Ik zal vanavond eens moeten kijken, maar inderdaad, nu zie ik toch eindelijk wat nagels op de kop :
Op zoek naar verklaringen voor de collectieve deconfiture van de Rode Duivels op het WK voetbal. Een opdracht waar Filip Joos en Stef Wijnants zich vandaag aan wagen in de WK-podcast. "Het is enigszins verwacht", meent het duo. Daar heeft de basisplek van Eden Hazard - "het gif voor de groep" -...
sporza.be
Zeer makkelijk wel na een nederlaag tegen dat Marokko, op de rand van de uitschakeling he. Dit stond hier al voor het WK uitgeschreven, want dit was nooit de analyse geweest als ze met 6 op 6 in de achtste finales stonden terwijl het wel de realiteit is.
Ik zeg hier al 2 jaar of zo dat KDB gaat stoppen moest men echt doorselecteren en gaan bouwen met een jonge ploeg. Omdat hij enkel graag mee komt surfen in een succesvolle ploeg. En geen zin heeft in een ploeg die terug rustig moet bouwen met eerst wat vallen en opstaan. Dus volgens mij: als die oude generatie ermee ophoudt stopt hij er ook mee. Ik blijf bij dat gevoel. Maar we gaan dat de komende tijd zien. Misschien ben ik daarin verkeerd.
Dit slaat in mijn ogen werkelijk nergens op.
Om te beginnen denk ik dat De Bruyne naast het veld evenveel verloren loopt als op het veld tegenwoordig. Sinds het WK van 2018 is de nationale ploeg een verhaal van oude garde tegen nieuwe talenten, waarbij de coach zonder enige logica of verdienste voor de eerste groep kiest. We hebben twaalf veldspelers ouder dan 29 en die hebben allemaal minuten gekregen gisteren, buiten Carrasco en Vanaken. De Bruyne behoort zonder twijfel tot die oude garde, maar is wel de enige die nog op zijn top zit. De rest van de dertigplussers is ontegensprekelijk één of meerdere niveaus lager sinds 2018, ene speelt zelfs bij Anderlecht lmao. De Bruyne is ook de enige van de oude garde die beter is dan de jongeren, voor elke andere oudere speler staat er gewoon iemand klaar die de plaats kan innemen, al dan niet succesvol. Daar zit ie al wat tussen de twee blokken in.
Maar goed, hij start altijd en is duidelijk de beste. Krijgt De Bruyne de sleutel van die geforceerde ploeg van Martinez dan, zoals ge zou verwachten? Neen, die is ook nog eens voor iemand anders. Nog altijd. Tegen elk bewijs in. Ook al denkt die speler zelf dat hij eigenlijk niet moet starten en moet hij er elke keer na zestig minuten af wegens niet fit genoeg. Ook dat is meritocratie. Ge kunt niet verlangen van uw beste speler die op clubniveau meedingt naar de Ballon d'Or dat hij op interlandvoetbal, net zoals de jongere spelers, op de achterbank moet zitten. Dat wringt, zelfs nog meer dan op het vorige EK waar dat ook al het geval was. Alsof die spelers niet zien wat een verschil Onana maakte, ondanks dat Martinez haast letterlijk zei dat Witsel en Tielemans het uitverkoren duo is.
Gaat gij mij dan zeggen dat de beste speler van één van de beste teams ter wereld, waar elke dag door een topcoach competitie en progressie onder de spelers aangewakkerd wordt, plots zou stoppen als die tanende oude garde wordt thuisgelaten? Gaat ge mij nu echt zeggen dat De Bruyne zou stoppen met de nationale ploeg als hij met Onana, Trossard en pakweg Doku moet spelen in plaats van Hazard, Witsel en Mertens zoals gisteren? Schei toch uit. Het lijkt me dat hij net de grootste voorvechter daarvan zou zijn, in tegenstelling tot de rest dat zijn plaatsje dan verliest. Ik ben verder dat EK verleden jaar nog niet vergeten waar hij zijn clubvoetbal op het spel zette om met een blessure in een gehavend België toch de kwartfinale te kunnen spelen (in tegenstelling tot diegene met de kapiteinsband), om dan nu dit schoonweervoetballerargument te moeten lezen?
Gefrustreerd door het amateurisme rondom hem en zelf ook niet goed genoeg op dit moment: zeker. Bovenop dat hij overal wat tussenvalt in de groep die Martinez gecreëerd heeft. Maar dit soort verwijten zijn triestig.
Als Heynen of Cuypers dan toch zo goed zijn, waarom zitten die dan nog in België? We zijn maar de Belgische competitie he.
Allez, de volgende belachelijke opmerking zeg. En dat van iemand wiens voorspelde paarse wereldtalenten het tegenwoordig maximum bij Leicester of een andere bank of zo schoppen. Jongens toch.
Verjonging is voor deze ploeg gewoon synoniem met het sterkste team zetten.
Trossard: "Als ik nu niet klaar ben voor een basisplaats, wanneer dan wel?"
- Marcos Wilmotsos: "Basisplaats? Dries Mertens is mijne eerste wissel!"