Bedrijfswagens, weg ermee?

Ik vind het in deze discussie altijd wel kostelijk hoe voorstanders van het systeem niet gewoon kunnen toegeven dat het een pervers voordeel is dat hen wordt bedeeld. Er volgt altijd wel een kromme redenering gestoeld op het feit dat men werkt voor die vergoeding en die gemakkelijk alle maatschappelijke gevolgen links laat liggen.

Er bestaan meerdere van die problemen. De zonnepanelen op mijn dak doen mijn meter terugdraaien maar de van iemand die ze op 1 januari laat keuren niet meer.

Ik heb er geen probleem mee om toe te geven dat zoiets niet eerlijk is. Maar bij salariswagens lijkt dat voor sommigen gewoon niet te lukken.
 
Ik vind het in deze discussie altijd wel kostelijk hoe voorstanders van het systeem niet gewoon kunnen toegeven dat het een pervers voordeel is dat hen wordt bedeeld. Er volgt altijd wel een kromme redenering gestoeld op het feit dat men werkt voor die vergoeding en die gemakkelijk alle maatschappelijke gevolgen links laat liggen.

Er bestaan meerdere van die problemen. De zonnepanelen op mijn dak doen mijn meter terugdraaien maar de van iemand die ze op 1 januari laat keuren niet meer.

Ik heb er geen probleem mee om toe te geven dat zoiets niet eerlijk is. Maar bij salariswagens lijkt dat voor sommigen gewoon niet te lukken.
Met dat verschil dat iedereen een bedrijfswagen kan kiezen (want uw werkgever kies je zelf) en die zonnepanelen kan je niet zelf regelen voor 1 januari

En pervers voordeel mja collega met gelijk brutoloon en voordelen houdt 500 euro netto meer over gewoon omdat hem 3 kinderen heeft.
(Heeft iets meer bruto omdat werkgever u per kind extra bruto geeft, nog een heeeeel oude regel)
 
Salariswagens zijn een pervers systeem, maar zo is elk belastingvoordeel.
Maaltijdcheques, kindergeld, woonbonus,...
Van mij mogen ze alles vanaf morgen afschaffen, maar dan elk voordeel voor iedereen.

Waarom er zo gekapt wordt op de wagens is puur jaloezie.
Mijn broers net hetzelfde, in het verleden vaak genoeg met gediscussieerd. Begon ik over hoger bruto of cash for car in de plaats was het ook niet goed en zwegen ze ook direct.
Dus ofwel alles weg, of stoppen met zagen.
 
Denk dat de meeste `tegenstanders` het met je eens zijn hoor. Het is het duidelijkst met bedrijfswagens, ook het grootste voordeel, maar wat mij betreft verdwijnen inderdaad de meeste extralegale voordelen of wordt het VAA voor alle voordelen correct berekend.
 
Met dat verschil dat iedereen een bedrijfswagen kan kiezen (want uw werkgever kies je zelf) en die zonnepanelen kan je niet zelf regelen voor 1 januari

En pervers voordeel mja collega met gelijk brutoloon en voordelen houdt 500 euro netto meer over gewoon omdat hem 3 kinderen heeft.
(Heeft iets meer bruto omdat werkgever u per kind extra bruto geeft, nog een heeeeel oude regel)

Dat is korter door de bocht als Hamilton in Monaco verleden jaar ;) Je werkgever kies je in bepaalde mate. Maar je begrijpt toch ook dat salariswagen in bepaalde sectoren bij bepaalde profielen nu eenmaal véél couranter zijn als elders. Ik zie nog altijd geen argument waarom die mensen een voordeliger belastingregime moeten krijgen als andere belastingbetalers.

Het argument van de kinderen heb ik ook nooit begrepen. Vooraleerst, het krijgen en opvoeden van kinderen is de steunpilaar waarop onze gehele samenleven rekent om onze welvaart in stand te houden. Dat uw collega daar 500 euro meer netto voor krijgt is in die zin wel te verdedigen. Overigens, wie denkt dat iemand met drie kinderen ten laste op het einde van de maand door dat extra'tje ook meer overhoud als iemand zonder kinderen, die dwaalt wel wat.

Er bestaan mechanismen die te verdedigen zijn in de sociale zekerheid omdat ze een maatschappelijk doel dienen. Welk maatschappelijk doel dient de salariswagen?
 
Met dat verschil dat iedereen een bedrijfswagen kan kiezen (want uw werkgever kies je zelf) en die zonnepanelen kan je niet zelf regelen voor 1 januari
Hangt toch enorm af van je sector?
Is dat eenzelfde soort argument als "als je evenveel rsz als een voetballer wil betalen moet je maar profvoetballer worden"?
En pervers voordeel mja collega met gelijk brutoloon en voordelen houdt 500 euro netto meer over gewoon omdat hem 3 kinderen heeft.
(Heeft iets meer bruto omdat werkgever u per kind extra bruto geeft, nog een heeeeel oude regel)
"Je kan toch ook gewoon meer kinderen maken"
Two wrongs don't make a right; al heeft dat nog ergens een maatschappelijke reden.
Al zijn het fundamenteel andere issues: bij bedrijfswagens wordt het financieel voordeel niet volledig bij het belastbaar inkomen geteld. Kinderen ten laatste zorgen voor een hogere belastingsvrije som bij een gelijk belastbaar inkomen.
 
Salariswagens zijn een pervers systeem, maar zo is elk belastingvoordeel.
Maaltijdcheques, kindergeld, woonbonus,...
Van mij mogen ze alles vanaf morgen afschaffen, maar dan elk voordeel voor iedereen.

Waarom er zo gekapt wordt op de wagens is puur jaloezie.
Mijn broers net hetzelfde, in het verleden vaak genoeg met gediscussieerd. Begon ik over hoger bruto of cash for car in de plaats was het ook niet goed en zwegen ze ook direct.
Dus ofwel alles weg, of stoppen met zagen.

Ik denk dat die andere systemen ook weinig voorstanders hebben, alleen gaat het bij die andere voordelen over het algemeen over een pak minder geld en nog belangrijker volgens mij, die andere voordelen hebben die die geen ongewenste maatschappelijk gevolgen. Het is absurd dat er in deze tijd waar de overheid veel geld uitgeeft en moeite doet om mensen uit de auto te krijgen, er een overheidsincentive bestaat om mense auto's en brandstof te geven. Dat heb je met die andere voordelen niet, die sturen de mensen richting laatschappelijk gewenst gedrag (bv ecochecques) of zijn gewoon neutraal op dat vlak.
 
Ik denk dat die andere systemen ook weinig voorstanders hebben, alleen gaat het bij die andere voordelen over het algemeen over een pak minder geld en nog belangrijker volgens mij, die andere voordelen hebben die die geen ongewenste maatschappelijk gevolgen. Het is absurd dat er in deze tijd waar de overheid veel geld uitgeeft en moeite doet om mensen uit de auto te krijgen, er een overheidsincentive bestaat om mense auto's en brandstof te geven. Dat heb je met die andere voordelen niet, die sturen de mensen richting laatschappelijk gewenst gedrag (bv ecochecques) of zijn gewoon neutraal op dat vlak.
Zouden ze eens moeten onderzoeken.
Ik gok dat maaltijdcheques invloed hebben op vleesconsumptie.
En ecocheques zorgen voor de verkoop van droogkasten, diepvriezers en tv's die gezinnen niet nodig hebben.

Dat zijn exact dezelfde argumenten als "mensen rijden meer door bedrijfswagen" en "verjonging van het wagenpark".

Volgens mij kan je de meeste van de pro en contra-argumenten van extralegale voordelen ook gewoon toepassen op bedrijfswagens en omgekeerd.
 
om een ipmact te hebben moet het fiscaal voordeel slaan op een hoeveelheid consumptie die de consumptie die je hoe dan ook al zou doen overstijgt. Als mijn werkgever zegt, hier heb je 200 euro maar je mag het enkel aan eten besteden en ik geef hoe dan ook al 200 per maand voor eten zou dat geen enkel effect op mijn uitgavenpatroon mogen hebben (ervan uitgaand dat mijn totale vergoeding gelijk blijft). Moest ik daarentegen maar 100 euro aan eten verdoen normaal, dan heb ik nog 100 euro over waarmee ik wel eten moet kopen of ik ben het kwijt. Voor maaltijdchecques ben ik vrij zeker dat de meeste mensen daarvoor niet toekomen maar hier en daar zullen er wel zijn (en die mensen kunnen die maaltijdchecques dan eventueel nog omruilen tegen geld bij familie of vrienden). Ook voor ecochecques, het assortiment waaraan je dat kan besteden is zo ruim dat 250 euro per jaar moeilijk je koopgedrag kan beïnvloeden, al zal er zeker hier en daar wel een aankoop gebeuren die zonder ecocheques nooit gebeurd was.

Bij bedrijfswagens is dat anders. Het fiscaal voordeel gaat over gans de auto en gans het verbruik, als je een grotere auto pakt en/of je meer rijdt dan schuift de omvang van de fiscale incentive steeds mee.
 
om een ipmact te hebben moet het fiscaal voordeel slaan op een hoeveelheid consumptie die de consumptie die je hoe dan ook al zou doen overstijgt. Als mijn werkgever zegt, hier heb je 200 euro maar je mag het enkel aan eten besteden en ik geef hoe dan ook al 200 per maand voor eten zou dat geen enkel effect op mijn uitgavenpatroon mogen hebben (ervan uitgaand dat mijn totale vergoeding gelijk blijft). Moest ik daarentegen maar 100 euro aan eten verdoen normaal, dan heb ik nog 100 euro over waarmee ik wel eten moet kopen of ik ben het kwijt. Voor maaltijdchecques ben ik vrij zeker dat de meeste mensen daarvoor niet toekomen maar hier en daar zullen er wel zijn (en die mensen kunnen die maaltijdchecques dan eventueel nog omruilen tegen geld bij familie of vrienden). Ook voor ecochecques, het assortiment waaraan je dat kan besteden is zo ruim dat 250 euro per jaar moeilijk je koopgedrag kan beïnvloeden, al zal er zeker hier en daar wel een aankoop gebeuren die zonder ecocheques nooit gebeurd was.

Bij bedrijfswagens is dat anders. Het fiscaal voordeel gaat over gans de auto en gans het verbruik, als je een grotere auto pakt en/of je meer rijdt dan schuift de omvang van de fiscale incentive steeds mee.
Ik neem een (grotere) bedrijfswagen en leen deze uit aan men vrienden en familie tegen een prijsje, zij moeten geen wagen kopen en ik krijg er voor betaald. Ben ik nu goed bezig voor de maatschappij?
Zij kopen geen goedkope dieselstoof met een uitstoot die je kilometers ver nog ruikt en ik heb toch gratis naft.

Legaal? Nee maar is hetzelfde dan dat jij zegt om uw cheques te verkopen.

Tel eens veel mensen hun voordelen op, je zal wel aan het bedrag van een gemiddeldeleasewagen komen hoor, niet elke bedrijfswagen is een bmw 5reeks.

Anyway, is een terugkerende discussie die door geen enkel kamp gewonnen kan worden.
 
Anyway, is een terugkerende discussie die door geen enkel kamp gewonnen kan worden.

Exact.

Je ziet veel "bedrijfswagens" bij mensen die
- voor het werk naar klanten moeten
- veel kilometers doen

Ga je deze mensen dan mee over dezelfde kam scheren als de "salariswagen"?

Tevens zonder deze bedrijfswagens waren er voor sommige toch andere legale constructies aan de orde. Zo heb je tegenwoordig het fenomeen van "management consultants" en ander gros, wat feitelijk ook een stevige belastings-optimalisatie is. Neem de bedrijfswagen weg uit het beeld en er volgt trouwens een andere constructie. Neem nu bijvoorbeeld een niet nader benoemd bedrijf dat zijn personeel tevens ook enkele honderden euros minder bruto heeft betaald om deze dan integraal uit te betalen in auteursrechten die lager belast zijn.

Schaf morgen alle bedrijfswagens af tegen 2022, en dan zul je zien dat enkele mensen eventjes in hun haar krabben. Maar tegen 2022 staat er een creatieve constructie op. De bedrijfswagen ben je kwijt, het belastings gefoefel niet (correctie: legale ontwijking).
Dus ofwel ga je als overheid het nadeel van je kromme bedrijfswagens gebruiken om je wagenpark te sturen richting verjonging ofwel ben je die tool gewoon kwijt.

En je merkt het wel hoor, diegene die jaloers zijn op de bedrijfswagen. Het is een visibel aspect, maar neemt niet weg dat het deel uit maakt van een competitief loonspakket. Als je bruto 3000 euro zou verdienen met bedrijfswagen ga je als België zijnde (een scheet groot) na afschaf zeer slecht competitief kunnen zijn tegen een aanbod van een buurland. Kan zelfs zijn dat bedrijven ineens hun personeel integraal overhevelen op één van deze takken (mits mogelijk).

Ik merk het ook in mijn branche hoor, multinationals met kleine takken in België die het concept "bedrijfswagen" niet kennen en dus maar een stevige "car allowance" toekennen. Ja en dan zie je het personeel rijden met een dikke V6 of een zo groot mogelijke tank. Dat een beter alternatief?

Met of zonder bedrijfswagen, het competitief loons pakket zou toch een equivalent aan koopskracht aanbieden dat een meerderheid zou kunnen rijden met wat ze nu als bedrijfswagen krijgen.

Dan kan je beter als overheid graaien in belastingen tot het net niet pijn gaat doen en je wagenpark sturen richting een verjonging.

Er bestaan meerdere van die problemen. De zonnepanelen op mijn dak doen mijn meter terugdraaien maar de van iemand die ze op 1 januari laat keuren niet meer.
Verschil wel dat ze met bedrijfswagens zonder schroom wel de regels halverwege onverwacht durven aan te passen. Als je twee jaar geleden een valse hybride als lease wagen had ga je nu dus mogen ophoesten. Dit is in de helft van de TCO tijd. Stel je voor dat ze je zeggen morgen dat je teller ineens niet meer mag terug draaien halverwege je TCO berekening op je zonnepanelen.
 
Laatst bewerkt:
Maaltijdchecques verkopen is wel degelijk legaal en ook een pak praktischer dan je auto verhuren. Ik geloof best dat je dat doet maar ben vrij zeker dat je de uitzondering bent, toch als je bedoelt dat dit meer is dan iets dat enkel af en toe eens voorvalt.

Mij persoonlijk gaat het ookniet zozeer om het bedrag, ik vind het mobiliteitsbudget bijvoorbeeld een goede oplossing, mensen met bedrijfswagens hoeven niets te verliezen, alleen moet het wel gaan om uitgaven die op zijn minst niet schadelijk zijn. Het probleem is dat de overheid nu zowel incentives geeft om niet met de auto te rijden dan om wel met de auto te rijden, da's redelijk absurd, zeker in een land dat al zo'n problemen heeft met overheidsfinanciën.
 
Exact.

Je ziet veel "bedrijfswagens" bij mensen die
- voor het werk naar klanten moeten
- veel kilometers doen

Ga je deze mensen dan mee over dezelfde kam scheren als de "salariswagen"?

Tevens zonder deze bedrijfswagens waren er voor sommige toch andere legale constructies aan de orde. Zo heb je tegenwoordig het fenomeen van "management consultants" en ander gros, wat feitelijk ook een stevige belastings-optimalisatie is. Neem de bedrijfswagen weg uit het beeld en er volgt trouwens een andere constructie. Neem nu bijvoorbeeld een niet nader benoemd bedrijf dat zijn personeel tevens ook enkele honderden euros minder bruto heeft betaald om deze dan integraal uit te betalen in auteursrechten die lager belast zijn.

Schaf morgen alle bedrijfswagens af tegen 2022, en dan zul je zien dat enkele mensen eventjes in hun haar krabben. Maar tegen 2022 staat er een creatieve constructie op. De bedrijfswagen ben je kwijt, het belastings gefoefel niet.
Dus ofwel ga je als overheid het nadeel van je kromme bedrijfswagens gebruiken om je wagenpark te sturen richting verjonging ofwel ben je die tool gewoon kwijt.

En je merkt het wel hoor, diegene die jaloers zijn op de bedrijfswagen. Het is een visibel aspect, maar neemt niet weg dat het deel uit maakt van een competitief loonspakket. Als je bruto 3000 euro zou verdienen met bedrijfswagen ga je als België zijnde (een scheet groot) na afschaf zeer slecht competitief kunnen zijn tegen een aanbod van een buurland. Kan zelfs zijn dat bedrijven ineens hun personeel integraal overhevelen op één van deze takken (mits mogelijk).

Ik merk het ook in mijn branche hoor, multinationals met kleine takken in België die het concept "bedrijfswagen" niet kennen en dus maar een stevige "car allowance" toekennen. Ja en dan zie je het personeel rijden met een dikke V6 of een zo groot mogelijke tank. Dat een beter alternatief?
Dat argument komt wel vaker terug maar het is een verkeerde redenering. Bedrijfswagens zijn niet uitgevonden door slimme fiscalisten die de hoge belastingen wilden counteren, da's gemaakt door wetgevers, heel die regeling staat letterlijk beschreven in de wet en is 0,0 het gevolg van creatieve fiscaliteit.

Bovendien, als fiscalisten een nieuwe, fiscaal goedkopere manier van verlonen vinden gaan ze ook niet wachten tot bedrijfswagens weg zijn om dat te gebruiken, het is bijvoorbeeld ook niet omdat de overheid die auteursrechtenvergoedingen toestaat dat werkgevers afgestapt zijn van bedrijfswagens. Bijna elke courante methode die nu gebruikt wordt om loon voordelig uit te betalen is ingevoerd door de overheid, niet door fiscalisten en die enkele gevallen waar dat niet zo is (voor die auteursrechten is dat bvb half en half het geval voor sommige beroepen zoals IT) blijft het gewoon bestaan omdat de wetgever ervoor kiest om het te laten bestaan.
 
Dat argument komt wel vaker terug maar het is een verkeerde redenering. Bedrijfswagens zijn niet uitgevonden door slimme fiscalisten die de hoge belastingen wilden counteren, da's gemaakt door wetgevers, heel die regeling staat letterlijk beschreven in de wet en is 0,0 het gevolg van creatieve fiscaliteit.

Bovendien, als fiscalisten een nieuwe, fiscaal goedkopere manier van verlonen vinden gaan ze ook niet wachten tot bedrijfswagens weg zijn om dat te gebruiken, het is bijvoorbeeld ook niet omdat de overheid die auteursrechtenvergoedingen toestaat dat werkgevers afgestapt zijn van bedrijfswagens. Bijna elke courante methode die nu gebruikt wordt om loon voordelig uit te betalen is ingevoerd door de overheid, niet door fiscalisten en die enkele gevallen waar dat niet zo is (voor die auteursrechten is dat bvb half en half het geval voor sommige beroepen zoals IT) blijft het gewoon bestaan omdat de wetgever ervoor kiest om het te laten bestaan.
Wat is dan effectief de salariswagen volgens jou? Ineens krijgen mensen die ergens op een bureautje werken en enkel maar thuis/werk traject doen de mogelijkheid om te kiezen tussen xxx euro opslag of een salaris wagen voor dat equivalent. Nu ben ik wel benieuwd welke niet commerciële reden daar achter zit. Het gros redeneert: ik kan voor dat bedrag zo genen auto zelf kopen.

Hoe ge het draait of keert: als ge de bedrijfswagen uit iemand zijne zak gaat trekken dan gaat er:
- wat vastgeroest volk zonder opties niet echt happy zijn, maar die gaan moeten slikken
- een boel volk uitkijken naar iemand die een bepaalde formule aanbied waardoor dit gecompenseerd kan worden (fiscaal / verlof / voordelen, I don't know)
- nog enkele creatief beginnen nadenken: bijvoorbeeld om toch misschien niet de hele loon dienst achter zich te laten en als zelfstandige te beginnen

Voor mij zou het afschaffen van de bedrijfswagen betekenen dat ik ga bekijken wat zelfstandige me zou zeggen. Dit is een te grote hap uit mijn verloning op dit moment om te negeren.

Het achterpoortje van de pick-up is trouwens bijna gesloten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/1...rivegebruik-zijn-binnenkort-fiscaal-voordeel/ Dit was een fiscaal achterpoortje, oeps we sluiten het dan maar.

Persoonlijk zou ik dat geld gewoon graag elke maand op mijnen boek willen hebben, zeker nu ik een huis ga neerpoten, dan mag het wel enkele jaartjes kleiner. Maar dat gaat nu niet gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan effectief de salariswagen volgens jou? Ineens krijgen mensen die ergens op een bureautje werken en enkel maar thuis/werk traject doen de mogelijkheid om te kiezen tussen xxx euro opslag of een salaris wagen voor dat equivalent. Nu ben ik wel benieuwd welke niet commerciële reden daar achter zit. Het gros redeneert: ik kan voor dat bedrag zo genen auto zelf kopen.

Hoe ge het draait of keert: als ge de bedrijfswagen uit iemand zijne zak gaat trekken dan gaat er:
- wat vastgeroest volk zonder opties niet echt happy zijn, maar die gaan moeten slikken
- een boel volk uitkijken naar iemand die een bepaalde formule aanbied waardoor dit gecompenseerd kan worden (fiscaal / verlof / voordelen, I don't know)
- nog enkele creatief beginnen nadenken: bijvoorbeeld om toch misschien niet de hele loon dienst achter zich te laten en als zelfstandige te beginnen

Voor mij zou het afschaffen van de bedrijfswagen betekenen dat ik ga bekijken wat zelfstandige me zou zeggen. Dit is een te grote hap uit mijn verloning op dit moment om te negeren.

Het achterpoortje van de pick-up is trouwens bijna gesloten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/1...rivegebruik-zijn-binnenkort-fiscaal-voordeel/

Persoonlijk zou ik dat geld gewoon graag elke maand op mijnen boek willen hebben, zeker nu ik een huis ga neerpoten, dan mag het wel enkele jaartjes kleiner. Maar dat gaat nu niet gebeuren.
Wat bedoel j precies met commerciële reden? Het probleem is niet dat bedrijfswagens gegeven worden door werkgevers, het probleem is dat de overheid dat lager belast dan ander inkomen. Mensen gaan altijd bedrijfswagens mogen krijgen maar de belasting ervan moet meer in lijn liggen met dat van gewoon inkomen zodat geld geven aan auto's niet langer voordeliger is dan geld geven aan zowat alle andere mogelijke producten.

Zelfstandigen gebruiken trouwens bedrijfswagens op exact dezelfde manier als werknemers, fiscaal maakt dat geen verschil (behalve voor eenmanszaken). Als de voordelige belasting ervan afgeschaft wordt heeft dat evenveel impact op de meeste zelfstandigen als op werknemers. Het financieel verschil tussen zelfstandig worden of werknemer blijven zou dus even groot blijven als het nu al is.


Wat dat geld op de rekening voor een huis betreft is dat nu trouwens wel mogelijk als je binnen de 5 kilometer van je werk woont. Door het mobiliteitsbudget kan je werkgever je ipv een bedrijfswagen zo'n budget geven ter hoogte van de volledige kost van zo'n bedrijfswagen en kan je dat volledig belastingsvrij besteden aan o.a. intresten en huur van je woning.
 
Wat dat geld op de rekening voor een huis betreft is dat nu trouwens wel mogelijk als je binnen de 5 kilometer van je werk woont. Door het mobiliteitsbudget kan je werkgever je ipv een bedrijfswagen zo'n budget geven ter hoogte van de volledige kost van zo'n bedrijfswagen en kan je dat volledig belastingsvrij besteden aan o.a. intresten en huur van je woning.
Ik vind het jammer dat het steeds van de werkgever afhangt of je een fiscaal geoptimaliseerd loonpakket hebt en dus of je meer of minder belastingen moet betalen. Ik had in mijn vorige job als consultant een geoptimaliseerd pakket, en nu in mijn huidige job heb ik een plat brutoloon met maaltijdcheques.

Als gedachte-experiment zou ik nu zélf willen kunnen beslissen over de samenstelling van mijn loonpakket. Voorbeelden:
Ik neem 50 euro van mijn brutoloon en declareer dat als internetvergoeding. 25 euro van mijn brutoloon is een gsm-vergoeding. 129 euro is een thuiswerkvergoeding. Ik woon op 1 km van mijn werk, dus gebruik ik x euro van mijn brutoloon als mobiliteitsbudget om belastingvrij mijn woning af te betalen. Jaarlijks neem ik 250 euro van mijn vakantiegeld en ik maak daar een ecocheque van. En ik wil ook wel een persoonlijke CAO 90-bonus definiëren t.w.v. 3413 euro per jaar, uiteraard te betalen van mijn brutoloon.

In plaats van mijn huidige 3815 euro bruto (2300 euro netto), zou ik bijvoorbeeld kunnen uitkomen op 3215 euro bruto (2040 euro netto) + 600 euro nettovergoedingen allerhande, goed voor een totale verloning van 2640 euro per maand (+340 euro). Dit alles voor dezelfde loonkost voor de werkgever, of misschien zelfs minder wegens het wegvallen van patronale bijdragen.

Maar wat is toch de bestaansreden van al die constructies? Het is toch fundamenteel oneerlijk dat de ene werknemer minder belastingen moet betalen dan de andere, gewoon omdat de ene werkgever de loonpakketten anders structureert dan de andere?

Helaas zie ik absoluut niet in hoe de overheid ooit al die fiscale constructies zou kunnen terugschroeven, tenzij ze de belastingvrije som voor iedereen uitbreidt (een begrotingsramp). Als ik een fiscaal geoptimaliseerd loonpakket wil, zal ik dus opnieuw een werkgever moeten zoeken die mij dat aanbiedt.
 
om een ipmact te hebben moet het fiscaal voordeel slaan op een hoeveelheid consumptie die de consumptie die je hoe dan ook al zou doen overstijgt. Als mijn werkgever zegt, hier heb je 200 euro maar je mag het enkel aan eten besteden en ik geef hoe dan ook al 200 per maand voor eten zou dat geen enkel effect op mijn uitgavenpatroon mogen hebben (ervan uitgaand dat mijn totale vergoeding gelijk blijft). Moest ik daarentegen maar 100 euro aan eten verdoen normaal, dan heb ik nog 100 euro over waarmee ik wel eten moet kopen of ik ben het kwijt. Voor maaltijdchecques ben ik vrij zeker dat de meeste mensen daarvoor niet toekomen maar hier en daar zullen er wel zijn (en die mensen kunnen die maaltijdchecques dan eventueel nog omruilen tegen geld bij familie of vrienden). Ook voor ecochecques, het assortiment waaraan je dat kan besteden is zo ruim dat 250 euro per jaar moeilijk je koopgedrag kan beïnvloeden, al zal er zeker hier en daar wel een aankoop gebeuren die zonder ecocheques nooit gebeurd was.

Bij bedrijfswagens is dat anders. Het fiscaal voordeel gaat over gans de auto en gans het verbruik, als je een grotere auto pakt en/of je meer rijdt dan schuift de omvang van de fiscale incentive steeds mee.
Je hebt hier elk jaar de threads "wat te kopen met ecocheques". Dat wil dus zeggen dat die mensen totaal geen behoefte hebben aan een nieuw product. Stel nu dat ze een droogkast kopen, terwijl ze daarvoor een droogrek gebruiken (wat niet kan met 250€, maar wel met 1000€ en dat is 2 jaar ecocheques voor een koppel). Je zegt ook dat mensen sowieso 200€ zouden uitgeven aan eten. Maar je kan net hetzelfde zeggen over een auto, namelijk al die mensen zouden sowieso een auto kopen. Als je dan naar het bedrag zelf gaat kijken, krijg je hetzelfde verhaal met laptops en gsm's. De meeste mensen zouden ook niet dezelfde gsm en laptop kopen als diegene die ze van het werk krijgen.

Moesten ze gewoon het volledige leasebedrag in een "mobiliteitsbudget" steken, waar je mee kan doen wat je wil, dan denk ik dat er weinig bedrijfswagenrijders daar iets op tegen hebben. Maar dat zorgt voor een serieuze put in de begroting dus dat zal er nooit komen.

Hangt toch enorm af van je sector?
Is dat eenzelfde soort argument als "als je evenveel rsz als een voetballer wil betalen moet je maar profvoetballer worden"?

"Je kan toch ook gewoon meer kinderen maken"
Two wrongs don't make a right; al heeft dat nog ergens een maatschappelijke reden.
Al zijn het fundamenteel andere issues: bij bedrijfswagens wordt het financieel voordeel niet volledig bij het belastbaar inkomen geteld. Kinderen ten laatste zorgen voor een hogere belastingsvrije som bij een gelijk belastbaar inkomen.
Dat hangt niet af van sector. Het hangt af van werkgever. Vraag maar eens na of je CEO een bedrijfswagen heeft of niet (die zit in dezelfde sector als jij).

Er zal ook best een deel van de bevolking kunnen zeggen "ik zal die 900€ brutoloon afgeven in ruil voor een bedrijfswagen", daar zullen best wat werkgevers (vooral kleinere) in meegaan aangezien dat voor hen een belastingbesparing is. Zoals hier al wordt aangehaald, werkgevers zullen altijd fiscale optimalisatie doen als de mogelijkheid er is. En hier zeg jij dat dat niet zo is...

Ik vind het jammer dat het steeds van de werkgever afhangt of je een fiscaal geoptimaliseerd loonpakket hebt en dus of je meer of minder belastingen moet betalen. Ik had in mijn vorige job als consultant een geoptimaliseerd pakket, en nu in mijn huidige job heb ik een plat brutoloon met maaltijdcheques.

Als gedachte-experiment zou ik nu zélf willen kunnen beslissen over de samenstelling van mijn loonpakket. Voorbeelden:
Ik neem 50 euro van mijn brutoloon en declareer dat als internetvergoeding. 25 euro van mijn brutoloon is een gsm-vergoeding. 129 euro is een thuiswerkvergoeding. Ik woon op 1 km van mijn werk, dus gebruik ik x euro van mijn brutoloon als mobiliteitsbudget om belastingvrij mijn woning af te betalen. Jaarlijks neem ik 250 euro van mijn vakantiegeld en ik maak daar een ecocheque van. En ik wil ook wel een persoonlijke CAO 90-bonus definiëren t.w.v. 3413 euro per jaar, uiteraard te betalen van mijn brutoloon.

In plaats van mijn huidige 3815 euro bruto (2300 euro netto), zou ik bijvoorbeeld kunnen uitkomen op 3215 euro bruto (2040 euro netto) + 600 euro nettovergoedingen allerhande, goed voor een totale verloning van 2640 euro per maand (+340 euro). Dit alles voor dezelfde loonkost voor de werkgever, of misschien zelfs minder wegens het wegvallen van patronale bijdragen.

Maar wat is toch de bestaansreden van al die constructies? Het is toch fundamenteel oneerlijk dat de ene werknemer minder belastingen moet betalen dan de andere, gewoon omdat de ene werkgever de loonpakketten anders structureert dan de andere?

Helaas zie ik absoluut niet in hoe de overheid ooit al die fiscale constructies zou kunnen terugschroeven, tenzij ze de belastingvrije som voor iedereen uitbreidt (een begrotingsramp). Als ik een fiscaal geoptimaliseerd loonpakket wil, zal ik dus opnieuw een werkgever moeten zoeken die mij dat aanbiedt.

Ik heb een werkgever gehad waar zo'n systeem werd opgezet omdat het "eerlijker" was. Tot bleek dat de minst belaste dingen als "partner bij aansluiten op hospitalisatieverzekering" of "extra kindergeld" enkel beschikbaar zijn voor specifieke groepen en niet iedereen. Dat mocht dan weer niet door van de vakbond en bijgevolg werd dat principe uitgehold naar "als ge ne bonus krijgt, kunt ge hem ook in uw leasebudget steken" of "als ge leasebudget over hebt, kunt ge het als bonus uitkeren".
 
Wat dat geld op de rekening voor een huis betreft is dat nu trouwens wel mogelijk als je binnen de 5 kilometer van je werk woont. Door het mobiliteitsbudget kan je werkgever je ipv een bedrijfswagen zo'n budget geven ter hoogte van de volledige kost van zo'n bedrijfswagen en kan je dat volledig belastingsvrij besteden aan o.a. intresten en huur van je woning.
Klets daar maar bij mij een nulleke achter, 50 km. Dit lukt uberhaupt alleen als je quasi expliciet bij je werk gaat wonen en iets in de buurt gaat kopen of als je in den Delhaize aan het einde van't straat gaat werken.

Waar, als ik dit gedaan had, gigantisch gekloot was gezien enkele jaren geleden het kantoor waar ik werkte toe gedaan werd en van het noorden van het land naar het midden van het land verhuisde. En voor mijn huidige wagen te kunnen besteren aan interesten en huur moet ik toch een serieus kasteel zetten waar ik a propos geen zin in heb, ik heb het graag klein en functioneel.

Slecht idee, doen we niet.


Wat bedoel j precies met commerciële reden? Het probleem is niet dat bedrijfswagens gegeven worden door werkgevers, het probleem is dat de overheid dat lager belast dan ander inkomen. Mensen gaan altijd bedrijfswagens mogen krijgen maar de belasting ervan moet meer in lijn liggen met dat van gewoon inkomen zodat geld geven aan auto's niet langer voordeliger is dan geld geven aan zowat alle andere mogelijke producten.

We zullen het eventjes zeer simplistisch uitwerken. Stel (fictieve gedragen, fictieve procenten) mijn loonpakket bestaat uit:
- 1000 euro bruto, 30% belast
- 200 euro bruto aan wagen, 10% belast

Dit betekent dus dat op dit moment dat ik van dit pakket ongeveer 700 euro netto zie min 20 euro van voordeel alle aard. Dus mijn netto besteedbaar loon is 680 euro. Deze 680 euro draagt mijn hypothecaire lening, andere leningen (wagen vriendin) en globale kosten plus wat er over zit spaarcenten.

Nu theoretisch we volgen uw principes:
- 200 euro bruto aan wagen, 10% belast => 30% belast
Dan geen 20 euro meer maar 60 euro. Dus dan heb ik nog maar 640 euro netto over, terwijl mijn huidige gezins situatie ongewijzigd is. Maar ik weet het niet hoe het zit met anderen, maar ik werk niet gratis en zeker niet voor van vandaag op morgen de koffers van de staat te vullen. Wat ga ik doen? Beste bank, vanaf heden zullen jullie het moeten stellen met 40 euro minder hypothecair, ciao! Tot de volgende.

Je kan nu zeggen, dit is een gunst die wagen want moest je hem zelf kopen had je dat bij je 680 moeten bijtellen, wat ook niet klopt want had ik bij een ander bedrijf zonder bedrijfswagen gaan werken maar dan had ik meer dan die 680 gekregen. (Om een referentie te geven, overlaatst iemand gesproken die voor een Amerikaanse firma in een minuscuul bedrijfstakje werkt in België die elke maand 900 euro netto car allowance krijgt, daar kan je al iets mee doen ja.)

Dus dan kan ik enkele wegen uit:
- Aan mijn baas het verschil vragen: 40 euro. Die gaat blij zijn.
- Aan mijn baas vragen om mijn leasing stop te zetten met de kosten en een kleinere wagen te leasen voor mij. Ben ik feitelijk niet blij mee want ik heb wel prestaties geleverd in het verleden om een verhoging te verkrijgen voor die wagen (zie begin, ik werk niet graag gratis). En mijn baas gaat ergens iets moeten doen aan het feit dat hij een leasing contract moet verbreken.
- Een bedrijf zoeken dat mij wel 680 + kost equivalent auto wil bieden, al dan niet vanuit Luxemburg, UK of Ierland, ik kan met mijn werk perfect vanuit België voor het buitenland werken. Liefst natuurlijk niet en als iemand mij zou zeggen "ge krijgt bij mij 640 euro, uwe wagen, plus 40 euro vergoeding in bijvoorbeeld warranten of andere constructies", ook allemaal ok.

- Of zelfstandigheid.
Zelfstandigen gebruiken trouwens bedrijfswagens op exact dezelfde manier als werknemers, fiscaal maakt dat geen verschil (behalve voor eenmanszaken). Als de voordelige belasting ervan afgeschaft wordt heeft dat evenveel impact op de meeste zelfstandigen als op werknemers. Het financieel verschil tussen zelfstandig worden of werknemer blijven zou dus even groot blijven als het nu al is.
Zelfstandigheid (en voornamelijk emz) zou mij vooral de mogelijkheid bieden om flexibel om te gaan met werk en loon. 680 wordt ineens 640? Wel dan ga ik eventjes bijvoorbeeld een extra klant zoeken en 50 uur werken per week tot ik een oplossing gevonden heb. Iets wat ik bij mijn huidige baas bijvoorbeeld niet zou kunnen, ik kan mij krom werken in uren, het levert mij geen extra frang op.

Vandaar dat ik zeg, als je graag als overheid op die gelijke blasting gaat willen komen, dan ga je dit op geleidelijke weg moeten doen over jaren. Die kleine procenten gaan de meeste mensen niet voelen en in tussentijd kan je je wagenpark sturen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is korter door de bocht als Hamilton in Monaco verleden jaar ;) Je werkgever kies je in bepaalde mate. Maar je begrijpt toch ook dat salariswagen in bepaalde sectoren bij bepaalde profielen nu eenmaal véél couranter zijn als elders. Ik zie nog altijd geen argument waarom die mensen een voordeliger belastingregime moeten krijgen als andere belastingbetalers.

Het argument van de kinderen heb ik ook nooit begrepen. Vooraleerst, het krijgen en opvoeden van kinderen is de steunpilaar waarop onze gehele samenleven rekent om onze welvaart in stand te houden. Dat uw collega daar 500 euro meer netto voor krijgt is in die zin wel te verdedigen. Overigens, wie denkt dat iemand met drie kinderen ten laste op het einde van de maand door dat extra'tje ook meer overhoud als iemand zonder kinderen, die dwaalt wel wat.

Er bestaan mechanismen die te verdedigen zijn in de sociale zekerheid omdat ze een maatschappelijk doel dienen. Welk maatschappelijk doel dient de salariswagen?
Dat mensen met minder uitdrogende wagens rijden waardoor er minder CO2 is, opwarming van de aarde minder is en die kinderen mss nog kinderen kunnen hebben die niet in zee leven?

Over voordelige belastingsregimes gesproken: niet iedereen betaald zelfde bijdrage RSZ (hangt van werkgever en werknemer af). Mss ook allemaal gelijktrekken dan want ik werk dan mss in een sector waar wagen vaker gegeven wordt (om naar de klant te gaan) maar ik draag wel meer RSZ af dan andere.

Ik draag überhaupt bij itt tot sommige sectoren waar meer belastingsgeld naar toe gaat dan dat het opbrengt voor de maatschappij
 
Dat mensen met minder uitdrogende wagens rijden waardoor er minder CO2 is, opwarming van de aarde minder is en die kinderen mss nog kinderen kunnen hebben die niet in zee leven?

Over voordelige belastingsregimes gesproken: niet iedereen betaald zelfde bijdrage RSZ (hangt van werkgever en werknemer af). Mss ook allemaal gelijktrekken dan want ik werk dan mss in een sector waar wagen vaker gegeven wordt (om naar de klant te gaan) maar ik draag wel meer RSZ af dan andere.

Ik draag überhaupt bij itt tot sommige sectoren waar meer belastingsgeld naar toe gaat dan dat het opbrengt voor de maatschappij
Denk dat het ecologische aspect inderdaad hier volledig wordt weggecijferd. Over enkele jaren zal een salariswagen enkel nog een salariswagen kunnen zijn als dit voertuig geen uitstoot heeft (er wordt gezegd CO² neutraal, dat bestaat echter gewoon niet), prachtig toch?

Pak de salariswagen weg (of verhoog de belastingen zodanig dat het geldelijk voordeel van een salariswagen weg valt), wat gaat het gros van de bevolking doen? Een oudere, goedkopere en per definitie ook vervuilendere wagen aanschaffen om dan maar de verplaatsingen mee te doen. Gevolg dat de markt van nieuwe wagens het nog lastiger gaat krijgen en we op vlak van milieubeleid enkele jaren terugdraaien.
 
Terug
Bovenaan