Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Idd lease. Wou het deze keer niet zo duur maken. Is toch maar voor af en toe het bos in te gaan met de zoon of een kameraad
 
€2050 voor een deore-aandrijving en een Judy vork, fietsen zijn toch echt ontiegelijk duur geworden. Weinig value for money is mijn mening.
Dat komt toch vooral door die carbon kader denk ik?
Of niet?

Toen ik mijn procaliber kocht (en die ook nog bestonden in ALU) was het gewoon +€1000 als ge identiek dezelfde wou hebben maar dan carbonnen versie.
 
Inderdaad, neem de X-caliber 9. Een stuk beter afgemonteerd en 400 euro goedkoper.

Zoon heeft de x caliber 9.5
1600€ -200 korting voor het wachten
Dus een 1449 dacht ik betaald te hebben
Mijne is M/L. Moest hij er weer snel uitgroeien, heb ik de pro als alternatief
 
Ben een totale leek op gebied van fietsen, maar zou graag willen beginnen met wat sportiever te fietsen/wielrennen.
Omdat ik niet zeker ben of de sport iets voor mij is, zou ik ook niet teveel geld willen uitgeven om te starten.

Is er voor 500 euro iets degelijks te vinden?
Mijn initiële idee was om iets tweedehands te kopen, om zo toch 'kwalitatievere' componenten/frame te hebben dan een decathlon-racefiets uit deze prijsklasse met chinese componenten.
Iemand een idee hoe de huidige tweedehands markt is in dit segment?

Lijkt dit een kwalitatieve koop? https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-brommers/fietsen-racefietsen/m1823638270-koersfiets-maat-58
Is een iets ouder model, maar dat maakt me an sich niet veel uit.
 
Ik rijd met een carbon specialized met tiagra groep. Ik weet dat het “maar” tiagra is maar op zich rijdt die gewoon vlot. Als de beschikbaarheid van fietsen wat normaliseert wil ik wel eens upgraden naar een di2 ultegra maar dit jaar zit dat er dus niet in.
Dus ik dacht: wieltjes upgraden? Die Zipp 303S zien er wel leuk uit. Heeft iemand andere suggesties of dingen waar ik op moet letten?
 
Bij ons gingen ze dat van de eindejaarspremie houden... 2de jaar op rij dat ze het van het loon van december houden. Paar kwaaie mails gestuurd naar Payroll "Ja, wij kunnen dat wettelijk gezien niet". Fijn, maar het zou handig zijn moest je in de fietspolicy dan niet zeggen dat het van de eindejaarspremie gaat :sop:

Tzit op den ondernemingsraad ondertussen. Denk dat er een paar bij de vakbond geklaagd hebben.


Bij B2Bike is de restwaarde alvast 16% van het aankoopbedrag.

Ik lease momenteel ne Stromer ST3 (voor mijn vriendin). Die fiets kost €7.3k ofzoiets dacht ik. Netto bedrag zal uiteindelijk rond de 4.8k (3x1.2k netto + 1.2k restwaarde) uitkomen incL verzekeringen, €900 onderhoudsbudget etc.

Tenzij je de fiets natuurlijk terug binnen duwt na 3 jaar en een andere leased dan wordt het goedkoper. Maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat een 7k fiets na 3 jaar nog minder dan 16% van zijn aankoopwaarde waard is.

Sinds april kunnen wij fiets leasen via o2o

Maar ben toch beetje sceptisch erover. Het ziet er allemaal zo voordelig uit maar ik denk beetje verder na

Wil graag een fiets kopen van 8400€

Leasing is op 3 jaar en na 3 jaar 16%restwaarde afbetalen

Zou maandelijks 92€ netto verliezen maar is gewoon loonruil dus minder uurloon
Ik ben een arbeider en geen bediende

Nu mijn kritische vragen:

Hoeveel verlies je bij eindejaarspremie
Hoeveel verlies je bij vakantiegeld

Want dat moet je ook in rekening houden he
 
Laatst bewerkt:
Sinds april kunnen wij fiets leasen via o2o

Maar ben toch beetje sceptisch erover. Het ziet er allemaal zo voordelig uit maar ik denk beetje verder na

Wil graag een fiets kopen van 8400€

Leasing is op 3 jaar en na 3 jaar 16%restwaarde afbetalen

Zou maandelijks 92€ netto verliezen maar is gewoon loonruil dus minder uurloon
Ik ben een werknemer en geen bediende

Nu mijn kritische vragen:

Hoeveel verlies je bij eindejaarspremie
Hoeveel verlies je bij vakantiegeld

Want dat moet je ook in rekening houden he
Want bediende zijn geen werknemers?

Als dat van uw maandelijks loon alleen gaat verlies je niets bij vakantiegeld en eindejaarspremie
 
Sinds april kunnen wij fiets leasen via o2o

Maar ben toch beetje sceptisch erover. Het ziet er allemaal zo voordelig uit maar ik denk beetje verder na

Wil graag een fiets kopen van 8400€

Leasing is op 3 jaar en na 3 jaar 16%restwaarde afbetalen

Zou maandelijks 92€ netto verliezen maar is gewoon loonruil dus minder uurloon
Ik ben een werknemer en geen bediende

Nu mijn kritische vragen:

Hoeveel verlies je bij eindejaarspremie
Hoeveel verlies je bij vakantiegeld

Want dat moet je ook in rekening houden he
Heel simpel.
"Het vakantiegeld van de arbeiders dat hun via de vakantiecheque uitbetaald wordt, bedraagt 15,38% van het brutojaarloon van het vakantiedienstjaar aan 108%"

Verdien jij dus minder per jaar dan heb je minder vakantiegeld.
En dit telt ook voor de eindejaarspremie. Daarom dat veel arbeiders financieren met eindejaarspremie, op die manier is er geen impact.

Let ook op als je werkt via loonruil dat indien je langer ziek bent je contract doorloopt en men niet kan afhouden van uw brutoloon. Het leasebedrag + patronale zal je dus netto zelf mogen ophoesten.
 
Sinds april kunnen wij fiets leasen via o2o

Maar ben toch beetje sceptisch erover. Het ziet er allemaal zo voordelig uit maar ik denk beetje verder na

Wil graag een fiets kopen van 8400€

Leasing is op 3 jaar en na 3 jaar 16%restwaarde afbetalen

Zou maandelijks 92€ netto verliezen maar is gewoon loonruil dus minder uurloon
Ik ben een werknemer en geen bediende

Nu mijn kritische vragen:

Hoeveel verlies je bij eindejaarspremie
Hoeveel verlies je bij vakantiegeld

Want dat moet je ook in rekening houden he
Das gelek al die mensen die beweren dat ne firmawagen niet écht interessant is want het is 'een aanslag op u pensioen'. Dat is ook gewoon zever in pakskes... ja, er is een effect op u vakantiegeld en eindejaarspremie maar het netto voordeel dat je doet door fietsleasing gaat het netto verlies van die zaken méér dan compenseren.

En je bedoeld dat je arbeider bent en geen bediende vermoed ik :unsure:
 
Das gelek al die mensen die beweren dat ne firmawagen niet écht interessant is want het is 'een aanslag op u pensioen'. Dat is ook gewoon zever in pakskes... ja, er is een effect op u vakantiegeld en eindejaarspremie maar het netto voordeel dat je doet door fietsleasing gaat het netto verlies van die zaken méér dan compenseren.

En je bedoeld dat je arbeider bent en geen bediende vermoed ik :unsure:
Ja maar uw vergelijk klopt niet volledig.
Een autolease en een fietslease zijn buiten dat het beide leases zijn niet te vergelijken.
Bij een auto zit je ten eerste al met een gigantisch voordeel op vlak van kosten. Fleetkorting, brandstof die betaald of terugbetaald wordt en gewoon dat de restwaarde veel hoger is van een wagen.

Bij een fiets heb je dat allemaal niet. Daar betaal je in lease te veel voor uw fiets en zit je met een restbedrag dat niet niks is.

En zoals ik al zei als je werkt met loonruil kan het wel eens lelijk tegenvallen als je voor één of andere reden geen gewoon loon meer zou krijgen.
 
Ja maar uw vergelijk klopt niet volledig.
Een autolease en een fietslease zijn buiten dat het beide leases zijn niet te vergelijken.
Bij een auto zit je ten eerste al met een gigantisch voordeel op vlak van kosten. Fleetkorting, brandstof die betaald of terugbetaald wordt en gewoon dat de restwaarde veel hoger is van een wagen.

Bij een fiets heb je dat allemaal niet. Daar betaal je in lease te veel voor uw fiets en zit je met een restbedrag dat niet niks is.

En zoals ik al zei als je werkt met loonruil kan het wel eens lelijk tegenvallen als je voor één of andere reden geen gewoon loon meer zou krijgen.
Ja maar wat is de kans dat je zó lang uit valt dat je de lease kost niet van je loon kan gehouden worden? Je moet als arbeider al minstens 6 weken out zijn toch? (14 dagen betaalde ziekte dacht ik?). Dat wil zeggen dat je al de pech moet hebben dat je half de maand ziek wordt en vanaf 1ste van de maand op ziekekas valt... voor bedienden is het zelfs 2 maand (1 maand doorbetaald)

Ik zeg niet dat het niet kan hé maar arbeidsongeschikt voor 2 maand dat is al redelijk serieus, het moet dan ook nog nét in die 3 jaar vallen... ik denk dat als dat gebeurd dat ze het bij ons gewoon van een toekomstige loonbrief afhouden.
 
Ja maar wat is de kans dat je zó lang uit valt dat je de lease kost niet van je loon kan gehouden worden? Je moet als arbeider al minstens 6 weken out zijn toch? (14 dagen betaalde ziekte dacht ik?). Dat wil zeggen dat je al de pech moet hebben dat je half de maand ziek wordt en vanaf 1ste van de maand op ziekekas valt... voor bedienden is het zelfs 2 maand (1 maand doorbetaald)

Ik zeg niet dat het niet kan hé maar arbeidsongeschikt voor 2 maand dat is al redelijk serieus, het moet dan ook nog nét in die 3 jaar vallen... ik denk dat als dat gebeurd dat ze het bij ons gewoon van een toekomstige loonbrief afhouden.

Je zou denken dat dit vrij ondenkbaar is of dat de kans klein is, maar ik spreek uit persoonlijke ervaring.
Ik heb het geluk dat ik geen fysieke job heb, wat bij een arbeider wel het geval is.

Maar ik ben omver gereden en ben na 5 weken de eerste maal terug kunnen gaan werken met met L1 indeuking. Nu 4 weken met de operatie aan mijn knie. Met een fysieke job had ik dit maal 2 kunnen doen. En dat allemaal omdat iemand mij niet gezien had terwijl ik aan het fietsen was.
De cijfers van langdurig zieken liegen ook niet, er zijn gewoon een pak langdurig zieken om allerlei redenen.

Dat is geen reden om het niet te doen. Maar wel iets wat je moet meenemen in uw overweging door te leasen via loonruil als arbeider. Becijfer op voorhand goed of het wel effectief interessant is. En luister ook goed wat er in het leasecontract van de werkgever staat en hoe strikt men dit toepast. Als men eist en handhaaft op pakweg 20% woon-werk met die fiets dan zul je dit ook moeten doen.
 
Ja maar uw vergelijk klopt niet volledig.
Een autolease en een fietslease zijn buiten dat het beide leases zijn niet te vergelijken.
Bij een auto zit je ten eerste al met een gigantisch voordeel op vlak van kosten. Fleetkorting, brandstof die betaald of terugbetaald wordt en gewoon dat de restwaarde veel hoger is van een wagen.

Bij een fiets heb je dat allemaal niet. Daar betaal je in lease te veel voor uw fiets en zit je met een restbedrag dat niet niks is.

En zoals ik al zei als je werkt met loonruil kan het wel eens lelijk tegenvallen als je voor één of andere reden geen gewoon loon meer zou krijgen.
Als je auto hebt heb je ook minder brutoloon hoor.
En die fiets is dan wel van u en kan je 2e hands voor meer verkopen, die auto is nooit van u
 
Als je auto hebt heb je ook minder brutoloon hoor.
En die fiets is dan wel van u en kan je 2e hands voor meer verkopen, die auto is nooit van u
Dat klopt.
Maar een wagen is een goed dat je anders in veel gevallen toch zou moeten kopen. Bij een fiets is dat veel minder.
Ik zeg ook niet dat het een slechte keuze is om een fiets te leasen, maar wel dat je even moet nagaan en rekenen hoe interessant het is.

Dat van zelf voor meer verkopen dat hoor je wel eens. Maar is dat effectief zo? Ik heb daar persoonlijk mijn twijfels bij dat dit binnen 3 jaar zo zou zijn.
 
Je zou denken dat dit vrij ondenkbaar is of dat de kans klein is, maar ik spreek uit persoonlijke ervaring.
Ik heb het geluk dat ik geen fysieke job heb, wat bij een arbeider wel het geval is.

Maar ik ben omver gereden en ben na 5 weken de eerste maal terug kunnen gaan werken met met L1 indeuking. Nu 4 weken met de operatie aan mijn knie. Met een fysieke job had ik dit maal 2 kunnen doen. En dat allemaal omdat iemand mij niet gezien had terwijl ik aan het fietsen was.
De cijfers van langdurig zieken liegen ook niet, er zijn gewoon een pak langdurig zieken om allerlei redenen.

Dat is geen reden om het niet te doen. Maar wel iets wat je moet meenemen in uw overweging door te leasen via loonruil als arbeider. Becijfer op voorhand goed of het wel effectief interessant is. En luister ook goed wat er in het leasecontract van de werkgever staat en hoe strikt men dit toepast. Als men eist en handhaaft op pakweg 20% woon-werk met die fiets dan zul je dit ook moeten doen.
Die 20% is bij ons ook van toepassing, ik denk dat de overheid dit op legt. Men eist dus dat ik minstens 1 dag per week gemiddeld minstens een deel van het traject met de fiets doe...

Maar niemand controleerd dit hoor... waarom zouden ze ook? Fietsleasing is kostneutraal voor onze werkgever. Lease een fiets, lease geen fiets... maakt niet uit voor loonmassa. En fietsvergoeding daar doen ze bij ons ook niet aan dus zo kunnen ze het ook noet controleren.
 
Dat klopt.
Maar een wagen is een goed dat je anders in veel gevallen toch zou moeten kopen. Bij een fiets is dat veel minder.
Ik zeg ook niet dat het een slechte keuze is om een fiets te leasen, maar wel dat je even moet nagaan en rekenen hoe interessant het is.

Dat van zelf voor meer verkopen dat hoor je wel eens. Maar is dat effectief zo? Ik heb daar persoonlijk mijn twijfels bij dat dit binnen 3 jaar zo zou zijn.
Als je een fiets leased wil je er 100% zeker 1.
Met auto is dat niet altijd het geval

En ja overname voor 800 euro terwijl ik op dat moment zelfde fiets met mindere wielen op 2e hands zag voor +2k ;)
Die 20% is bij ons ook van toepassing, ik denk dat de overheid dit op legt. Men eist dus dat ik minstens 1 dag per week gemiddeld minstens een deel van het traject met de fiets doe...

Maar niemand controleerd dit hoor... waarom zouden ze ook? Fietsleasing is kostneutraal voor onze werkgever. Lease een fiets, lease geen fiets... maakt niet uit voor loonmassa. En fietsvergoeding daar doen ze bij ons ook niet aan dus zo kunnen ze het ook noet controleren.
Anders moet je er belasting op betalen ofzo iets
 
Als je een fiets leased wil je er 100% zeker 1.
Met auto is dat niet altijd het geval

En ja overname voor 800 euro terwijl ik op dat moment zelfde fiets met mindere wielen op 2e hands zag voor +2k ;)
De vraag is of de markt binnen 2-3 jaar ook nog zo hitsig is.
Ik gok eerlijk gezegd van niet.

En niet onbelangrijk! Zouden ze ook zoveel geld voor uw fiets geven wetende dat jij daar zulke beestachtige wattages op getrapt hebt :p
 
Merci allen voor de info!

Ja ik bedoel arbeider i.p.v. werknemer 😉

Ga op werk eens exacte berekening laten maken.

Ja ik ben al eens geopereerd aan knie door blessure voetbal dus bij fysiek werk zoals ik doe, moet je ook rekening houden met langdurig ziek zijn
 
Ik ben aan het rondkijken naar een "beginner" gravelbike. Hierbij valt mijn oog op de Bergamont Grandurance 4.
Prijs-kwaliteit een goede keuze (zie specificaties hieronder)? Of toch andere tips voor een "beginner" gravelbike?
Bedankt!

 
Terug
Bovenaan