FTFYDe volle 41,66 euro per maand dus. FIRED here I come!
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
FTFYDe volle 41,66 euro per maand dus. FIRED here I come!
Heb er nog niet eerder bij stilgestaan, maar wat als je electriciteitsfactuur lager ligt dan 61 euro per maand?Op 16-9-2022 kondigde de federale regering het ‘basispakket energie’ aan. Wie een variabel energiecontract heeft (of een vast contract afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021) krijgt voor november en december 2022 een korting op de gasfactuur (135 euro per maand) en op de elektriciteitsfactuur (61 euro per maand). Dit zal berekend worden op voorschotfacturen voor het einde van het jaar
Dus ipv november - december die korting krijg je ze nu 5 maand
Komt neer op een klein 1000€ in totaal dan
Credit nota.Heb er nog niet eerder bij stilgestaan, maar wat als je electriciteitsfactuur lager ligt dan 61 euro per maand?
En die dus de belangen waar jij voor hebt gestemd niet gaat verdedigen en zich daardoor in het zak laat zetten door zij die wel blijven zitten? Je zoekt dus iemand die jou niet gaat vertegenwoordigenDe politicus die bij de volgende onnozele nachtelijke onderhandelingen zegt: “fuck it, ik ga slapen, zoek het maar uit”, die krijgt mijn stem.

Je hebt ze uiteindelijk toch allemaal nodig voor ze een akkoord kunnen maken. Dus kuddos aan de politieker die zegt ‘genoeg’.En die dus de belangen waar jij voor hebt gestemd niet gaat verdedigen en zich daardoor in het zak laat zetten door zij die wel blijven zitten? Je zoekt dus iemand die jou niet gaat vertegenwoordigen![]()
Ik snap het ook niet zo goed. In ons geval zouden wij dan bijna minder betalen aan energie dan vorig jaar, ondanks de prijsstijgingen. Ik klaag natuurlijk ook niet, maar het is in ieder geval wel opvallend.
Wel, wat in dat artikel staat, is compleet onnozel. Ze vergelijken GDP met 'net worth' van Apple. Dat is een flow vergelijken met een stock.![]()
World's Most Valuable Tech Companies Are Richer Than Most Countries
Think tech companies like Apple, Microsoft, Amazon, Google, and Facebook have too much power? Here's how they compare financially to the richest countries in the world.www.pcmag.com
Niet invoeren van digitale taks, niet invoeren van globale/Europese minimumbelasting, gunstmaatregelen/subsidies bij vestiging, toelaten dat Nederland/Luxemburg/Malta/Cyprus/Zwitserland (en België vroeger met notionele interestaftrek!!) miljarden belastingen helpen ontwijken, etc.Is dat zo? Wanneer hebben we in België en Europa gestemd om Amazon geen belastingen te laten betalen?
Dat kan, maar dan nog is het een politieke beslissing om dat soort lobbying toe te laten of ernaar te luisteren of als kiezer te stemmen op kandidaten waarvan duidelijk is dat ze zich laten leiden door lobbying.Je bent vast wel bekend met het concept lobbying.
Citizens United v. FEC - Wikipedia
en.wikipedia.org

Zelfde met de kerncentrales en energievoorziening.Schuld van de kiezer zeg ik dan, want het interesseert hen gewoon niet![]()
10 jaar geleden waren en (ook hier op het toenmalig 9lives forum) genoeg die streden voor het openhouden van kerncentrales, net om de energie betaalbaar te houden. Dus ik volg niet echt waar je vandaan komt ?Zelfde met de kerncentrales en energievoorziening.
Hier is werkelijk NIEMAND op dit forum die daarvoor specifiek op een partij zou stemmen 10-15 jaar geleden.
Geen kat interesseerde zich daarvoor.
Hoe sexy is dat onderwerp ook? "Als je voor ons stemt, dan zal u binnen 10-15 jaar ongeveer evenveel betalen voor uw electriciteit als vandaag, want wij zullen voorkomen dat we hypothetisch tekort komen".
Opnieuw: iedereen die zit te zagen over het korte termijn denken van politici: dat heeft maar 1 reden, en dat is omdat de kiezer gewoonweg NOG kortere termijn denkt en stemt.
Maar was het issue toen groot genoeg om je stemgedrag toen te beïnvloeden?10 jaar geleden waren en (ook hier op het toenmalig 9lives forum) genoeg die streden voor het openhouden van kerncentrales, net om de energie betaalbaar te houden. Dus ik volg niet echt waar je vandaan komt ?
De begrotingsgesprekken zitten in de laatste rechte lijn. Zowat alle knopen zijn inmiddels doorgehakt, zo vernam onze politieke redactie.
Een greep uit de beslissingen:
- De energiekorting van 196 euro per maand wordt verlengd tot maart 2023.
- Ministers zullen 8 procent van hun loon inleveren.
- Er komt een tijdelijke taks op multinationals. Volgend jaar moet die 268 miljoen euro opbrengen en in 2024 13 miljoen euro.
- De notionele intrestaftrek wordt geschrapt en er komt een bankentaks.
- Het tijdskrediet om voor kinderen te zorgen wordt ingeperkt. Voortaan zal dit moeten starten voordat het kind vijf jaar is. Vandaag is dat nog acht jaar.
- Er is ook een akkoord over de uitwerking van de overwinstbelasting voor energieproducenten. De belasting zou retroactief ingaan vanaf 1 januari van dit jaar, en gelden tot 30 november. Vanaf 1 december wordt dan het prijsplafond van 130 euro per megawattuur gehanteerd, tot juni 2023. Nadien moet worden bekeken of de maatregel Europees nog kan worden verlengd.
- Er komt een eenmalige bijdrage van gasnetbeheerder Fluxys van 300 miljoen euro en een bijdrage van twee keer 300 miljoen euro van de oliesector.
- Er zou extra geld worden vrijgemaakt voor het spoor. Het zou gaan om ongeveer 3 miljard euro op 10 jaar tijd.
nee, is ook (en vooral?) de inkomsten van de aanlegplaatsjes van LNG-gasterminals. Die worden nu héél duur verkocht:Die bijdrage van Fluxys. Is dat niet gewoon belastingsgeld?
Dat is het probleem van het systeem natuurlijk. Er zijn tientallen problemen en issues. Maar er zijn maar 6-7 (relevante) bolletjes.Maar was het issue toen groot genoeg om je stemgedrag toen te beïnvloeden?
Ik zou daaraan willen toevoegen dat er (IMO) ook een veel kleiner aantal belangrijke, relevante issues zijn dan wordt "geadverteerd". Ik heb toch vaak de indruk dat bepaalde/alle politieke partijen graag symbooldossiers opblazen om daarmee kunnen uit te pakken.Dat is het probleem van het systeem natuurlijjk. Er zijn tientallen problemen en issues. Maar er zijn maar 6-7 (relevante) bolletjes.
Dikke pech.. Werken ga je!Weet er iemand wat er gebeurt met tijdskrediet voor kinderen die al geboren zijn? Ik was van plan om volgend jaar tijdskrediet te nemen voor mijn dochter die op dat moment 7 jaar is.
Idem hier. Wij zaten vorig jaar op voorschotten gas + elektriciteit van 50€ samen. Pak nu dat het zelfs naar 120-130€ is gegaan... Mooie winst voor ons hé.Ik snap het ook niet zo goed. In ons geval zouden wij dan bijna minder betalen aan energie dan vorig jaar, ondanks de prijsstijgingen. Ik klaag natuurlijk ook niet, maar het is in ieder geval wel opvallend.
Al sinds ik kan gaan stemmen (toch al meer dan 10 jaar) hou ik rekening met welke partijen al dan niet voor/tegen kernenergie zijn ja... Omdat ik de energievoorziening iets heel fundamenteels vindt om onze samenleving te doen draaien, op verschillende vlakken.Maar was het issue toen groot genoeg om je stemgedrag toen te beïnvloeden?
Dikke pech.. Werken ga je!