De belastingvoordelen op bedrijfswagens zijn niet meer of niet minder dan een pervert systeem. De overheid subsidieert werkgevers om privétransport te financieren. Die bedrijfswagens maken woon-werkverkeer zo goedkoop dat mensen ver van openbaar vervoer gaan wonen en er ook geen probleem mee hebben om meer dan 50 km enkele rit te rijden naar hun werk.
Het is een maatregel die er gewoon voor zorgt dat er meer km gereden worden in B.
Ik ben voorstander om het systeem geleidelijk af te schaffen, maar het misschien eerst aan te wenden om een snellere transformatie naar een groener wagenpark in te zetten.
Basis van het probleem is het perverse belastingsstelsel in B, waar men er nog steeds van uit gaat dat alleen loontrekkenden belasting moeten betalen.
Enkele voorbeelden:
- België is het land waar de inkomsten uit belastingen op vastgoed bij de laagste zijn van heel Europa (in veel landen is dat 2-3% van het BNP, in België nog geen percent).
- Verder wordt ook het BTW stelsel uitgehold door de BTW verder te verlagen, terwijl dat onzin is. De belastingen op consumptie moeten verhogen en de belasting op arbeid dalen. Want zo doe je de competiviteit van je arbeidsmarkt toenemen; het zijn niet alleen de producten die in België geproduceerd zijn die belastingen dragen, maar ook geïmporteerde producten.
Heel ons belastingstelsel dient eigenlijk aangepast te worden. Maar zolang de open-VLD in de regering zit gaat maatregel 1 nooit genomen worden.