Iedere wielerfan heeft wel eens gedroomd van zijn eigen ploeg. Zelf bepalen wie de Tour rijdt, welk talent een kans krijgt om carrière te maken en wanneer de kopman moet aanvallen op een Alpencol. Pro Cycling Manager speelt al jaren perfect in op die fantasie. Geen modder, geen zadelpijn, maar wel de verantwoordelijkheid voor elke tactische beslissing die het verschil kan maken tussen winst en verlies. De vraag is alleen of de editie van 2026 voldoende in huis heeft om urenlang te voorzien in het nodige koersplezier.
Pro Cycling Manager 26 werd ontwikkeld door Cyanide Studio en uitgegeven door Nacon. Sinds het eerste deel in 2001, toen nog als Cycling Manager, is de reeks uitgegroeid tot een vaste waarde binnen het wielergenre. Ook deze editie zet opnieuw volop in op het managementaspect van de sport, waarbij je als ploegleider verantwoordelijk bent voor alles wat zich afspeelt voor, tijdens en na de koers.
De Pro Cycling Manager-reeks staat al jaren bekend als een vrij complexe managementsim, al merk je dat Cyanide ook nieuwkomers wat meer probeert te begeleiden. Na het opstarten van het spel word je meteen verwelkomd met een reeks nuttige informatievensters die stap voor stap uitleggen waarvoor de verschillende menu's dienen. Ook tijdens je eerste wedstrijd krijg je regelmatig extra toelichting bij de belangrijkste systemen. Daardoor voelt de instap een stuk aangenamer aan dan vroeger.
Ik had wel het gevoel dat de tutorials nog iets uitgebreider mochten zijn. Zo wordt het ene scherm uitgebreid uitgelegd, terwijl het volgende je zonder veel context wordt voorgeschoteld. Ook tijdens de koers blijven de tips vrij algemeen. Je krijgt bijvoorbeeld te horen dat je renners op tijd moeten drinken om niet uit te drogen, maar er wordt nauwelijks uitgelegd waarom bepaalde ploegen de kop van het peloton nemen, waarom een renner plots demarreert of wanneer je welke tactische opdracht het best gebruikt. Daardoor verwacht de game toch nog altijd dat je al een basiskennis hebt van hoe een wielerwedstrijd verloopt. Zonder die voorkennis wordt het soms wat zoeken naar de juiste beslissingen. Hou daar dus zeker rekening mee mocht je nooit eerder een dergelijke game hebben gespeeld.
Persoonlijk vond ik de extra controle een meerwaarde, al moest ik wel even wennen aan de nieuwe interface. Er komt heel wat informatie op je af en in het begin oogt de planner eerder overweldigend dan overzichtelijk. Zodra ik ermee vertrouwd raakte, begon ik de extra mogelijkheden wel te appreciëren.
Naast de vernieuwde seizoensplanning bevat Pro Cycling Manager 26 nog een aantal kleinere toevoegingen die vooral de carrièremodus verder verfijnen. Zo is er de nieuwe Detailed Simulation, waarmee je minder belangrijke wedstrijden sneller kan afwerken zonder dat de resultaten willekeurig aanvoelen. De simulatie houdt beter rekening met de sterkte van je ploeg, de vorm van je renners en de gekozen tactiek, waardoor ik veel sneller geneigd was om kleinere koersen te simuleren en mijn aandacht te richten op de belangrijkere wedstrijden van het seizoen. Daarnaast kunnen gepensioneerde renners voortaan aan de slag als staflid en bestaat de mogelijkheid om het potentieel van jonge talenten verborgen te houden. Het scouten naar nieuw talent wordt zo een stuk minder voorspelbaar en je moet veel vaker afgaan op je eigen inschatting in plaats van op automatische piloot de hoogste potentieelscore te kiezen. Ook in de Pro Cyclist-modus zijn er enkele kleine uitbreidingen, zoals de mogelijkheid om een carrière te starten met een bestaande profrenner.
Grafisch blijft de game ook grotendeels voortbouwen op wat vorig jaar werd neergezet. De wedstrijden ogen goed, de omgevingen zien er degelijk uit en het peloton komt overtuigend tot leven, maar echt indrukwekkend wordt het nooit. Van dichtbij gezien, zijn sommige animaties nog steeds wat stroef en af en toe zie je renners of fietsen zich wat onnatuurlijk gedragen. Gelukkig draait de game over het algemeen wel stabiel. Tijdens mijn speelsessies kwam ik geen grote bugs of crashes tegen en ook de prestaties bleven constant, al voelde de interface hier en daar nog wat omslachtig aan. Daar mag in een volgende iteratie ook zeker eens een opfrissing komen.
Ik heb me zeker geamuseerd met Pro Cycling Manager 26. De nieuwe features maken de carrièremodus iets uitgebreider en aangenamer, maar de verschillen met vorig jaar blijven uiteindelijk vrij beperkt. Voor nieuwe spelers is dit nog altijd een uitstekende managementsim, maar eigenaars van Pro Cycling Manager 25 zullen zich moeten afvragen of die verzameling kleine verbeteringen een nieuwe aankoop voldoende rechtvaardigt.
Pro Cycling Manager 26 werd ontwikkeld door Cyanide Studio en uitgegeven door Nacon. Sinds het eerste deel in 2001, toen nog als Cycling Manager, is de reeks uitgegroeid tot een vaste waarde binnen het wielergenre. Ook deze editie zet opnieuw volop in op het managementaspect van de sport, waarbij je als ploegleider verantwoordelijk bent voor alles wat zich afspeelt voor, tijdens en na de koers.
Een stevige leercurve
Als je nog niet vertrouwd bent met de Pro Cycling Manager-games: in deze reeks kruip je in de huid van een ploegleider en is het jouw taak om een wielerploeg zo goed mogelijk klaar te stomen voor het seizoen. Je organiseert trainingen, investeert in betere uitrusting, volgt de conditie van je renners op en bepaalt welke tactiek moet worden toegepast. Het is dus geen wielergame waarin je zelf de sprint aantrekt of bochten trotseert, zoals in de Tour de France-games, eveneens ontwikkeld door Cyanide Studio. Daar bestuur je een renner rechtstreeks en heb je de controle over wat er op de fiets gebeurt. Pro Cycling Manager kiest voor een andere aanpak. Hier bevind je je vooral achter de schermen. Jij bent als het ware het stemmetje in de headset van de renners en beslist wanneer er wordt aangevallen, achtervolgd of gesprint.De Pro Cycling Manager-reeks staat al jaren bekend als een vrij complexe managementsim, al merk je dat Cyanide ook nieuwkomers wat meer probeert te begeleiden. Na het opstarten van het spel word je meteen verwelkomd met een reeks nuttige informatievensters die stap voor stap uitleggen waarvoor de verschillende menu's dienen. Ook tijdens je eerste wedstrijd krijg je regelmatig extra toelichting bij de belangrijkste systemen. Daardoor voelt de instap een stuk aangenamer aan dan vroeger.
Ik had wel het gevoel dat de tutorials nog iets uitgebreider mochten zijn. Zo wordt het ene scherm uitgebreid uitgelegd, terwijl het volgende je zonder veel context wordt voorgeschoteld. Ook tijdens de koers blijven de tips vrij algemeen. Je krijgt bijvoorbeeld te horen dat je renners op tijd moeten drinken om niet uit te drogen, maar er wordt nauwelijks uitgelegd waarom bepaalde ploegen de kop van het peloton nemen, waarom een renner plots demarreert of wanneer je welke tactische opdracht het best gebruikt. Daardoor verwacht de game toch nog altijd dat je al een basiskennis hebt van hoe een wielerwedstrijd verloopt. Zonder die voorkennis wordt het soms wat zoeken naar de juiste beslissingen. Hou daar dus zeker rekening mee mocht je nooit eerder een dergelijke game hebben gespeeld.
Van trainingskamp tot finishlijn
Pro Cycling Manager pakt het ieder jaar een beetje aan zoals EA dat met FC (het vroegere FIFA) doet. De basis blijft altijd hetzelfde, zonder veel revolutionaire wijzigingen, terwijl bepaalde spelelementen aangepast en verbeterd worden. Ook in de editie van 2026 is dit niet anders. Je zal niet achterovervallen van een totale gameplayrevolutie maar wel zijn er enkele leuke nieuwigheden aanwezig. Een van de belangrijkste vernieuwingen in Pro Cycling Manager 26 is de vernieuwde seizoensplanning. Hoewel het plannen van een seizoen natuurlijk al langer deel uitmaakt van de reeks, biedt deze editie veel meer mogelijkheden om een ploeg op lange termijn te organiseren. Renners krijgen een duidelijkere rol binnen het team, zoals kopman, schaduwkopman of knecht, terwijl ook wedstrijden voortaan een prioriteit kunnen krijgen. Daardoor draait de voorbereiding niet langer uitsluitend rond individuele doelstellingen, maar wordt het volledige seizoen veel strategischer benaderd. Het systeem maakt het eenvoudiger om piekmomenten te plannen, de belasting van renners te spreiden en bewuste keuzes te maken over welke wedstrijden echt belangrijk zijn.Persoonlijk vond ik de extra controle een meerwaarde, al moest ik wel even wennen aan de nieuwe interface. Er komt heel wat informatie op je af en in het begin oogt de planner eerder overweldigend dan overzichtelijk. Zodra ik ermee vertrouwd raakte, begon ik de extra mogelijkheden wel te appreciëren.
De nieuwe features maken de carrièremodus iets uitgebreider en aangenamer, maar de verschillen met vorig jaar blijven uiteindelijk vrij beperkt.
Naast de vernieuwde seizoensplanning bevat Pro Cycling Manager 26 nog een aantal kleinere toevoegingen die vooral de carrièremodus verder verfijnen. Zo is er de nieuwe Detailed Simulation, waarmee je minder belangrijke wedstrijden sneller kan afwerken zonder dat de resultaten willekeurig aanvoelen. De simulatie houdt beter rekening met de sterkte van je ploeg, de vorm van je renners en de gekozen tactiek, waardoor ik veel sneller geneigd was om kleinere koersen te simuleren en mijn aandacht te richten op de belangrijkere wedstrijden van het seizoen. Daarnaast kunnen gepensioneerde renners voortaan aan de slag als staflid en bestaat de mogelijkheid om het potentieel van jonge talenten verborgen te houden. Het scouten naar nieuw talent wordt zo een stuk minder voorspelbaar en je moet veel vaker afgaan op je eigen inschatting in plaats van op automatische piloot de hoogste potentieelscore te kiezen. Ook in de Pro Cyclist-modus zijn er enkele kleine uitbreidingen, zoals de mogelijkheid om een carrière te starten met een bestaande profrenner.
Vertrouwd, maar weinig verrassend
Na enkele uren spelen bekroop me toch het gevoel dat Pro Cycling Manager 26 vooral een veilige opvolger is geworden. De vernieuwde seizoensplanning, Detailed Simulation en de extra managementopties zijn zonder twijfel waardevolle toevoegingen, maar geen ervan verandert de manier waarop je de game speelt fundamenteel. Waar de overstap naar Unreal Engine 5 vorig jaar meteen een gigantisch verschil maakte, voelt deze editie eerder als een verzameling verfijningen die de bestaande formule verder finetunen. Dat is op zich geen slechte zaak, al had ik stiekem gehoopt op minstens één grote nieuwigheid die er echt uitsprong.Grafisch blijft de game ook grotendeels voortbouwen op wat vorig jaar werd neergezet. De wedstrijden ogen goed, de omgevingen zien er degelijk uit en het peloton komt overtuigend tot leven, maar echt indrukwekkend wordt het nooit. Van dichtbij gezien, zijn sommige animaties nog steeds wat stroef en af en toe zie je renners of fietsen zich wat onnatuurlijk gedragen. Gelukkig draait de game over het algemeen wel stabiel. Tijdens mijn speelsessies kwam ik geen grote bugs of crashes tegen en ook de prestaties bleven constant, al voelde de interface hier en daar nog wat omslachtig aan. Daar mag in een volgende iteratie ook zeker eens een opfrissing komen.
Ik heb me zeker geamuseerd met Pro Cycling Manager 26. De nieuwe features maken de carrièremodus iets uitgebreider en aangenamer, maar de verschillen met vorig jaar blijven uiteindelijk vrij beperkt. Voor nieuwe spelers is dit nog altijd een uitstekende managementsim, maar eigenaars van Pro Cycling Manager 25 zullen zich moeten afvragen of die verzameling kleine verbeteringen een nieuwe aankoop voldoende rechtvaardigt.
Conclusie
Pro Cycling Manager 26 blijft een van de meest uitgebreide wielermanagementgames die je vandaag kan spelen. De vernieuwde seizoensplanning, extra managementopties en kleinere kwaliteitsverbeteringen maken de carrièremodus weer wat realistischer en aangenamer, zonder daarbij de vertrouwde formule overboord te gooien. Maar deze editie voelt wel ergens te veilig aan. De grafische vooruitgang blijft beperkt, de tutorials mogen nog altijd toegankelijker en de verschillen met vorig jaar zijn simpelweg te klein om van een grote stap vooruit te spreken. Voor nieuwkomers is dit een aan te raden instap in de reeks. Heb je echter Pro Cycling Manager 25 al grijs gespeeld,dan zal je je echter moeten afvragen of de verzameling aan kleine verbeteringen voldoende is om opnieuw de volle prijs neer te tellen.
Pro
- Uitgebreide en diepgaande carrièremodus
- Vernieuwde seizoensplanning voegt extra strategie toe
- Detailed Simulation verbetert de geautomatiseerde wedstrijden
- Ideale managementgame voor wielerliefhebbers
Con
- Vernieuwingen blijven eerder beperkt
- Tutorials mogen uitgebreider
- Upgrade moeilijk te verantwoorden voor eigenaars van PCM25
7
Over
Beschikbaar vanaf