Kijk, ik heb geen indrukwekkend cv. En ik hou van mijn anonimiteit, dus ik zal ook weinig zeggen over mijn werkelijke cv. Misschien ben ik de lokale zatlap van uw café, misschien ben ik letterlijk een semi functionele aap die nauwelijks coherent kan schrijven. Misschien beide! Wie zal het zeggen? Ik kan alleen bevestigen dat ik elke minuut van de Rode Duivels heb gekeken sinds ik kon beseffen wat er op het scherm gebeurde. Sindsdien heb ik misschien wel een bijna ongezonde obsessie en verbondenheid met ons nationale elftal. Ik heb geen idee of mijn eigen ideëen juist zijn, maar ik weet wel redelijk goed wat er mis gaat. Hierna volgt wat, mijn inziens, onze enige kans is om Kroatië te kloppen met deze kern.
Stap 1
Ik zet een revolver tegen Bobby zijn slaap en
Stap 1
Ik zet één bak Jupiler, één bak Seefbier en een kratje Duvel in de koffer van mijn huurwagen. Ik parkeer die voor het hotel van de Rode Duivels en vraag aan Witsel, Bobby en Eden om het koffer uit te laden terwijl ik simultaan de Qatarese zedenpolitie bel en
Weet ge, ik begin wel gewoon met de opstelling :
——————-Lukaku
Carrasco ————————-Trossard
——————De Bruyne
——-Dendoncker——Tielemans
Vertonghen—Alderweireld—-Faes—-Castagne
———————Courtois
Witsel is een legende. Hij heeft zijn carrière verkocht voor wat sollen, maar godverdomme wat was het ooit een geweldenaar. Jazeker was die altijd al vooral voor de lateral bal vanaf hij centraal kwam te staan, maar hij was ook enorm balvast en kon soms het spel doen opschuiven en kon rust brengen. En ondanks dat Dembele dat beter kon vond ik het niet erg als hij op het wedstrijdblad stond. Want het was ook een kolos van een mens en kon snoeihard in duel gaan. Helaas, inmiddels is hij even nuttig als tegen een terminale kennis zeggen dat ze "mogen bellen als er iets is".
Eden van hetzelfde laken een pak. Die kerel had het talent om geweldig te kunnen ballen. Vreselijk snelle beentjes, fijnbesnaard, techniek met bakken. Maar helaas een fan van all-you-can-eat restaurantjes en algemene vetzakkerij verslinden. Heeft ook nog nooit graag op een traningsveld gestaan, tenzij het minivoetbaltornooi werd georganiseerd en er dus een hamburgerkraan naast stond. Maar bon, vandaag vraag ik hem liever voor een goed adresje om te gaan eten dan dat ik hem vraag om mee te komen voetballen.
Sneu, maar het is de realiteit.
Over Bobby praten we niet, net zoals we hier thuis nonkel Roger verzwijgen sinds hij de deur opendeed zonder kleren met driekoningen. De schande is te groot om onder ogen te komen tegenwoordig.
Waarover praten we wel? Kroatië, om te beginnen!
Als je de 11 basispelers onder de loep neemt valt het misschien niet meteen op voor iedereen, maar dit is een héél sterke ploeg. We zagen dat de vorig tornooien al en dat is nog steeds het geval.
Wat eerst opvalt is het middenveld, dat is weergaloos. Wàt een combinatie van kracht, inzet, techniek, durf en vista. Modric is een juweel voor het voetbal. Op zijn 37 nog zo energiek en sterk. Hij is dé spelverdeler van de ploeg, maar kijk hem eens in duel gaan op de helft van de tegenstander. Bikkelen en grinden. Anders dan onze Eden grinden dan. Modric schuurt uw zakgeld niet uit uw broek met zijn reet, maar hooguit kijkt ie 0.2 seconden om te zien waar de ruimte is en hij duikt er in of hij geeft de bal mee aan zijn collega die de ruimte zelf benut. Korte ballen, lange ballen, voorzetten vanop de flank, ... Hij doet het allemaal, een echte dynamo. En achter/rond hem staan Brozovic en Kovacic. Alletwee werkpaarden waarbij de eerste eerder een holbwoner is en de laatste wat meer finesse bezit. Maar beiden lopen alles dicht, gaan duels aan en cijferen zich weg om Modric af en toe ruimte te kunnen geven. Dat middenveld is stug bij balverlies en dynamisch in balbezit.
Over de rest kan je kort zijn. Kramaric is een betrouwbare spits die kansen kan omzetten én zelf ook het nodige werk levert. Perisic is een fenomeen op zich. Oud en ervaren, maar eveneens verschrikkelijk fit. Goede dribbel, zeer sterk positiespel, beweeglijk en een heerlijk paar voeten. En de rest van de spelers zijn niet slecht, maar ze zullen vooral hun hoofd er voor leggen. Dit is een zeer moeilijk te ontwrichten ploeg en je gaat hier het verschil moeten maken met snelheid op de flanken, snelheid van uitvoering en de intensiteit in de duels matchen. Geen één van die dingen lukt met Witsel en Hazard. Afschuwelijk voor onze huidige ploeg om tegen te spelen dus.
Ik ga elke speler bij ons af en ik zeg wat die volgens mij moet doen, afgaande op een 4-3-3 van Kroatië.
Lukaku : Die moet doen wat die altijd moet doen. Aanspeelbaar zijn voor een kaats of aansluiting tot 30 meter voor doel en vanaf dan gewoon in de box zijn ding doen. tegen dat Lukaku in de 16 staat moeten wij klaarstaan op de flank om de bal voor te zetten, een middenvelder moet mee in de box zijn ingeschoven enzovoort. Lukaku is het focuspunt vanaf je in de buurt van de goal komt en hij loopt vrij, of hij trekt twee man weg.
Carrasco : De bal hoog aangespeeld krijgen en meteen de actie maken. 1-2 met Lukaku om in de rug te geraken, naar binnen snijden voor een actie, afhaken en laten overlappen, ... Oorlog maken, acties maken, mannetjes uitschakelen. Hij kan het met én zonder bal. Hij is dé speler bij uitstek die onder druk kan spelen en regelmatig zijn gram haalt. Niemand in onze kern, behalve Trossard, is op zijn niveau om die taak te vervullen. Geen Doku, geen enkele Hazard, niemand. Bovendien is hij niet vies om zijn defensieve taken op te nemen. En dat gaat nodig zijn bij momenten.
Trossard : De man in vorm, momenteel één van de beste spelers van de EPL. Hij staat er op de moeilijkste momenten met individuele acties. Sneu dat je hem niet vast op links kan zetten, maar men kan gerust een afwisselen in de match. Hij loopt veel, is explosief én hij durft wat ondernemen. Ik heb hem goals zien maken in een kluwen van EPL beenhouwers, aub zet die op het veld. Moet net als Carrasco constant bikkelen wel.
De Bruyne : Kijk, je kan hem niet uitsluiten. En hij moet duidelijk de motor van de ploeg zijn. In mijn opstelling staat hij op de 10, maar in de wedstrijd zal hij soms wat dichter tegen de middellijn moeten spelen en mag Tielemans wat hoger staan. Want je kan er zeker van zijn dat ze twee man op hem gaan zetten. En dan moeten onze backs en Dendoncker goed staan om pivot te spelen om de bal bij Tielemans te krijgen. En dan doet die wat met de ruimte, of een mannetje lost kev zodat hij wél aanspeelbaar wordt. Maar de bedoeling is om hem aan te spelen op de helft van de tegenstander. Oftewel trekt hij iemand weg op het Kroatische middenveld, of hij heeft de ruimte om eens te ondernemen. En zodra KDB de bal heeft moet iedereen beginnen te lopen, liefst al voor hij de bal in zijn voeten krijgt.
Tielemans : De tweede spelverdeler. Als KDB dubbele dekking krijgt moet je met de omweg naar hem gaan. Misscien beter bij balverlies want hij haalt mijn grootmoeder niet eens bij en die heeft haar heup gebroken op zes plaatsen vorig jaar. Het is de meest nutteloze speler bij balverlies maar hij kan wel een balletje trappen. Hij is een gevaar vanuit de tweede lijn én is quasi tweevoetig zoals Kev. Dus ook hij kan normaliter de balletjes versturen ALS DE FUCKING SPELERS BEWEGEN GODVERDOMME.
Dendoncker : Groot, sterk, niet traag, gewend om crapuul bij hun nekvel te grijpen en te neutraliseren elke week. Smeer wat hete saus onder zijn voorhuid en stuur hem het plein op als redux Onana gewoon. Hij heeft ook al vaak CV gespeeld dus hij kan ook de juiste man volgen als dat nodig zou zijn in bepaalde situaties. Als Modric centraal zwerft moet hij die schaduwen tot een flankspeler hem moet overnemen.
Vertonghen : Kijk, zeg over Jan wat je wilt, maar hij heeft nog wel degelijk kwaliteiten. Het is een eikel, stiekem kan hij nog een sprintje trekken, hij heeft een gouden linkervoet en hij is pissed. Hij heeft zelden slecht gespeeld op de linksback. En in deze opstelling wordt je toch niet kapotverkracht per definitie als je wingback geen Jordi Alba is. Hij moet niet consequent de achterlijn halen, hij moet hoogstens eens een paar keer overlappen om Carrasco wat meters verder te halen. De focus is defensief, hij moet gewoon voorkomen dat zijn tegenstander de achterlijn haalt en Dendoncker of Tielemans moeten tijdig mee druk zetten om het gevaar op de flank te neutraliseren.
Alderweireld : Hij is nog goed genoeg om mee te kunnen. Theate moet beginnen te komen, maar laten we Toby zijn ding laten doen. Met de rest van de verdediging en dit meer stugge middenveld kan hij misshcien ook beter renderen.
Faes : Groot, sterk en een portie energie/duelkracht in het midden. Hij is in een zwalpende ploeg gerold en kon zich meteen manifesteren. Dat betekent dat hij snel integreert. Fuck it, we hebben zijn energie nodig. Vertonghen en Alderweireld zijn samen te apathisch. Laat Alderweireld de lijn leiden voor deze pot en laat hem Faes bikkelen waar nodig. Faes kan genieten van automatismen met Tielemans en Castagne. Vooral die laatste kan daarvan profiteren misschien.
Castagne : Zaadpotten gespeeld, maar hij heeft ook kwaliteit getoond bij ploeg én land. Er is geen alternatief. Meunier keek gelijk een koe naar een ufo heel vorig match. En tegen minuut 60 was hij dood. Castagne is iemand die onze broodnodige energie geeft. Aanvallend én defensief. In tegenstelling tot jan mag hij wel wat vaker overlappen, dan kan Trossard de ruimte zoeken achter hem aan de rand van de 16.
Courtois : Kijk, als er Courtois condooms bestonden zou ik ze kopen. Want ik vertrouw niets of niemand meer dan Courtois om spullementen buiten te houden. En ik haat kinderen dusja.
En dan is het een kwestie van momenten kiezen. Als de ploeg controle heeft zoals in de eerste helft tegen Marokko. Begin te bewegen, diepte op te zoeken en hoog druk te zetten. Met CDK/Doku/Thorgan/Mertens zijn er wissels die meer beweging kunnen brengen als iemand het niet voelt of te moe wordt. Maar je moet overlaps zoeken, je moet die diepte intrekken, het middenveld moet vrijlopen én men moet de positie kiezen om de volgende pass al aan te nemen. Je kan niet heel de pot hoog druk zetten, maar je gaat wel collectief moeten omschakelen en de moeite moeten leveren.
In principe spelen we kort, maar als er ruimte ligt op de andere flank moet je die wel in hooguit twee passes daar krijgen en oprukken. Voor Lukaku mag je voorzetten lanceren natuurlijk, maar enkel als je een loopactie ziet. Anders probeer je Carrasco of Trossard in een 1v1 situatie te zetten op de flank zodat ze hopelijk de achterlijn kunnen proberen te halen. En als je ziet dat dit aan de gang gaat moet er minstens één middenvelder mee inschuiven, eventueel de andere 'flank' die richting eerste paal gaat.
Op training zou het niets anders zijn dan potjes met verbod om naar achter te spelen tot aan de match. Je moet bewegingen in de ruimte hebben, je moet mensen in de box krijgen en je moet oog hebben voor de flanken. Het is do or die, dus je kan wel wat risico nemen. Je moet vanaf minuut 1 met een heel hog intensiteit spelen want je mag Kroatië niet vanaf het begin al een gevoel van rust geven door rustig rond te hobbelen.