Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja ben ik mee oneens.Pascal Delwit: "De partij heeft een vriendelijker imago, maar intern wordt de marxistisch-leninistische lijn strak aangehouden."
Politicoloog Delwit onthult ware gelaat extreemlinks: "PVDA danst op twee benen"
Heeft de PVDA haar dogmatisch verleden definitief achter zich gelaten? In tegendeel, de extreemlinkse partij toont haar gematigde kant enkel in de ...www.demorgen.be
In het nieuws hoor je toch vaak over de PVDA: "extreem linkse partij", "Marxistische partij", "communistische partij", etc. Daar ben jij het dan fundamenteel mee oneens, vermoed ik?
Het kapitalisme willen omverwerpen vind ik nochtans wel extreem. Ik weet niet meer of het in een De Afspraak of Terzake oid was dat Hedebouw het nog bevestigt heeft dat dat zijn doel is.Ja ben ik mee oneens.
Marxism-leninisme is volledig van de pot gerukt. Als je PVDA van die ideologie beschuldigt, dan heb je geen idee waar marxisme-leninisme voor staat. Ik ken de interne structuur tot een bepaalde hoogte. Van marxisme-leninisme is simpelweg geen sprake.
Ik vind het programma van PVDA eigenlijk totaal niet extreem.
De uitspraak was wel iets genuanceerder dan dat.Het kapitalisme willen omverwerpen vind ik nochtans wel extreem. Ik weet niet meer of het in een De Afspraak of Terzake oid was dat Hedebouw het nog bevestigt heeft dat dat zijn doel is.
Ivan De Vadder vroeg Hedebouw of het kapitalisme nog steeds zou moeten verdwijnen indien de PVDA aan de macht zou komen. “Zeker!”, klonk het vastbesloten bij de communist. “Ik heb het dan niet over de kappers of kleine winkels, maar wel over grote sectoren.”, ging hij verder. “Ik vindt dat onze maatschappij, de gemeenschap, opnieuw centraal moet staan.” Volgens Hedebouw werken grote bedrijven zoals Amazon reeds met een soort ‘planeconomie’, maar is het probleem dat ze dat voor hun eigen winsten doen en niet voor de mensen.
"Ik vind het ondemocratisch dat de beheersraad van enkele grote bedrijven meer macht hebben dan de regering.”
Op de vraag welke naam dat systeem dan zou moeten dragen, antwoordde Hedebouw dat het om een socialistisch systeem zou moeten gaan. “Geen communisme. Ten eerste om alles wat er in de naam van communisme is gebeurd, dat wil ik niet herhalen in België.”, aldus de voorzitter. “Ten tweede zal het ook met onze Belgische logica zijn, wat wil zeggen dat er democratische participatie van het volk moet zijn.”
Dat is toch eerder kapitalisme reguleren ipv omverwerpen?De uitspraak was wel iets genuanceerder dan dat.
Je kan dat als extreem zien. Persoonlijk vind ik het ook extreem dat een bedrijf als Apple rijker is dan 96% van alle landen in de wereld. Of dat bedrijven als Amazon amper belastingen betalen. En dat zulke bedrijven hun geld gebruiken om politieke invloed te kopen. Dat is wel de realiteit van ons kapitalistische systeem vandaag de dag.
- Is er één land ter wereld waarin u zegt, die passen dat nu al toe en dat gaan we kopiëren?Op zich kan ik zeker elementen vinden in dat betoog waar ik het mee eens ben. Ik maak mij meer zorgen over de praktische uitwerking, die zoals bij de meeste partijen nogal snel overschakelt op kiezers bedienen en een eenvoudig vijandbeeld.
Kan je dat eens wat meer uitleggen?Persoonlijk vind ik het ook extreem dat een bedrijf als Apple rijker is dan 96% van alle landen in de wereld.
Dat is niet de schuld van Amazon, dat is een politieke keuze.Of dat bedrijven als Amazon amper belastingen betalen.
Kan je dat eens wat meer uitleggen?
In welke zin is Apple "rijker" dan 96% van de landen? En wat betekent dat?
Is dat zo? Wanneer hebben we in België en Europa gestemd om Amazon geen belastingen te laten betalen?Dat is niet de schuld van Amazon, dat is een politieke keuze.
Je bent vast wel bekend met het concept lobbying.Europa of USA kan gerust wetten opleggen om dit te voorkomen.
Wij kunnen stemmen voor politici die hiervan een prioriteit maken. (zie initiatief Yellen met 15% minimum worldwide corporate tax)
Het gaat om maximaal €4,7 miljard (dat is toch de ambitie van TVDS, valt nog te bezien of ze dat kan waarmaken). Wanneer je dat zou teruggeven aan de samenleving, komt dat neer op een eenmalige +- €400 per belg. Uiteraard gaan ze dat wat gerichter uitgeven, maar het zal quasi zeker naar maatregelen op de korte termijn gaan.Domme? Vraag, maar stel dat het voorstel van overwinsten belasten erdoor komt.
Wat verschil maakt dat voor ons als consument ? Als je winst gaat belasten wil toch niet zeggen dat de energieprijzen gaan dalen voor ons ?
Dat geld gaat toch gewoon in de bodemloze put en wij blijven volle pot betalen ?
Men kan dan ook niet zeer veel doen structureels gewijs. Onze volledige economie draait op goedkope energie. En alles is zwaar met elkaar verweven.Het gaat om maximaal €4,7 miljard (dat is toch de ambitie van TVDS, valt nog te bezien of ze dat kan waarmaken). Wanneer je dat zou teruggeven aan de samenleving, komt dat neer op een eenmalige +- €400 per belg. Uiteraard gaan ze dat wat gerichter uitgeven, maar het zal quasi zeker naar maatregelen op de korte termijn gaan.
Je moet op dit moment geen structurele oplossingen verwachten die ons begrotingstekort gaan wegwerken. Daarvoor is goed beleid nodig.
Maar die miljarden zijn nodig voor het begrotingstekort te beperken.Het gaat om maximaal €4,7 miljard (dat is toch de ambitie van TVDS, valt nog te bezien of ze dat kan waarmaken). Wanneer je dat zou teruggeven aan de samenleving, komt dat neer op een eenmalige +- €400 per belg. Uiteraard gaan ze dat wat gerichter uitgeven, maar het zal quasi zeker naar maatregelen op de korte termijn gaan.
Je moet op dit moment geen structurele oplossingen verwachten die ons begrotingstekort gaan wegwerken. Daarvoor is goed beleid nodig.
Ik zou eerder de vraag stellen waarom die begot 100.000km/j moet doen. Alsook waarom moeten die gevoerd worden ? Hebben die zelf geen rijbewijs ?Een besparing die is afgeketst -->
Zijn dienstwagens van Vlaamse ministers te duur? “Rijdend kantoor dat 100.000 kilometer per jaar doet, dat lukt niet met 2pk’tje”
En waarom lukt dat niet? Ik wil gerust de test doen. Wedden dat mij dit lukt en ik na een jaar nog in blakende gezondheid ben?
Dat het niet zo comfortabel is, dat zal wel zijn, maar dat is een ander verhaal en dat is toch het punt niet?
Maar dat is het punt net wel. We mogen allemaal hakken en kappen op de politiek maar op het einde van de rit is dat een veeleisende job. Logischerwijs zit comfort en gebruiksgemak als één van de selectiecriteria om een wagen aan te kopen. We moeten daar nu ook niet al te streng in doen. Dat valt imo perfect te verantwoorden.Een besparing die is afgeketst -->
Zijn dienstwagens van Vlaamse ministers te duur? “Rijdend kantoor dat 100.000 kilometer per jaar doet, dat lukt niet met 2pk’tje”
En waarom lukt dat niet? Ik wil gerust de test doen. Wedden dat mij dit lukt en ik na een jaar nog in blakende gezondheid ben?
Dat het niet zo comfortabel is, dat zal wel zijn, maar dat is een ander verhaal en dat is toch het punt niet?
Zie mijn post hierboven. Laat ons de job van een minister (samen met taken en verantwoordelijkheden) nu niet gaan minimaliseren. Je kan terecht vragen en opmerkingen hebben over de invulling van de job maar het bagatelliseren is niet op zijn plaats.Ik zou eerder de vraag stellen waarom die begot 100.000km/j moet doen. Alsook waarom moeten die gevoerd worden ? Hebben die zelf geen rijbewijs ?