Bedrijfswagens, weg ermee?

Dus jij vindt het niet erg dat een miljonair op einde van het jaar 2% belastingen betaald
maar iemand die iedere dag gaat werken om 1700€ per maand te hebben rond de 25% belastingen betaald?

Want ja 2% van een miljoen is toch 20.000€ hé
En dien met z'n 1700€ heeft nog geen 6000€ betaald de lamzak.
 
Dus jij vindt het niet erg dat een miljonair op einde van het jaar 2% belastingen betaald
maar iemand die iedere dag gaat werken om 1700€ per maand te hebben rond de 25% belastingen betaald?

Want ja 2% van een miljoen is toch 20.000€ hé
En dien met z'n 1700€ heeft nog geen 6000€ betaald de lamzak.
Nee,
Want de maatschappij heeft dan dus 26000€ nodig voor 2 personen en dus 13000€ per persoon.
Stel dat je de situatie omdraait, dan betaalt iemand met 408€ en iemand met een miljoen betaalt 250000€.
Dan heb je per miljonair marge om 19 armen in uw land toe te laten. Maar er gaan geen miljonairs bijkomen, want die worden zwaar belast, maar veel meer armen, want die worden niet belast.
 
Nee,
Want de maatschappij heeft dan dus 26000€ nodig voor 2 personen en dus 13000€ per persoon.
Stel dat je de situatie omdraait, dan betaalt iemand met 408€ en iemand met een miljoen betaalt 250000€.
Dan heb je per miljonair marge om 19 armen in uw land toe te laten. Maar er gaan geen miljonairs bijkomen, want die worden zwaar belast, maar veel meer armen, want die worden niet belast.

Dan gaan we nooit overeenkomen over afschaffing van bedrijfswagens en of andere extralegale voordelen.
Als je principe is zo weinig mogelijk belastingen te betalen wetende dat het de minderbedeelde mensen zijn die daardoor een relatief groter deel gaan moeten dragen dan heeft het geen zin om uit te leggen hoe een eerlijkere verdeling van de belastingsdruk voor iedereen goed kan zijn.
 
Dan gaan we nooit overeenkomen over afschaffing van bedrijfswagens en of andere extralegale voordelen.
Als je principe is zo weinig mogelijk belastingen te betalen wetende dat het de minderbedeelde mensen zijn die daardoor een relatief groter deel gaan moeten dragen dan heeft het geen zin om uit te leggen hoe een eerlijkere verdeling van de belastingsdruk voor iedereen goed kan zijn.
Het gaat niet echt over afschaffing van bedrijfswagens of extralegale voordelen. Maar over het verhogen van de belastingsdruk in de hoogste schalen. Je wil een "eerlijkere verdeling" door het hoogste percentage te verhogen...

Ter info, ik denk dat "de rijken" ook procentueel veel meer bijdragen dan "de armen" op hun inkomen. Aangezien een groot deel van de armen gewoon quasi geen belastingen betaalt.

Je moet een evenwicht zoeken om ervoor te zorgen dat uw grote geldschieters niet vertrekken, en dat evenwicht ligt al lastig mét alle achterpoortjes en fiscale constructies. Laat staan dat je die dan nog wil weghalen...
 
Nee dat is geen bullshit argument. Zelfs als uw werkgever bedrijfswagens heeft heb jij er nog niet noodzakelijk 1. Maar dat weet je als je er gaat werken he
Ik heb wel bewust voor een gekozen met (begonnen zonder, was een van de weinige van mijn studiegenoten), terwijl ik nu collega's heb die bewust kiezen om die wagen niet te nemen bv

Omdat jij dan toevallig een diploma hebt en/of talent/ervaring/voorkeur voor een job in een sector waarin momenteel een fiscaal voordelig uitzonderingsregime in zit, wilt daarom nog niet zeggen dat dat fiscale uitzonderingsregime ook maar enigszins rechtvaardig is noch voor eeuwig en altijd in stand gehouden zou moeten worden. Deze samenleving zou ook niet blijven draaien met enkel en alleen de huidige jobs waarvoor men nu bedrijfswagens uitdeelt.

Dit forum stamt natuurlijk af van een legacy-forum dat vol zat met IT'ers, technische profielen en schijnzelfstandigen, en die vinden inderdaad natuurlijk van wel. Begrijpelijk als je zelf het oneerlijke voordeel hebt, wil je dat natuurlijk liefst behouden.
 
Omdat jij dan toevallig een diploma hebt en/of talent/ervaring/voorkeur voor een job in een sector waarin momenteel een fiscaal voordelig uitzonderingsregime in zit, wilt daarom nog niet zeggen dat dat fiscale uitzonderingsregime ook maar enigszins rechtvaardig is noch voor eeuwig en altijd in stand gehouden zou moeten worden. Deze samenleving zou ook niet blijven draaien met enkel en alleen de huidige jobs waarvoor men nu bedrijfswagens uitdeelt.

Dit forum stamt natuurlijk af van een legacy-forum dat vol zat met IT'ers, technische profielen en schijnzelfstandigen, en die vinden inderdaad natuurlijk van wel. Begrijpelijk als je zelf het oneerlijke voordeel hebt, wil je dat natuurlijk liefst behouden.
Poetsbureau heeft ook bedrijfswagens, je kan moeilijk zeggen dat dat geen job is die voor iedereen toegankelijk is.

Dus nee dat is geen uitzonderingsregime, elke werkgever heeft de kans om dit systeem toe te passen en elke werknemer kan hier ook van gebruik maken
 
Omdat jij dan toevallig een diploma hebt en/of talent/ervaring/voorkeur voor een job in een sector waarin momenteel een fiscaal voordelig uitzonderingsregime in zit, wilt daarom nog niet zeggen dat dat fiscale uitzonderingsregime ook maar enigszins rechtvaardig is noch voor eeuwig en altijd in stand gehouden zou moeten worden. Deze samenleving zou ook niet blijven draaien met enkel en alleen de huidige jobs waarvoor men nu bedrijfswagens uitdeelt.

Dit forum stamt natuurlijk af van een legacy-forum dat vol zat met IT'ers, technische profielen en schijnzelfstandigen, en die vinden inderdaad natuurlijk van wel. Begrijpelijk als je zelf het oneerlijke voordeel hebt, wil je dat natuurlijk liefst behouden.
Als zelfstandige haal ik niet zo'n enorm voordeel uit die bedrijfswagen. Ruw geschat zo'n 2700€/jaar (bij de nieuwe, makkelijker te berekenen door de 100% aftrekbaarheid, en nog geen rekening gehouden met eventuele kilometervergoeding als vervanging). Dus voor mij persoonlijk maakt dat deel "bedrijfswagen" eigenlijk niet zoveel uit.

Berekening:
Situatie met Auto kost 70000€, catalogusprijs 75000€ VAA bruto 214€.
Situatie zonder auto. 70000€ + 214*12*5 = 82840€ ==> 56000€ netto extra => 13668€ verschil op 5 jaar tijd.

En zoals SomeDude al aangeeft. Het niet geven van een bedrijfswagen is de keuze van een werkgever.
 
De belastingvoordelen op bedrijfswagens zijn niet meer of niet minder dan een pervert systeem. De overheid subsidieert werkgevers om privétransport te financieren. Die bedrijfswagens maken woon-werkverkeer zo goedkoop dat mensen ver van openbaar vervoer gaan wonen en er ook geen probleem mee hebben om meer dan 50 km enkele rit te rijden naar hun werk.
Het is een maatregel die er gewoon voor zorgt dat er meer km gereden worden in B.

Ik ben voorstander om het systeem geleidelijk af te schaffen, maar het misschien eerst aan te wenden om een snellere transformatie naar een groener wagenpark in te zetten.

Basis van het probleem is het perverse belastingsstelsel in B, waar men er nog steeds van uit gaat dat alleen loontrekkenden belasting moeten betalen.
Enkele voorbeelden:
  1. België is het land waar de inkomsten uit belastingen op vastgoed bij de laagste zijn van heel Europa (in veel landen is dat 2-3% van het BNP, in België nog geen percent).
  2. Verder wordt ook het BTW stelsel uitgehold door de BTW verder te verlagen, terwijl dat onzin is. De belastingen op consumptie moeten verhogen en de belasting op arbeid dalen. Want zo doe je de competiviteit van je arbeidsmarkt toenemen; het zijn niet alleen de producten die in België geproduceerd zijn die belastingen dragen, maar ook geïmporteerde producten.
Heel ons belastingstelsel dient eigenlijk aangepast te worden. Maar zolang de open-VLD in de regering zit gaat maatregel 1 nooit genomen worden.
 
De belastingvoordelen op bedrijfswagens zijn niet meer of niet minder dan een pervert systeem. De overheid subsidieert werkgevers om privétransport te financieren. Die bedrijfswagens maken woon-werkverkeer zo goedkoop dat mensen ver van openbaar vervoer gaan wonen en er ook geen probleem mee hebben om meer dan 50 km enkele rit te rijden naar hun werk.
Het is een maatregel die er gewoon voor zorgt dat er meer km gereden worden in B.

Ik ben voorstander om het systeem geleidelijk af te schaffen, maar het misschien eerst aan te wenden om een snellere transformatie naar een groener wagenpark in te zetten.

Basis van het probleem is het perverse belastingsstelsel in B, waar men er nog steeds van uit gaat dat alleen loontrekkenden belasting moeten betalen.
Enkele voorbeelden:
  1. België is het land waar de inkomsten uit belastingen op vastgoed bij de laagste zijn van heel Europa (in veel landen is dat 2-3% van het BNP, in België nog geen percent).
  2. Verder wordt ook het BTW stelsel uitgehold door de BTW verder te verlagen, terwijl dat onzin is. De belastingen op consumptie moeten verhogen en de belasting op arbeid dalen. Want zo doe je de competiviteit van je arbeidsmarkt toenemen; het zijn niet alleen de producten die in België geproduceerd zijn die belastingen dragen, maar ook geïmporteerde producten.
Heel ons belastingstelsel dient eigenlijk aangepast te worden. Maar zolang de open-VLD in de regering zit gaat maatregel 1 nooit genomen worden.
We rijden 3% meer kilometer dan Nederlanders en Fransen, maar 4% minder dan Duitsers. We zitten dus knal in het midden van onze buurlanden.
Er worden dus niet meer kilometers gereden door bedrijfswagens.
Daarnaast moet je dat ook niet echt in km uitdrukken, maar in reistijd. Zolang de reistijd sneller is dan het OV, blijft individueel vervoer interessanter voor mensen.
 
We rijden 3% meer kilometer dan Nederlanders en Fransen, maar 4% minder dan Duitsers. We zitten dus knal in het midden van onze buurlanden.
Er worden dus niet meer kilometers gereden door bedrijfswagens.
Euh, dit een kromme redenering om U tegen te zeggen. Duitsers hebben ook bedrijfswagens hoor.
Bedrijfswagens leggen in Europa bijna 3 x meer km af dan privéwagens.
Daarnaast moet je dat ook niet echt in km uitdrukken, maar in reistijd. Zolang de reistijd sneller is dan het OV, blijft individueel vervoer interessanter voor mensen.
Niet voor de maatschappij
 
Euh, dit een kromme redenering om U tegen te zeggen. Duitsers hebben ook bedrijfswagens hoor.
Bedrijfswagens leggen in Europa bijna 3 x meer km af dan privéwagens.

Niet voor de maatschappij
Elk land heeft bedrijfswagens. Het gaat erover hoe ze belast worden. En aangezien de mening hier is dat ze enkel in België niet genoeg belast worden, gaat die vergelijking wel op?
Letterlijk uw quote: Het is een maatregel die er gewoon voor zorgt dat er meer km gereden worden in B.

Uw uitleg over dat bedrijfswagens 3x meer kilometers afleggen is net de kromme redenering. Want je moet dat vergelijken met het feit dat er geen bedrijfswagens zouden bestaan, en die mensen toch nog allemaal op hun job moeten geraken.

En je zegt dat bedrijfswagens slechter zijn voor de maatschappij. Ook hier moet je kijken hoeveel mensen met hun privéwagen zouden gaan werken als ze geen bedrijfswagen hadden. Als dat een hoog percentage is, zijn ze goed voor de maatschappij.
 
Elk land heeft bedrijfswagens. Het gaat erover hoe ze belast worden. En aangezien de mening hier is dat ze enkel in België niet genoeg belast worden, gaat die vergelijking wel op?
Letterlijk uw quote: Het is een maatregel die er gewoon voor zorgt dat er meer km gereden worden in B.

Uw uitleg over dat bedrijfswagens 3x meer kilometers afleggen is net de kromme redenering. Want je moet dat vergelijken met het feit dat er geen bedrijfswagens zouden bestaan, en die mensen toch nog allemaal op hun job moeten geraken.

En je zegt dat bedrijfswagens slechter zijn voor de maatschappij. Ook hier moet je kijken hoeveel mensen met hun privéwagen zouden gaan werken als ze geen bedrijfswagen hadden. Als dat een hoog percentage is, zijn ze goed voor de maatschappij.
Niet elk land heeft SALARISwagens.

Daar zit het volledig scheef. Iedereen met een bedrijfwagen smijt het op heen hoop en fiscaal gezien is er geen verschil tussen de bedrijfswagens.
Maar in buitenland krijg je niet zomaar een wagen dat je niet nodig hebt voor je werk.

Systeem van bedrijfswagens bestaat en moet blijven bestaan want er zijn veel meer bussen, vrachtwagens en bestelwagens dan effectieve salariswagens. Echter ga je niemand een Ford Transit met 100K km geven als salariswagen omdat hij/zij naar een bureau moet rijden.


En trouwens redelijk zwak om te zeggen dat mocht OV sneller zijn dat het wel beter zou zijn met individueel vervoer. OV kan nooit sneller zijn want dat is inherent aan OV. Ze moeten stopplaatsen hebben en mensen op en af laten stappen.
 
Niet elk land heeft SALARISwagens.

Daar zit het volledig scheef. Iedereen met een bedrijfwagen smijt het op heen hoop en fiscaal gezien is er geen verschil tussen de bedrijfswagens.
Maar in buitenland krijg je niet zomaar een wagen dat je niet nodig hebt voor je werk.

Systeem van bedrijfswagens bestaat en moet blijven bestaan want er zijn veel meer bussen, vrachtwagens en bestelwagens dan effectieve salariswagens. Echter ga je niemand een Ford Transit met 100K km geven als salariswagen omdat hij/zij naar een bureau moet rijden.
maar die percentages van km/jaar gaat over alle wagens. Dus de salariswagens zorgen niet voor meer kilometers per jaar, want andere landen hebben het niet en ze doen toch evenveel km per jaar.
 
maar die percentages van km/jaar gaat over alle wagens. Dus de salariswagens zorgen niet voor meer kilometers per jaar, want andere landen hebben het niet en ze doen toch evenveel km per jaar.

Geen idee welke cijfers je bedoelt ; je spreekt van Nederland doet 3% minder en Duitsland 4% meer maar geen idee over welke cijfers je hebt.

Als het over alle wagens gaat inclusief bedrijfswagens dan kunnen nog andere factoren meespelen : vrachtwagens die grotere afstanden moet afleggen in Duitsland bv.
 
Geen idee welke cijfers je bedoelt ; je spreekt van Nederland doet 3% minder en Duitsland 4% meer maar geen idee over welke cijfers je hebt.

Als het over alle wagens gaat inclusief bedrijfswagens dan kunnen nog andere factoren meespelen : vrachtwagens die grotere afstanden moet afleggen in Duitsland bv.
bron: https://www.hln.be/auto/belg-blijft...n-legden-we-84-miljard-kilometer-af~a43075f9/

uitgebreidere bron: https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/rapport_kilometers_2017_nl.pdf
Personenwagens rijden dus zo'n 14770km per jaar.
Duitsland zit op 13922 en Oostenrijk op 14220 (https://www.odyssee-mure.eu/publica... discrepancy of the average,the EU as a whole.)
Dus we rijden zéker niet 3x meer kilometers omdat we met salariswagens rijden.
 
Nederland 13000 alsook Frankrijk 13200. Dus we zitten met een verschil.
In je link naar HLN staat er ook dat we ieder jaar meer rijden terwijl je odysee bron een algemene tendens toont dat ze minder gaan rijden in de andere landen (paar uitzonderingen).

Ook lees ik dit in je HLN link : Eind 2017 waren er 465.338 salariswagens in België, een stijging van 4,5 % ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze voertuigen legden gemiddeld 28.094 km per jaar af, bijna dubbel zoveel als het gemiddelde van alle ingeschreven personenwagens.

Zolang je de effectieve opdeling niet hebt gaat het moeilijk te verklaren zijn waarom.
We rijden wel geen 3x meer dat is wel zeker waar. Maar financiering van privéwagens voor privégebruik door de overheid zou altijd moeten worden vermeden.
 
Nederland 13000 alsook Frankrijk 13200. Dus we zitten met een verschil.
In je link naar HLN staat er ook dat we ieder jaar meer rijden terwijl je odysee bron een algemene tendens toont dat ze minder gaan rijden in de andere landen (paar uitzonderingen).

Ook lees ik dit in je HLN link : Eind 2017 waren er 465.338 salariswagens in België, een stijging van 4,5 % ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze voertuigen legden gemiddeld 28.094 km per jaar af, bijna dubbel zoveel als het gemiddelde van alle ingeschreven personenwagens.

Zolang je de effectieve opdeling niet hebt gaat het moeilijk te verklaren zijn waarom.
We rijden wel geen 3x meer dat is wel zeker waar. Maar financiering van privéwagens voor privégebruik door de overheid zou altijd moeten worden vermeden.
Dat stuk in het vet geeft een enorm vertekend beeld. Want dat cijfer klopt, maar je moet het niet vergelijken met de andere ingeschreven voertuigen. Je moet het vergelijken met wat er zou gebeuren als die personen geen bedrijfswagen zouden hebben. Een deel zal overstappen op OV, maar een groot deel zal ook gewoon privéwagens gebruiken voor hetzelfde traject.
 
@ugar: ik woon op 500m van station.
Mag ik hem dan behouden?

Ik ken werkelijk niemand die ver gaat wonen omdat hij bedrijfswagen heeft, wel omdat het daar goedkoper is om te wonen (en dan klagen ze dat ze lang onderweg zijn)
 
Dat stuk in het vet geeft een enorm vertekend beeld. Want dat cijfer klopt, maar je moet het niet vergelijken met de andere ingeschreven voertuigen. Je moet het vergelijken met wat er zou gebeuren als die personen geen bedrijfswagen zouden hebben. Een deel zal overstappen op OV, maar een groot deel zal ook gewoon privéwagens gebruiken voor hetzelfde traject.
En dat weet je niet. Jij gokt nu ook wat de mensen zouden doen mss OV, mss andere auto, mss carpoolen, mss dichter bij huis werken.
Wie weet maar zolang je de werkelijke kost niet hebt van bezit en gebruik van je wagen ga je nooit stilstaan bij die keuze.

Enigste dat je nu met zekerheid kan zeggen volgens die studie is dat de 465.338 salariswagens gemiddeld 28.094 km per jaar aflegden in 2017 wat bijna dubbel zoveel is als het gemiddelde.
 
En dat weet je niet. Jij gokt nu ook wat de mensen zouden doen mss OV, mss andere auto, mss carpoolen, mss dichter bij huis werken.
Wie weet maar zolang je de werkelijke kost niet hebt van bezit en gebruik van je wagen ga je nooit stilstaan bij die keuze.

Enigste dat je nu met zekerheid kan zeggen volgens die studie is dat de 465.338 salariswagens gemiddeld 28.094 km per jaar aflegden in 2017 wat bijna dubbel zoveel is als het gemiddelde.
Maar op basis van het feit dat er geen enorme piek is tov de andere omliggende landen, kan je wel gokken dat ze niet massaal naar OV gaan over stappen. Stel dat België dan op het niveau van Nederland uitkomt, dan gaat er 5 miljard km minder gereden worden. Dat is dus 6% minder dan nu het geval is.

Daaruit kan je afleiden dat alle salariswagens samen dus zorgen voor een stijging van 6% in het aantal gereden km's, in het geval dat we zakken naar het niveau van het buurland met de laagste km's per wagens. Dat is de grootteorde van percentages waarin we moeten kijken door het afschaffen van bedrijfswagens dus.
 
Terug
Bovenaan