met bekkeninstabiliteit en had verplichte bedrust.

3 Seconden google:
3 seconden begrijpend lezen:

Jij zegt dat je vooral ziet dat de man "de was, de plan, en het eten doet", ik zeg dat volgens mij vrouwen in het algemeen nog altijd meer instaan voor huishoudelijke taken, en je citeert dan een tekst waarin staat dat er een kleine verschuiving is, waar bij jonge mannen de rol in het huishouden groter wordt.

Dus je wil een absoluut statement (vrouwen doen meer in totaal) tegenspreken met iets relatief (mannen doen meer dan vroeger). Ja ok, het is er hier het subforum niet voor maar dat slaat op niets, net zoals iemand "rond de 30" die op basis van wat anekdotes een of andere sterk verschil ziet tussen "generaties", waar de andere generatie dan 37 en 41 is hé.
Ikzelf ben er 35. Ik was, strijk, poets, and so on. Ik wil dat zelf ook, als m'n vrouw in 't buitenland zit wil ik mijn eigen hemden kunnen wassen en strijken. Ik ben niet graag afhankelijk van anderen en het is geen rocketscience.

We werken beiden full-time dus ik vind dat dan ook meer dan normaal.

Echter merk ik veelal het omgekeerde op bij leeftijdsgenoten en jonger. Dat de man al eens kookt of boodschappen doet, zeker, maar het grootste deel van het huishouden gaat toch in de meeste gevallen naar de vrouw. Ik heb enkele heel conservatieve vrienden die geen ei kunnen koken, geen wasmachine kunnen aanleggen en waar vrouwlief dagelijks de kleertjes klaarlegt en boterhammekes maakt voor op 't werk. Kortom, alsof ze nog bij mama wonen dus. Die lachen mij ook vierkant uit als ik zeg dat ik help met strijken.
Ik was ook altijd mijn eigen kledij, en strijken we eigenlijk beiden amper. Ik iets meer omdat ik al eens een hemd draag, en ik het ook gewoon vond om dat zelf te kunnen toen ik alleen woonde. Wat wel klopt is dat mijn vrouw meer poetst dan ik, wat min of meer te verklaren is doordat zij minder werkt, want gewoon in de zetel zitten terwijl zij poetst zou ik redelijk ongemakkelijk vinden.

Dat laatste ga ik wijten aan wonen in een diepconservatief hol in West-Vlaanderen, zit ik er dicht bij? Want dat is nu wel iets dat ik hier niet meer hoor. Dat zijn dan toch mannen die nooit echt alleen hebben gewoond?

In heel die discussie vergeten we ( imo) ook snel dat mensen vaak voor zichzelf bepalen wat proper, opgeruimd, etc wil zeggen en dat dan projecteren op hun partner.

De "schoonsten" hier vond ik een 10-jaar jongere collega die zat te klagen dat zijn vrouw niet kuiste en stofzuigde terwijl ze fulltime thuiszat. Kleine sidenote: Die vrouw zat fulltime thuis omwille van zwangerschap met bekkeninstabiliteit en had verplichte bedrust.
Dat vind ik ronduit respectloos. Op het werk loopt er ook ene rond, vrouw net bevallen. 'Ja, ik zie ze doodgraag hé, maar dat zij nu plots verwacht dat ik alles laat vallen om voor dat kind te zorgen, ik word er zot van!'

Dude, ga dan niet voor kinderen.

Ik was ook altijd mijn eigen kledij, en strijken we eigenlijk beiden amper. Ik iets meer omdat ik al eens een hemd draag, en ik het ook gewoon vond om dat zelf te kunnen toen ik alleen woonde. Wat wel klopt is dat mijn vrouw meer poetst dan ik, wat min of meer te verklaren is doordat zij minder werkt, want gewoon in de zetel zitten terwijl zij poetst zou ik redelijk ongemakkelijk vinden.

Dat laatste ga ik wijten aan wonen in een diepconservatief hol in West-Vlaanderen, zit ik er dicht bij? Want dat is nu wel iets dat ik hier niet meer hoor. Dat zijn dan toch mannen die nooit echt alleen hebben gewoond?
Bij ons is het huishouden alleen ook niet exact verdeeld. Daarmee bedoel ik: was, strijk, opruimen, poetsen, boodschappen, vuilniszakken,...
Als we het ruimer gaan bekijken: administratie, kledij kinderen aankopen, hulp met huiswerk,... kortom alle taken die bij een gezin komen zien, dan zitten we wel redelijk gelijk. 't Is niet dat we alles opschrijven en meten. Maar we komen heel goed overeen in de taakverdeling en springen beiden bij waar nodig.

Diepconservatief hol in West-Vlaanderen zou ik niet zeggen. Die extreme gevallen waarover ik sprak zijn echt wel uitzonderingen in heel m'n kring van kameraden. Als ze ergens toekomen op café bijvoorbeeld lachen we daar dan eens mee. 'Amai, ge staat er snel op. Uw vrouw heeft dat weer goed gedaan'.

Zo zeggen de oude mensen dat hier ook in de streek.

Ja gradaties, ok. Maar ik bedoel gewoon dat vandaag de dag van een 33-jarige toch wel verwacht wordt dat hij alleen woont (uitzonderingen daargelaten), zijn eigen kledij wast en strijkt indien nodig, "iets" kan klaarmaken van maaltijd, en zijn woning er ok bijligt.

30 of meer jaar geleden was dat voor een man natuurlijk allemaal niet nodig, want toen werd het ok geacht dat die geen strijkijzer kon bedienen of geen ei kon bakken :smile:

Ikzelf ben er 35. Ik was, strijk, poets, and so on. Ik wil dat zelf ook, als m'n vrouw in 't buitenland zit wil ik mijn eigen hemden kunnen wassen en strijken. Ik ben niet graag afhankelijk van anderen en het is geen rocketscience.

We werken beiden full-time dus ik vind dat dan ook meer dan normaal.

Echter merk ik veelal het omgekeerde op bij leeftijdsgenoten en jonger. Dat de man al eens kookt of boodschappen doet, zeker, maar het grootste deel van het huishouden gaat toch in de meeste gevallen naar de vrouw. Ik heb enkele heel conservatieve vrienden die geen ei kunnen koken, geen wasmachine kunnen aanleggen en waar vrouwlief dagelijks de kleertjes klaarlegt en boterhammekes maakt voor op 't werk. Kortom, alsof ze nog bij mama wonen dus. Die lachen mij ook vierkant uit als ik zeg dat ik help met strijken.
Je verschiet er inderdaad van welke typische uitspraken en rollenpatronen er bij sommige mensen nog ingebakken zitten. Dat gaat van koken, voor de kinderen zorgen tot die typische uitspraken "die van ons blablabla".
Ik haat dat oprecht en hou mij altijd afzijdig als anderen dat doen. Ik ben net met mijn vrouw getrouwd omdat wij elkaar goed aanvullen en wij beiden vinden dat wij evenwaardig zijn in onze relatie, zowel qua liefde, zorg voor onze kinderen, zorg voor ons huishouden maar ook naar de buitenwereld toe. Ik heb echt 0 behoefte om mijn vrouw zo "typisch" voor te stellen en begrijp dan ook echt niet waarom best veel mensen dat nog steeds doen.

Je verschiet er inderdaad van welke typische uitspraken en rollenpatronen er bij sommige mensen nog ingebakken zitten. Dat gaat van koken, voor de kinderen zorgen tot die typische uitspraken "die van ons blablabla".
Ik haat dat oprecht en hou mij altijd afzijdig als anderen dat doen. Ik ben net met mijn vrouw getrouwd omdat wij elkaar goed aanvullen en wij beiden vinden dat wij evenwaardig zijn in onze relatie, zowel qua liefde, zorg voor onze kinderen, zorg voor ons huishouden maar ook naar de buitenwereld toe. Ik heb echt 0 behoefte om mijn vrouw zo "typisch" voor te stellen en begrijp dan ook echt niet waarom best veel mensen dat nog steeds doen.
Ik zou beginnen met elke te kijken naar zijn eigen relaties. De ene relatie is niet de andere. Wat wel een feit is dat de meeste jonge dames van onder de 30 momenteel denken dat ze niets meer moeten doen. Media in al haar vormen hiervan de schuldige.

Vanwaar haal je dit? Kun je dit staven? Lijkt me weer zo'n veralgemening.
Vanuit vriendengroep en de wereld rond mij waar echtscheidingen schering en inslag zijn door gebrek aan respect voor de partner en het 'gras is groener' thema. Maw diegene die schoon zijn, weten het van zichzelf. Of denk je dat al die voetballerkes met missen aan hun hand zouden lopen als ze een gewone dagjob zouden doen. Hier in West-Europa reageert jammer genoeg de euro. En dan is het verhaal, ik val altijd op 'bad boys'.. uhu..

Ik zou beginnen met elke te kijken naar zijn eigen relaties. De ene relatie is niet de andere. Wat wel een feit is dat de meeste jonge dames van onder de 30 momenteel denken dat ze niets meer moeten doen. Media in al haar vormen hiervan de schuldige.
Dat is toch een veralgemening van het kan niet meer?
"Niets meer moeten doen". Als je daarmee bedoelt dat ze verwachten dat hun partner gewoon evenveel aandacht heeft voor bepaalde zaken in hun relatie en huishouden, dan kan dat kloppen en is dat toch gewoon normaal? We gaan met z'n alleen fulltime werken, maar ik ken er wel een paar die eigenlijk bijna geen enkele zorgtaak voor hun kinderen op zich nemen en zelfs nog geen bord in de vaatwas gezet krijgen.

Achja, ieder naar zijn eigen relatie kijken, klopt volledig, alleen kan het wel eens zijn dat je partner er ongelukkiger mee is dan je denkt als je gewoon geen gelijkwaardige partner bent in het huishouden.

Vanuit vriendengroep en de wereld rond mij waar echtscheidingen schering en inslag zijn door gebrek aan respect voor de partner en het 'gras is groener' thema. Maw diegene die schoon zijn, weten het van zichzelf. Of denk je dat al die voetballerkes met missen aan hun hand zouden lopen als ze een gewone dagjob zouden doen.
Dat slaat op niets als het je eerdere uitspraak moet bewijzen.

Dat is toch een veralgemening van het kan niet meer?
"Niets meer moeten doen". Als je daarmee bedoelt dat ze verwachten dat hun partner gewoon evenveel aandacht heeft voor bepaalde zaken in hun relatie en huishouden, dan kan dat kloppen en is dat toch gewoon normaal? We gaan met z'n alleen fulltime werken, maar ik ken er wel een paar die eigenlijk bijna geen enkele zorgtaak voor hun kinderen op zich nemen en zelfs nog geen bord in de vaatwas gezet krijgen.

Achja, ieder naar zijn eigen relatie kijken, klopt volledig, alleen kan het wel eens zijn dat je partner er ongelukkiger mee is dan je denkt als je gewoon geen gelijkwaardige partner bent in het huishouden.
Nee nee, letterlijk de slinger die is doorgeslagen naar de andere kant door de media.

Neen maar wel het aantal relatiebreuken en echtscheidingen.
Het leven is voor de meeste geen sprookje en relaties zijn tegenwoordig in onze maatschappij geen sinecuur.
Het ging over je statement dat vrouwen onder de 30 "denken dat ze niets meer moeten doen", wat mensen nogal vreemd vonden zo zonder iets van bewijs. En dan komt er wat onsamenhangend gezever over voetballers, de euro, de media, en dat relaties moeilijk zijn.

16u op donderdag is geen moment om al zat te zijn.

Neen maar wel het aantal relatiebreuken en echtscheidingen.
Het leven is voor de meeste geen sprookje en relaties zijn tegenwoordig in onze maatschappij geen sinecuur.

12,5% minder echtscheidingen in 2022
In 2022 waren er in het Vlaamse Gewest per 1.000 echtparen 8 paren officieel uit de echt gescheiden.

Valt even mee dat je dus nog meer kans hebt om samen te blijven dan uit mekaar te gaan.

Het ging over je statement dat vrouwen onder de 30 "denken dat ze niets meer moeten doen", wat mensen nogal vreemd vonden zo zonder iets van bewijs. En dan komt er wat onsamenhangend gezever over voetballers, de euro, de media, en dat relaties moeilijk zijn.

16u op donderdag is geen moment om al zat te zijn.
Oh maar dat statement blijf staan. De mentaliteit van de jonge dames die er goed uit zien is jammer genoeg de realiteit. €

Terug
Bovenaan