Zetel topic

Op 9Lives herinner ik mij dat hier een interessant draadje bestond om dit te bespreken, dus gaan we dit hier herlanceren.
Deel hier gerust jullie sofa's, zetels, banken etc. Persoonlijke ervaringen met meubelwinkels, leveranciers mogen hier allemaal besproken worden.

Ik ben op zoek naar een degelijke hoekzetel die vooral goed zit, er fris uitziet en vooral betaalbaar is.
Gezien wij met katten en op korte termijn kleine kinderen zitten, zie ik het niet zitten om een zetel van €3000+ aan te kopen.
Populair in onze regio zijn Weba, IKEA, Xooon. Iemand ervaring met Seats4you? Deba meubelen? Eventueel deftige 2e hands is zeker ook een optie.

Op Reddit kom ik geregeld de Eames Lounge Chair tegen die verkocht wordt tegen de €6000, welke gek heeft dat ervoor over vraag ik mij af?
 
Ik ben gewoon naar meubelen Makri geweest omdat dit dichtbij is, deze zomer voor 1200 euro deze besteld, maar nog steeds wachtende op de levering.


Ik plof mij in allerlei zetels en wat goed zit en betaalbaar is, wordt het!

Geen goede ervaring met weba, mijn eerste zetel kwam van daar, zo een "anderhalve hoekzetel" in nepleer: binnen enkele weken al krassen op de stof en nog binnen het eerste jaar kraken en slecht zitten. Had ook 700 euro gekost, wat voor anderhalve zetel nu toch ook niet spotgoedkoop is, vind ik. 🤷🏼
 
Ik zou vooral aanraden van veel winkels te doen; een half jaar geleden met een vriendin op zoek gegaan voor een zetel voor haar, en in dezelfde winkel waren er zetels die enorm meevielen en in dezelfde prijsklasse ook die enorm tegenvielen.
En altijd proberen te achterhalen welk merk en model het is, bij meubels kan je serieus grote prijsverschillen hebben tussen winkels voor exact hetzelfde product - maar niet altijd zo zichtbaar als ze hun eigen benaming gebruiken ipv die van de fabrikant.
Wat katten betreft, zal je ongetwijfeld beter weten dan mij, maar in de winkel eens voelen of het een soort stof is waar ze graag hun nagels in zouden zetten; in mijn beperkte ervaring neem je met een gladdere stof minder risico op krabben, al krijg je dan wel wat strepen als ze erop springen of over lopen.

- Weba viel tegen in wat zij zocht, veel modellen die gewoon niet goed zaten of weinig vertrouwen boden qua stevigheid / montage, voor een vergelijkbare prijs als concurrenten
- In Ikea toch een paar modellen die veel waar voor hun geld boden; vroeger nog Ikea gehad (een model dat nu niet meer verkocht wordt) en dat heeft toch een aantal jaar goed dienst gedaan, begon na 4 jaar wel wat in te zakken maar de stof vertoonde geen slijtage.
- Meestal positieve ervaringen met Deba; zetel was van Henders & Hazel dus Deba is hier (zoals voor veel meubels) niet meer dan een tussenpersoon. Wel veel mogelijkheden qua afmetingen en afwerking, maar daardoor wel vaak wat duurder dan een "standaard" model van een ander merk
- Wisselende ervaringen met Jonckheere (paar kilometer van Deba): geen zetels gekocht; wel meubels en die waren op zich goed van kwaliteit, maar ze durven al eens beweren dat ze iets op voorraad hebben staan terwijl het nog bij de fabrikant moet besteld worden (paar maanden wachttijd)
 
Room108 in Kalmthout. Zetel in de link lijkt op de zetel die we hebben, maar is iets anders. Héél content van en ook meteen wat bijpassende meubels gekocht: TV-meubel, salontafel en boekenkast.
 
Na de verhuis was er niet echt plaats voor onze Xoon hoekzetel dus dan maar een "tijdelijk" IKEA Soderham zetel gaan halen omdat er kleine kinderen op komst waren. Dik spijt van, die zetel trekt echt op niets, dan had ik liever in nen duurdere kwalitatieve zetel gezeten met hier en daar wat fruitpapvlekken op dan in ons huidige gedrocht.

Dus als iemand overweegt om ne Soderham te kopen, niet doen. Uwe rug zal u dankbaar zijn!
 
Ik heb me ontdaan van het (grootste) deel van Ikea, Weba en soortgelijk meubilair. Toen ik mijn kot had gekocht en aan de inrichting begon wou ik proberen om zoveel mogelijk Ikea te mijden. Die meubelen zijn waardeloos van zodra je de kassa gepasseerd bent, niet erg bijster origineel (maar da's persoonlijke voorkeur natuurlijk) en kwalitatief ca va maar zeker niet super... Om die reden vind ik ze eigenlijk duur. Doel was om in te richten met zoveel mogelijk degelijke stukken die minder in waarde zullen dalen. Toen ik begon aan de zoektocht viel ik wel steil achterover van de prijzen van die design merken. Die kosten echt een arm en een been... Daardoor ging ik echter ook goed nadenken over wat ik eigenlijk nodig had en wat niet. Bij Ikea was het meer rondlopen en impulsief nemen wat me aanstond. Door naar designmeubilair te kijken ging ik bewuster kopen.

Qua zetel staat: https://www.misterdesign.be/cassina-lc3-bank.html hoog op verlanglijstje. Is echter te duur naar mijn zin en budget dus voorlopig heb ik daar een alternatief voor gevonden bij Passe Partout (https://www.passepartoutnv.be/meubelcollectie) wat veel toegankelijker is. Echter, die Passe-Partout is waardeloos op de tweedehands markt. De Cassina daarentegen...

De zetel van Passe-Partout (de Havar: https://www.sanskriet.be/meubelen/zetels/passe-partout-havar) combineer ik met een éénzit + poef van Ligne Roset (de Togo), een Cassina LC4 loungechair en een poef van Flamant (de Abrams, gekocht met 70% korting, https://shop.flamant.com/nl/meubilair/zetels-stoelen/poefs-krukken/abrams-0). Flamant zou ik trouwens nooit kopen zonder mega korting, ze doen soms factory sales in Geraardsbergen en dan is het tenminste een deftige prijs. In hun boetieks op de Zavel of in Knokke betaal je gewoon veel te veel voor wat het is. Op de tweedehands markt niks waard. De Cassina en Ligne Roset zijn de pronkstukken van het salon, echte stijliconen waar een zeer actieve tweedehandsmarkt voor bestaat.

En zo is mijn salon ook ingericht met de combinatie van verschillende goedkope en duurdere stukken... Persoonlijk vind ik dat leuker als een salon dat als een pakket wordt verkocht (zetel, éénzit, poef, salontafel, ...).

Adresjes:

- Kloosterstraat A'pen of Blaesstraat Bxl
- De outlet van Loncin (Leuven, Hasselt en Zoutleeuw)
- De showroommodellen bij Cockaert (Meise)
- De outlet hoek bij Van Praet (Aalst)
- online: https://www.secondluxury.nl

De Eames Lounge Chair heeft een wachtlijst, die staat nu (samen met de poef) rond de 8.000 euro... Ik heb erover getwijfeld want vind die waanzinnig knap. Uiteindelijk heeft mijn verstand het gehaald van mijn gevoel en ben ik voor de Cassina LC4 gegaan.

Remark: het is niet zo dat ik mijn neus ophaal voor Ikea hoor. Helemaal Ikea-vrij is mijn huis niet :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ken niet veel van zetels maar kan wel zeggen dat die xoon zetel hier zijn geld niet waar is. Na 3 jaar zijn de rugstukken al ingezakt. De henders en Hazel die ik er voor had was op dat vlak toch beter.
 
Ik ken niet veel van zetels maar kan wel zeggen dat die xoon zetel hier zijn geld niet waar is. Na 3 jaar zijn de rugstukken al ingezakt. De henders en Hazel die ik er voor had was op dat vlak toch beter.
Xooon en henders en hazel zijn nochtans identieke merken, enkel de stijl is modern vs klassiek :p
 
Ik heb me ontdaan van het (grootste) deel van Ikea, Weba en soortgelijk meubilair. Toen ik mijn kot had gekocht en aan de inrichting begon wou ik proberen om zoveel mogelijk Ikea te mijden. Die meubelen zijn waardeloos van zodra je de kassa gepasseerd bent, niet erg bijster origineel (maar da's persoonlijke voorkeur natuurlijk) en kwalitatief ca va maar zeker niet super... Om die reden vind ik ze eigenlijk duur. Doel was om in te richten met zoveel mogelijk degelijke stukken die minder in waarde zullen dalen. Toen ik begon aan de zoektocht viel ik wel steil achterover van de prijzen van die design merken. Die kosten echt een arm en een been... Daardoor ging ik echter ook goed nadenken over wat ik eigenlijk nodig had en wat niet. Bij Ikea was het meer rondlopen en impulsief nemen wat me aanstond. Door naar designmeubilair te kijken ging ik bewuster kopen.

Qua zetel staat: https://www.misterdesign.be/cassina-lc3-bank.html hoog op verlanglijstje. Is echter te duur naar mijn zin en budget dus voorlopig heb ik daar een alternatief voor gevonden bij Passe Partout (https://www.passepartoutnv.be/meubelcollectie) wat veel toegankelijker is. Echter, die Passe-Partout is waardeloos op de tweedehands markt. De Cassina daarentegen...

De zetel van Passe-Partout (de Havar: https://www.sanskriet.be/meubelen/zetels/passe-partout-havar) combineer ik met een éénzit + poef van Ligne Roset (de Togo), een Cassina LC4 loungechair en een poef van Flamant (de Abrams, gekocht met 70% korting, https://shop.flamant.com/nl/meubilair/zetels-stoelen/poefs-krukken/abrams-0). Flamant zou ik trouwens nooit kopen zonder mega korting, ze doen soms factory sales in Geraardsbergen en dan is het tenminste een deftige prijs. In hun boetieks op de Zavel of in Knokke betaal je gewoon veel te veel voor wat het is. Op de tweedehands markt niks waard. De Cassina en Ligne Roset zijn de pronkstukken van het salon, echte stijliconen waar een zeer actieve tweedehandsmarkt voor bestaat.

En zo is mijn salon ook ingericht met de combinatie van verschillende goedkope en duurdere stukken... Persoonlijk vind ik dat leuker als een salon dat als een pakket wordt verkocht (zetel, éénzit, poef, salontafel, ...).

Adresjes:

- Kloosterstraat A'pen of Blaesstraat Bxl
- De outlet van Loncin (Leuven, Hasselt en Zoutleeuw)
- De showroommodellen bij Cockaert (Meise)
- De outlet hoek bij Van Praet (Aalst)
- online: https://www.secondluxury.nl

De Eames Lounge Chair heeft een wachtlijst, die staat nu (samen met de poef) rond de 8.000 euro... Ik heb erover getwijfeld want vind die waanzinnig knap. Uiteindelijk heeft mijn verstand het gehaald van mijn gevoel en ben ik voor de Cassina LC4 gegaan.

Remark: het is niet zo dat ik mijn neus ophaal voor Ikea hoor. Helemaal Ikea-vrij is mijn huis niet :)
Ik hecht ook wat meer belang aan design. Als geld van geen belang was, had ik waarschijnlijk 2 Cassina LC2 zeteltjes gekocht om mijn zithoek te vervolledigen. Zitten echt geweldig (de LC3 uiteraard ook) en zou goed passen bij wat ik nu al heb staan, namelijk een Cassina Maralunga tweezitter in het blauw en een Cassina LC10 salontafeltje. Maar ik vind de prijs dus ook echt veel te hoog.

Ik vind de Maralunga wel mooi maar het grootste deel van het volk dat hier over de vloer al geweest is, vind het er ‘raar’ uit zien en dan zijn ze waarschijnlijk beleefd. Maar binnen mijn budget was dat met voorsprong de best zittende zetel die ik al geprobeerd had. Alleen vind ik ‘m nu moeilijk om te combineren met een andere zetel of twee eenzitters. Ook al gedacht aan een Togo daarvoor, maar kan me die niet goed naast de Maralunga inbeelden.
 
Ik ken niet veel van zetels maar kan wel zeggen dat die xoon zetel hier zijn geld niet waar is. Na 3 jaar zijn de rugstukken al ingezakt. De henders en Hazel die ik er voor had was op dat vlak toch beter.
Over welke uitvoering/model gaat dit?

Paar weken geleden de Talisman (deze opstelling) besteld met robuustere stoffen bekleding en pocketvering; hopelijk gaat ie toch een tijdje mee. Levertijd was 12 weken, zal ergens in januari geleverd worden.
Oorspronkelijk wou ik voor de Zilvano gaan, maar die zat niet zo goed als de Talisman, heb ook gemerkt dat ik nood heb aan goede hoofdondersteuning.
 
Ik weet niet of het mag maar ik zou graag deze thread efkes terug nieuw leven in blazen. Wij zijn op zoek naar een goede mooie (hoek)zetel voor een niet overdreven prijs (natuurlijk). Ik denk dat ons budget rond de 1000-1500 ligt (@Tonerider ?) Mijn grootste angst is dat zoals hierboven na een paar jaar de zetel inzakt of de leuningen eraf vallen (mijn vorige zetel (maar die was wel enorm goedkoop)). Het zijn momenteel solden dus misschien is het nu het moment om deftig uit te kijken naar een. Kennen jullie winkels/merken die sowieso betrouwbaar zijn, en al dan niet goeie solden hebben? Regio Oost Vl / Gent liefst.
 
Ook wel een vraagje hier:

Ik heb een ongelofelijk comfortabele U-vormige sofa in mijn living.
Dit is een lederen sofa.

Echter heeft deze her en der al krab sporen van de kat, en vorige kat.

De sofa heeft 2.000 euro gekost , een 7 jaar terug.
Ik zou die eventueel opnieuw willen laten bekleden, nieuw leder er over hangen.

Mensen die dit al gedaan hebben?

Je zou kunnen zeggen: koop meteen een nieuwe zetel.
Maar dat zie ik niet meteen zitten, omdat die zetel echt als "gegoten" in mijn living zit, heeft overal de perfecte afmetingen voor de kasten en dergelijke die er rond staan...
Ook heeft hij nog nergens geen "doorzak" plaatsen.

Hoeveel kost zoiets, opnieuw te bekleden?
 
Ik weet niet of het mag maar ik zou graag deze thread efkes terug nieuw leven in blazen. Wij zijn op zoek naar een goede mooie (hoek)zetel voor een niet overdreven prijs (natuurlijk). Ik denk dat ons budget rond de 1000-1500 ligt (@Tonerider ?) Mijn grootste angst is dat zoals hierboven na een paar jaar de zetel inzakt of de leuningen eraf vallen (mijn vorige zetel (maar die was wel enorm goedkoop)). Het zijn momenteel solden dus misschien is het nu het moment om deftig uit te kijken naar een. Kennen jullie winkels/merken die sowieso betrouwbaar zijn, en al dan niet goeie solden hebben? Regio Oost Vl / Gent liefst.
Ik heb veel goeds gehoord van Deba
 
Terug
Bovenaan