Beleggen/sparen: jouw doel en de weg daarnaartoe

Uhmm, ik ben mss nog wat te jong (ben pas beginnen werken) om hier al echt over na te moeten denken.
Kans is klein dat ooit kinderen wil en dus heb, dus ik heb totaal geen reden om de rijkste op het kerkhof te zullen zijn (tenzij ik natuurlijk sterf op m'n random 40 of 60 jaar ofzo). Ideaal zou het geld dus op moeten zijn de dag dat ik sterf. 😂

Ik woon nog thuis en kan elke maand makkelijk 2000€ opzij leggen. Met m'n job heb ik rond de 2800 netto, en dan verdien ik hier en daar nog wat bij. Ik zet nu ongeveer 1000€ pm op de spaarrekeningen bij Keytrade en Argenta. En dat zal ik blijven opbouwen tot ik ongeveer aan de grens zit van dat ik belast word op spaarinterest (waar ik nu al bijna aan zit tho). De overige 1000€ gaat naar ETFs en hier en daar individuele aandelen.
Ik hoop nog wel minstens een jaartje (of twee) thuis te wonen en het spaartempo aan te houden zodat wanneer ik het huis uit ga toch al een mooie spaarboek heb en al een aanzienlijk deel in ETFs/aandelen heb dat ik enkele decennia kan laten compounden. Als ik over enkele jaren dan nog 500€ ofzo per maand in ETFs kan blijven steken hoop ik vanaf m'n 50e ofzo het allemaal al wat rustiger aan te kunnen doen. Het doel van 'geld' is imo echt om er goed van te kunnen leven. En vanaf wanneer ik genoeg heb om mijn levensstijl te financieren, mag het werken allemaal teruggeschroefd worden.

Pensioensparen heb ik geen interesse in. Relatief laag rendement, hoge kosten, belastingen en dat wordt toch belegd in hetzelfde soort 'assets' als ETFs (= aandelen, als je voor de agressieve/dynamische fondsen gaat). Enige voordeel is die belastingaftrek, maar dat is op het einde van de rit toch maar een verwaarloosbaar iets als je het vergelijkt met de meerwaarden zelf.

edit: grote dt-fout gespot (ik wordt 😵‍💫 )
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk maar 1 doel:

Zorgeloos kunnen leven - dat is gaan en staan wanneer ik wil, waar ik wil, zo min mogelijk afhankelijk van derden. Behoudens The Wolf of Wall Street levensstijl uiteraard (al zou ik dat wel graag bereiken - maar dat zit er absoluut niet in en het zal ook nooit gebeuren - een feestje te geven van 5 miljoen euro, dat compleet zien mislukken en dan gewoon zeggen - we proberen het volgende week opnieuw en no regrets).

Mocht er ooit een mevrouw contextbinder komen en eventueel kinderen zal dat aangevuld worden met de reeds vaak vermelden zaken.
 
Bij ons is het de bedoeling om beide 4/5 te gaan werken als er kinderen zijn.
De lening van het huis stelt niet veel meer voor. Ondertussen genereert de tweede eigendom elke maand extra inkomsten. Op dit moment kan er maandelijks zo'n 3k opzij gezet / belegd worden en groeit de beleggingsrekening mooi aan.

Als er geen kinderen komen zullen we de plannen moeten herbekijken. Waarschijnlijk gaan we dan ook wel minder werken, want zo verder doen tot ons pensioen heeft ook geen nut.
 
-De kinderen (financieel) ondersteunen wanneer ze dit nodig hebben. Met ondersteunen bedoel ik wel geen "halve villa" maar eerder 10-20% van een bescheiden woning. Geeft hen denk ik een mooie start zonder ze te spoilen. Er is m.i. niets mis met "bescheiden" te starten en ze de "waarde van geld leren kennen" / "leren hoe hard ze moeten werken voor iets". Middelen zitten hiervoor reeds (deels) in aandelen/ETF's, horizon 15j, of deze hiervoor effectief gebruikt gaan worden zal de toekomst uitwijzen.

-Een passief maandelijks inkomen genereren van een mediaan netto inkomen (heden 2-2,5K EUR) tegen pensionering. Huidige voorkeur vastgoed en te bereiken met leverage dmv leningen, maar zien wel wat toekomst/fiscaliteit/... brengt, mogelijks zijn er dan interessantere opportuniteiten of combo's (obligaties/aandelen/...)

-Groepsverzekering/pensioensparen geen specifieke plannen mee. Indien bovenstaande niet gehaald zal het daarvoor gebruikt worden, anders eerder voor een "folieke". Tweede verblijf ergens, mobilhome, zien dan wel.

-Wij zijn allesbehalve grootverdieners en ik wil geen van bovenstaande ten koste laten gaan van onze huidige levensstijl. Dit zijn "verre" plannen, en we zien wel wat de toekomst brengt zonder tussendoelen. Wij gaan er ons huidig uitgavenpatroon niet voor aanpassen. Misschien halen we ons pensioen/volwassen kinderen niet eens en we hebben geen FIRE-ambities eerder richting YOLO maar dan zonder het geld langs ramen en deuren buiten te gooien.
 
Een vaak gehoorde stelling - maar ook eentje die ik moeilijk kan verdedigen in zaken m.b.t. geld.
  • Het grote voordeel van geld is dat het gewoon naakte cijfers zijn, emotie is dus niet nodig - op voorwaarde dat iedereen het ook zo ziet, en dat is toch de bedoeling.
  • je zou veronderstellen dat iedereen verstandig genoeg is om daar ook zo op te reageren
  • soms werkt het ook omgekeerd: geen bedragen/richting gaat vaak een eigen leven leiden, speculaties - wat ook zelden goed is om een beeld te vormen - dat beeld hier op het forum is niet representatief voor de gemiddelde bevolking - maar dat is ook niet het beeld dat we zoeken, het is een beeld van de plannen van de forumleden. Het nadeel kan zijn dat er leden zijn die niet durven posten - al denk ik ook hier dat er met het nodige respect wordt gereageerd - maar je merkt het wel, ik heb de indruk dat de uitersten (zowel lower als upper) minder actief zijn - en dat is best jammer.
Overigens alle respect om niet in detail te treden hoor, ik zal er ook nooit specifiek naar vragen - het is en blijft een vrije keuze.

Zelf kijk ik er ook heel nuchter naar :)

Absolute bedragen heb ik al eens gepost in het spaarvermogen topic, daar doe ik ook niet moeilijk over; mijn opmerkingen hier zouden ook gelden als ik een stuk minder zou kunnen sparen, of als ik veel eerder een huis gekocht had, toen ik een lager loon en lagere spaarcapaciteit had.
 
Kunnen jullie wat meer in detail gaan hoe jullie dit "volatielere" deel zien evolueren naarmate jullie doel(en) dichterbij komt (komen)? 18+ jaar is misschien voldoende om op dit moment voluit in aandelen/ETFs te gaan, maar plannen jullie bv. meer richting obligaties te schuiven naarmate bv. aankoop van appartement of early retirement dichterbij komt? Bv. de typische regel 100-leeftijd in obligaties, volgen jullie die? In bv. JPV zijn geval, kan het investeringsvastgoed wel tellen als defensief deel van de portefeuille (vrij stabiele vastgoedmarkt in BE).
Als het puur aan mezelf ligt, zou ik ipv méér sparen in de richting van aandelen / obligaties, vanaf 57 gewoon minder sparen en zelfs mss al wat ontsparen (toch zeker in reële termen) :). Waarschijnlijk ga ik daar dus geen keuze meer moeten maken.

Mijn vriendin zal echter wat risicoaverser zijn en waarschijnlijk zelfs nog als we beide op pensioen zijn blijven doorsparen, waarbij ik wss zal blijven pleiten om in aandelen te sparen, omdat ik op lange termijn wil blijven denken (als wij dood gaan, blijft de wereld draaien en kunnen mijn kinderen verder beleggen op langere termijn of toch uitgeven zoals ze willen)
 
En dat zal ik blijven opbouwen tot ik ongeveer aan de grens zit van dat ik belast wordt op spaarinterest (waar ik nu al bijna aan zit tho)
Hoe gaat dit juist in zijn werk want ik geraak er niet aan uit.
Is ook tot heden niet echt nodig geweest aangezien de interesten behoorlijk pover waren de laatste jaren.

Maar stel nu dat je 100K in een termijnrekening hebt zitten aan 4% bruto.
Dan is er een netto interest van €2800 waar reeds de roerende voorheffing af is.
Wil dit dan zeggen dat er van die €2800 nog 980(vrijstelling) afgaat en dat je dus nog eens 15% moet betalen op €1820 zijnde €273?
Dat er dan eigenlijk maar €2527 meer overschiet?

Is dit daarbij van toepassing, of gaat dit enkel over 'echte' spaarrekeningen en geen termijnrekening/getrouwheidsrekening, etc etc?
En is de redenering in eerste instantie correct of niet? Hoe/waar moet dit dan in de belastingsaangifte?
 
Hoe gaat dit juist in zijn werk want ik geraak er niet aan uit.
Is ook tot heden niet echt nodig geweest aangezien de interesten behoorlijk pover waren de laatste jaren.

Maar stel nu dat je 100K in een termijnrekening hebt zitten aan 4% bruto.
Dan is er een netto interest van €2800 waar reeds de roerende voorheffing af is.
Wil dit dan zeggen dat er van die €2800 nog 980(vrijstelling) afgaat en dat je dus nog eens 15% moet betalen op €1820 zijnde €273?
Dat er dan eigenlijk maar €2527 meer overschiet?

Is dit daarbij van toepassing, of gaat dit enkel over 'echte' spaarrekeningen en geen termijnrekening/getrouwheidsrekening, etc etc?
En is de redenering in eerste instantie correct of niet? Hoe/waar moet dit dan in de belastingsaangifte?

Eerst en vooral, ik zie dat ik "ik wordt" had geschreven. Ff aangepast. :ROFLMAO:

De 'vrijstelling' van roerende voorheffing bestaat enkel voor opbrengsten uit gereglementeerde spaarrekeningen (dus de klassieke 'spaarboekjes'). Een termijnrekening valt daar nooit onder, dus je betaalt daar altijd een roerende voorheffing van 30% op.
Je mag 'belastingvrij' tot 980€ aan intrest krijgen op je spaarrekeningen. M.a.w. aan pakweg een rente van 2,55% (zoals je bij Argenta, Keytrade en Medirect krijgt), mag je dus eigenlijk maximaal iets minder dan 40k op je spaarrekeningen hebben. Heb je meer dan 980€ aan spaarintresten, dan betaal je daarop 15%.
Uw bank houdt niks in als je minder dan 980€ bij hun aan intrest hebt. Als je natuurlijk bij meerdere banken spaarrekeningen hebt, moet je wel zien dat je het aangeeft als je in totaal meer dan dat hebt. De fiscus weet het toch wanneer dat het geval is, maar ze laten de mensen graag tegen de lamp lopen wanneer die het 'vergeten' in hun belastingbrief. :oi22:
 
Kunnen jullie wat meer in detail gaan hoe jullie dit "volatielere" deel zien evolueren naarmate jullie doel(en) dichterbij komt (komen)? 18+ jaar is misschien voldoende om op dit moment voluit in aandelen/ETFs te gaan, maar plannen jullie bv. meer richting obligaties te schuiven naarmate bv. aankoop van appartement of early retirement dichterbij komt? Bv. de typische regel 100-leeftijd in obligaties, volgen jullie die? In bv. JPV zijn geval, kan het investeringsvastgoed wel tellen als defensief deel van de portefeuille (vrij stabiele vastgoedmarkt in BE).

Voor alles wat de meer volatiele investeringen zijn, zit daar nog geen duidelijke exit-strategie achter, maar goed daar hebben we nu nog wel wat tijd voor :).

De appartementen worden binnen hier en enkele jaren via vennootschap gekocht en tot die tijd verhuurd, dus dat is tegen dan kwestie van opwaardeeen en doorschuiven. Minder volatiel dus in die zin.
De PE investering gaat geen 18+ jaar looptijd hebben; tegen 2030 grootteorde verwacht ik dat die uitgekocht kan worden via beursgang, en van die meerwaarde zien we dan wel waar die heen gaat (wellicht buitenverblijf in één of andere constructie). Idem voor de erfenis die hopelijk nog >20 years out is.
ETF-dingen, we'll see; dat is nog te ver out there om daar nu al diepgaande voorspellingen op te gaan maken. Wat er nog in groepsverzekeringen zit blijft daar zitten (assuming dat ze er dan nog zijn én in full opgenomen kunnen worden). De defined benefit die loopt is sowieso ontoegankelijk voor ik 65 ben.

Afhankelijk van hoe de joint ventures lopen, gaat daar uiteraard ook waarde in zitten, net zoals in de eigen vennootschap, dus ook die zaken moeten tegen dan een doel krijgen.
 
Ik kreeg daarstraks telefoon van de bank, om eens een afspraak te maken om te zien wat de mogelijkheden zijn, wat ik met mijn geld kan doen, omdat er nogal veel geld op mijn spaar- en zichtrekening staat volgens de persoon die belde.
 
Ik kreeg daarstraks telefoon van de bank, om eens een afspraak te maken om te zien wat de mogelijkheden zijn, wat ik met mijn geld kan doen, omdat er nogal veel geld op mijn spaar- en zichtrekening staat volgens de persoon die belde.
Oké, en in het kader van dit topic, wat is het doel van dat geld op jouw spaar- en zichtrekening? Heb je het nodig op korte termijn?

Indien niet, waarom zou je het dan niet beleggen? Best niet ingaan op die afspraak want hun hebben alleen maar euro-tekens in de ogen.
 
Oké, en in het kader van dit topic, wat is het doel van dat geld op jouw spaar- en zichtrekening? Heb je het nodig op korte termijn?

Indien niet, waarom zou je het dan niet beleggen? Best niet ingaan op die afspraak want hun hebben alleen maar euro-tekens in de ogen.
Tja, momenteel heb ik dat geld niet echt nodig, maar niemand heeft een glazen bol he.
Zaken kunnen soms snel veranderen, dus ik hou toch zeker graag een mooie reserve waar ik snel aan kan als dat nodig zou zijn. De vraag is dan natuurlijk, wat is genoeg als reserve.

Toen ik jong was werd mijn geld op mijn spaarrekening belegd in kasboek. (Met dank aan mijn ouders)
Niet ingaan op de afspraak van de bank? Via welke weg dan wel beleggen? Want ik ken er niet zoveel van eigenlijk, heb mij een 10tal jaar geleden wel wat bezig gehouden met het volgen van de beurzen en zo, maar dat was niet echt mijn ding.
 
Tja, momenteel heb ik dat geld niet echt nodig, maar niemand heeft een glazen bol he.
Zaken kunnen soms snel veranderen, dus ik hou toch zeker graag een mooie reserve waar ik snel aan kan als dat nodig zou zijn. De vraag is dan natuurlijk, wat is genoeg als reserve.

Toen ik jong was werd mijn geld op mijn spaarrekening belegd in kasboek. (Met dank aan mijn ouders)
Niet ingaan op de afspraak van de bank? Via welke weg dan wel beleggen? Want ik ken er niet zoveel van eigenlijk, heb mij een 10tal jaar geleden wel wat bezig gehouden met het volgen van de beurzen en zo, maar dat was niet echt mijn ding.
Een buffer is iets heel persoonlijk maar doorgaans in België ook erg overschat. We hebben de beste vangnetten ter wereld. Wat is de grootste kost die uit de lucht kan komen vallen? Voor de meest extreme zaken ben je verzekerd. Andere dingen zijn veelal huishoudelijke apparatuur van maximum een paar duizend euro.

Persoonlijk streef ik naar 10k op de rekening. Tel daarbij nog eens kredietlijnen van een kredietkaart en dan zit je toch heel safe. De rest steekt en gaat gewoon maandelijks naar een ETF zoals IWDA of iets vergelijkbaar. Lees het topic daar best eens over.

De conclusie is dat je het allemaal heel gemakkelijk zelf kan doen. De kans is zéér klein dat een bank de markt kan overtreffen. Dat is trouwens niet hun prioriteit want ze leven als een parasiet van alle absurde kosten die ze aanrekenen.
 
Laatst bewerkt:
Echt doel hebben we niet meer, vroeger was dat een mooie ruime woning kunnen kopen met leuke tuin, dat is nu gelukt (zijn we nog wel aan het afbetalen), sindsdien is het doel niet sparen op zich maar kunnen doen in het leven wat we willen doen. 1x op jaar een leuke vakantie hebben waar we niet naar kostprijs omkijken en doorheen het jaar doen wat we willen zonder te hoeven kijken naar hoeveel centen er op de rekening staan.

Verder zal dat aanvetten van de spaarpot wel lukken en zullen we over een jaar of 2-3 kijken naar het kopen van een appartement waar mijn ouders in kunnen wonen en huur kunnen betalen. Daarna zien we dan weer wel, we hebben in het verleden nog spaarplannen gemaakt die we eigenlijk haalden zonder eraan te denken en met dat we nu allebei zelfstandigen zijn geworden/zullen worden is het een beetje koffiedik kijken. Het inkomen zal "anders" binnenkomen en met uitstel van een paar jaren, alhoewel er dan opeens wel een stuk meer bijkomt. Ons spaarpatroon is dus veranderd en ik vermoed dat we pas over enkele jaren pas een concreet idee gaan krijgen van hoeveel er gespaard kan worden en wat we er dan mee kunnen doen. Ik vermoed meer in vastgoed spenderen, het hele proces van huurders vinden en beheren trekt me op zich wel aan.
 
Ben er momenteel 28 en 4 jaar aan het werk, grootste doel is op dit moment de renovatie van onze eigen woning.
Hier zit geen krediet op en deze luxe wil ik graag behouden door renovatie ook volledig zelf te betalen.

Renovatie zal een 450k kosten, momenteel zitten we aan een 200k. Aan het huidige spaartempo zijn we daar binnen 5 jaar.
Nadien gewoon geld opzij zetten voor een beleggingsportefeuille en/of 2de eigendom om te verhuren zodat er vanaf 50jaar geen druk meer is om te moeten blijven (voltijds) werken.
 
Zijn er hier eigenlijk koppels die geen miljonair verwachten te zijn op hun 67e? Definitie miljonair: vastgoed + spaargeld + beleggingen + uitkering groepsverzekeringen - openstaande leningen > €1.000.000 (in euro's van vandaag).

Mijn ouders hebben wat pech gehad in het leven en moeten nog afbetalen voor hun huis tot hun +- 75 jaar, €1000 per maand. Qua spaargeld schat ik dat ze vandaag hoogstens €50.000 hebben. Wanneer mijn vader op pensioen gaat komt daar nog een uitkering van zijn groepsverzekering van +- €100.000 bij. Met hun wettelijk pensioen gaan ze echter hun levensstijl en de afbetaling van hun woning niet kunnen bekostigen, dus die groepsverzekering moet echt dienen om hun pensioen aan te vullen. Maar zelfs dan hebben ze nog een nettovermogen van €650.000 op hun 67e. Het is ongetwijfeld weer BG-bias, maar ik heb het gevoel dat €1.000.000 netto-vermogen op pensioenleeftijd echt niet zo moeilijk te bereiken is.

Ik heb zelf 5 financiële doelen:
  • Mijn ouders kunnen overtuigen dat ze hun +- €500.000 aan vastgoed en spaargeld gewoon kunnen opsouperen tijdens hun pensioen. Ik en mijn vrouw gaan het - normaal gezien - financieel beter hebben dan zij en hebben dus geen erfenis nodig (ik ben enig kind).
  • Onze 2 kinderen een fatsoenlijke opvoeding en opleiding kunnen geven. Dat kost nu ook weer niet zó veel geld en kunnen we wel betalen uit ons inkomen. Dus 't is niet dat we daar bepaalde bedragen voor sparen, dat gaat gewoon mee door. Dure Vlerick-opleidingen, startkapitalen voor ondernemingen, grote bedragen voor een eerste woning, ... gaan we onze kinderen echter niet cadeau doen. We vinden het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid dat ze krijgen uit hun opvoeding en opleiding belangrijker dan een bepaalde som geld. Wél willen we hen duidelijk maken dat we "borg staan" bij tegenslagen in het leven, maar dat zijn kleine bedragen.
  • Mijn gezondheid laat het op lange termijn mogelijk niet toe om voltijds te blijven werken. Er zijn op dat moment twee mogelijkheden: ofwel ga ik minder werken (50 à 80%) ofwel stop ik helemaal met werken en ondersteun ik de carrière van mijn vrouw. Om dat verlies van inkomen op te vangen ben ik een beleggingsportefeuille aan het opbouwen. Doel: €20.000 per jaar (in euro's van vandaag) duurzaam (netto-)inkomen uit vermogen halen. Ik mik daarvoor op een aandelenportefeuille van €400.000. Als dat lukt zou dat fantastisch zijn, maar als dat niet lukt is het maar zo. Ik heb geen dure levensstijl en zou desnoods met een halftijds inkomen ook wel rondkomen, maar dan is het stressvol leven. Met die €20.000 per jaar of €1500 per maand extra heb ik voor de rest van mijn leven geen zorgen meer over mijn inkomen ivm mijn onvoorspelbare gezondheid.
  • Mijn vrouw is zelfstandig ondernemer en heeft nog wel ambities om haar business uit te breiden, meer risicovolle activiteiten te doen, meer met personeel te werken, ... . Ik heb het gevoel dat ze zich momenteel wat inhoudt omdat een terugval van haar omzet en winst onze gezinsinkomsten ook beïnvloedt. Het financiële doel hier is dat mijn vrouw onbezorgd kan ondernemen, en ook op langere termijn kan denken.
  • Ons huis wordt op termijn te klein voor ons gezin. Aangezien we geen van beiden willen of kunnen verbouwen, zullen we binnen 5 jaar wel een nieuwbouw(achtige) woning moeten kopen. Ik schat dat dit iets van €750.000 wordt. Daar staat dan ook wel een stevige lening tegenover die dus rekent op 2 voltijdse inkomens. Rekening houdend met mijn gezondheid en de ambities van mijn vrouw, moeten we die lening deels kunnen aflossen met vermogensinkomsten. In het ideale geval kunnen we ons huidige huis houden en verhuren. Dat zou ongeveer €1000 per maand netto moeten opleveren. Maar dat zal allemaal afhangen van ons inkomen, en dus van mijn gezondheid en haar ondernemersambities op het moment van de aankoop van dat nieuwe huis.
 
Laatst bewerkt:
Maar zelfs dan hebben ze nog een nettovermogen van €650.000. Het is ongetwijfeld weer BG-bias, maar ik heb het gevoel dat €1.000.000 netto-vermogen op pensioenleeftijd echt niet zo moeilijk te bereiken is.
Gewoon al door de inflatie zullen heel veel mensen miljonair worden. De 650k van vandaag zal over 30 jaar al (+/-) 1,25 miljoen zijn.

Als je als koppel gaat werken en je financiën op orde houdt dan zal je niks tekort komen. Niet scheiden 🙂!
De vraag is hoe lang men de welvaartsstaat België in stand kan houden... Dat zou weleens roet in ons eten kunnen gooien.
 
Zijn er hier eigenlijk koppels die geen miljonair verwachten te zijn op hun 67e? Definitie miljonair: vastgoed + spaargeld + beleggingen + uitkering groepsverzekeringen - openstaande leningen > €1.000.000 (in euro's van vandaag).

Ik hoop van geen miljonair te zijn tegen dan. Dat zou impliceren dat er uber slechte rendementen behaald worden voor de komende 30y. 🧐
 
Ben er momenteel 28 en 4 jaar aan het werk, grootste doel is op dit moment de renovatie van onze eigen woning.
Hier zit geen krediet op en deze luxe wil ik graag behouden door renovatie ook volledig zelf te betalen.

Renovatie zal een 450k kosten, momenteel zitten we aan een 200k. Aan het huidige spaartempo zijn we daar binnen 5 jaar.
Nadien gewoon geld opzij zetten voor een beleggingsportefeuille en/of 2de eigendom om te verhuren zodat er vanaf 50jaar geen druk meer is om te moeten blijven (voltijds) werken.
Exact ook voor mij de doelstelling: vanaf mijn 50 rustiger aan kunnen doen en een 4/5e werken zonder me zorgen te maken over het financieel plaatje. Mijn lening zal dan afbetaald zijn, maar de kinderen zullen (waarschijnlijk) op kot gaan. Daarnaast is de doelstelling om mijn kinderen evenveel te kunnen meegeven als ikzelf heb gehad.

Simpel gezegd: ik zou nog een stap of 2 professioneel moeten maken & passief inkomen genereren via dividenden of kopen van 2e eigendom en in de verhuur steken (als ik tegen dan kapitaal heb)
 
Terug
Bovenaan