Half-Life: Valve viert 25ste verjaardag met gratis update en documentaire

De science-fiction wereld waar de stille protagonist Gordon Freeman per ongeluk in belandde, is een memorabel scenario dat door vele gamers wordt gekoesterd, maar het duurde quasi een eeuwigheid alvorens Valve de volgende stap wou nemen. De Virtual Reality-belevenis Half-Life: Alyx werd bij diens lancering ontzettend goed onthaald en vorig jaar verklapten werknemers van de firma dat ze "meer willen zeggen" over het universum, zonder dat men extra details hierover vrijgaf. Jammer genoeg onderbrak men de stilte omtrent zulke potentiële projecten nog niet, maar Valve besteedde ondertussen wel wat aandacht aan de titel die hen wereldberoemd maakte.

De vijfentwintigste verjaardag van de oorspronkelijke Half-Life ligt net achter de rug, en om dit te vieren bereidde Valve een paar geschenkjes voor. Beginnende met een gratis update van relatief grote omvang, waarvan je de patch notes op deze pagina kunt lezen. Zoals gewoonlijk introduceerde men hiermee een resem bug fixes, gaande van (onder andere) grafische correcties tot verbeterde artificiële intelligentie, maar dit zou amper in een news feed opvallen. In plaats daarvan deed Valve er meerdere schepjes bovenop: een scherpere User Interface, ondersteuning voor controllers en wijzigingen aan de engine die modders zouden helpen zijn maar een paar van de ettelijke toevoegingen die men vermeldde. In-game invites versturen of iemands sessie joinen werd tevens vergemakkelijkt door middel van Steam Networking-integratie en de game werd vervolgens geoptimaliseerd voor de Steam Deck; net op tijd voor de OLED-varianten! Dergelijke aanwinsten zijn echter een fractie van wat men in de bovenstaande lijst opsomde ...

Valve implementeerde eveneens extra content; inhoud die men in het verleden schrapte, voordien apart verkrijgbaar was of speciaal voor deze gelegenheid werd ontworpen. De originele hoofdrolspeler bijvoorbeeld van toen het spel nog in productie was, wie men destijds liefkozend als Ivan the Space Biker noemde, keert na al deze jaren terug als een karakter voor de online multiplayer, net als de prototype-versie van de behulpzame Barney. Diezelfde modus ontving à propos ook vier gloednieuwe maps, samen met de drie oudere maps (plus twee karakters) die je enkel met de Half-Life: Further Data CD kon installeren. Als kers op de taart confirmeerde Valve dat Half-Life Uplink nu ook inbegrepen is, oftewel een unieke mini-campaign die je slechts via een exclusieve CD (welke men met magazines en hardware-aankopen bundelde) kon verkrijgen.

De officiële website herbergt daarnaast zaken zoals een kleine hoeveelheid desktop wallpapers. De hele Half-Life franchise geniet op dit moment overigens van een forse korting op Steam, en Valve dacht ten slotte aan de liefhebbers die leerrijke informatie willen consumeren. In samenwerking met Noclip / Secret Tape filmden ze namelijk een documentaire van ongeveer één uur lang, waar men verschillende personen van het oorspronkelijke team aan het woord liet om zo het denkproces achter Half-Life uitgebreid te bespreken. Al bij al geen slechte manier om hulde te brengen aan één van de belangrijkste First-Person Shooters van deze industrie!

 
Laatst bewerkt:
Die moeten toch met de poepers zitten dat ze het succes nooit meer kunnen repliceren? Elke uitgever zit te kwijlen om zo'n succes te hebben, zodat ze elk jaar een nieuw spel kunnen uitmelken.
 
Die moeten toch met de poepers zitten dat ze het succes nooit meer kunnen repliceren? Elke uitgever zit te kwijlen om zo'n succes te hebben, zodat ze elk jaar een nieuw spel kunnen uitmelken.

Nochtans vind ik dat ze de juiste houding hebben. Ze hebben met die VR game iets heel interessant in dat universum gedaan.

Ik heb nog liever geen nieuwe Half Life dan een product waar Valve zelf niet achter staat.
 
Terug
Bovenaan