Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zie mijn post hierboven. Laat ons de job van een minister (samen met taken en verantwoordelijkheden) nu niet gaan minimaliseren. Je kan terecht vragen en opmerkingen hebben over de invulling van de job maar het bagatelliseren is niet op zijn plaats.
Zie mijn vraagtekens het zijn inderdaad vragen en ik denk dat het goed is dat er ook eens vragen gesteld worden bij de politiek. Want als 'gewone' burger heb je toch 0 inspraak. Dan heb je mensen zoals jij die het terug wat minimaliseren en hop laten we ons focussen op de werkmens en hun bedrijfswagens..
 
Zie mijn vraagtekens het zijn inderdaad vragen en ik denk dat het goed is dat er ook eens vragen gesteld worden bij de politiek. Want als 'gewone' burger heb je toch 0 inspraak. Dan heb je mensen zoals jij die het terug wat minimaliseren en hop laten we ons focussen op de werkmens en hun bedrijfswagens..
De kost van een maatregel voor de brede bevolking is dan ook grootte-ordes boven de loonkost van ministers. Ik ben de eerste om te zeggen dat we te veel politici hebben, maar dat is het gevolg van onze ingewikkelde staatsstructuur die vandaag de dag ook nog altijd wordt in stand gehouden en soms zelfs nog ingewikkelder gemaakt met medeweten van de burger.

Uiteindelijk is minister zijn een zware job, dat iemand met die verantwoordelijkheid daarvoor wordt betaald en bv. een chauffeur heeft voor al die nachtelijke vergaderingen, ja waarom niet uiteindelijk.
 
Maar dat is het punt net wel. We mogen allemaal hakken en kappen op de politiek maar op het einde van de rit is dat een veeleisende job.
Ik ben er mee akkoord dat dit geen grote besparing zal opleveren, en ik vind ook wel dat ze gerust verder mogen rijden in hun BMW of Mercedes. Maar ik ben het nog steeds niet mee eens dat ze (in theorie alvast) echt niet zonder zouden kunnen.

Uiteindelijk is minister zijn een zware job, dat iemand met die verantwoordelijkheid daarvoor wordt betaald en bv. een chauffeur heeft voor al die nachtelijke vergaderingen, ja waarom niet uiteindelijk.
Ik ben wel een beetje fout begrepen. Mijn standpunt was gewoon: Het KAN zonder als het echt moet. (Wie anders beweert heeft nog nooit een jaar lang in de files richting Brussel gestaan 5 dagen op 7 met van wijze van spreke een kleine bak of een 2pk’tje)

Van mij mag een minister gerust met een sjieke bak rondrijden inclusief chauffeur. Hij heeft er hard voor gewerkt om het tot minister te schoppen. Dat was mijn punt eigenlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel een beetje fout begrepen. Mijn standpunt was gewoon: Het KAN zonder als het echt moet. (Wie anders beweert heeft nog nooit een jaar lang in de files richting Brussel gestaan 5 dagen op 7 met van wijze van spreke een kleine bak of een 2pk’tje)
Het kan altijd minder hé. Het is ook echt niet of al die IT'ers hier een wagen nodig hebben in hun huidig prijssegment lijkt me. En ik snap dat de reflex nogal snel is om erop in te zoomen wanneer het over "belastingsgeld" gaat. Maar ik denk dat de kost voor de maatschappij eigenlijk zeer goed meevalt als dit het ook mogelijk maakt voor die mensen om wat frisser voor de dag te komen en al iets voor te bereiden.

Het lijkt mij dat er andere katten te geselen zijn, en als je dan toch graag de politiek aanpakt (wat zeker mag) zou ik beginnen met me af te vragen waarom we nog een senaat hebben, en waarom sommige parlementsleden amper wat lijken uit te steken. Om dan ons af te vragen waarom wij eigenlijk 6 regeringen nodig hebben met bijhorende parlementen en administratief personeel, gevolgd door 10 provincies en 300+ gemeenten.

En persoonlijke frustratie trouwens: ik hoor dit soort verzuchtingen vaak bij mensen die voor "anti-partijen" stemmen. Neem nu het VB, velen stemmen daarop omdat ze het niet eens zijn met de huidige politiek. Maar dan zie je dat daardoor zo'n paljas als Dries Van Langenhove nu win-for-life heeft gewonnen en in het parlement zetelt, waar hij gewoon zijn carrière als opportunistische trol kan verderzetten zonder iets bij te dragen.
 
We weten allemaal wel dat besparingen op auto's, dotaties of lonen van ministers amper iets zullen bijdragen, maar qua symboliek kan het wel zwaar tellen. We zijn 1 ploeg van 11 miljoen, behalve als er ergens in de politiek aan de centen moet geraakt worden. Uitspraken als dat je niet met een tweedehands 2pk'tje de baan op kan of zoals Weyts die zei dat hij niet met een Toyota wil rijden want dat hij een wagen met standing nodig heeft, dragen bij aan frustraties van de bevolking en trekken ze zelfs in het belachelijke.

"Iedereen moet het met minder doen en besparen... behalve wijzelf" is exact de boodschap die een groot deel van de bevolking hoort. En dat is, zoals Sylverscythe al aanhaalt, net de groep waarop personen als Van Langenhove perfect kunnen inspelen. Niet op jezelf willen besparen laat enkel frustraties bij een deel van de bevolking groeien en enkele partijen staan met open armen te wachten om deze mensen op te vangen.

Ook al dragen deze besparingen dus niet veel bij, denk ik dat het noodzakelijk is om de ploeg van 11 miljoen wat kracht bij te zetten en een vorm van solidariteit te tonen.
 
En wat gaan we met die auto's doen ?
Langs de kant laten staan en lagen wegroesten om een nieuwe te leasen ?

Dan kunnen we er 2 betalen want het contract van die 1e loopt waarschijnlijk ook nog.

Er zijn toch echt wel belangrijkere zaken te bespreking in de begroting dan dit hè ?
 
Natuurlijk zijn er belangrijkere zaken te bespreken en ik zeg ook niet dat dit van vandaag op morgen moet ingevoerd worden, maar je mag toch gerust wat intentie tonen om te snoeien in een aantal dingen.
Over indexeringen overslaan bij dotaties en lonen moet er volgens mij trouwens geen nachten vergaderd worden als de politiek echt zou willen.

Maar ik begrijp perfect wat je bedoelt hoor. Het lijkt mij echter zo ontzettend eenvoudig om een kleine ingreep te doen die frustraties bij een deel van de bevolking kan wegnemen. Iedereen heeft het constant over het groeiende wantrouwen en wereldvreemdheid in de politiek... Wel, nu hebben ze eens de kans om dit misschien voor een klein deeltje te verbeteren.
 
Natuurlijk zijn er belangrijkere zaken te bespreken en ik zeg ook niet dat dit van vandaag op morgen moet ingevoerd worden, maar je mag toch gerust wat intentie tonen om te snoeien in een aantal dingen.
Over indexeringen overslaan bij dotaties en lonen moet er volgens mij trouwens geen nachten vergaderd worden als de politiek echt zou willen.
Ik weet dat zo nog niet. Het is namelijk niet omdat een paar politiekers het hierover eens zijn. Dat daarom de volledige politiek hierachter staat. Net zoals het niet is omdat uw bazen om PR reden vinden dat jij 20% minder moet verdienen, dat men daarom gewoon uw contract met de voeten kan treden.

Ook zie ik echt niet in waarom dat zij die indexatie zouden moeten laten vallen. De indexatie is er om de koopkracht op peil te houden, voor iedereen. Dus ook voor de politiekers. En voor mij is dit dan ook het principe ondergraven.

Dan heb ik liever dat men het loon verlaagt, dat dan met de indexatie terug omhoog gaat dan de indexatie aan te passen. Aangezien je op die manier stelt dat hun loon vroeger te hoog was, en dus een daling justifieert maar niet dat het principe van indexatie incorrect is.

Is de wegingsfactor van de index niet in orde, dan moet je maar rommelen aan de korf.
 
Ik weet dat zo nog niet. Het is namelijk niet omdat een paar politiekers het hierover eens zijn. Dat daarom de volledige politiek hierachter staat. Net zoals het niet is omdat uw bazen om PR reden vinden dat jij 20% minder moet verdienen, dat men daarom gewoon uw contract met de voeten kan treden.

Ook zie ik echt niet in waarom dat zij die indexatie zouden moeten laten vallen. De indexatie is er om de koopkracht op peil te houden, voor iedereen. Dus ook voor de politiekers. En voor mij is dit dan ook het principe ondergraven.

Dan heb ik liever dat men het loon verlaagt, dat dan met de indexatie terug omhoog gaat dan de indexatie aan te passen. Aangezien je op die manier stelt dat hun loon vroeger te hoog was, en dus een daling justifieert maar niet dat het principe van indexatie incorrect is.

Is de wegingsfactor van de index niet in orde, dan moet je maar rommelen aan de korf.

Ik volg eigenlijk volledig wat je zegt.
Ik moet eerlijk zijn dat ik niet meteen uitgebreid heb nagedacht hoe het concreet zou moeten aangepakt worden. Het ging mij meer over het feit dat het nu best een gepast moment is om een beetje symbolisch te snoeien.
 
Het ging mij meer over het feit dat het nu best een gepast moment is om een beetje symbolisch te snoeien.
Het is ook wat dubbel natuurlijk. Mijn eerste reactie, en met mij nog wat mensen, zou eerder zijn dat ze nog een dwaas symbool hebben gevonden om de aandacht af te leiden van werkelijke problemen. Dat is volgens mij tegenwoordig een te groot aspect van de politiek: blaas een kleine ding op tot iedereen ervan wakkerligt, en presenteer dan een "oplossing" om te scoren.
 
De uitspraak was wel iets genuanceerder dan dat.



Je kan dat als extreem zien. Persoonlijk vind ik het ook extreem dat een bedrijf als Apple rijker is dan 96% van alle landen in de wereld. Of dat bedrijven als Amazon amper belastingen betalen. En dat zulke bedrijven hun geld gebruiken om politieke invloed te kopen. Dat is wel de realiteit van ons kapitalistische systeem vandaag de dag.
Veel andere linkse partijen die het ook hebben over "het bewust opbreken of splitsen van monopolies". Dat was als ik me niet vergis ook een programmapunt van Bernie Sanders, alleen zullen zij minder snel woorden als kapitalisme en communisme in hun mond nemen want in de VS is dat politiek zelfmoord.

Op zich kan ik zeker elementen vinden in dat betoog waar ik het mee eens ben. Ik maak mij meer zorgen over de praktische uitwerking, die zoals bij de meeste partijen nogal snel overschakelt op kiezers bedienen en een eenvoudig vijandbeeld.

En ja, als je ziet dat PvdA/PTB goed scoort in bv. armere streken in het Luikse, met toch heel wat mensen in de generatie-armoede/-werkloosheid, vrees ik dat ik en half dit forum kwalificeert als die vijand.
Als je sommige praat hier hoort, ja dan sta ik daar ook niet verwonderd van. Als je PVDA als extreem noemt, dan zijn jullie niet plots vriendjes. Je kan niet verwachten dat je ze extreem noemt, of "het afval van de 20ste eeuw" en dat men jullie dan behandelt alsof er niets aan de hand is. Voor het bekritiseren van hun eenvoudig vijandbeeld, moet er ook bij gezegd worden dat er ook fors werk gemaakt wordt van het ze buitenspel zetten, antagoniseren en dat men ook niet onschuldig is aan die polarisatie, ook hier.

Zou een beetje raar zijn dat jullie het recht en de vrijheid hebben om ze als een vijand te bestempelen en andersom dat dan niet mag.

Los daarvan, ik zie jullie niet als vijand hoor. Maar ik vind het wel onterecht (en ook goedkoop) wat je zegt.
 
Als je sommige praat hier hoort, ja dan sta ik daar ook niet verwonderd van. Als je PVDA als extreem noemt, dan zijn jullie niet plots vriendjes. Je kan niet verwachten dat je ze extreem noemt, of "het afval van de 20ste eeuw" en dat men jullie dan behandelt alsof er niets aan de hand is. Voor het bekritiseren van hun eenvoudig vijandbeeld, moet er ook bij gezegd worden dat er ook fors werk gemaakt wordt van het ze buitenspel zetten, antagoniseren en dat men ook niet onschuldig is aan die polarisatie, ook hier.

Zou een beetje raar zijn dat jullie het recht en de vrijheid hebben om ze als een vijand te bestempelen en andersom dat dan niet mag.

Los daarvan, ik zie jullie niet als vijand hoor. Maar ik vind het wel onterecht (en ook goedkoop) wat je zegt.
Ik moet niet verwachten dat een politieke partij mij behandelt als eender welke burger, want ik ben het niet met hen eens en vind sommige van hun standpunten extreem. Lijkt alsof het uit Animal Farm kon komen.

Kort gezegd zijn ze niet zo'n fan van vrije meningsuiting ofzo? :unsure:
 
Ja ben ik mee oneens.

Marxism-leninisme is volledig van de pot gerukt. Als je PVDA van die ideologie beschuldigt, dan heb je geen idee waar marxisme-leninisme voor staat. Ik ken de interne structuur tot een bepaalde hoogte. Van marxisme-leninisme is simpelweg geen sprake.

Ik vind het programma van PVDA eigenlijk totaal niet extreem.
Sara De Lange geeft aan dat PVDA geen extreem linkse partij, maar een radicaal linkse partij is. Net zoals Vlaams Belang een radicaal rechtse partij is en geen extreem rechtse partij.
Extreem wordt vooral gebruikt voor partijen die niet democratisch zijn.

 
Ik moet niet verwachten dat een politieke partij mij behandelt als eender welke burger, want ik ben het niet met hen eens en vind sommige van hun standpunten extreem. Lijkt alsof het uit Animal Farm kon komen.

Kort gezegd zijn ze niet zo'n fan van vrije meningsuiting ofzo? :unsure:
Dat is niet waar, want jij hebt nu uw mening ook gezegd. En als ze niet akkoord zijn met jou, dan is dat hun mening. Mijn punt is dat jullie vijandbeeld even simplistisch is als dat van hun op zijn minst, dus kritiek op hun vijandbeeld is een beetje de pot die de ketel verwijt dat hij er zwart uitziet, en dat is nu eens mijn mening.

De hele discussie rond vrije meningsuiting is er ook één. Ik vind dat uw mening gezegd moet worden, absoluut. Maar als je die vrije mening gebruikt voor dreigen, vernederen, uitsluiten en beledigen van andere (groepen) mensen, dan is dat niet waar die vrije meningsuiting voor bedoeld is. Er zijn ook grenzen daaraan verbonden. Een racistische sleur of een mens dehumaniseren valt wat mij betreft niet onder vrije meningsuiting, zeker als dit herhaaldelijk wordt gedaan bijvoorbeeld. Op een beleefde en respectvolle manier uw mening zeggen, moet wel kunnen. En als ze controverseel is, moet je ze maar kaderen en nuanceren.
 
Laatst bewerkt:
Een besparing die is afgeketst -->
Zijn dienstwagens van Vlaamse ministers te duur? “Rijdend kantoor dat 100.000 kilometer per jaar doet, dat lukt niet met 2pk’tje

En waarom lukt dat niet? :unsure: Ik wil gerust de test doen. Wedden dat mij dit lukt en ik na een jaar nog in blakende gezondheid ben?
Dat het niet zo comfortabel is, dat zal wel zijn, maar dat is een ander verhaal en dat is toch het punt niet?
Anekdotisch, maar ik kreeg toen ik juist begon als vertegenwoordiger een Citroën C2 als aanloopwagen waar ik +- 50K km per jaar mee deed.
Daar kwam ik als een wrak uitgekropen op het einde. Osteopaat voor rug, heup, schouders,... gewoon omdat in die instapmodellen ge met klotezetels zit die langs geen kanten af te regelen zijn.
Nu heb ik een Superb met een zetel die je quasi even goed kan afregelen als een deftige bureaustoel en dat scheelt echt dag en nacht. Als je hele dagen op kantoor werkt ga je (hopelijk) ook geen keukenstoel gebruiken om op te zitten. Da's imo het grootste verschil. Dat die nu sneller optrekt of niet maakt geen hol uit, maar ik snap wel dat ze een deftige wagen gebruiken voor hoeveel ze op de baan zijn.

Die uitspraak van Weyts over standing is dan wel weer debiel natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
De begrotingsgesprekken zitten in de laatste rechte lijn. Zowat alle knopen zijn inmiddels doorgehakt, zo vernam onze politieke redactie.
Een greep uit de beslissingen:
- De energiekorting van 196 euro per maand wordt verlengd tot maart 2023.
- Ministers zullen 8 procent van hun loon inleveren.
- Er komt een tijdelijke taks op multinationals. Volgend jaar moet die 268 miljoen euro opbrengen en in 2024 13 miljoen euro.
- De notionele intrestaftrek wordt geschrapt en er komt een bankentaks.
- Het tijdskrediet om voor kinderen te zorgen wordt ingeperkt. Voortaan zal dit moeten starten voordat het kind vijf jaar is. Vandaag is dat nog acht jaar.
- Er is ook een akkoord over de uitwerking van de overwinstbelasting voor energieproducenten. De belasting zou retroactief ingaan vanaf 1 januari van dit jaar, en gelden tot 30 november. Vanaf 1 december wordt dan het prijsplafond van 130 euro per megawattuur gehanteerd, tot juni 2023. Nadien moet worden bekeken of de maatregel Europees nog kan worden verlengd.
- Er komt een eenmalige bijdrage van gasnetbeheerder Fluxys van 300 miljoen euro en een bijdrage van twee keer 300 miljoen euro van de oliesector.
- Er zou extra geld worden vrijgemaakt voor het spoor. Het zou gaan om ongeveer 3 miljard euro op 10 jaar tijd.
 
De begrotingsgesprekken zitten in de laatste rechte lijn. Zowat alle knopen zijn inmiddels doorgehakt, zo vernam onze politieke redactie.
Een greep uit de beslissingen:
- De energiekorting van 196 euro per maand wordt verlengd tot maart 2023.
-

Dus elke maand 196 euro korting?
 
Dus elke maand 196 euro korting?
Op 16-9-2022 kondigde de federale regering het ‘basispakket energie’ aan. Wie een variabel energiecontract heeft (of een vast contract afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021) krijgt voor november en december 2022 een korting op de gasfactuur (135 euro per maand) en op de elektriciteitsfactuur (61 euro per maand). Dit zal berekend worden op voorschotfacturen voor het einde van het jaar

Dus ipv november - december die korting krijg je ze nu 5 maand
Komt neer op een klein 1000€ in totaal dan
 
Op 16-9-2022 kondigde de federale regering het ‘basispakket energie’ aan. Wie een variabel energiecontract heeft (of een vast contract afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021) krijgt voor november en december 2022 een korting op de gasfactuur (135 euro per maand) en op de elektriciteitsfactuur (61 euro per maand). Dit zal berekend worden op voorschotfacturen voor het einde van het jaar

Dus ipv november - december die korting krijg je ze nu 5 maand
Komt neer op een klein 1000€ in totaal dan

Voor ons geldt alleen de elektriciteitstussenkomst maar das al meer dan de helft van ons totale voorschot dus ik klaag ni :unsure:
 
Ik snap het ook niet zo goed. In ons geval zouden wij dan bijna minder betalen aan energie dan vorig jaar, ondanks de prijsstijgingen. Ik klaag natuurlijk ook niet, maar het is in ieder geval wel opvallend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan