Bedrijfswagens, weg ermee?

Ik draag überhaupt bij itt tot sommige sectoren waar meer belastingsgeld naar toe gaat dan dat het opbrengt voor de maatschappij
En ik zou hier ook nog graag aan willen toevoegen: "en ik heb hier geen enkel probleem mee". De maatschappij zijn we allemaal. En als je gaat zien naar die bepaalde sectoren die optimaal gebruik maken van deze belastings hulpmiddelen, dan zijn dit in het buitenland niet de sectoren waar men bitter weinig verdient.

Pak de salariswagen weg (of verhoog de belastingen zodanig dat het geldelijk voordeel van een salariswagen weg valt), wat gaat het gros van de bevolking doen? Een oudere, goedkopere en per definitie ook vervuilendere wagen aanschaffen om dan maar de verplaatsingen mee te doen. Gevolg dat de markt van nieuwe wagens het nog lastiger gaat krijgen en we op vlak van milieubeleid enkele jaren terugdraaien.
Ik zou tweedehands den fysiek grootste wagen kopen die nog net geen camionette is met nen trekhaak om dan zo lang mogelijk te kunnen gebruiken.

Je hebt hier elk jaar de threads "wat te kopen met ecocheques".
Bij ons hebben ze dit allesjanse enkele jaren geleden gezien en het bedrag van eqo checques omgezet in een hogere maaltijdcheque en wat meer netto vergoeding.
 
En ik zou hier ook nog graag aan willen toevoegen: "en ik heb hier geen enkel probleem mee". De maatschappij zijn we allemaal. En als je gaat zien naar die bepaalde sectoren die optimaal gebruik maken van deze belastings hulpmiddelen, dan zijn dit in het buitenland niet de sectoren waar men bitter weinig verdient.


Ik zou tweedehands den fysiek grootste wagen kopen die nog net geen camionette is met nen trekhaak om dan zo lang mogelijk te kunnen gebruiken.


Bij ons hebben ze dit allesjanse enkele jaren geleden gezien en het bedrag van eqo checques omgezet in een hogere maaltijdcheque en wat meer netto vergoeding.
Hier hetzelfde, moest mijn salariswagen wegvallen, ik zou allicht voor een voertuig type S-Max gaan. Even gaan opzoeken, met dezelfde PK als momenteel zou de wagen 149 g Co² uitstoten, toch stukje meer dan momenteel.

Hier ook eco cheques paar jaar geleden laten vallen en in de plaats maaltijdcheques van 6 EUR naar 8 EUR verhoogd. Mijn vrouw krijgt ze nog wel, staan er nu 500 EUR klaar die in maart op moeten, gelukkig zullen we in maart net een nieuwe koelkast moeten aanschaffen... Maar hebben nog een lade vol met nieuwe ongebruikte spotjes om die kl*techeques destijds toch maar op te krijgen.
 
Hier hetzelfde, moest mijn salariswagen wegvallen, ik zou allicht voor een voertuig type S-Max gaan. Even gaan opzoeken, met dezelfde PK als momenteel zou de wagen 149 g Co² uitstoten, toch stukje meer dan momenteel.
Nooit feitelijk fiscaal moeten doorrekenen maar mijn eerste gedacht zou gaan richting de Nissan Navara of dergelijke.
 
Hier hetzelfde, moest mijn salariswagen wegvallen, ik zou allicht voor een voertuig type S-Max gaan. Even gaan opzoeken, met dezelfde PK als momenteel zou de wagen 149 g Co² uitstoten, toch stukje meer dan momenteel.

Hier ook eco cheques paar jaar geleden laten vallen en in de plaats maaltijdcheques van 6 EUR naar 8 EUR verhoogd. Mijn vrouw krijgt ze nog wel, staan er nu 500 EUR klaar die in maart op moeten, gelukkig zullen we in maart net een nieuwe koelkast moeten aanschaffen... Maar hebben nog een lade vol met nieuwe ongebruikte spotjes om die kl*techeques destijds toch maar op te krijgen.
Meer fietsen dan is dat snel op :p

En nog een 'maatschappelijk voordeel' voor bedrijfswagens: hoeveel mensen werken er in de autosector die zonder al die wagens geen job zouden hebben? :thinking:
 
Verschil wel dat ze met bedrijfswagens zonder schroom wel de regels halverwege onverwacht durven aan te passen. Als je twee jaar geleden een valse hybride als lease wagen had ga je nu dus mogen ophoesten. Dit is in de helft van de TCO tijd. Stel je voor dat ze je zeggen morgen dat je teller ineens niet meer mag terug draaien halverwege je TCO berekening op je zonnepanelen.

Ik ben niet helemaal zeker of je dit nu ironisch bedoelt. Maar als je het voorbeeld van de zonnepanelen aanhaalt moet het wel gelet op de invoering van het prosumententarief, het aankomende injectietarief, en een beslissing van de raad van state omtrent het decreet voor de terugdraaiende teller...

ige belastingsregimes gesproken: niet iedereen betaald zelfde bijdrage RSZ (hangt van werkgever en werknemer af). Mss ook allemaal gelijktrekken dan want ik werk dan mss in een sector waar wagen vaker gegeven wordt (om naar de klant te gaan) maar ik draag wel meer RSZ af dan andere.

Er is geen probleem met een wagen die je nodig hebt om naar je klant te gaan. Dat zegt niemand hier ook. Het probleem situeert zich bij het private gebruik van die wagen. Dat elders andere regimes bestaan die eveneens oneerlijk zijn is zo'n dooddoener die hier niet thuis hoort.

Meer fietsen dan is dat snel op :p

En nog een 'maatschappelijk voordeel' voor bedrijfswagens: hoeveel mensen werken er in de autosector die zonder al die wagens geen job zouden hebben? :thinking:

Ja, hoeveel jobs zou dat precies kosten? Want als je daar geen cijfers over hebt heeft het weinig zin zoiets als een argument aan te halen. Ik zal een voorzet doen. Als we kijken naar de top tien meest ingeschreven salariswagens; hoeveel van die wagens worden in België geproduceerd?
 
Ik ben niet helemaal zeker of je dit nu ironisch bedoelt. Maar als je het voorbeeld van de zonnepanelen aanhaalt moet het wel gelet op de invoering van het prosumententarief, het aankomende injectietarief, en een beslissing van de raad van state omtrent het decreet voor de terugdraaiende teller...



Er is geen probleem met een wagen die je nodig hebt om naar je klant te gaan. Dat zegt niemand hier ook. Het probleem situeert zich bij het private gebruik van die wagen. Dat elders andere regimes bestaan die eveneens oneerlijk zijn is zo'n dooddoener die hier niet thuis hoort.




Ja, hoeveel jobs zou dat precies kosten? Want als je daar geen cijfers over hebt heeft het weinig zin zoiets als een argument aan te halen. Ik zal een voorzet doen. Als we kijken naar de top tien meest ingeschreven salariswagens; hoeveel van die wagens worden in België geproduceerd?
Maar daar zit hem net wel het probleem.
Ik ben consultant, dus ik moet altijd naar klanten. Met mijn wagen rij ik 25000km/ jaar waarvan 20000km woon-werk verkeer naar die klanten.
Dat is dus 5000km privé, dus 417km/maand. Daarvoor wordt een bedrag van 200€ als loon belast. Dat is dus ongeveer een halve euro per km.
De geschatte kost voor een auto is 0.33€/km, dus ik betaal 0.17€/km te veel belastingen voor het privégebruik.

Het probleem situeert zich in het feit dat dat "naar klanten rijden" onder woon-werkverkeer valt, en dus technisch privékilometers zijn. Dus ofwel zeg je "Het gebruik van een wagen voor woon-werk verkeer moet niet belast worden", en dan betalen mensen met bedrijfswagens méér belastingen dan op loon. Ofwel zeg je "Een wagen krijgen om naar klanten te rijden is wel een probleem".
 
@Avilowca maar waarom zou ik nu wel een auto mogen hebben om naar de klant te gaan maar de 3j dat ik intern bij diezelfde klant zat niet? Blijven dezelfde 10km om af te leggen (welke ik half de tijd met fiets doe zonder dat ik daar vergoeding voor krijg)

En het is niet omdat die auto's hier niet ineen worden gestoken dat er geen mensen tewerkgesteld zijn he. Meer dan 10k mensen alleen al bij toeleveranciers van auto-onderdelen, daarnaast al die leasebedrijven en alle grote merkgarages die leven van de leasewagens (+ bandencentrale's en carrosseriebedrijven)

Grootste probleem blijft gewoon dat we veel te veel afdragen op normaal loon omdat er zoveel profiteurs zijn
 
Laatst bewerkt:
Het probleem situeert zich in het feit dat dat "naar klanten rijden" onder woon-werkverkeer valt, en dus technisch privékilometers zijn.
Naar je werk rijden is technisch gezien privé kilometers. Ik vraag me wel af in hoeverre dit gaat blijven rechtstaan als "je baas zegt dat je naar klant x moet rijden", in hoeverre het dan nog technische privé kilometers zijn. In den tijd was den vakbond bij ons toch wel zeer stevig op het tafel aan het drukken dat "als je baas beslist naar waar je moet rijden dan zijn dit geen privé kilometers" en hebben ze al onze contracten eens juridisch uitgespit. Als zelfstandige is dit natuurlijk een ander verhaal.

Er is geen probleem met een wagen die je nodig hebt om naar je klant te gaan. Dat zegt niemand hier ook. Het probleem situeert zich bij het private gebruik van die wagen. Dat elders andere regimes bestaan die eveneens oneerlijk zijn is zo'n dooddoener die hier niet thuis hoort.
Ik heb geen enkel probleem om bijvoorbeeld op de kilometers dat mijn wagen geleased is belastingen te betalen pro rata zelfde tarief als op loon voor dan mijn privé kilometers. Maar dan is de kost voor naar klanten gaan niet meer mijn probleem, ik ga geen belastingen betalen om voor mijn baas half België af te rijden. Ik vrees dat dit tellertje me dan wel positiever gaat uitkomen dan wat ik nu in voordeel alle aard betaal.

Want dan is dit feitelijk gewoon maar het verlengde van: "Pakt de camionette maar mee want ge moet morgen naar de Walen dan kunde van thuis vertrekken".
 
Laatst bewerkt:
@Avilowca maar waarom zou ik nu wel een auto mogen hebben om naar de klant te gaan maar de 3j dat ik intern bij diezelfde klant zat niet? Blijven dezelfde 10km om af te leggen (welke ik half de tijd met fiets doe zonder dat ik daar vergoeding voor krijg)
@Enira Het hele consultant gebeuren waarbij je voor lange tijd bij dezelfde klant zit, is ook erg vaag.
Je gaat dan in de praktijk niet naar verschillende klanten maar gewoon naar dezelfde klant die jouw relatief vaste plaats van tewerkstelling is geworden - ook al zit jou werkgever er op papier tussen.
In NL is de regeling woon-werk totaal anders, dus dat kan wel, maar dat is in België dus anders bepaald.
En het is niet omdat die auto's hier niet ineens worden gestoken dat er geen mensen tewerkgesteld zijn he. Meer dan 10k mensen alleen al bij toeleveranciers van auto-onderdelen, daarnaast al die leasebedrijven en alle grote merkgarages die leven van de leasewagens (+ bandencentrale's en carrosseriebedrijven)
Dus op het ene moment zeggen voorstanders dat bedrijfswagens geen impact hebben op het totale wagenpark, dat mensen toch dezelfde verplaatsingen privé maken, en op het andere moment dragen bedrijfswagens eigenhandig de volledige autosector?
Grootste probleem blijft gewoon dat we veel te veel afdragen op normaal loon omdat er zoveel profiteurs zijn
Drogreden, praat ook de uitzondering voor bedrijfswagens niet goed.
 
Bedrijfswagen = elke 4-5j andere wagen
Privé is dat meer dan 10j

en nee dat is geen drogreden, als ik maar 10% van loon moet afdragen ipv 50 dan neem ik met plezier 1000 euro bruto meer ipv auto
 
Even een vraag, hoe zouden de mensen die vinden dat de salariswagens moeten aangepakt worden dit concreet uitvoeren? Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander dat de salariswagens worden aangepakt maar heb nog niet veel goede/evidente manieren gevonden dat dit gerealiseerd zou kunnen worden..
 
Enerzijds is dat een technische vraag, dus vooral voor de kabinetten van de bevoegde ministers om uit te werken - en niet echt relevant in een eerder principiële discussie.
Anderzijds zou ik zelf in de ideale wereld voorstellen alle koterijen en achterpoortjes te schrappen en gewoon een brutoloon uit te keren waarop iedereen aan dezelfde (progressieve - niet volgens de huidige schijven) belasting wordt onderworpen. Ik zou zelfs zo ver gaan om ook de kinderbijslag en kinderen ten laste te schrappen maar te vervangen door verplichte (gratis) kinderopvang, maaltijden op school, volledig gratis onderwijs, ... i.e. iets wat de kinderarmoede meteen effectief bestrijdt zonder dat ouders de mogelijkheid hebben om het geld aan andere dingen te geven en zodat ouders geen excuus hebben om niet te gaan werken. Weg met de koterijen! Maar da's een andere discussie.

Mijn ideale wereld is niet voor morgen, dus enkele andere mogelijke quick-fixes, waarbij ik deels naar NL kijk:
* VAA correct bereken
* Tankkaart inrekenen, onderhoud, winterbanden, ...
* Duidelijk onderscheid tussen privé en werkverkeer. Woon-werk kan je dan nog apart bekijken of over discussiëren waaronder dit valt. Nu gebeurt dat al deels bij bijvoorbeeld arbeiders die met een busje collega's ophalen en het busje niet privé mogen gebruiken. Anno 2021 ook perfect te doen door een tracking systeem te verplichten. Kan dan meteen gecombineerd worden met een kilometerheffing. Privacybezwaar zou ik oplossen door enkel de "werk"ritten te tracken - niet getrackt is dan automatisch privé. In Nederland bestaat dit al enkele jaren, waarbij je bijtelling gebaseerd is op de verhouding werk/privé, met een marge van 500 km. Een salariswagen wel of niet nemen wordt zo een echte rationele afweging, in plaats van een no-brainer.
 
We zullen het eventjes zeer simplistisch uitwerken. Stel (fictieve gedragen, fictieve procenten) mijn loonpakket bestaat uit:
- 1000 euro bruto, 30% belast
- 200 euro bruto aan wagen, 10% belast

Dit betekent dus dat op dit moment dat ik van dit pakket ongeveer 700 euro netto zie min 20 euro van voordeel alle aard. Dus mijn netto besteedbaar loon is 680 euro. Deze 680 euro draagt mijn hypothecaire lening, andere leningen (wagen vriendin) en globale kosten plus wat er over zit spaarcenten.

Nu theoretisch we volgen uw principes:
- 200 euro bruto aan wagen, 10% belast => 30% belast
Dan geen 20 euro meer maar 60 euro. Dus dan heb ik nog maar 640 euro netto over, terwijl mijn huidige gezins situatie ongewijzigd is. Maar ik weet het niet hoe het zit met anderen, maar ik werk niet gratis en zeker niet voor van vandaag op morgen de koffers van de staat te vullen. Wat ga ik doen? Beste bank, vanaf heden zullen jullie het moeten stellen met 40 euro minder hypothecair, ciao! Tot de volgende.

Je kan nu zeggen, dit is een gunst die wagen want moest je hem zelf kopen had je dat bij je 680 moeten bijtellen, wat ook niet klopt want had ik bij een ander bedrijf zonder bedrijfswagen gaan werken maar dan had ik meer dan die 680 gekregen. (Om een referentie te geven, overlaatst iemand gesproken die voor een Amerikaanse firma in een minuscuul bedrijfstakje werkt in België die elke maand 900 euro netto car allowance krijgt, daar kan je al iets mee doen ja.)

Dus dan kan ik enkele wegen uit:
- Aan mijn baas het verschil vragen: 40 euro. Die gaat blij zijn.
- Aan mijn baas vragen om mijn leasing stop te zetten met de kosten en een kleinere wagen te leasen voor mij. Ben ik feitelijk niet blij mee want ik heb wel prestaties geleverd in het verleden om een verhoging te verkrijgen voor die wagen (zie begin, ik werk niet graag gratis). En mijn baas gaat ergens iets moeten doen aan het feit dat hij een leasing contract moet verbreken.
- Een bedrijf zoeken dat mij wel 680 + kost equivalent auto wil bieden, al dan niet vanuit Luxemburg, UK of Ierland, ik kan met mijn werk perfect vanuit België voor het buitenland werken. Liefst natuurlijk niet en als iemand mij zou zeggen "ge krijgt bij mij 640 euro, uwe wagen, plus 40 euro vergoeding in bijvoorbeeld warranten of andere constructies", ook allemaal ok.

- Of zelfstandigheid.

Zelfstandigheid (en voornamelijk emz) zou mij vooral de mogelijkheid bieden om flexibel om te gaan met werk en loon. 680 wordt ineens 640? Wel dan ga ik eventjes bijvoorbeeld een extra klant zoeken en 50 uur werken per week tot ik een oplossing gevonden heb. Iets wat ik bij mijn huidige baas bijvoorbeeld niet zou kunnen, ik kan mij krom werken in uren, het levert mij geen extra frang op.

Vandaar dat ik zeg, als je graag als overheid op die gelijke blasting gaat willen komen, dan ga je dit op geleidelijke weg moeten doen over jaren. Die kleine procenten gaan de meeste mensen niet voelen en in tussentijd kan je je wagenpark sturen.


Ik wil niet per sé graag dat de overheid gelijke belastingen ontvangt, ik wil dat ze stopt met auto's en autogebruik te incentiveren, zeker op de huidige schaal.

Die persoon die 900 car allowance krijgt is trouwens geen enkel probleem, dat bedrijf kan dat car allowance noemen maar voor de fiscus is dat gewoon loon en die gaat daar ook gewoon op belast worden. Op zich mogen bedrijven gerust auto's geven, dat gebeurt in het buitenland waar zo'n regeling over het algemeen fiscaal een pak minder aantrekkelijk is ook, het gaat hem enkel over hoe de overheid dit belast.

Uiteraard gaat dat niet van het ene jaar op het andere afgeschaft worden, dat gaat geleidelijk aan gebeuren en eigenlijk zitten we al in die evolutie, het voordeel verhoogt steeds en we krijgen alternatieve systemen zoals het mobiliteitsbudget, ik vermoed dat dat wel de toekomst is waarnaar we gaan: bedrijfswagens gaan financieel steeds onaantrekkelijker worden en het mobiliteitsbudget gaat steeds harder gepusht worden.

Even een vraag, hoe zouden de mensen die vinden dat de salariswagens moeten aangepakt worden dit concreet uitvoeren? Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander dat de salariswagens worden aangepakt maar heb nog niet veel goede/evidente manieren gevonden dat dit gerealiseerd zou kunnen worden..
Het mobiliteitsbudget zoals het nu bestaat vind ik wel een stap in de goede richting. Je neemt de volledige kost van de auto voor de werkgever, en staat de werkgever toe dit bedrag ipv van een bedrijfswagens gewoon ter beschikking te stellen van de werknemer. Die kan daar bepaalde uitgaven mee doen in het kader van duurzame mobiliteit (fietsuitgaven, treintickets, taxi's, huur woning indien dicht bij het werk,...) en dan is dat geld volledig belastingvrij dus fiscaal nog voordeliger dan een bedrijfswagen, of hij kan dat geld cash ontvangen tegen een belasting die nu 38% bedraagt zonder dat de werkgever hierop werkgeversbijdragen moet betalen. Op een leasebudget van 600 euro kan je dan in de plaats bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget van 8-9K krijgen per jaar (meer dan louter het bedrag van het leasebudget want ook alle bijkomende kosten en belastingen voor de werkgever mogen in rekening gebracht worden)


Nu is dat nog volledig vrijblijvend maar je zou stappen kunnen zetten om werkgevers te verplichten ook een dergelijk systeem aan te bieden als ze bedrijfswagen aanbieden.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet per sé graag dat de overheid gelijke belastingen ontvangt, ik wil dat ze stopt met auto's en autogebruik te incentiveren, zeker op de huidige schaal.

Die persoon die 900 car allowance krijgt is trouwens geen enkel probleem, dat bedrijf kan dat car allowance noemen maar voor de fiscus is dat gewoon loon en die gaat daar ook gewoon op belast worden. Op zich mogen bedrijven gerust auto's geven, dat gebeurt in het buitenland waar zo'n regeling over het algemeen fiscaal een pak minder aantrekkelijk is ook, het gaat hem enkel over hoe de overheid dit belast.

Uiteraard gaat dat niet van het ene jaar op het andere afgeschaft worden, dat gaat geleidelijk aan gebeuren en eigenlijk zitten we al in die evolutie, het voordeel verhoogt steeds en we krijgen alternatieve systemen zoals het mobiliteitsbudget, ik vermoed dat dat wel de toekomst is waarnaar we gaan: bedrijfswagens gaan financieel steeds onaantrekkelijker worden en het mobiliteitsbudget gaat steeds harder gepusht worden.
Maar jij bent 1 van de weinige hier in de discussie met dat standpunt he. Voor u is gewoon leasebudget naar mobiliteitsbudget zetten eigenlijk de oplossing, en dan mag dat mobiliteitsbudget op dezelfde manier belast zijn als de huidige bedrijfswagens. Hierdoor neem je de automatische push naar auto's weg en voor jou is dat het belangrijkste argument.

Maar, de meesten in deze discussie vinden de "oneerlijke belasting" het grootste probleem, en daar is die methode geen oplossing voor.

Ik denk dat de meeste voorstanders van bedrijfswagens daar ook niet echt graten in zien. Het zal wat harder pushen naar ecologische alternatieven, maar daar is niks mis mee. Het gaat bij de meesten ook helemaal niet over de wagen, maar over het verhogen van de belastingsdruk voor de hoogste schaal.
 
Het mobiliteitsbudget zoals het nu bestaat vind ik wel een stap in de goede richting. Je neemt de volledige kost van de auto voor de werkgever, en staat de werkgever toe dit bedrag ipv van een bedrijfswagens gewoon ter beschikking te stellen van de werknemer. Die kan daar bepaalde uitgaven mee doen in het kader van duurzame mobiliteit (fietsuitgaven, treintickets, taxi's, huur woning indien dicht bij het werk,...) en dan is dat geld volledig belastingvrij dus fiscaal nog voordeliger dan een bedrijfswagen, of hij kan dat geld cash ontvangen tegen een belasting die nu 38% bedraagt zonder dat de werkgever hierop werkgeversbijdragen moet betalen. Op een leasebudget van 600 euro kan je dan in de plaats bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget van 8-9K krijgen per jaar (meer dan louter het bedrag van het leasebudget want ook alle bijkomende kosten en belastingen voor de werkgever mogen in rekening gebracht worden)
Een mobiliteitsbudget dat volledig kan ingevuld worden waarbij er zowel plaats is voor de bedrijfswagen als voor andere alternatieven waarbij niet geraakt wordt aan de koopkracht zou ik zeker zien zitten. En het onttrekken van geld uit deze pot correct belasten evenzeer. Dan weet je, als ik een extratje wil dan betaal ik wel wat meer, maar dan heb je ook de keuze om dit te kunnen doen.

Dan is het mogelijk voor mensen om evt met hun huidige budget in plaats van den dikste auto te pakken dat ze kunnen omdat het toch op moet, eventueel een kleinere zuinige wagen te kiezen en een elektrische fiets.
 
Enerzijds is dat een technische vraag, dus vooral voor de kabinetten van de bevoegde ministers om uit te werken - en niet echt relevant in een eerder principiële discussie.
Anderzijds zou ik zelf in de ideale wereld voorstellen alle koterijen en achterpoortjes te schrappen en gewoon een brutoloon uit te keren waarop iedereen aan dezelfde (progressieve - niet volgens de huidige schijven) belasting wordt onderworpen. Ik zou zelfs zo ver gaan om ook de kinderbijslag en kinderen ten laste te schrappen maar te vervangen door verplichte (gratis) kinderopvang, maaltijden op school, volledig gratis onderwijs, ... i.e. iets wat de kinderarmoede meteen effectief bestrijdt zonder dat ouders de mogelijkheid hebben om het geld aan andere dingen te geven en zodat ouders geen excuus hebben om niet te gaan werken. Weg met de koterijen! Maar da's een andere discussie.

Mijn ideale wereld is niet voor morgen, dus enkele andere mogelijke quick-fixes, waarbij ik deels naar NL kijk:
* VAA correct bereken
* Tankkaart inrekenen, onderhoud, winterbanden, ...
* Duidelijk onderscheid tussen privé en werkverkeer. Woon-werk kan je dan nog apart bekijken of over discussiëren waaronder dit valt. Nu gebeurt dat al deels bij bijvoorbeeld arbeiders die met een busje collega's ophalen en het busje niet privé mogen gebruiken. Anno 2021 ook perfect te doen door een tracking systeem te verplichten. Kan dan meteen gecombineerd worden met een kilometerheffing. Privacybezwaar zou ik oplossen door enkel de "werk"ritten te tracken - niet getrackt is dan automatisch privé. In Nederland bestaat dit al enkele jaren, waarbij je bijtelling gebaseerd is op de verhouding werk/privé, met een marge van 500 km. Een salariswagen wel of niet nemen wordt zo een echte rationele afweging, in plaats van een no-brainer.
Je kan moeilijk anderen iets onrealisme aanwrijven en dan met dit fabeltje afkomen. Alle koterijen afschaffen gaat nooit gebeuren, net zoals de overheid de belastingtarieven niet gaat laten dalen. De laatste keer dat ze dat gedaan hebben een paar jaar geleden was ook niet zo’n grote vooruitgang en zolang België bij de hoogste tarieven ter wereld heeft en hoge onbeperkte RSZ bijdragen gaan er koterijen blijven. En voor expats en andere randgeval blijven de kadootjes nog meer overeind. Als je die niet eerst aanpakt ga je nooit een draagvlak hebben voor ingrijpende maatregelen die een groot deel van de bevolking treffen,
 
Maar jij bent 1 van de weinige hier in de discussie met dat standpunt he. Voor u is gewoon leasebudget naar mobiliteitsbudget zetten eigenlijk de oplossing, en dan mag dat mobiliteitsbudget op dezelfde manier belast zijn als de huidige bedrijfswagens. Hierdoor neem je de automatische push naar auto's weg en voor jou is dat het belangrijkste argument.

Maar, de meesten in deze discussie vinden de "oneerlijke belasting" het grootste probleem, en daar is die methode geen oplossing voor.

Ik denk dat de meeste voorstanders van bedrijfswagens daar ook niet echt graten in zien. Het zal wat harder pushen naar ecologische alternatieven, maar daar is niks mis mee. Het gaat bij de meesten ook helemaal niet over de wagen, maar over het verhogen van de belastingsdruk voor de hoogste schaal.
Wat wel zo zal zijn vermoed ik, is dat als het mobiliteitsbudget algemener wordt er ook een druk gaat zijn om dat aan meer mensen te geven dan degene die nu een bedrijfswagen hebben. Hoewel wettelijk iedereen een bedrijfswagen kan krijgen is dat in de praktijk voor grote groepen wekrnemers gewoon geen optie zoals bvb voor ambtenaren, ziekenhuispersoneel en mensen die te weinig verdienen om brutoloon te laten zakken in ruil voor bedrijfswagen.

De reden dat niet iedereen is vaak ook wat ideologisch van aard in het geval van bvb ziekenhuizen en ambtenaren of omwille van stroeve loonregels inzake loonsverhogingen en schalen zoals bij arbeiders vaak het het geval is vermoed ik. Als het echter een cash bonus wordt en dan nog één die voor duurzame mobiliteit dient dan gaan er op den duur steeds meer sectoren ook willen instappen. Nu kan je dat nog beperken door het enkel open te stellen voor mensen die een bedrijfswagen hadden of er recht op hadden maar bvb voor mensen die hun eerste job starten wordt dat een heel vaag begrip op den duur, recht hebben op een bedrijfswagen terwijl je er nooit één gaat hebben in je leven. Die voorwaarde gaat na verloop van tijd bijna zeker verdwijnen denk ik en dan zit je weer met het kostenprobleem. Is het voor de overheid haalbaar om daar nog honderdduizenden werknemers extra op te zeten of gaan ze dat geld dan moeten recupereren door andere belastingen te verhogen of het mobiliteitsbudget minder voordelig te maken.
 
Terug
Bovenaan