Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Je loopt gewoon op het risico dat je de huurmarkt doet ineenstorten. Het aantal huurwoningen zal dalen, wegens minder eigenaars voor wie verhuren nog het sop de kolen waard zal zijn - voor zover het geen verliespost wordt. De huurprijzen zullen de hoogte in gaan, wegens minder huurwoningen op de markt en wegens het doorrekenen van de belastingen in de huurprijs door de grotere verhuurders.

Jij lijkt er van uit te gaan dat de verhuurmarkt bijna uitsluitend bestaat uit zeer kapitaalkrachtige grootverhuurders.
Als complete leek lijkt het me vooral iets dat in de kaart speelt van mensen met meerdere eigendommen, die sowieso al redelijk wat schaalvoordelen hebben. Voor wie nog ergens een eigendom verhuurt als extra kan dat toch de stap zijn die tot verkopen leidt.
 
Wel ja, de marge is dat we het verkopen in geval van een negatief scenario natuurlijk. Maar als elke verhuurder in hetzelfde schuitje als ons dat doet, dan gaan er veel huurders op straat komen te staan.
Dat is onzin, want er gaan heus wel andere kopers zijn voor die panden zodat er panden verhuurd kunnen blijven.

Komen er daardoor veel panden op de markt, kan dat een gunstig effect op de prijzen van de huizen hebben. Het verwerven van meerdere eigendommen is een eigen keuze dat ook risico's met zich meebrengt. Doordat huurinkomsten nu amper belast worden kan dat voor problemen zorgen als dat heilig huisje sneuvelt.
 
Dat is onzin, want er gaan heus wel andere kopers zijn voor die panden zodat er panden verhuurd kunnen blijven.

Komen er daardoor veel panden op de markt, kan dat een gunstig effect op de prijzen van de huizen hebben. Het verwerven van meerdere eigendommen is een eigen keuze dat ook risico's met zich meebrengt. Doordat huurinkomsten nu amper belast worden kan dat voor problemen zorgen als dat heilig huisje sneuvelt.
Probleem is dat een koopwoning voor redelijk wat mensen, zelfs met een daling van de woningprijzen, onmogelijk is. Die hebben geen alternatief. Als de huurmarkt kapot gaat hebben die geen woning meer. En da's geen onrealistisch scenario, er zijn redelijk wat landen waar de private huurmarkt min of meer verdwenen is en alle huurhuizen moeten voorzien of gesubsidieerd worden door de staat. België heeft op dat vlak wel een troef in handen met een huurmarkt waar een groot deel van de bevolking zijn gading in vindt zonder dat de staat daar kosten aan heeft.
 
Je loopt gewoon op het risico dat je de huurmarkt doet ineenstorten. Het aantal huurwoningen zal dalen, wegens minder eigenaars voor wie verhuren nog het sop de kolen waard zal zijn - voor zover het geen verliespost wordt. De huurprijzen zullen de hoogte in gaan, wegens minder huurwoningen op de markt en wegens het doorrekenen van de belastingen in de huurprijs door de grotere verhuurders.

Jij lijkt er van uit te gaan dat de verhuurmarkt bijna uitsluitend bestaat uit zeer kapitaalkrachtige grootverhuurders.
Maar ieder huis dat een verhuurder verkoopt aan iemand die er zelf in gaat wonen, is de facto een huurder minder ook hé.

Het totale aanbod blijft hetzelfde in dat scenario.
Het enige wat dan gebeurt, is dalende prijzen, waardoor terug meer mensen een huis kunnen kopen, all else equal.
 
Probleem is dat een koopwoning voor redelijk wat mensen, zelfs met een daling van de woningprijzen, onmogelijk is. Die hebben geen alternatief. Als de huurmarkt kapot gaat hebben die geen woning meer.
Maar waarom zou die 'kapot' gaan?
Iedere nieuwe eigenaar-koper is een huurder minder.
En eigenaar-verhuurder die doorverkoopt aan nieuwe eigenaar-verhuurder aan 20% lagere prijs, heeft tot gevolg dat de verhuursituatie dezelfde blijft.
En dat de nieuwe verhuurder een beter rendement heeft dan de oude (wegens aan lagere prijs gekocht).

Soit, zoals het gaat in elke financiële activa cyclus.

En da's geen onrealistisch scenario, er zijn redelijk wat landen waar de private huurmarkt min of meer verdwenen is en alle huurhuizen moeten voorzien of gesubsidieerd worden door de staat.
Dat is enkel in landen met een slechte ruimtelijke ordening/wetgeving en dus structureel tekort aan woningen tout court.

Dat is een mogelijk positief scenario voor verhuurders, maar dat zou dan gewoon een gigantisch falen van de politiek zijn (wat uiteraard kan)
 
Tinne gisteren in de knack (dag 4):

En Tihange 2?
Van der Straeten:
Net als Doel 3 is dat een van de scheurtjescentrales.

en ...

‘We hadden Doel 3 en Tihange 2 deze winter goed kunnen gebruiken’

En verderop begint ze weer over kernafval en atoombommen.

😬
 
Maar in deze heeft Jan Jambon toch gelijk? Dat is de harde realiteit van huren versus kopen? Jaren geleden bijna al mijn spaargeld in een koopwoning gestoken, met als gevolg dat ik nauwelijks spaargeld had, en een hypotheek in plaats van huur. Had die hypotheek geïndexeerd geworden, betaalde ik nu al ongeveer € 130 meer dan in 2017, maar je bent al dat spaargeld ook "kwijt" hé en er komen nog een hoop andere kosten bij die je als huurder niet hebt (belastingen, onderhoud).

Lijkt mij dat huurders in dit land net gelukt hebben want net als hun huurprijs wordt ook hun loon of hun uitkering geïndexeerd? Ik ben het er wél mee eens dat als er nog ooit een indexsprong komt, dat men dan best ook een indexsprong doet voor de huur, snap niet dat die nooit aan elkaar gekoppeld werden.

Wat is het alternatief eigenlijk? Nog meer sociale woningen voor iedereen die nu huurt? Net als het sociaal tarief een sociale woning voor 20% van de bevolking?
 
Groen heeft geen cadeau gekregen met de ministerpost van energie. Ik begin mij af te vragen of ze nog wel de kiesdrempel zullen halen. In Limburg zijn ze volgens mij hun zetel kwijt, en in West-Vlaanderen wellicht ook. In de andere provincies zullen ze nog wel minstens 1 zetel halen maar ik vermoed dat ze overal achteruitgaan.

Natuurlijk een groot deel van Groen hun kiezers zijn wellicht studenten die nog niet in aanraking zijn gekomen met een energiefactuur of elke dag het nieuws volgen en Tinne Van Der Straeten in één of ander actualiteitsprogramma zien. En ik denk dat veel van de critici nu indertijd ook niet op Groen stemden.

Ook vind ik hun positie in het Vlaamse politieke landschap wat verwarrend, zeker met OVLD dat toch een klein beetje meer opschuift naar links omdat ze hun rechtse achterban verloren zijn, en omdat linksliberalisme voor mij persoonlijk een wat tegenstrijdige ideologie is. Ik vind dat er zaken zijn waar men achterstaat die eigenlijk niet samengaan met andere zaken waarvoor ze pleiten.
 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...tilus-niet-voor-de-eerste-weken-burgemeester/

En nogmaals slaagt 'de politiek' er niet in om gewoon een beslissing te nemen. Er worden nieuwe experts gezocht (waarom zouden zij plots nieuwe informatie hebben in een dossier dat al lang aansleept?) en er wordt geen deadline opgeplakt.

Ik wil nu niet een discussie over het Ventilus-project, maar dit is nogmaals een bewijs dat we er toch nooit in lijken te slagen om daadkrachtig knopen door te hakken. En al helemaal niet als er verschillende niveau's (gemeentelijk, provinciaal, Vlaams) betrokken zijn.

Dit zijn dan ook weer dezelfde politiekers die verbouwereerd reageren als uit peilingen of uitslagen blijkt dat de traditionele partijen steeds kleiner worden en de uiterste zijden groter. Zien zij echt niet in dat de modale Vlaming/Belg, die zulke zaken vanop een afstandje bekijkt, een steeds grotere weerstand krijgt van alles wat met politiek te maken heeft?
 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...tilus-niet-voor-de-eerste-weken-burgemeester/

En nogmaals slaagt 'de politiek' er niet in om gewoon een beslissing te nemen. Er worden nieuwe experts gezocht (waarom zouden zij plots nieuwe informatie hebben in een dossier dat al lang aansleept?) en er wordt geen deadline opgeplakt.

Ik wil nu niet een discussie over het Ventilus-project, maar dit is nogmaals een bewijs dat we er toch nooit in lijken te slagen om daadkrachtig knopen door te hakken. En al helemaal niet als er verschillende niveau's (gemeentelijk, provinciaal, Vlaams) betrokken zijn.

Dit zijn dan ook weer dezelfde politiekers die verbouwereerd reageren als uit peilingen of uitslagen blijkt dat de traditionele partijen steeds kleiner worden en de uiterste zijden groter. Zien zij echt niet in dat de modale Vlaming/Belg, die zulke zaken vanop een afstandje bekijkt, een steeds grotere weerstand krijgt van alles wat met politiek te maken heeft?

Ik volg Ventilus enkel van ver maar dit lijkt mij toch ook deels een probleem van eigen (politieke) maak.Er wordt vaak over NIMBY gesproken maar zelden over de manier waarop dat sentiment al decennia in de handwwordt gewerkt.

Enerzijds wordt er vaak toegegeven aan klagers. Anderzijds is een groot deel van de bevolking al minstens éénmaal ernstig verbrand geweest door de politiek. Gaat het nu over SABENA, Dexia, zonnepanelen, maakt niet uit.

Op die manier stimuleer je dat opzetten van de stekels bij de bevolking de moment dat men het idee krijgt dat men genaaid gaat worden.
 
Domme vraag misschien.

Maar waar kunt ge u informeren over de standpunten van partijen. Met alle huidige problematiek wil ik terug dat mijn stem "telt".

Maar dan nog... ze stellen hun regering toch samen zoals ze zelf willen. Telt een stem dan nog?
 
Domme vraag misschien.

Maar waar kunt ge u informeren over de standpunten van partijen. Met alle huidige problematiek wil ik terug dat mijn stem "telt".

Maar dan nog... ze stellen hun regering toch samen zoals ze zelf willen. Telt een stem dan nog?
Ga naar de partij websites. Daar staan de partijstandpunten wel in uitgelegd.
 
Domme vraag misschien.

Maar waar kunt ge u informeren over de standpunten van partijen. Met alle huidige problematiek wil ik terug dat mijn stem "telt".

Maar dan nog... ze stellen hun regering toch samen zoals ze zelf willen. Telt een stem dan nog?

Alleen niet verschieten dat het partijstandpunt na de verkiezingen sneuvelt tijdens de coalitiegesprekken (case in point: zowel N-VA als OpenVLD wouden de woonbonus behouden, de CD&V wou hem hervormen, een coalitie van die 3? heeft hem afgeschaft) of als men gewoon een regering vormt met de verliezende kleintjes (cfr. Vivaldi op federaal niveau), en de 2 grootste partijen uitsluit (er zullen ongetwijfeld mensen hierop reageren dat dit normaal is en dat het gevolg is van een coalitiesysteem met 50+1, desondanks is dit ongezien in een Westerse democratie)...

Dus om beter op jouw vraag te antwoorden en je de tijd te besparen van op élke partijwebsite te gaan kijken: neen, een stem telt nauwelijks nog, althans niet in Vlaanderen/België.

Ik wil nog altijd eigenlijk de verkiezingsuitslag van 2024 liever niet zien, aangezien de politieke clusterfuck rond corona en nu de energieprijzen véél mensen richting de extremen gaat doen kijken. Niet dat daar de oplossingen liggen, maar als de "mainstream" politiek ze ook niet kan aanbieden, tja...
 
Ga naar de partij websites. Daar staan de partijstandpunten wel in uitgelegd.
Kan men niet beter eens kijken wat ze effectief gedaan hebben toen ze laatst in een regering zaten? Want beloven is niet zo moeilijk, en kunnen ze allemaal wel.
Domme vraag misschien.

Maar waar kunt ge u informeren over de standpunten van partijen. Met alle huidige problematiek wil ik terug dat mijn stem "telt".

Maar dan nog... ze stellen hun regering toch samen zoals ze zelf willen. Telt een stem dan nog?
Alles behalve de leden van Vivaldi dan? Want dat waren echt alle verliezers van de laatste verkiezingen die samenkropen na alle coalities met winnaars te boycotten. Echt schaamteloos, en dat maakt inderdaad dat een stem niet meer telt.

Het is ook omdat meer om meer mensen politiek slechts oppervlakkig volgen als een mediashow net voor de verkiezingen of in hun verkoopspraatjes trappen dat die Vivaldi partijen dit durfden. Zij rekenen op een kort geheugen van de mensen, of op hun jeugdig gebrek aan politieke ervaring. Ik hoop echter dat die Vivaldi partijen nu allen zwaar afgestraft worden. Ze zijn erin geslaagd een nog slechter beleid te voeren dan de regeringen ervoor die niets deden door blokkages van de walen. Deze keer boerden ze zelfs averechts zoals het willen sluiten van kerncentrales. Ik heb liever dat Vivaldi gewoon niets doet dan iets, want als ze iets doen erger ik me eraan…

Maar buiten hun beleid, die schaamteloze regeringsvorming als verliezers zijn in feite al genoeg om allemaal zwaar afgestraft te worden nu, want dat was echt not done.
 
Laatst bewerkt:
Het is daarmee ook dat ik een blanco stemmer ben geworden. Ik ben ook niet geneigd naar de extremen te gaan.

Heeft het uiteindelijk zin?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan