Bedrijfswagens, weg ermee?

In een democratie heb je nog altijd een draagvlak, aka akkoord van de bestuurden nodig, of toch minstens een deel ervan. Ik leg uit waarom een groot deel van die bestuurden niet staan te springen hiervoor. En waarom het weinig realistisch is te verwachten dat mensen akkoord gaan met een mogelijke toekomstige compensatie bij het wegvallen van een tastbaar voordeel.
 
Het ding is natuurlijk dat elke poging om het afschaffen van bedrijfswagens af te schilderen als een belastingverhoging voor de (betere) middenklasse, voorbij gaat aan het feit dat slechts een minderheid binnen die middenklasse een bedrijfswagen heeft.

Of het nu gaat om een arbeider die in shiften werkt, een winkelverantwoordelijke die elk weekend z'n winkel openhoudt, een verpleegster met nachtpost of een kleuterleidster met meerdere jaren ervaring, als die aan pakweg € 3000 bruto zitten, en daarmee netto minder overhouden dan een IT-consultant die maar € 2000 bruto binnenhaalt maar die wél profiteert van de werkbonus, een resem extralegale voordelen ("auteursrechten") en dan ook nog eens een bedrijfswagen met onbeperkte tankkaart, dan zit je met een krom fiscaal systeem, dàt is ook een onbetrouwbare overheid in mijn ogen.

Het afschaffen van die bedrijfswagen en de opbrengst daarvan herverdelen als een belastingverdeling zal térecht altijd in het nadeel van degenen die nu van een buitensporig voordelig systeem profiteren.

De vergrijzings- of coronafacturen zijn des te meer redenen om dat systeem van bedrijfswagens af te schaffen, want als die straks betaald moeten worden met nog meer belastingen op loon - laten we hopen van niet - of op consumptie dan zullen de salariswagenrijders die dans weer voor een groter stuk ontspringen, zoals ze nu al doen met accijnzen op diesel of binnenkort met EV.
 
Om maar effe te crossposten... Hoe valt deze discussie te rijmen met de vastgoed betaalbaarheid thread in bouwen en wonen, waar men klaagt over de onbetaalbaarheid van de huizen, met extra vermelding van de insane prijzen van al wat centraal is gelegen?
Eerlijk gezegd denk ik dat we daar ook eens naar het buitenland moeten kijken. Elke stad die naam waardig heeft meestal een onbetaalbaar centrum, enkele slechte wijken, en de buitenwijken waar mensen met een normaler inkomen wonen.

Het verschil is dat we volgens mij gewoon zijn aan de "Belgische schaal". Leg een Londen op Brussel en de buitenwijken, die vaak toch deftige verbindingen hebben, liggen praktisch in regio Leuven. Hier is dat dan zeker niet de stad, en bestuurlijk ook helemaal anders.

Die kleine schaal zorgt er volgens mij ook voor dat die onbetaalbaarheid relatief is. Een gezin met twee personen die bovengemiddeld verdienen kan best nog in Brussel een huis kopen (want in ons klein land hoeft niet iedereen in Brussel te wonen om er te werken). In Londen of Parijs lijkt me dat al anders.

Eerlijk gezegd vind ik het dan ook absurd dat de bedrijfswagen hier wordt gezien als de redding om nog te kunnen wonen buiten de stad, of dat zonder we daar een ghetto laaggeschoolden gaan krijgen. Evengoed is het volgens mij ook maar één factor tussen vele beslissingen die onze ruimtelijke ordening naar de zak heeft geholpen.
 
Eerlijk gezegd vind ik het dan ook absurd dat de bedrijfswagen hier wordt gezien als de redding om nog te kunnen wonen buiten de stad, of dat zonder we daar een ghetto laaggeschoolden gaan krijgen. Evengoed is het volgens mij ook maar één factor tussen vele beslissingen die onze ruimtelijke ordening naar de zak heeft geholpen.
Akkoord.
alsook, vervoer van en naar de werkplaats is voor veel arbeiders en bediende hun eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard kan je gratis openbaar vervoer krijgen, een royale fietsvergoeding of een magere kilometervergoeding. Maar die keuze ligt volledig bij de werknemer zelf.
Dat mensen die een wagen nodig hebben vanwege variabele werkplekken (accountmanagers, …) moeten daar absoluut voordelig gebruik van kunnen maken vanwege het operationele nut. Maar persoon x die elke dag op plek y werkt, dat heeft geen enkele zin buiten een voordelige verloning en een impact op onze belastingen en het milieu.

De vraag kan zelfs makkelijker: hoeveel van de huishouden met twee wagens (waarvan minstens één bedrijfswagen) zou, indien ze het zelf moeten betalen er nog twee hebben.. En zo zie je de impact op bv ons wegennet.
 
De vraag kan zelfs makkelijker: hoeveel van de huishouden met twee wagens (waarvan minstens één bedrijfswagen) zou, indien ze het zelf moeten betalen er nog twee hebben.. En zo zie je de impact op bv ons wegennet.
Gezien de staat van ons OV, verrassend veel zou'k zo denken.
 
Wat denken de tegenstanders hier trouwens van de huidige taxatie van bedrijfswagens?
Ik heb mijn auto sinds maart en er staan nu net 1000km op de teller (waarvan 300 woon-werk).
Ondertussen ook 1000€ vaa betaald.
Dat is dus 1€ per km, terwijl een auto maar 0,33€ per kilometer kost...
Ik wordt dus aan 300% belast momenteel. Want we horen hier vaak over hoe oneerlijk de belasting is in het voordeel van de bedrijfswageneigenaar, maar er zijn zeker ook gevallen waar het omgekeerde geldt...
 
Kan je mij even het verwachtingspatroon van openbaar vervoer schetsen?
Laten we beginnen met niet 1/3de van de treinen afgeschaft te hebben wanneer je ze nodig hebt.

(bron: letterlijk mijn ervaring toen ik 2 jobs terug Antwerpen centraal naar Brussel noord deed. Daar had ik een overstap die ik door afgeschafte treinen enkele keren per week mistte.)
 
Laten we beginnen met niet 1/3de van de treinen afgeschaft te hebben wanneer je ze nodig hebt.

(bron: letterlijk mijn ervaring toen ik 2 jobs terug Antwerpen centraal naar Brussel noord deed. Daar had ik een overstap die ik door afgeschafte treinen enkele keren per week mistte.)
Bron : nul afgeschafte treinen op mijn traject. Limburg (kant lommel / neerpelt) -> brussel of Limburg -> hasselt in de laatste 12j,

Kan zijn dat er afgeschafte treinen waren, maar ik ben er nooit slachtoffer van geweest.
 
Ok. Gaan we nu echt argumenteren dat ons treinverkeer niet kampt met gigantische stiptheid en betrouwbaarheidsproblemen?
 
Wat denken de tegenstanders hier trouwens van de huidige taxatie van bedrijfswagens?
Ik heb mijn auto sinds maart en er staan nu net 1000km op de teller (waarvan 300 woon-werk).
Ondertussen ook 1000€ vaa betaald.
Dat is dus 1€ per km, terwijl een auto maar 0,33€ per kilometer kost...
Ik wordt dus aan 300% belast momenteel. Want we horen hier vaak over hoe oneerlijk de belasting is in het voordeel van de bedrijfswageneigenaar, maar er zijn zeker ook gevallen waar het omgekeerde geldt...
Oh wow, door corona, kost het je nu een paar maanden wat meer, wonderbaarlijk.

Is dit echt het niveau van discussie dat we hier gaan voeren? Anekdotische zaken, waarbij je door extreme omstandigheden tijdelijk eens wat duurder af bent?

Ik heb al veel egoïstische quatsch gezien van u. (Ja, ik stel dat zo, want ik zie niet hoe ik jouw posts hier anders kan benoemen. Is an sich niet persoonlijk bedoeld, maar het enige wat ik u hier zie posten is alles in extremen trekken en mensen verwijten dat ze jaloers zijn, terwijl hetgene wat jij doet gewoon is "lastig zijn moest het afgeschaft worden", omdat het dan uw portefeuille raakt.) Maar dit spant toch misschien wel echt de kroon.

Maar serieus : Kies dan niet voor een bedrijfswagen he. Als je nu hier over gaat klagen, dat is toch gewoon belachelijk? "Er zijn gevallen waar het omgekeerde geld", waarbij je wel even vergeet te vermelden dat we in een wereldwijde pandemie zitten, een extreem uitzonderlijke situatie, dat is niet van belang?

Op welke wijze is dit een meerwaarde in deze topic? Wat wil je hiermee zeggen? Denk je dat andere mensen zich er niet van bewust zijn dat er een wereldwijde pandemie rondgaat? Wat ik van u vooral zie is, en an sich heb ik daar niets op tegen : Jij beschermt je eigen belangen. Het is in uw voordeel dat er een systeem van bedrijfswagens blijft, want jij hebt hier een enorm fiscaal voordeel door. (Uitzonderlijk deze maanden niet.)
Ik, en de meeste anderen hier, bekijken het vanuit een globaler, maatschappelijk plaatje. En dat is an sich logisch over een discussie over bedrijfswagens. Persoonlijk zie ik weinig nut in een discussie van het genre "Ik ben pro alle maatregelen waar ik financieel baat bij heb, en contra alle maatregelen waar ik financieel nadeel bij heb." Het nut van een dergelijke discussie, dat zie ik echt niet.
 
Ok. Gaan we nu echt argumenteren dat ons treinverkeer niet kampt met gigantische stiptheid en betrouwbaarheidsproblemen?
Ik wil zeker en vast niets ontkennen, en vooral al niet aan whataboutisme doen. Maar de impact zoals die van afgeschafte treinen en vertragingen zie je ook terug in het wegverkeer met files en algemene drukte.
We hebben het hier waarom het OV geen volwaardig alternatief is voor de wagen. Ik denk dat er echt terechte argumenten zijn. Maar de staat van ons OV lijkt me, zeker in de manier waarop jij ze nu voorstelt, niet problematisch.

Mijn vrouw moet elke dag een traject doen van 12km. Dat doet ze zonder verkeer in 20tal minuten. Zowat wekelijks zijn er werken, opstoppingen (ze kruist een belangrijk punt naar de a12 oa.) waardoor dit uitloopt. Maar ik ga dat nu niet veralgemenen en zeggen dat heel de staat van ons wegennetwerk ondermaats is. Al valt daar uiteraard in een aantal situaties ook heel wat over te zeggen.
 
Ok. Gaan we nu echt argumenteren dat ons treinverkeer niet kampt met gigantische stiptheid en betrouwbaarheidsproblemen?

Volgens mij is dat eerder een gepercipieerd probleem. Zoals ik al heb gezegd. Ik gebruik al 12 jaar lang de trein en de bus om op mijn werk te geraken.

In een jaar kon ik de problematische vertragingen op 1 hand tellen (meer als 5 minuten). Meestal was het dan ook nog eens omdat het te warm, te koud of een onweer een boom op de rails had doen terecht komen.

Daarnaast weer je dat overstappen niet overal gegarandeerd zijn. Dat is toch ook logisch? Je kunt toch geen trein 15 minuten laten staan te schilderen zodanig dat de volgende trein ook 15 minuten moet staan schilderen?
Maar dat probleem lost zijn eigen op wanneer je meer investeert in de treinen. Als jij een minimum investeert in treinen, dan krijg je vb 1 trein per uur op uw traject. Een gemiste overstap is dan pijnlijk. Wanneer je de investeringen in OV verhoogt om de capaciteit te verhogen, dan wil dat eigenlijk zeggen dat als je dan toch uw verbinding gemist hebt, dat je dan gewoon over x minuten de volgende kunt nemen. En kijk hé, ja 15 minuten wachten is dan niet fun, maar echt problematisch is dat nu ook allemaal niet hé...

Of anders gezegd, je hebt gewoon onrealistische verwachtingen... je kunt niet verwachten dat de treintjes voor uw usecase perfect rijden. Dat kan je gewoon niet maken.

EDIT : en de grootste problematiek in die 12 jaar was dan nog de overgang trein naar bus. En dan enkel omdat de frequentie dat die reden laag lag. Maar lag ook deels aan mij, indien ik mijn 9 - 5 deed, dan had ik 2 à 3 bussen per uur en was dat allemaal zo erg niet.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat eerder een gepercipieerd probleem. Zoals ik al heb gezegd. Ik gebruik al 12 jaar lang de trein en de bus om op mijn werk te geraken.

In een jaar kon ik de problematische vertragingen op 1 hand tellen (meer als 5 minuten).

Dat is geen gepercipieerd probleem. Waarschijnlijk hangt het dan wel weer samen met welke lijn(en) je nodig hebt en welke knooppunten en/of overstappen dat inhoudt.
 
Dat is geen gepercipieerd probleem. Waarschijnlijk hangt het dan wel weer samen met welke lijn(en) je nodig hebt en welke knooppunten en/of overstappen dat inhoudt.
Er is zeker een groot verschil tussen welke lijnen/knooppunten/.... dat is waar.
Maar onder degenen die het OV niet gebruiken is er wel zeker een duidelijk "gepercipieerd probleem".
De grootste roepers over de "slechte betrouwbaarheid" van het OV, gebruiken het OV zelden tot nooit.
 
Oh wow, door corona, kost het je nu een paar maanden wat meer, wonderbaarlijk.

Is dit echt het niveau van discussie dat we hier gaan voeren? Anekdotische zaken, waarbij je door extreme omstandigheden tijdelijk eens wat duurder af bent?

Ik heb al veel egoïstische quatsch gezien van u. (Ja, ik stel dat zo, want ik zie niet hoe ik jouw posts hier anders kan benoemen. Is an sich niet persoonlijk bedoeld, maar het enige wat ik u hier zie posten is alles in extremen trekken en mensen verwijten dat ze jaloers zijn, terwijl hetgene wat jij doet gewoon is "lastig zijn moest het afgeschaft worden", omdat het dan uw portefeuille raakt.) Maar dit spant toch misschien wel echt de kroon.

Maar serieus : Kies dan niet voor een bedrijfswagen he. Als je nu hier over gaat klagen, dat is toch gewoon belachelijk? "Er zijn gevallen waar het omgekeerde geld", waarbij je wel even vergeet te vermelden dat we in een wereldwijde pandemie zitten, een extreem uitzonderlijke situatie, dat is niet van belang?

Op welke wijze is dit een meerwaarde in deze topic? Wat wil je hiermee zeggen? Denk je dat andere mensen zich er niet van bewust zijn dat er een wereldwijde pandemie rondgaat? Wat ik van u vooral zie is, en an sich heb ik daar niets op tegen : Jij beschermt je eigen belangen. Het is in uw voordeel dat er een systeem van bedrijfswagens blijft, want jij hebt hier een enorm fiscaal voordeel door. (Uitzonderlijk deze maanden niet.)
Ik, en de meeste anderen hier, bekijken het vanuit een globaler, maatschappelijk plaatje. En dat is an sich logisch over een discussie over bedrijfswagens. Persoonlijk zie ik weinig nut in een discussie van het genre "Ik ben pro alle maatregelen waar ik financieel baat bij heb, en contra alle maatregelen waar ik financieel nadeel bij heb." Het nut van een dergelijke discussie, dat zie ik echt niet.
Het is niet enkel tijdens Corona zo hoor. Maar nu kon ik het effectief uitrekenen.
Je hebt bijvoorbeeld hetzelfde voor als je woon-werkverkeer met het openbaar vervoer of fiets doet.
Of mensen die veel thuis kunnen werken.
In mijn 11 jaar dat ik werk zit 1,5 jaar Corona, 1 jaar OV voor woon werk en 1 jaar 4/5e thuiswerk bij. Dus in bijna 50% van de tijd heb ik te veel vaa betaald.
En als je woon werkverkeer niet als privé telt (wat het imo niet zou moeten zijn), dan geldt die situatie voor veel mensen met bedrijfswagens. Koppels met 2 bedrijfswagens al helemaal.

En ik ben niet tegen het afschaffen van bedrijfswagens he, ik ben tegen het verhogen van de belastingsdruk. Als ze een belastingsverlaging doen voor diezelfde groep die je treft, mogen ze bedrijfswagens direct afschaffen.
 
En ik ben niet tegen het afschaffen van bedrijfswagens he, ik ben tegen het verhogen van de belastingsdruk. Als ze een belastingsverlaging doen voor diezelfde groep die je treft, mogen ze bedrijfswagens direct afschaffen.
Bedankt voor je meer genuanceerde post. :)

En zoals ik eerder in deze topic al zei : Er is toch altijd sprake van een belastingsverlaging bij voorstellen tot het afschaffen van de bedrijfswagen? Bij elk concreet voorstel heb ik hiertoe toch al zaken gezien? Je kan natuurlijk wel niet gaan verwachten dat het volledige voordeel voor alle personen (dus ook degene die wel altijd meer km's maken) vergoed zal worden.
 
Dat is geen gepercipieerd probleem. Waarschijnlijk hangt het dan wel weer samen met welke lijn(en) je nodig hebt en welke knooppunten en/of overstappen dat inhoudt.
Dus is het geen algemeen probleem.

Je moet gewoon realistisch zijn. Het kan nooit even efficiënt zijn als een eenpuntsverbinding zoals jij die in uwe auto stapt aan uw huis, en dan op de parking in de kelder van uw werk uw wagen neerzet. En zelfs dan heb ik met de auto trajecten gedaan die je normaliter in 30 minuten aflegt, maar die door werken / file / accident / whatever 2 tot 3 keer zo lang duurden.
En zo ver moet je zelfs niet nagaan. Gewoon het kunnen passeren van alle rode lichten op uw route als rood of als groen kan al een serieus verschil maken (https://www.inshared.nl/slimme-tips/wat-iedereen-moet-weten-over-verkeerslichten). Gewoon mensen die over het spoor lopen kan zorgen voor vertraging (ja al meermaals gezien in brussel) omdat men dan nu eenmaal niet tegen normale snelheid mag rijden in die zone...

Je kunt niet verwachten dat op een traject dat er al eens niet iets kan misgaan. Zelfs als jij in uw auto stapt, ga je niet kunnen garanderen dat je met exact dezelfde tijd dat traject aflegt. En net zoals dat probleem kan voorvallen bij U, kan dat voorvallen in het materiaal of de planning van het OV. Vooral wanneer je al jaren investeringen in OV stiefmoederlijk behandelt.
Als je dan ook in de mindset zit van ok ik moet van mijn thuis tot mijn werk dat doen in 1 uur en jij moet 3 overstappen doen en de voorziene tijd die jij hebt is 3 minuten en anders mag je 30 minuten of een uur wachten op de volgende, ja sorry hé... dan is het evident dat je regelmatig eens pech gaat hebben.

Kan je dat oplossen ? Ja, voorzie minder geoptimaliseerde trajecten. Of verhoog de investeringen in OV zodanig dat men de frequentie van die trajecten kan omhoog gooien. Al moet men sowieso dan nog een structurele oplossing voorzien voor de bottleneck van de noord-zuid in brussel.

Bedankt voor je meer genuanceerde post. :)

En zoals ik eerder in deze topic al zei : Er is toch altijd sprake van een belastingsverlaging bij voorstellen tot het afschaffen van de bedrijfswagen? Bij elk concreet voorstel heb ik hiertoe toch al zaken gezien? Je kan natuurlijk wel niet gaan verwachten dat het volledige voordeel voor alle personen (dus ook degene die wel altijd meer km's maken) vergoed zal worden.
Moet wel eerlijk zijn hé. We moeten nog altijd een oplossing vinden voor het gat van 3 miljard per jaar dat we structureel meedragen van onze vorige taxshift.
En dan hebben we nog niet gesproken over het nieuwe gat dat we gecreëerd hebben met corona.

Dus in mijn ogen, neen er moet geen compensatie zijn. Je hebt er al even van kunnen genieten. Je mag er voor mijn part tijdens de overgangsperiode ook nog even van genieten. Maar daarna moet dat er gewoonweg uit.
 
Moet wel eerlijk zijn hé. We moeten nog altijd een oplossing vinden voor het gat van 3 miljard per jaar dat we structureel meedragen van onze vorige taxshift.
En dan hebben we nog niet gesproken over het nieuwe gat dat we gecreëerd hebben met corona.

Dus in mijn ogen, neen er moet geen compensatie zijn. Je hebt er al even van kunnen genieten. Je mag er voor mijn part tijdens de overgangsperiode ook nog even van genieten. Maar daarna moet dat er gewoonweg uit.
Nja, dat lijken me persoonlijk zaken die buiten de scope van deze thread horen. Ik snap wat je wilt zeggen, maar ik ga er wel mee akkoord dat de loondruk veel te hoog ligt in België. Dat er bepaalde zaken opgevangen moeten worden, daar ga ik mee akkoord, maar weeral, dat lijkt me buiten de scope van deze thread te liggen. Als we de volledige boekhouding van de overheid moeten maken om uberhaupt te kunnen spreken van aanpassingen van de fiscaliteit aan bedrijfswagens, dat vind ik een beetje een dooddoener. :)

Maar het is inderdaad een "probleem" dat indien bedrijfswagens worden afgeschaft en hier een gedeeltelijke compensatie voor komt in de vorm van een lastenverlaging, dat deze lastenverlaging voor alle werknemers moet gelden, en niet enkel voor degenen die tot dan toe een bedrijfswagen hadden. En dan zal een dergelijke lastenverlaging inderdaad een indrukwekkende som zijn. Daarmee ook dat ik hierboven spreek van een "niet volledige compensatie", dat is budgetair totaal niet houdbaar.

Als ik snel opzoek, zijn er +-3 miljoen werknemers in de private sector. En 1.1 miljoen bedrijfs/salariswagens. Als je het puur op die manier bekijkt (en heel wat nuances achterwege laat), dan zou je voor een budgetneutrale operatie slechts 1/3de van het voordeel van de bedrijfswagens behouden als lastenverlaging. Houders van bedrijfswagens zullen hier, logischerwijze, niet heel tevreden mee zijn.
 
Terug
Bovenaan