Dat werkt uiteindelijk ook niet he. Ik werk van 7 tot 16u. Dat wil zeggen dat quasi al mijn echte priveverplaatsingen ook voor 19u gebeuren...
Mijn vader bracht mij vroeger ook met zijn vrachtwagen naar school bvb (op weg naar zijn werk).
En dan spreek je nog enkel over jobs met reguliere werkuren he. In ploegen (een goeie reden voor bedrijfswagens imo) is dat systeem al helemaal niet haalbaar.
Het idee is goed, maar de praktijkuitwerking is niet zo evident.
Dan maken we het nog simpeler.
Ik weet niet of je ervaring hebt met poppy/Cambio? Systeem waarbij je een deelwagen huurt via een app? Wel, voor je een verplaatsing doet met de wagen geef je aan waarvoor de verplaatsing is en de app registreert het parcours en aantal kilometer. Wanneer het een privé verplaatsing betreft wordt er niets bijgehouden.
Op periodieke momenten geeft men (automatisch) de kilometerstand op. Men trekt het aantal kilometers gereden voor werk af van het aantal totaal gereden kilometers en voila, men komt perfect tot het aantal privé kilometers dat dient belast te worden.
Geen probleem met privacy want die ritten zijn niet registreert.
Ik ben hier allemaal systemen uit mijn duim aan het zuigen die maandelange ontwikkeling vergen alsook eeuwig durende onderhandelingen op vakbond en regeringsvlak. Maar ik wil gewoon mijn punt maken dat praktisch er 1001 systemen zijn om werk en privé af te scheiden in een bedrijfswagen. Dus dat dat geen argument is van ‘in situatie x zou dat niet werken’.
Ik blijf erbij dat er geen enkele valabele reden is om vast te houden aan het draak van een systeem dat er nu bestaat rond de bedrijfswagens. Het zet een kunstmatige druk op ons wegennetwerk en het milieu. Belastingtechnisch zit het ook scheef qua verhouding met de overige lonen enzovoort.
Corona, en vooral de manier van werken na Corona, gaat dat nog eens zo hard in de verf zetten. En ik hoop dat men dan sowieso al vanuit bedrijven het licht gaan zien dat er best thuisgewerkt kan worden voor het gros van de tijd.