Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik ben aan het rondkijken naar een "beginner" gravelbike. Hierbij valt mijn oog op de Bergamont Grandurance 4.
Prijs-kwaliteit een goede keuze (zie specificaties hieronder)? Of toch andere tips voor een "beginner" gravelbike?
Bedankt!

Op zich is €1200 natuurlijk niet veel geld, maar bij Canyon heb je :

voor €200 extra een Endurace 6 (met 35mm banden, zoals de Bergamont)

- 2x10 Tiagra ipv 2x9 Sora
- hydraulische remmen ipv mechanische (voor mij het grootste verschil)
- 9.4kg ipv 11.1 (echt wel significant)
- Fulcrum wielen ipv Shining?!

voor €400 extra een Grail AL 6

- 2x10 GRX ipv 2x9 Sora (zeker als je echt offroad wil gaan is een clutch echt wel handig)
- hydraulische remmen ipv mechanische
- 9.9kg ipv 11.1
- DT Swiss wielen ipv Shining

Anderzijds heeft de Bergamont volgens mij wel een prettige geo om offroad te gaan (71 graden HTA is wel modern)
 
Op zich is €1200 natuurlijk niet veel geld, maar bij Canyon heb je :

voor €200 extra een Endurace 6 (met 35mm banden, zoals de Bergamont)

- 2x10 Tiagra ipv 2x9 Sora
- hydraulische remmen ipv mechanische (voor mij het grootste verschil)
- 9.4kg ipv 11.1 (echt wel significant)
- Fulcrum wielen ipv Shining?!

voor €400 extra een Grail AL 6

- 2x10 GRX ipv 2x9 Sora (zeker als je echt offroad wil gaan is een clutch echt wel handig)
- hydraulische remmen ipv mechanische
- 9.9kg ipv 11.1
- DT Swiss wielen ipv Shining

Anderzijds heeft de Bergamont volgens mij wel een prettige geo om offroad te gaan (71 graden HTA is wel modern)

Ik zou nog toevoegen: mechanische schijfremmen hebben hun voordelen, voor te touren en op de weg zie ik geen problemen. Eigenlijk meer voordelen dan nadelen, of althans, toch als je goede calipers hebt (de klassieke avid bb7 blijft mijn inziens een toprem). Wil je echt meer offroad rijden tegen snelheid, zou ik idd resoluut voor hydraulisch gaan.
Het Britse Sonder levert ook steengoede gravelbikes voor het geld: https://eu.alpkit.com/collections/sonder-camino
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zou nog toevoegen: mechanische schijfremmen hebben hun voordelen, voor te touren en op de weg zie ik geen problemen. Eigenlijk meer voordelen dan nadelen, of althans, toch als je goede calipers hebt (de klassieke avid bb7 blijft mijn inziens een toprem). Wil je echt meer offroad rijden tegen snelheid, zou ik idd resoluut voor hydraulisch gaan.
Het Britse Sonder levert ook steengoede gravelbikes voor het geld: https://eu.alpkit.com/collections/sonder-camino
Daar zie je wel dat de opleg voor hydraulics tov mechanical (op een voorts identieke groep, Apex1) een whopping €400 is.

Met die Britten moet je opletten trouwens, zij afficheren meestal incl. UK VAT, maar dat is slechts 20% ipv onze 21%, maar belangrijker, er is ook een importheffing van 14% op alles wat je van daar importeert in BE.

(als je het zelf doet natuurlijk - ik heb het alleszins moeten betalen op mijn Fearless Warlock frame)

EDIT: blijkbaar zijn alle kosten er al bijgeteld bij die Sonders, netjes idd!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Heel simpel.
"Het vakantiegeld van de arbeiders dat hun via de vakantiecheque uitbetaald wordt, bedraagt 15,38% van het brutojaarloon van het vakantiedienstjaar aan 108%"

Verdien jij dus minder per jaar dan heb je minder vakantiegeld.
En dit telt ook voor de eindejaarspremie. Daarom dat veel arbeiders financieren met eindejaarspremie, op die manier is er geen impact.

Let ook op als je werkt via loonruil dat indien je langer ziek bent je contract doorloopt en men niet kan afhouden van uw brutoloon. Het leasebedrag + patronale zal je dus netto zelf mogen ophoesten.
Wij kunnen helaas niet betalen via onze eindejaarsuitkering

ga straks eens berekeningen doen en dan zien hoeveel het me allemaal kost. Heb net mijn loonruil-berekening ontvangen
 
Daar zie je wel dat de opleg voor hydraulics tov mechanical (op een voorts identieke groep, Apex1) een whopping €400 is.

Met die Britten moet je opletten trouwens, zij afficheren meestal incl. UK VAT, maar dat is slechts 20% ipv onze 21%, maar belangrijker, er is ook een importheffing van 14% op alles wat je van daar importeert in BE.

(als je het zelf doet natuurlijk - ik heb het alleszins moeten betalen op mijn Fearless Warlock frame)

EDIT: blijkbaar zijn alle kosten er al bijgeteld bij die Sonders, netjes idd!
Ik dacht idd dat ze die er al standaard bij rekenden, merci voor het te bevestigen :)
Maar ze zijn idd een stukje duurder, een jaar of 4 geleden kocht ik zo'n Sonder met Apex1 Hydraulische groep voor €1100. Voordeel is dat je ze gewoon kan mailen/bellen om veranderingen door te voeren (650b wielset, ander zadel, ander stuur,...). Ik heb wel heel graag met die Sonder gereden, maar hij is nu geadopteerd door een maat van me. Of en toe kruip ik dus nog wel eens op mijn ex....
 
Ik dacht idd dat ze die er al standaard bij rekenden, merci voor het te bevestigen :)
Maar ze zijn idd een stukje duurder, een jaar of 4 geleden kocht ik zo'n Sonder met Apex1 Hydraulische groep voor €1100. Voordeel is dat je ze gewoon kan mailen/bellen om veranderingen door te voeren (650b wielset, ander zadel, ander stuur,...). Ik heb wel heel graag met die Sonder gereden, maar hij is nu geadopteerd door een maat van me. Of en toe kruip ik dus nog wel eens op mijn ex....
Niks mis mee dat uwe maat uw ex goed afrijdt en dat jij af en toe ook nog eens een ritje mag maken.
Dat is echte vriendschap!
 
Geen fiets advies maar heeft er toch mee te maken.
Iemand aanraders of tips voor fietsrekken voor op de trekhaak? Zou er toch 3 fietsen willen opzetten.
Thule zou mijn best guess zijn, maar zelfs daar heb je wel wat prijsverschillen.
 
Geen fiets advies maar heeft er toch mee te maken.
Iemand aanraders of tips voor fietsrekken voor op de trekhaak? Zou er toch 3 fietsen willen opzetten.
Thule zou mijn best guess zijn, maar zelfs daar heb je wel wat prijsverschillen.
Heb een Thule voor 3 (easyfold), in Aalst gekocht was daar goedkoopst

Wel nog geen ervaring met er 3 opzetten :p
 
Geen fiets advies maar heeft er toch mee te maken.
Iemand aanraders of tips voor fietsrekken voor op de trekhaak? Zou er toch 3 fietsen willen opzetten.
Thule zou mijn best guess zijn, maar zelfs daar heb je wel wat prijsverschillen.
Hier ook een Thule easyfold. Naar die overgeschakeld omdat de gootjes breedte zijn voor men MTB banden.
Geen klagen over en als ik hem niet gebruik, makkelijk op te bergen.
 
Het is niet het ideale topic, maar bij deze. Ik verander binnenkort van werk en zou dagelijks een minieme afstand met de fiets moeten pendelen. Ik heb reeds een koersfiets en MTB in mijn gamma, en zou in principe mijn MTB kunnen nemen om naar het werk te gaan, maar da's wat overkill vind ik. Ik ben dus op zoek naar ofwel een deftige plooifiets, ofwel een deftige commuter bike. Gezien de zeer geringe kilometers wens ik hier geen duizenden euro's aan te verbrassen, maar heeft er iemand soms tips? Hoeft zeker niet elektrisch te zijn.

(tussendoor vraagje: is zo een brompton echt zijn geld waard? Wat een fortuin!)
 
(tussendoor vraagje: is zo een brompton echt zijn geld waard? Wat een fortuin!)

Ik vind dat echt een top ding. Nooit gedacht dat een plooifiets zo goed kon bollen. Ook solid as a rock, dus ik verwacht dat die ettelijke jaren zal meegaan.

Nu met wat opties bij zit je snel aan een kleine 2K, wat natuurlijk veel geld blijft. Ik heb die wel op mijn zaak gekocht, wat het wel iets dragelijker maakt.
 
(tussendoor vraagje: is zo een brompton echt zijn geld waard? Wat een fortuin!)
Absoluut. Rijdt zéér comfortabel en een van de weinig vouwfietsen die je écht compact opvouwen en bv. zonder hinder voor andere reizigers mee op de trein kan. De mijne staat hier gewoon in een kast in de inkom, dat moet je met een goedkope vouwfiets niet proberen, tenzij je er misschien een volledige kast aan opoffert.

Ik heb de mijne ondertussen 10 jaar, dus gekocht aan de prijs van toen.
 
Als je al twee fietsen hebt, zou ik voor een commuter opteren voor iets relatief onderhoudsvrij = riem en naafversnelling. Zeker als je door weer en wind rijdt, scheelt dat wat werk en frustratie.
Zelf gebruik ik een cube hyde race (kost zo'n 1000€).
 
Wij kunnen helaas niet betalen via onze eindejaarsuitkering

ga straks eens berekeningen doen en dan zien hoeveel het me allemaal kost. Heb net mijn loonruil-berekening ontvangen
Via de zoekfunctie bij deze topic aangekomen.
Mijn werkgever is dit nu ook aan het bekijken en men doet altijd of dit een, win win win situatie is.
Toch is het typisch menselijk denk ik om wat achterdochtig te blijven.

Een snelle berekening zegt mij dat ik voor een fiets van 7000euro slechts 4000euro zelf zou betalen, waar blijft die overige 3000euro dan? Is dat die belasting vermindering door minder loon?

In mijn geval:
-fiets 7000 aankoop
-100euro minder loon
-fietsvergoeding van 250euro

Dus nog altijd 150euro winst? En zodoende fiets eigenlijk gratis?
Of wat mis ik hier ?
 
Via de zoekfunctie bij deze topic aangekomen.
Mijn werkgever is dit nu ook aan het bekijken en men doet altijd of dit een, win win win situatie is.
Toch is het typisch menselijk denk ik om wat achterdochtig te blijven.

Een snelle berekening zegt mij dat ik voor een fiets van 7000euro slechts 4000euro zelf zou betalen, waar blijft die overige 3000euro dan? Is dat die belasting vermindering door minder loon?

In mijn geval:
-fiets 7000 aankoop
-100euro minder loon
-fietsvergoeding van 250euro

Dus nog altijd 150euro winst? En zodoende fiets eigenlijk gratis?
Of wat mis ik hier ?
Dat de fietsvergoeding eigenlijk los staat van de fietslease. Als je met een andere fiets gaat werken heb je die ook.

Belangrijkste verschillen lease of aankoop zijn zaken zoals verplicht onderhoudspakket en verzekering in lease, (weet niet of dat overal is: ) geen korting in lease, het 'vast hangen' (wat bij einde contract /ontslag), voordeel hangt ook af van afspraken werkgever /lease maatschappij,...
 
Laatst bewerkt:
Dat de fietsvergoeding eigenlijk los staat van de fietslease. Als je met een andere fiets gaat werken heb je die ook.

Belangrijkste verschillen lease of aankoop zijn zaken zoals verplicht onderhoudspakket en verzekering in lease, (weet niet of dat overal is: ) geen korting in lease, het 'vast hangen' (wat bij einde contract /ontslag), voordeel hangt ook af van afspraken werkgever /lease maatschappij,...
Fietsvergoeding heb ik nu ook al ja.

Ik kan de fiets in kwestie ook gewoon privé aankopen.
Maar blijkbaar zou ik er dus 3000euro voordeel bij doen om hem via lease aan te "kopen".
Beetje van uw pensioen weg door het beetje minder loon intresseerd me niet.

Dus eigenlijk afwachten nu of, A de werkgever het ook daadwerkelijk gaat doen. En B wat de voorwaarden zijn van het contract (wat bij ontslag, restbedrag aankoop waarde). Onderhoud doe/kan ik eigenlijk allemaal zelf.
Eender wat je zelf doet kost u al minstens het dubbele bij de fm, maar als dat bij lease inbegrepen is en ik doe nog steeds voordeel... So be it.
 
Nadat de lease eindigt is die fiets toch terug van de lease maatschappij? Je hebt dan de mogelijkheid om de fiets over te nemen voor de restwaarde berekend door de leasemaatschappij.
Kan zijn dat ik fout ben.
 
Fietsvergoeding heb ik nu ook al ja.

Ik kan de fiets in kwestie ook gewoon privé aankopen.
Maar blijkbaar zou ik er dus 3000euro voordeel bij doen om hem via lease aan te "kopen".
Beetje van uw pensioen weg door het beetje minder loon intresseerd me niet.

Dus eigenlijk afwachten nu of, A de werkgever het ook daadwerkelijk gaat doen. En B wat de voorwaarden zijn van het contract (wat bij ontslag, restbedrag aankoop waarde). Onderhoud doe/kan ik eigenlijk allemaal zelf.
Eender wat je zelf doet kost u al minstens het dubbele bij de fm, maar als dat bij lease inbegrepen is en ik doe nog steeds voordeel... So be it.
Dat voordeel met korreltje zout nemen want dat is op totale leasebedrag maar daar zitten zaken in die je mss zelf niet zou nemen
Nadat de lease eindigt is die fiets toch terug van de lease maatschappij? Je hebt dan de mogelijkheid om de fiets over te nemen voor de restwaarde berekend door de leasemaatschappij.
Kan zijn dat ik fout ben.
Klopt en als dat niet gedaan wordt dan komen ze via https://carsales.autolease.kbc.com/fietsen/ bv te koop
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan