Bedrijfswagens, weg ermee?

Wat denken de tegenstanders hier trouwens van de huidige taxatie van bedrijfswagens?
Ik heb mijn auto sinds maart en er staan nu net 1000km op de teller (waarvan 300 woon-werk).
Ondertussen ook 1000€ vaa betaald.
Dat is dus 1€ per km, terwijl een auto maar 0,33€ per kilometer kost...
Ik wordt dus aan 300% belast momenteel. Want we horen hier vaak over hoe oneerlijk de belasting is in het voordeel van de bedrijfswageneigenaar, maar er zijn zeker ook gevallen waar het omgekeerde geldt...
Dus, je doet minder km's door corona, waardoor het meer kost per km. Daarnaast heb je zelf het segment gekozen voor de auto waarmee je rijdt en kende je de VAA. Zeer zwakke vergelijking.
 
200€ vaa is zowat het minimum he.
Ok, negeer de rest anders.
Maar bon, kijk, 200 euro vaa is het minimum. Hoeveel financieel voordeel heb je uit die auto gehaald tegenover een particulier die dezelfde auto zou kopen denk je? Leg dat eens naast elkaar. Uw klagen hier is echt niet correct, en ik zeg dat als iemand die sterk achter de zelfstandigen staat.
 
Ok, negeer de rest anders.
Maar bon, kijk, 200 euro vaa is het minimum. Hoeveel financieel voordeel heb je uit die auto gehaald tegenover een particulier die dezelfde auto zou kopen denk je? Leg dat eens naast elkaar. Uw klagen hier is echt niet correct, en ik zeg dat als iemand die sterk achter de zelfstandigen staat.
Maar ik spreek hier niet voor mezelf als zelfstandige, diezelfde situatie is er ook voor alle werknemers.

Voor mij als zelfstandige maakt die bedrijfswagen eigenlijk niet zoveel uit, andere manieren genoeg om geld uit de vennootschap te trekken. Werknemers hebben die luxe natuurlijk niet. En daarvan zitten er ook veel in dezelfde situatie.
 
Maar ik spreek hier niet voor mezelf als zelfstandige, diezelfde situatie is er ook voor alle werknemers.

Voor mij als zelfstandige maakt die bedrijfswagen eigenlijk niet zoveel uit, andere manieren genoeg om geld uit de vennootschap te trekken. Werknemers hebben die luxe natuurlijk niet. En daarvan zitten er ook veel in dezelfde situatie.
Ok, akkoord.

Maar dan blijft het nog steeds niet correct om een uitzonderlijk jaar als voorbeeld te nemen, als je de andere 39 jaar in je carrière wel voordeel haalt. Je zit nu met een situatie die relatief recent is, en ook niet gaat blijven duren.
Moest het zo negatief zijn om een bedrijfswagen te nemen, had dit topic nooit bestaan.
 
Ok, akkoord.

Maar dan blijft het nog steeds niet correct om een uitzonderlijk jaar als voorbeeld te nemen, als je de andere 39 jaar in je carrière wel voordeel haalt. Je zit nu met een situatie die relatief recent is, en ook niet gaat blijven duren.
Moest het zo negatief zijn om een bedrijfswagen te nemen, had dit topic nooit bestaan.
Maar aangezien het een forfetaire belasting is, kan je door meer thuiswerken evengoed die belasting rechttrekken zonder dat iemand het gevoel heeft dat je in zijn portefeuille zit. Want dan zakt het aantal privegereden kilometers drastisch waardoor de belasting/km dus omhoog gaat.

Ik ben ook altijd voorstander geweest van een effectieve belasting op gereden km's waarbij woon-werkverkeer dan niet meetelt. Maar ik denk dat bij de effectieve berekening, de overheid wel eens negatief zou kunnen uitkomen daardoor.
 
Maar aangezien het een forfetaire belasting is, kan je door meer thuiswerken evengoed die belasting rechttrekken zonder dat iemand het gevoel heeft dat je in zijn portefeuille zit. Want dan zakt het aantal privegereden kilometers drastisch waardoor de belasting/km dus omhoog gaat.

Ik ben ook altijd voorstander geweest van een effectieve belasting op gereden km's waarbij woon-werkverkeer dan niet meetelt. Maar ik denk dat bij de effectieve berekening, de overheid wel eens negatief zou kunnen uitkomen daardoor.
Belasting op privé-gereden kilometers zou inderdaad niet verkeerd zijn, maar we weten allemaal dat de enige winnende partij hierin de overheid zou zijn. Plus heel erg moeilijk te controleren. Je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat veel werkgevers al snel eens een cijfertje fout gaan doorgeven in zo'n geval. En de werkgever belasten op de werkgerelateerde km's om dat tegen te gaan, zal ook weer dezelfde slachtoffers maken: de consument.
 
Belasting op privé-gereden kilometers zou inderdaad niet verkeerd zijn, maar we weten allemaal dat de enige winnende partij hierin de overheid zou zijn. Plus heel erg moeilijk te controleren. Je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat veel werkgevers al snel eens een cijfertje fout gaan doorgeven in zo'n geval. En de werkgever belasten op de werkgerelateerde km's om dat tegen te gaan, zal ook weer dezelfde slachtoffers maken: de consument.
Maar hoe is "ze moeten het brutoloon maar omhoog trekken" dan anders? Dat wordt evengoed door de consument betaald?
Zouden de mensen die tegen bedrijfswagens zijn, dit ook nog zijn als sectoren met bedrijfswagens hun prijzen dan 30% omhoog trekken?
Want dat is wat "dan moeten ze maar meer loon geven" wil zeggen he...
 
Plus heel erg moeilijk te controleren. Je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat veel werkgevers al snel eens een cijfertje fout gaan doorgeven in zo'n geval.
In veel werk-camionette die niet privé gebruikt mogen worden zit een track & trace. Maar dit zou moeilijk te controleren zijn?
Kilometers gereden tussen bepaalde werkuren (+marge) zijn voor de werkgever. Op zondag middag uw kroost rondrijden naar alle hobby’s of een garnaalkroketje eten in Knokke kan dan perfect belast worden aan de werknemer.
 
In veel werk-camionette die niet privé gebruikt mogen worden zit een track & trace. Maar dit zou moeilijk te controleren zijn?
Kilometers gereden tussen bepaalde werkuren (+marge) zijn voor de werkgever. Op zondag middag uw kroost rondrijden naar alle hobby’s of een garnaalkroketje eten in Knokke kan dan perfect belast worden aan de werknemer.
Een niet wettelijk bepaald systeem dat in "veel" camionettes zit is inderdaad niet goed te controleren.
 
In onze bedrijfswagens zit sinds twee jaar ook een track en trace om privé en beroepskilometers te onderscheiden.
 
Een niet wettelijk bepaald systeem dat in "veel" camionettes zit is inderdaad niet goed te controleren.
Maak het dan wettelijk? De werkgever ‘huurt’ een wagen en stelt die beschikbaar aan de werknemer om te gebruiken tijdens werktijd. Hoe absurd is het dan dat diezelfde werkgever niet zou mogen registreren hoeveel km er gereden wordt buiten bepaalde uren om zo de administratie op orde houden? Dat lijkt mij relatief foolproof in een wettelijk kader te gieten.
 
Maak het dan wettelijk? De werkgever ‘huurt’ een wagen en stelt die beschikbaar aan de werknemer om te gebruiken tijdens werktijd. Hoe absurd is het dan dat diezelfde werkgever niet zou mogen registreren hoeveel km er gereden wordt buiten bepaalde uren om zo de administratie op orde houden? Dat lijkt mij relatief foolproof in een wettelijk kader te gieten.
Ja, is goed, we gaan het wettelijk maken.
Een thuiswerker die tijdens de uren gaat winkelen, gaan we onderscheiden?

Pas op, ik ben akkoord met het idee he, maar ik zie teveel achterpoortjes.
 
Ja, is goed, we gaan het wettelijk maken.
Een thuiswerker die tijdens de uren gaat winkelen, gaan we onderscheiden?

Pas op, ik ben akkoord met het idee he, maar ik zie teveel achterpoortjes.
Ga je elke uitzondering volledig kunnen blokkeren? Ja, door middel van een tijdsregistratietool gekoppeld aan heel het kilometer systeem. Maar dan zijn we al enorm specifiek bezig.

Laat ons de gouden 80:20 regel behouden. Als je 80% van de registratie correct laat verlopen (en dan bedoel ik, de normale werktijden) dan zal die 20% niet het grote verschil maken.

Door de werkuren vast te zetten (bv van 7-19) dan cover je al heel wat en ga je nooit de werknemer in zijn vel snijden maar haal je wel het grote voordeel eruit.
 
Ga je elke uitzondering volledig kunnen blokkeren? Ja, door middel van een tijdsregistratietool gekoppeld aan heel het kilometer systeem. Maar dan zijn we al enorm specifiek bezig.

Laat ons de gouden 80:20 regel behouden. Als je 80% van de registratie correct laat verlopen (en dan bedoel ik, de normale werktijden) dan zal die 20% niet het grote verschil maken.

Door de werkuren vast te zetten (bv van 7-19) dan cover je al heel wat en ga je nooit de werknemer in zijn vel snijden maar haal je wel het grote voordeel eruit.
Dat werkt uiteindelijk ook niet he. Ik werk van 7 tot 16u. Dat wil zeggen dat quasi al mijn echte priveverplaatsingen ook voor 19u gebeuren...
Mijn vader bracht mij vroeger ook met zijn vrachtwagen naar school bvb (op weg naar zijn werk).
En dan spreek je nog enkel over jobs met reguliere werkuren he. In ploegen (een goeie reden voor bedrijfswagens imo) is dat systeem al helemaal niet haalbaar.
Het idee is goed, maar de praktijkuitwerking is niet zo evident.
 
Ploegen een goede reden voor bedrijfswagens... wat je hier toch maar leest...
Gaan we alle politieagenten ook een bedrijfswagen geven?

De moeilijke uren van werken in ploegen worden gecompenseerd door een ploegenpremie... je weet wel: zoals je je loon hoort te krijgen: in geld vorm, niet in de vorm van auto's, tankkaarten, bongobonnen, ...
 
Ploegen een goede reden voor bedrijfswagens... wat je hier toch maar leest...
Gaan we alle politieagenten ook een bedrijfswagen geven?

De moeilijke uren van werken in ploegen worden gecompenseerd door een ploegenpremie... je weet wel: zoals je je loon hoort te krijgen: in geld vorm, niet in de vorm van auto's, tankkaarten, bongobonnen, ...
Een ploegenpremie gaat over de lastige uren omdat die opofferingen in het privéleven vragen. Waar ik het over heb is het feit dat iemand in ploegen gewoon zelfs niet de mogelijkheid heeft om met het OV te gaan werken...
 
Dat werkt uiteindelijk ook niet he. Ik werk van 7 tot 16u. Dat wil zeggen dat quasi al mijn echte priveverplaatsingen ook voor 19u gebeuren...
Mijn vader bracht mij vroeger ook met zijn vrachtwagen naar school bvb (op weg naar zijn werk).
En dan spreek je nog enkel over jobs met reguliere werkuren he. In ploegen (een goeie reden voor bedrijfswagens imo) is dat systeem al helemaal niet haalbaar.
Het idee is goed, maar de praktijkuitwerking is niet zo evident.
Dan maken we het nog simpeler.

Ik weet niet of je ervaring hebt met poppy/Cambio? Systeem waarbij je een deelwagen huurt via een app? Wel, voor je een verplaatsing doet met de wagen geef je aan waarvoor de verplaatsing is en de app registreert het parcours en aantal kilometer. Wanneer het een privé verplaatsing betreft wordt er niets bijgehouden.
Op periodieke momenten geeft men (automatisch) de kilometerstand op. Men trekt het aantal kilometers gereden voor werk af van het aantal totaal gereden kilometers en voila, men komt perfect tot het aantal privé kilometers dat dient belast te worden.
Geen probleem met privacy want die ritten zijn niet registreert.

Ik ben hier allemaal systemen uit mijn duim aan het zuigen die maandelange ontwikkeling vergen alsook eeuwig durende onderhandelingen op vakbond en regeringsvlak. Maar ik wil gewoon mijn punt maken dat praktisch er 1001 systemen zijn om werk en privé af te scheiden in een bedrijfswagen. Dus dat dat geen argument is van ‘in situatie x zou dat niet werken’.

Ik blijf erbij dat er geen enkele valabele reden is om vast te houden aan het draak van een systeem dat er nu bestaat rond de bedrijfswagens. Het zet een kunstmatige druk op ons wegennetwerk en het milieu. Belastingtechnisch zit het ook scheef qua verhouding met de overige lonen enzovoort.
Corona, en vooral de manier van werken na Corona, gaat dat nog eens zo hard in de verf zetten. En ik hoop dat men dan sowieso al vanuit bedrijven het licht gaan zien dat er best thuisgewerkt kan worden voor het gros van de tijd.
 
Terug
Bovenaan