Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Op 16-9-2022 kondigde de federale regering het ‘basispakket energie’ aan. Wie een variabel energiecontract heeft (of een vast contract afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021) krijgt voor november en december 2022 een korting op de gasfactuur (135 euro per maand) en op de elektriciteitsfactuur (61 euro per maand). Dit zal berekend worden op voorschotfacturen voor het einde van het jaar

Dus ipv november - december die korting krijg je ze nu 5 maand
Komt neer op een klein 1000€ in totaal dan
Heb er nog niet eerder bij stilgestaan, maar wat als je electriciteitsfactuur lager ligt dan 61 euro per maand?

De politicus die bij de volgende onnozele nachtelijke onderhandelingen zegt: “fuck it, ik ga slapen, zoek het maar uit”, die krijgt mijn stem.

De politicus die bij de volgende onnozele nachtelijke onderhandelingen zegt: “fuck it, ik ga slapen, zoek het maar uit”, die krijgt mijn stem.
En die dus de belangen waar jij voor hebt gestemd niet gaat verdedigen en zich daardoor in het zak laat zetten door zij die wel blijven zitten? Je zoekt dus iemand die jou niet gaat vertegenwoordigen :scream:

En die dus de belangen waar jij voor hebt gestemd niet gaat verdedigen en zich daardoor in het zak laat zetten door zij die wel blijven zitten? Je zoekt dus iemand die jou niet gaat vertegenwoordigen :scream:
Je hebt ze uiteindelijk toch allemaal nodig voor ze een akkoord kunnen maken. Dus kuddos aan de politieker die zegt ‘genoeg’.
Elk jaar die showtjes opvoeren nadat ze weken vakantie namen, en na een uitputtingsslag halfbakken akkoorden maken, dat heeft niks meer te maken met de burger vertegenwoordigen maar enkel nog met een door en door rotte populistische cultuur waarin politici enkel nog denken aan hoe ze het beste uit een volgende stap komen om volgende keer weer misschien een stem meer te halen.

Niemand kan goed werk leveren in een vermoeide staat. Dat geldt ook voor politici.

Ik snap het ook niet zo goed. In ons geval zouden wij dan bijna minder betalen aan energie dan vorig jaar, ondanks de prijsstijgingen. Ik klaag natuurlijk ook niet, maar het is in ieder geval wel opvallend.

Debiel beleid. Crisis tijden en ze geven mensen koppels die 10k per maand verdienen zo veel geld zodat ze geld terugkrijgen van hun leverancier.

Wel, wat in dat artikel staat, is compleet onnozel. Ze vergelijken GDP met 'net worth' van Apple. Dat is een flow vergelijken met een stock.
Waarom vergelijken ze het GDP niet met de nettowinst van Apple?

En is het trouwens zo raar dat Apple meer toegevoegde waarde produceert in de wereld dan de Moldavische economie?
Is dat zo? Wanneer hebben we in België en Europa gestemd om Amazon geen belastingen te laten betalen?
Niet invoeren van digitale taks, niet invoeren van globale/Europese minimumbelasting, gunstmaatregelen/subsidies bij vestiging, toelaten dat Nederland/Luxemburg/Malta/Cyprus/Zwitserland (en België vroeger met notionele interestaftrek!!) miljarden belastingen helpen ontwijken, etc.
Je bent vast wel bekend met het concept lobbying.

Dat kan, maar dan nog is het een politieke beslissing om dat soort lobbying toe te laten of ernaar te luisteren of als kiezer te stemmen op kandidaten waarvan duidelijk is dat ze zich laten leiden door lobbying.

Ik heb in België nog niemand weten stemmen op SPa omdat dit de enige partij is die een begin voorstelde om pensioensparen/groepsverzekeringen/IPT/VAPZ weg te halen van het monopolie van bank/verzekeraars die hiervoor ZWAAR lobbyen bij politici.
Dat kost ongeveer 4 tot 5 miljard euro per jaar aan de maatschappij.

Waar iedereen hier over zit te zagen qua belastingen is totale peanuts in vergelijking daarmee.

Schuld van de kiezer zeg ik dan, want het interesseert hen gewoon niet :)

Weet er iemand wat er gebeurt met tijdskrediet voor kinderen die al geboren zijn? Ik was van plan om volgend jaar tijdskrediet te nemen voor mijn dochter die op dat moment 7 jaar is.

Schuld van de kiezer zeg ik dan, want het interesseert hen gewoon niet :)
Zelfde met de kerncentrales en energievoorziening.

Hier is werkelijk NIEMAND op dit forum die daarvoor specifiek op een partij zou stemmen 10-15 jaar geleden.
Geen kat interesseerde zich daarvoor.

Hoe sexy is dat onderwerp ook? "Als je voor ons stemt, dan zal u binnen 10-15 jaar ongeveer evenveel betalen voor uw electriciteit als vandaag, want wij zullen voorkomen dat we hypothetisch tekort komen".

Opnieuw: iedereen die zit te zagen over het korte termijn denken van politici: dat heeft maar 1 reden, en dat is omdat de kiezer gewoonweg NOG kortere termijn denkt en stemt.

Zelfde met de kerncentrales en energievoorziening.

Hier is werkelijk NIEMAND op dit forum die daarvoor specifiek op een partij zou stemmen 10-15 jaar geleden.
Geen kat interesseerde zich daarvoor.

Hoe sexy is dat onderwerp ook? "Als je voor ons stemt, dan zal u binnen 10-15 jaar ongeveer evenveel betalen voor uw electriciteit als vandaag, want wij zullen voorkomen dat we hypothetisch tekort komen".

Opnieuw: iedereen die zit te zagen over het korte termijn denken van politici: dat heeft maar 1 reden, en dat is omdat de kiezer gewoonweg NOG kortere termijn denkt en stemt.
10 jaar geleden waren en (ook hier op het toenmalig 9lives forum) genoeg die streden voor het openhouden van kerncentrales, net om de energie betaalbaar te houden. Dus ik volg niet echt waar je vandaan komt ?

10 jaar geleden waren en (ook hier op het toenmalig 9lives forum) genoeg die streden voor het openhouden van kerncentrales, net om de energie betaalbaar te houden. Dus ik volg niet echt waar je vandaan komt ?
Maar was het issue toen groot genoeg om je stemgedrag toen te beïnvloeden?

De begrotingsgesprekken zitten in de laatste rechte lijn. Zowat alle knopen zijn inmiddels doorgehakt, zo vernam onze politieke redactie.
Een greep uit de beslissingen:
- De energiekorting van 196 euro per maand wordt verlengd tot maart 2023.
- Ministers zullen 8 procent van hun loon inleveren.
- Er komt een tijdelijke taks op multinationals. Volgend jaar moet die 268 miljoen euro opbrengen en in 2024 13 miljoen euro.
- De notionele intrestaftrek wordt geschrapt en er komt een bankentaks.
- Het tijdskrediet om voor kinderen te zorgen wordt ingeperkt. Voortaan zal dit moeten starten voordat het kind vijf jaar is. Vandaag is dat nog acht jaar.
- Er is ook een akkoord over de uitwerking van de overwinstbelasting voor energieproducenten. De belasting zou retroactief ingaan vanaf 1 januari van dit jaar, en gelden tot 30 november. Vanaf 1 december wordt dan het prijsplafond van 130 euro per megawattuur gehanteerd, tot juni 2023. Nadien moet worden bekeken of de maatregel Europees nog kan worden verlengd.
- Er komt een eenmalige bijdrage van gasnetbeheerder Fluxys van 300 miljoen euro en een bijdrage van twee keer 300 miljoen euro van de oliesector.
- Er zou extra geld worden vrijgemaakt voor het spoor. Het zou gaan om ongeveer 3 miljard euro op 10 jaar tijd.

Die bijdrage van Fluxys. Is dat niet gewoon belastingsgeld?

Die bijdrage van Fluxys. Is dat niet gewoon belastingsgeld?
nee, is ook (en vooral?) de inkomsten van de aanlegplaatsjes van LNG-gasterminals. Die worden nu héél duur verkocht:

"Vechten voor een tijdsslot in Zeebrugge
Ook op de LNG-terminal in Zeebrugge is het al maanden superdruk. De slots om de terminal te gebruiken zijn normaal lang op voorhand geboekt door gasproducenten uit bijvoorbeeld Qatar of Rusland (jawel, die schepen komen hier nog altijd aan) of de Verenigde Staten. Maar nu komen er extra LNG-schepen aan om Europa via Zeebrugge van gas te voorzien, om het weggevallen Russische pijplijngas te compenseren. De slots worden daarom wat dichter op elkaar ingepland om extra beurten te creëren en ook die worden nu aan hoge prijzen geveild want er wordt als het ware voor gevochten. Een normaal tijdsslot voor een LNG-schip kost ruim 600.000 euro, nu kan de prijs oplopen tot in de miljoenen. In de vakpers is zelfs sprake van een veiling die ruim 25 miljoen euro opleverde. "

Dat is het probleem van het systeem natuurlijk. Er zijn tientallen problemen en issues. Maar er zijn maar 6-7 (relevante) bolletjes.

Moest je op een goede wijze zo een kieswijzer kunnen doen en de uitkomst daarvan gebruiken voor beleid, het zou veel beter zijn. Maar geen idee hoe je dat op een goede manier kan doen

Laatst bewerkt:
Dat is het probleem van het systeem natuurlijjk. Er zijn tientallen problemen en issues. Maar er zijn maar 6-7 (relevante) bolletjes.
Ik zou daaraan willen toevoegen dat er (IMO) ook een veel kleiner aantal belangrijke, relevante issues zijn dan wordt "geadverteerd". Ik heb toch vaak de indruk dat bepaalde/alle politieke partijen graag symbooldossiers opblazen om daarmee kunnen uit te pakken.

Ik snap het ook niet zo goed. In ons geval zouden wij dan bijna minder betalen aan energie dan vorig jaar, ondanks de prijsstijgingen. Ik klaag natuurlijk ook niet, maar het is in ieder geval wel opvallend.
Idem hier. Wij zaten vorig jaar op voorschotten gas + elektriciteit van 50€ samen. Pak nu dat het zelfs naar 120-130€ is gegaan... Mooie winst voor ons hé.
Dan kunnen wij na die 5 maand korting (dewelke voor ons = 5 maand gratis energie) nog eens met het overschot 3 maand gratis energie betalen.
Dus in totaal 8 maand gratis energie lol

Al sinds ik kan gaan stemmen (toch al meer dan 10 jaar) hou ik rekening met welke partijen al dan niet voor/tegen kernenergie zijn ja... Omdat ik de energievoorziening iets heel fundamenteels vindt om onze samenleving te doen draaien, op verschillende vlakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
751
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven