Het is niet dat ze er niet veel van kennen, maar velen tussen die mannen hebben vrienden bij de nationale ploeg en zijn kampioen in rond de pot draaien, om toch maar zeker niemand te beledigen. Het is ook in hun belang om mee te praten met het grote publiek.
Niemand denkt hier dat we het beter kunnen. Maar als je al op voorhand kunt voorspellen welke wissels Martinez gaat doen én waarom ze niet gaan lukken, dan zit er op die bank toch iemand niet op zijn plaats, me dunkt.
Ik heb zelf ook lang in 1ste/2de provinciale gespeeld, wat ongeveer het niveau is van een Filip Joos. Wat maakt hem dan zo gekwalificeerd als analist? Ik heb hier ook nog nooit commentaar gegeven op Sonck, Verheyen, etc. Maar laten we eerlijk zijn, de meeste analisten die daar zitten zijn grotendeels gefaalde trainers en sportief directeurs. Niet allemaal uiteraard, en dat zijn dan ook degenen die heet meest zinnigs te zeggen hebben. Maar het blijft grotendeels een feel-good show. Een slechte coach is een slechte coach, een domme keuze is een domme keuze, en een absurde wissel is een absurde wissel. Punt. In die studio hebben ze nooit zoiets vlakaf durven zeggen.
Ik zie de bond trouwens ook voor Henry gaan, als ik op iemand geld moet inzetten. Het lijkt me namelijk a priori de slechtste keuze.