Wat dat geld op de rekening voor een huis betreft is dat nu trouwens wel mogelijk als je binnen de 5 kilometer van je werk woont. Door het mobiliteitsbudget kan je werkgever je ipv een bedrijfswagen zo'n budget geven ter hoogte van de volledige kost van zo'n bedrijfswagen en kan je dat volledig belastingsvrij besteden aan o.a. intresten en huur van je woning.
Klets daar maar bij mij een nulleke achter, 50 km. Dit lukt uberhaupt alleen als je quasi expliciet bij je werk gaat wonen en iets in de buurt gaat kopen of als je in den Delhaize aan het einde van't straat gaat werken.
Waar, als ik dit gedaan had, gigantisch gekloot was gezien enkele jaren geleden het kantoor waar ik werkte toe gedaan werd en van het noorden van het land naar het midden van het land verhuisde. En voor mijn huidige wagen te kunnen besteren aan interesten en huur moet ik toch een serieus kasteel zetten waar ik a propos geen zin in heb, ik heb het graag klein en functioneel.
Slecht idee, doen we niet.
Wat bedoel j precies met commerciële reden? Het probleem is niet dat bedrijfswagens gegeven worden door werkgevers, het probleem is dat de overheid dat lager belast dan ander inkomen. Mensen gaan altijd bedrijfswagens mogen krijgen maar de belasting ervan moet meer in lijn liggen met dat van gewoon inkomen zodat geld geven aan auto's niet langer voordeliger is dan geld geven aan zowat alle andere mogelijke producten.
We zullen het eventjes zeer simplistisch uitwerken. Stel (fictieve gedragen, fictieve procenten) mijn loonpakket bestaat uit:
- 1000 euro bruto, 30% belast
- 200 euro bruto aan wagen, 10% belast
Dit betekent dus dat op dit moment dat ik van dit pakket ongeveer 700 euro netto zie min 20 euro van voordeel alle aard. Dus mijn netto besteedbaar loon is 680 euro. Deze 680 euro draagt mijn hypothecaire lening, andere leningen (wagen vriendin) en globale kosten plus wat er over zit spaarcenten.
Nu theoretisch we volgen uw principes:
- 200 euro bruto aan wagen, 10% belast => 30% belast
Dan geen 20 euro meer maar 60 euro. Dus dan heb ik nog maar 640 euro netto over, terwijl mijn huidige gezins situatie ongewijzigd is. Maar ik weet het niet hoe het zit met anderen, maar ik werk niet gratis en zeker niet voor van vandaag op morgen de koffers van de staat te vullen. Wat ga ik doen? Beste bank, vanaf heden zullen jullie het moeten stellen met 40 euro minder hypothecair, ciao! Tot de volgende.
Je kan nu zeggen, dit is een gunst die wagen want moest je hem zelf kopen had je dat bij je 680 moeten bijtellen, wat ook niet klopt want had ik bij een ander bedrijf zonder bedrijfswagen gaan werken maar dan had ik meer dan die 680 gekregen. (Om een referentie te geven, overlaatst iemand gesproken die voor een Amerikaanse firma in een minuscuul bedrijfstakje werkt in België die elke maand 900 euro netto car allowance krijgt, daar kan je al iets mee doen ja.)
Dus dan kan ik enkele wegen uit:
- Aan mijn baas het verschil vragen: 40 euro. Die gaat blij zijn.
- Aan mijn baas vragen om mijn leasing stop te zetten met de kosten en een kleinere wagen te leasen voor mij. Ben ik feitelijk niet blij mee want ik heb wel prestaties geleverd in het verleden om een verhoging te verkrijgen voor die wagen (zie begin, ik werk niet graag gratis). En mijn baas gaat ergens iets moeten doen aan het feit dat hij een leasing contract moet verbreken.
- Een bedrijf zoeken dat mij wel 680 + kost equivalent auto wil bieden, al dan niet vanuit Luxemburg, UK of Ierland, ik kan met mijn werk perfect vanuit België voor het buitenland werken. Liefst natuurlijk niet en als iemand mij zou zeggen "ge krijgt bij mij 640 euro, uwe wagen, plus 40 euro vergoeding in bijvoorbeeld warranten of andere constructies", ook allemaal ok.
- Of zelfstandigheid.
Zelfstandigen gebruiken trouwens bedrijfswagens op exact dezelfde manier als werknemers, fiscaal maakt dat geen verschil (behalve voor eenmanszaken). Als de voordelige belasting ervan afgeschaft wordt heeft dat evenveel impact op de meeste zelfstandigen als op werknemers. Het financieel verschil tussen zelfstandig worden of werknemer blijven zou dus even groot blijven als het nu al is.
Zelfstandigheid (en voornamelijk emz) zou mij vooral de mogelijkheid bieden om flexibel om te gaan met werk en loon. 680 wordt ineens 640? Wel dan ga ik eventjes bijvoorbeeld een extra klant zoeken en 50 uur werken per week tot ik een oplossing gevonden heb. Iets wat ik bij mijn huidige baas bijvoorbeeld niet zou kunnen, ik kan mij krom werken in uren, het levert mij geen extra frang op.
Vandaar dat ik zeg, als je graag als overheid op die gelijke blasting gaat willen komen, dan ga je dit op geleidelijke weg moeten doen over jaren. Die kleine procenten gaan de meeste mensen niet voelen en in tussentijd kan je je wagenpark sturen.