Een ploegenpremie gaat over de lastige uren omdat die opofferingen in het privéleven vragen. Waar ik het over heb is het feit dat iemand in ploegen gewoon zelfs niet de mogelijkheid heeft om met het OV te gaan werken...
Maar die mensen kunnen toch kiezen voor een job die niet in ploegen is, nietwaar?
Om het drogargument van de verdedigers van bedrijfswagens hier eens tegen hun te gebruiken.
Die ploegenpremie is er om alle ongemak te compenseren, inclusief eventuele lastigere bereikbaarheid. Ik wil gerust erkennen dat met ploegen het OV minder evident is, maar dat geldt voor iedereen die in ploegen werkt, je zwijgt niet voor niets over mijn (retorische) vraag of we politieagenten ook geen bedrijfswagen moeten geven. Of wat met verpleegsters die met de nacht staan in een ziekenhuis? Of douaniers, magazijniers...
Trouwens nog genoeg andere jobs die door hun voorwaarden moeilijker bereikbaar zijn met het OV ook zonder wisselende ploegen: leerkrachten op meerdere scholen (een keuze die je wél opgelegd kan worden), supermarktbedienden met de vaste vroege, personeel bij de NMBS, ...
Voorbeelden legio van mensen met ploegen die geen bedrijfswagen krijgen. Mij lijkt de koppeling tussen ploegenarbeid en bedrijfswagen eerder enkel de regel in de goedbetaalde chemienijverheid.
Woon-werkverkeer is privéverkeer, dus de regel zou je eigen wagen moeten zijn. Zeker zolang mensen in véél meer penibele jobs hun woon-werkverkeer zelf moeten doen, lijkt het mij eigenlijk niet opportuun om het woon-werkverkeer van hooggeschoolde consultants te gaan subsidiëren.
Je kunt ook gewoon met je eigen auto gaan werken...
Tweak37 was me al kort en bondig voor.