Het grote BeyondGaming Dating topic

Als vrouw met Turkse roots, ook als heel wat uitspraken neerkomen op 'eigen volk eerst'? :p Terwijl ik zelf voor 50% Arabische roots heb ;).

Zelf mijn vriend was zondag (Vlaamse feestdag) van verstomming verslagen dat je durft Vlaams nationalistische quotes te posten terwijl uw dochter met een rasechte Arabische voor- en achternaam door het leven stapt. Dusja ik moet mij altijd aanpassen wat vaak neerkomt op rationeel frustraties inslikken en ombuigen.
Is dat niet gewoon omgaan met (oudere) mensen die zonder nadenken dingen zeggen en niet kunnen omgaan met sociale media? Allezja, zijn zo van die momentjes die al eens gebeuren. Lang geleden ook zo eens naar een appartementje gaan kijken in het Brusselse, waar de dame van de immo zich voorstelde als Nüra of Nürath en mijn eerste idee was; "Turkse roots", waarna mijn vader 10 minuten later begon over de wijk wat verder en hoe die vol "bruin mannen" zat die problemen maakten. Dat is even door de grond zakken, zuchten, en verder doen.

Maar dat zijn toch allemaal dingen die volledig los van diploma staan? Ik heb universitairen ook al van de pot gerukte redeneringen en zilver-hoedjes-theoriën horen verkondigen of zien neerpennen op sociale media. Anderzijds heb ik al boeiende, doordachte gesprekken gehad met mensen zonder enige vorm van scholing. En die gaan dan misschien geen sport maken van het gebruik van woorden met minstens 6 lettergrepen om toch maar extra intelligent te lijken, maar kunnen soms inhoudelijk net zo goed goeie ideeën hebben en doordachte dingen zeggen.
Als je goed leest staat er inderdaad dat je het niet 1 op 1 kan doortrekken en niet iedereen over dezelfde kam kan scheren. Alleen leest iedereen hier precies altijd wat ze willen lezen :p.

Ik zou met een Dries Van Langenhoven ook niet door 1 deur kunnen ondanks het feit dat die wel hogere diploma's heeft.

Is dat niet gewoon omgaan met (oudere) mensen die zonder nadenken dingen zeggen en niet kunnen omgaan met sociale media? Allezja, zijn zo van die momentjes die al eens gebeuren. Lang geleden ook zo eens naar een appartementje gaan kijken in het Brusselse, waar de dame van de immo zich voorstelde als Nüra of Nürath en mijn eerste idee was; "Turkse roots", waarna mijn vader 10 minuten later begon over de wijk wat verder en hoe die vol "bruin mannen" zat die problemen maakten. Dat is even door de grond zakken, zuchten, en verder doen.
Zeker als uw vrouw buitenlandse roots heeft...

Maar er stond dan ook letterlijk in mijn tekst dat iedereen dat wel eens met hun ouders heeft en al zeker rond social media. Soms moet je ze tegen zichzelf beschermen, heb zo iemand zijn pa de statusupdate van facebook zien verwarren met de zoekbalk van google. Het was geen fraai zicht :p..

Zeker als uw vrouw buitenlandse roots heeft...

Maar er stond dan ook letterlijk in mijn tekst dat iedereen dat wel eens met hun ouders heeft en al zeker rond social media. Soms moet je ze tegen zichzelf beschermen, heb zo iemand zijn pa de statusupdate van facebook zien verwarren met de zoekbalk van google. Het was geen fraai zicht :p..
Mijn vader heeft mijn vrouw nooit gekend, maar ik weet ook gewoon dat dit een hoop stoerdoenerij was. Een beetje zoals alle mensen die tegen vreemdelingen zijn tot ze er een leren kennen.

Maar degene die ze kennen zijn de goei he.
Dat is bij veel mensen zo he, tegen alles en iedereen zijn buiten tegen diegene die ze kennen. Politiekers, zelfstandigen, buitenlanders, migranten, vakbondsmensen en ga zo maar door. Hoeveel zijn er niet die daar slecht over praten tot op het moment dat ze iemand kennen die in die categorie valt en dan is het een goeie hoor.

Ik moet @Guazala bijtreden dat een relatie waar zo'n zaken een issue worden gewoon niet in orde is. Sowieso vind ik "machtsverhouding" al een vreemde manier om daarnaar te kijken. Dit is België hé, het verschil tussen een master, bachelor, graduaat, BSO, ... valt qua inkomen wel mee gemiddeld (het is niet dat het je toekomst meteen ondermijnt). Liever iemand compatibel die als 18-jarige niet de maturiteit of mogelijkheden had om verder te studeren. Als je altijd klaar staat om met je "hoger" diploma te zwaaien lijk je me gewoon een eikel die nog niet veel heeft meegemaakt, maar dat is mijn inschatting.

Mijn vrouw heeft een bachelor in principe, van een Mexicaanse universiteit, in "culinary arts". Daarmee werk je hier dus in de keuken, en ik kan je vertellen dat we in België nog altijd ongeloofelijk veel belang hechten aan onze eigen taal om iemand werk te geven (ook al is dat bv. in de keuken). Kortom, geen droompositie op de arbeidsmarkt. Ik heb een doctoraat in een exacte wetenschap en heb hier door omstandigheden heel waar spaargeld. Toch is dat amper een factor, zij wil vooruit in het leven en heeft een open geest, wat ik veel aangenamer vind dan sommige kennissen die een mooie job hebben bij de bank maar waarvan de leefwereld eindigt op 500 meter van de kerktoren. We wisten ook op voorhand dat, zeker in het begin, ik ging instaan voor veel financiële zaken. Ook op vlak van "leven in België" met al zijn dwaas papierwerk zal dat eerder bij mij terecht komen. Anderzijds is zij veel meer iemand van "get it done", die er gewoon voor gaat zonder uren alles te overdenken, en is ze heel goed in zaken te relativeren waar ik op blijf hangen.

De sleutel is inderdaad dat we onszelf kunnen zijn bij elkaar en we elkaar aanvullen, terwijl we ook grosso modo aan dezelfde dingen (geen) belang hechten.

Ik vond dat ook een heel vreemde manier toen ik er voor het eerst over las in het boek Blijf bij mij. Macht geeft zo'n negatieve bijklank, maar voor zover ik heb gelezen kan ik mij er tot nu toe wel nog in vinden. Ik denk niet dat men zich bewust als een eikel gedraagt, maar eerder onbewust omdat het gemakkelijk is om snel een conflict te kunnen beëindigen. Hebben jullie daar in het begin bij moeten stil zitten of was het voor u en uw partner gewoon vanzelfsprekend? Geeft uw partner inspraak op de gezinsuitgaven of laat ze dat gewoon hoofdzakelijk aan jou over en is ze daar content mee? Had je ooit de drang om je op die vlakken als ultieme autoriteit uit te drukken?

Ik denk dat ik hier nog duizend vragen kan stellen. Laten we het gewoon eindigen bij dat niets onoverkomelijk is zonder goede communicatie en wederzijds respect. Ik ben wel blij om te lezen dat het voor de meesten hier precies allemaal zo vanzelfsprekend en evident lijkt. De meesten vrouwen waarmee ik in contact kom zijn hoger opgeleid. Ik sta daar wel voor open maar maak mij daar toch zorgen over. Mannen zijn daar t.o.v. vrouwen wel nog veel gemakkelijker rond denk ik.

Als vrouw met Turkse roots, ook als heel wat uitspraken neerkomen op 'eigen volk eerst'? :p Terwijl ik zelf voor 50% Arabische roots heb ;).

Zelf mijn vriend was zondag (Vlaamse feestdag) met verstomming geslagen dat je durft Vlaams nationalistische quotes te posten terwijl uw dochter met een rasechte Arabische voor- en achternaam door het leven stapt. Dusja ik moet mij altijd aanpassen wat vaak neerkomt op rationeel frustraties inslikken en ombuigen.

Dit heeft toch totaal niets te maken met mijn reactie maar oké goed, waar kom je vandaan?
Heb zelf mixed roots maar ik vind dat zelfs aanpassen en het e.e.a. slikken, grenzen heeft.
De eerste die te ver gaat kan het krijgen hoor.
Toen mijn man en ik pas samen waren gingen we een keer uiteten met een nieuwe zakenpartner van hem. We waren in totaal met 6 en het ging er allemaal retegezellig en bekakt aan toe tot die omhooggevallen flapdrol opeens gekke dingen begon te zeggen over een bepaalde groep arbeidskrachten die hij als goedkoop en minderwaardig beschouwde.
Begon van binnen al te koken en mijn man zag dat. Echt stond helemaal in de startblokken tot mijn man in mijn bovenbeen kneep haha toen lachte ik maar wat zwakjes mee. Hij is de enige reden waarom ik me zou inhouden.

Bij onze 2de ontmoeting was hij een compleet andere persoon want ondertussen wist hij het wel maar zo'n iemand kan de tyfus krijgen en een goede (huis)vriend zal het nooit worden.
Dat soort bekrompenheid (van zijn ouders) was ook de reden van de breuk met mijn ex.

Ik krijg letterlijk een punt en daarna eierhoofd van mensen die zich verheven voelen zodra ze paar diplomatjes aan de muur hebben hangen.
Hoezo ga je je communicatie aanpassen aan je ouders of je eraan ergeren? Die mensen hebben jou je eerste woordjes geleerd, begrepen je perfect toen je als peuter beetje lag te brabbelen met je luier vol poep en nu ga je je communicatie aanpassen aan hun?
Zo dan ben ik blij dat ik (zonder al die diploma's) en als simpele geest zijnde perfect overeen kom met mensen van alle standen en leeftijden. Kan eindeloos lullen met mensen die zelfs het Nederlands niet netjes beheren omdat ik het leuk vind om te weten wat de mensen hun verhaal is en wat er in hun leven/hoofd speelt.
Ze werkt voor de 'BigFour'. Daar lopen nogal wat mensen rond die denken dat de evenaar door hun gat loopt (en neen, ik zeg niet dat dat voor jou het geval is iamhollywood, maar er heerst wel een sfeer van een zelfverheerlijkingscultuur rond)
Ik ben nogal extreem casual gekleed. Al enkele keren meegemaakt in een vergadering met werknemers van bigfour dat hun houding tov mij eensklaps wijzigt wanneer ze doorhebben dat die kerel in zijn afgesleten jeansbroek en wel erg casual hemdje lid van het management is.

Laatst bewerkt:
Ze werkt voor de 'BigFour'. Daar lopen nogal wat mensen rond die denken dat de evenaar door hun gat loopt (en neen, ik zeg niet dat dat voor jou het geval is @iamhollywood, maar dat is wel een gevolg van de zelfverheerlijkingscultuur die er echt wel heerst )
Ik ben nogal extreem casual gekleed. Al enkele keren meegemaakt in een vergadering met werknemers van bigfour dat hun houding tov mij eensklaps wijzigt wanneer ze doorhebben dat die kerel in zijn afgesleten jeansbroek en wel erg casual hemdje lid van het management is.
Is me ook altijd opgevallen dat dat niet voorvalt bij mensen van McKinsey.
Eerlijk gezegd stond 80% van mijn peers heel sceptisch tegenover de Big 4 toen wij daar werkten. Ik denk dat je met de verkeerde mensen in contact komt. Uiteraard heb ik het wel over het lagere niveau, hogerop zijn het enkel de 'overblijvers' en die zullen het vaak inderdaad hoger in hun bol hebben en denken dat ze bij een of ander superieur bedrijf werken, terwijl ze vanwege de vele uren die ze kloppen vaak niet meer verdienen op uurbasis dan de pizzabakker bij Domino's.

Die cultuur is al lang passé hoor binnen de big four. De dagen van strak in het pak liggen achter ons. Ik ging het laatste jaar zelf in jeans en sneakers naar de klant.
Daarnaast zou ik niet los elke business line en elk niveau over dezelfde streep trekken. Op niveau verdien je bijvoorbeeld in consulting zeker niet slecht. Al kan een schoolverlater over zijn totaal pakket ook niet klagen.

Los daarvan vind ik dat iedereen hier leest wat ze denken te lezen zonder de nuances op te zoeken.
Maar goed, moraal van het verhaal is dat iedereen zich een partner moet zoeken waarbij je 100% uzelf kan zijn en met wie de natuurlijke vibe aanwezig is. En als ik die verhalen hier zo lees (of de ervaringen van andere mannen hoor), besef ik wel dat ik als vrouw meer zelf de keuze had. Ik had op 2 maand tijd een 640 matches waarvan ik met 3 op date ben gegaan (waarvan zelf maar 1 had verder gestudeerd na zijn secundair ;)).
Als de vijver kleiner is ga je misschien sneller toegevingen doen.

Los daarvan vind ik dat iedereen hier leest wat ze denken te lezen zonder de nuances op te zoeken.
Maar goed, moraal van het verhaal is dat iedereen zich een partner moet zoeken waarbij je 100% uzelf kan zijn en met wie de natuurlijke vibe aanwezig is. En als ik die verhalen hier zo lees (of de ervaringen van andere mannen hoor), besef ik wel dat ik als vrouw meer zelf de keuze had. Ik had op 2 maand tijd een 640 matches waarvan ik met 3 op date ben gegaan (waarvan zelf maar 1 had verder gestudeerd na zijn secundair ;)).
Dus euhm, jouw vriend heeft toegevingen gedaan?

Ik vind dat je in deze discussie af en toe toch speciale uitspraken doet in je posts (posts waar ik verder wel grotendeels mee akkoord ga).

En als ik die verhalen hier zo lees (of de ervaringen van andere mannen hoor), besef ik wel dat ik als vrouw meer zelf de keuze had. Ik had op 2 maand tijd een 640 matches waarvan ik met 3 op date ben gegaan (waarvan zelf maar 1 had verder gestudeerd na zijn secundair ;)).
Tuurlijk. Want mannen maken zelf geen keuzes wanneer het op relaties aankomt :oink:

Dus euhm, jouw vriend heeft toegevingen gedaan?

Ik vind dat je in deze discussie af en toe toch speciale uitspraken doet in je posts (posts waar ik verder wel grotendeels mee akkoord ga).
640 tegenover 12 matches, waarvan den helft niet reageert.. dat is voor veel mannen jammer genoeg de realiteit. Ik verschoot daar zelf van, want ik weet nog goed dat ik de ochtend van onze eerste date tegen een vriendin zei ‘aja ik heb vanavond nog eens een date maar verwacht er niet veel van want op foto is hij way out of my league’ :p. En dat is wel een uitspraak waarvan hij wel ‘vanwaar komt dat nu!’. Ondanks dat sommigen denken dat ik hautaine ben, ben ik zeker qua relaties en verliefdheid vrij onzeker hoor :).

Ik snap @iamhollywood 🤷‍♂️

Ik heb voor het eerst in mijn leven een relatie met iemand die qua intellectueel niveau met mij matcht (op z'n minst). En je kan niet geloven hoeveel deugd dat doet. Om samen theoretische discussies te hebben, het nieuws en de politiek te bespreken, soms zaken op een metaniveau te bekijken, om iemand te hebben die graag dat soort gesprekken heeft for the fun of it. Dat we elkaar tips geven over interessante artikels (en die dan gewoon zelf blijken gelezen te hebben) of elkaar gewoon blijven uitdagen. Niet dat we hier de hele avond intellectueel zitten te doen hé, we hangen hier zo vaak de onnozele uit, maar gewoon het feit dat dat kán en eigenlijk elke dag weer vanzelf opnieuw gebeurt? Amai, ik word daar blij van.

Mijn vorige lieven, en ik zag die allemaal doodgraag, die vonden dat doodsaai. En dat kan hé, je kan niet al je interesses met elkaar delen. Maar als het blijft steken op het niveau van "het zijn allemaal zakkenvullers" en "denk toch eens niet zoveel na, daar word je ongelukkig van", ja amai, daar werd ik effectief ongelukkig van 😅 Ik kon daar met zoveel niet terecht, een heleboel van mijn gedachten of ideeën of bedenkingen? Dat gaat tot op een bepaalde hoogte, maar dan haken ze af en bleef ik altijd wel een beetje op mijn honger zitten of werd het zo wat afgekapt met wat oneliners.

Wat Gua zei, vind ik ook heel mooi. Dat de één makkelijker kan argumenteren maar daarom niet altijd z'n gelijk hoeft te halen. Maar ik werd daar ook niet zo happy van, te horen hoe een partner zijn mening baseert op compleet foute informatie, bijvoorbeeld. Of hoe je iets nuanceert en ze dan wel bijdraaien ("ah ja, dat is wel zo, ja, ok, ik had het misschien niet zo zwart-wit mogen stellen") maar dat je dat twee jaar later nog steeds aan het doen bent bij elke politieke discussie of maatschappelijke kwestie. Ik werd daar wel een beetje moedeloos van.

Natuurlijk kan ik omgaan met ongeschoolde mensen, mijn hele familie is ongeschoold. Maar af en toe (en zeker in de intimiteit van je eigen huis?) is het wel heel fijn om gewoon jezelf ten volle kunnen beleven en ontplooien zonder dat je de hele tijd rekening moet houden met.

Overigens, wat @Myllana zegt, over je woordenschat aanpassen... Dat heb ik dus al mijn hele leven hé. Dat ik tegen mijn eigen mama praat en die de hele tijd zegt dat ik normáál moet praten. Ik mag geen woorden gebruiken die ze niet kent (en ik weet niet vanbuiten welke dat allemaal zijn hoor - als ik even snel mijn eigen post lees, is het eerste moeilijke woord voor haar denk ik 'theoretische' 🤷‍♂️). Ik ben ook maar gewoon gezelf en soms hebben bepaalde 'moeilijkere' woorden een nuance die simpelere alternatieve niet hebben ('genuanceerd' is ook zo'n woord waar ze op zou reageren, denk ik). En dan steeds op je vingers getikt worden en te denken oh ja, hoe vertaal ik dit? Da's ook niet zo plezant ze, dat doe ik niet om de arrogante uit te hangen, ik had ook liever een vlot gesprek kunnen hebben met mijn eigen moeder. Overigens ben ik mijn ouders niks verschuldigd, zij mij een heleboel therapie, ja, maar dat is naast de kwestie. Ik krijg een beetje de kriebels van het idee dat je je ouders moet eren omdát het je ouders zijn, alsof alle ouders zo'n engeltjes zijn.

Misschien zijn iamhollywood en ik er ook wel gewoon gevoeliger aan hoor. Ik weet nog dat ik het echt vreselijk vond om op mijn werk tussen alléén maar hooggeschoolden rond te lopen. Die kwamen ook vaak uit een hogere klasse, om het zo te zeggen, en ik voelde mij dan altijd een vreemde eend in de bijt. Ik was dan juist heel snel geïntimideerd door hun kennis en ervaring. Of van die gesprekken waar je dan compleet uit de boot valt, dat je denkt van wauw, bij ons thuis ging dat er helemaal anders aan toe? En dat we daardoor iets gevoeliger zijn voor intellectueel verschil (omdat we ons nergens écht thuis voelen?). Idunno, ik ben maar luidop aan het denken.

Laatst bewerkt:
@glashelder goed dat je het nu zo kan aanvoelen, kan me inbeelden dat samenwonen met extreme zwart-witdenkers idd heel vermoeiend is!

En dat taalgebruik aanpassen naar je ouders: jij komt nu wel uit een extreme situatie he, in jouw geval zou ik er zelfs niet meer mee praten 😝
Ik praat thuis ook alleen maar plat dialect, dat is ook "me aanpassen" want mijn mama geneert zich dat ze geen an/tussentaal kan. Als er ergens officieel naar gebeld moet worden, zal ze mij proberen inschakelen. Maar ze is enorm fier op haar dochters en als we woorden gebruiken die ze niet begrijpt, zal ze dat ook gewoon zeggen. "dat woord ken ik niet, ik ben maar tot 14j naar school gegaan". Ik heb haar al meermaals gezegd dat ze niet dom is maar dat de tijden toen gewoon anders waren. Dat, mocht ze dom zijn, ze nooit 2 hooggeschoolde dochters zou hebben kunnen afleveren. Maar dat zijn natuurlijk gesprekken die je enkele kan hebben als de band goed zit en je oog kan hebben voor elkaars kwetsbaarheden. En als je ouders geen idioten zijn 😝

Sorry aan alle fans, tinder wordt afgesloten. De wilde avonduren Tooché zijn teneinde. Het was toch al efkes minder nadat de avondklok werd afgeschaft (wat een tijdelijk godsgeschenk). Vanaf vandaag onverdeelde en onvoorwaardelijke aandacht, voor een en dezelfde :)

peace out!

Het ga je goed...
See you soon in het 'ik heb een lief' topic, daarna het 'mama en papa' topic en uiteindelijk het 'ik erger me aan mijn partner' draadje.
Probeer het 'opnieuw op eigen benen staan' topic te vermijden.

Terug
Bovenaan