Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Wat is jullie idee over een carbon MTB?

Ik heb altijd het idee dat een carbon frame gevoelig is voor valpartijen en bij een MTB kan dat al eens frequenter gebeuren.
Ideaal lijkt mij een goe alu frame met een goeie wielset :)
 
Carbon is veel sterker dan je denkt én kan, itt alu, vaak ook gerepareerd worden. Het grote voordeel van goed carbon frame is dat dit heel divers opgebouwd wordt: stijf waar het moet (bv rond het bottom bracket), flex waar het kan (bv seatstays), door de layering van de carbonvezels te wijzigen. Daardoor krijg je een responsieve fiets, die stijf is maar ook nog eens meer comfort biedt door demping.
 
Ne kennis van mij heeft er 3 over gereden op 1 jaar tijd.

Toen kreeg hij geen carbonnen meer van GT.

Zelf op mijn alu mtb het carbon crankstel kapot gereden. Op mijn alu koersfiets carbon vork gebroken (en de alu kader een jaar of 3 jaar later).

De carbon zadelpen van de mtb ziet er voorlopig nog ok uit.

Ben er toch wel van overtuigd dat mocht ik een carbonnen mtb hebben gekocht dat die al zeker 2 keer kapot was geweest (wegens opvliegende rotsblokskes in afdalingingen vol tegen de kader).
 
Laatst bewerkt:
Carbon is steviger dan aluminium, maar het grote nadeel is dat het zeer slecht tegen puntbelasting kan, en dan barst/splintert, en dus catastrofaal faalt. Metalen hebben wat meer flex en kunnen beter tegen (de belasting wordt meer gespreid), maar zijn niet zo stijf.

Voor standaard MTB-gedoe kan carbon perfect, maar voor het echt stevige werk: misschien niet zonder een sponsorcontract :D
 
Voor standaard MTB-gedoe kan carbon perfect, maar voor het echt stevige werk: misschien niet zonder een sponsorcontract :D
Heb je al eens iemand geweten die zijn MTB aan gort heeft gereden?
Pech kan je met alle materiaal hebben. Maar ik denk niet dat je u echt zorgen moet maken met een carbon frame.
 
Heb je al eens iemand geweten die zijn MTB aan gort heeft gereden?
Euh.. ja... Meerdere zelfs. Mensen die een beetje er een ruigere rijstijl op nahouden zelfs meerdere keren.

En zelfs een ruigere rijstijl is niet nodig. Gewoon domweg pech. Op 27 maart van dit jaar op de TT van Lummen ene die tegen een 11 km/h een tak in zijn achterwiel kreeg

Pech kan je met alle materiaal hebben. Maar ik denk niet dat je u echt zorgen moet maken met een carbon frame.
Kan zijn. Maar mij verkoopt ge toch gene carbon MTB.
 
Je moet er wel bij zeggen dat die uit het filmpje ondertussen terug op diezelfde, herstelde, fiets rondbolt. Met een alu frame kun je dat wel vergeten...
 
Bestaat een goeie xc mtb nog in aluminium?

Trail en verder op de gravity ladder wel nog, maar xc?
Trek X-caliber 9
Canyon Grand Canyon 9

Veel value for money in mijn ogen. Zeer degelijk afgemonteerd. Ik rijd zelf rond met een Superfly 8 uit 2016 (voorloper van de X-caliber) en dat is gewoonweg een zeer goede fiets. Met die Canyon geen ervaring. Maar als je die afmontage bekijkt, kan dat moeilijk tegenvallen voor die prijs.
 
Je moet er wel bij zeggen dat die uit het filmpje ondertussen terug op diezelfde, herstelde, fiets rondbolt. Met een alu frame kun je dat wel vergeten...
Dat weet ik niet. Zo goed ken ik de Jjag niet. Ik ken enkel zijn filmpjes en heb zijn fiets toen in Lummen wel gezien.

Ik weet niet of je dat in alu niet kan trouwens. Alu kan je ook lassen hé, al weet ik niet of het dan nog sterk genoeg is. Ik heb ook geen flauw idee wat zo een herstelling zou kosten in carbon. Wat ik wel weet is dat je bij alu dat veel minder snel aan de hand zal hebben. Ik vermoed dat je er dan van af komt met enkele spaken over.
 
Trek X-caliber 9
Canyon Grand Canyon 9

Veel value for money in mijn ogen. Zeer degelijk afgemonteerd. Ik rijd zelf rond met een Superfly 8 uit 2016 (voorloper van de X-caliber) en dat is gewoonweg een zeer goede fiets. Met die Canyon geen ervaring. Maar als je die afmontage bekijkt, kan dat moeilijk tegenvallen voor die prijs.
X caliber 9 en grand canyon zijn nu niet meteen de begeerlijke fietsen he.
Goed genoeg voor de meesten, sure, maar fanatiekelingen gaan die nooit in overweging nemen.

De topfietsen komen gewoon niet in alu bij xc. Bij enduro heb je wel gewoon nog topfietsen met alu frames.
 
X caliber 9 en grand canyon zijn nu niet meteen de begeerlijke fietsen he.
Goed genoeg voor de meesten, sure, maar fanatiekelingen gaan die nooit in overweging nemen.

De topfietsen komen gewoon niet in alu bij xc. Bij enduro heb je wel gewoon nog topfietsen met alu frames.
Ze zijn natuurlijk minder begeerlijk dan de top range carbon, maar je sprak initieel over 'een goeie mtb'. Je zal quasi nergens top afmontage vinden op een non-carbon fiets.

Elke begeerlijke Enduro MTB is toch ook carbon? Hier en daar wordt er nog een alu aangeboden, maar dat is toch zelden in de top range van het aanbod.
 
Ze zijn natuurlijk minder begeerlijk dan de top range carbon, maar je sprak initieel over 'een goeie mtb'. Je zal quasi nergens top afmontage vinden op een non-carbon fiets.

Elke begeerlijke Enduro MTB is toch ook carbon? Hier en daar wordt er nog een alu aangeboden, maar dat is toch zelden in de top range van het aanbod.
Ik ben vrij zeker dat er bij Enduro nog een goeie mix alu / carbon is.
Volgens mij zijn er zelfs nog veel EWS rijders die met aluminium rijden.
 
Ik weet niet of je dat in alu niet kan trouwens. Alu kan je ook lassen hé, al weet ik niet of het dan nog sterk genoeg is. Ik heb ook geen flauw idee wat zo een herstelling zou kosten in carbon. Wat ik wel weet is dat je bij alu dat veel minder snel aan de hand zal hebben. Ik vermoed dat je er dan van af komt met enkele spaken over.

Heb es een carbon herstelling laten doen op de staande achtervork. Carbon was versplinterd.
Heeft me een 300€ gekost.
 
Euh.. ja... Meerdere zelfs. Mensen die een beetje er een ruigere rijstijl op nahouden zelfs meerdere keren.

En zelfs een ruigere rijstijl is niet nodig. Gewoon domweg pech. Op 27 maart van dit jaar op de TT van Lummen ene die tegen een 11 km/h een tak in zijn achterwiel kreeg

Ja maar waren die personen gered geweest met een alu fiets? Persoonlijk denk ik niet dat dit het geval geweest zou zijn.

Carbon is net super sterk, echt waanzinnig sterk. Maar je kan het gewoon zo dynamisch vormen dat het net heel flexibel is.
Puntbelasting is moordend, maar dit is niet iets wat je vaak terugkomt. Dat heeft vaak gewoon te maken met pech.

Aluminium is misschien naar het gevoel sterker. Maar in feite is dit niet zo, het is net in bepaalde gevallen gewoon zwakker dan Carbon. En vooral is het amper tot niet dynamisch te maken.
 
Ik weet niet of je dat in alu niet kan trouwens. Alu kan je ook lassen hé, al weet ik niet of het dan nog sterk genoeg is. Ik heb ook geen flauw idee wat zo een herstelling zou kosten in carbon. Wat ik wel weet is dat je bij alu dat veel minder snel aan de hand zal hebben. Ik vermoed dat je er dan van af komt met enkele spaken over.
Schade aan Alu frame is zeer moeilijk te herstellen. Je kan het wel proberen te lassen, maar het frame zal zijn stijfheid rond de herstelde plaats volledig verloren hebben. In tegenstelling tot carbon, zal Alu nooit op 1 plaats gebroken zijn, maar is de volledige constructie vervormd. Je zou dan eigenlijk in dit geval de achtervork volledig moeten afslijpen en een nieuwe aan het frame lassen.
 
Trek X-caliber 9
Canyon Grand Canyon 9

Veel value for money in mijn ogen. Zeer degelijk afgemonteerd. Ik rijd zelf rond met een Superfly 8 uit 2016 (voorloper van de X-caliber) en dat is gewoonweg een zeer goede fiets. Met die Canyon geen ervaring. Maar als je die afmontage bekijkt, kan dat moeilijk tegenvallen voor die prijs.

Die X-Caliber 9 die weegt wel een ton tegenover vroeger de aluminium pro-caliber. Maar die is niet meer te krijgen. Ik vind die X-Caliber niet echt een goeie fiets, als ik dat vergelijk met een alu procaliber. Al is de afmontage identiek.


Heb je al eens iemand geweten die zijn MTB aan gort heeft gereden?
Pech kan je met alle materiaal hebben. Maar ik denk niet dat je u echt zorgen moet maken met een carbon frame.
Zoals ik zei mijne kameraad 3 op één jaar tijd. Daar heeft GT toen echt tegen gezegd dat carbon zijn rijstijl niet aan kan. En heeft toen in garantie een titanium gekregen. Carbon wilden ze niet meer geven want toch nutteloos.


Zelf mijn crankstel + foers koersfiets
Iemand die ik ken ook eens zijn carbon stuur. En dat heb ik ook al meerdere keren gezien op een toertocht.

Met alu gebeurt dat toch echt minder hoor
 
Dan vraag ik me toch af hoe die rijdt.

Ik rij veel spaken over maar dat ligt niet aan mijn rijstijl :p

Ik heb een pro-caliber maar mijn carbon fully rijdt toch beter ze
 
Terug
Bovenaan