Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Jonas89

Crew Member
Crowdfunder
Platinum Trophy
Om dit wat apart te houden van de andere fiets-topic omtrent fietsen mag alles van aankoop nieuwe (race)fiets/MTB hier geplaatst worden.

Vorige thread:
 
Laatst bewerkt:

Voidski

Active member
Crowdfunder
Om hier alvast een eerste vraag te stellen. Ik heb mijn oude fietsen verkocht en ga er nu twee nieuwe halen.
Enerzijds zal er een enduro komen voor ardennen trails, bikeparks en fietsvakanties in het buitenland.
Nu, ik zou dan nog een tweede fiets willen hebben voor hier in de buurt. Zouden jullie dan gaan voor een gravel bike of een hardtail mtb? Mijn idee leunt op dit moment meer naar een gravel omdat je daarmee ook nog wel kan rijden op de weg. Maar dus, jullie advies/mening gevraagd
 

Jonas89

Crew Member
Crowdfunder
Platinum Trophy
Om hier alvast een eerste vraag te stellen. Ik heb mijn oude fietsen verkocht en ga er nu twee nieuwe halen.
Enerzijds zal er een enduro komen voor ardennen trails, bikeparks en fietsvakanties in het buitenland.
Nu, ik zou dan nog een tweede fiets willen hebben voor hier in de buurt. Zouden jullie dan gaan voor een gravel bike of een hardtail mtb? Mijn idee leunt op dit moment meer naar een gravel omdat je daarmee ook nog wel kan rijden op de weg. Maar dus, jullie advies/mening gevraagd
Ik zou dan eerder gaan voor een gravel bike. Zoals je zegt kan je er nog iets op de weg meedoen.
Heb je paar voorbeelden?
 

Voidski

Active member
Crowdfunder
Ik was voorlopig vooral aan het kijken naar de Canyon Grail serie (bv. de Grail CF SL 7 of Grail 7). Over andere merken heb ik me nog niet zo extreem veel ingelezen, ben ook niet thuis in de weg/gravel merken.
 

Poepie

Active member
Ik wil nu eens voor goed en altijd een degelijke koersfiets. Eentje met perfecte versnellingen, want die van mij moet ik om de 6 maanden laten afstellen. Welk merk is het beste?

Ook comfort is zeer belangrijk voor mij. Ik heb me ooit bij een specialist laten opmeten en toch is fietsen nog altijd niet echt aangenaam voor mij. Iedere put doet pijn. Kan dit beter?

Graag ook een lichtgewicht carbon model. Ik heb nu al jaren zo’n zware aluminium.

Er zijn fietsen van €1500 en van €3000. Wat is nu het verschil? Kan iemand mij wat helpen aub? Ik heb maat 54. 🤔


Ps: waarom hebben de meeste maar 2 bladen meer vooraan? Wordt dat niet meer gedaan met 3 bladen vooraan? Toch handig op de muur van Geraardsbergen neen? Ik zag bij Van Eyck allemaal fietsen met slechts 2 bladen vooraan...
 

Rofco

Active member
Als je veel fietst ga je toch regelmatig je versnellingen eens moeten bijstellen. Die kabels rekken op den duur.

Of direct voor Di2 elektronisch gaan!
 

ns_man

Active member
Ik wil nu eens voor goed en altijd een degelijke koersfiets. Eentje met perfecte versnellingen, want die van mij moet ik om de 6 maanden laten afstellen. Welk merk is het beste?
Dat is puur persoonlijk.. welk automerk is bv. het beste?

Ook comfort is zeer belangrijk voor mij. Ik heb me ooit bij een specialist laten opmeten en toch is fietsen nog altijd niet echt aangenaam voor mij. Iedere put doet pijn. Kan dit beter?

Uitkijken naar een endurance model.

Er zijn fietsen van €1500 en van €3000. Wat is nu het verschil? Kan iemand mij wat helpen aub? Ik heb maat 54. 🤔

In veel zaken: materiaal frame (carbon vs alu), merk (Specialized vs. Cube - 'premium' vs 'budget'), afmontage (de groep, wielen,..),.. Moeilijk om je adviseren zonder een richtbudget.


Ps: waarom hebben de meeste maar 2 bladen meer vooraan? Wordt dat niet meer gedaan met 3 bladen vooraan? Toch handig op de muur van Geraardsbergen neen? Ik zag bij Van Eyck allemaal fietsen met slechts 2 bladen vooraan...

Waarom triples niet meer gemaakt/voorzien worden op racefiets, dat weet ik niet precies (het is sowieso wel zwaarder). Afhankelijk van het type crankstel + cassette kan je ook voldoende 'verzetten' voorzien om vlot de muur op te bollen.
 

B - MAXX

New member
Waarom triples niet meer gemaakt/voorzien worden op racefiets, dat weet ik niet precies (het is sowieso wel zwaarder). Afhankelijk van het type crankstel + cassette kan je ook voldoende 'verzetten' voorzien om vlot de muur op te bollen.
Ik denk door de komst van compact chainsets en grotere cassettes?
 

Mr.Fingers

Well-known member
Dat. Met 11 speed kun je een 11-34 cassette hebben zonder al te grote sprongen. De laatste groepset met een triple was de 6700-era Ultegra (ik heb die), met een 52/39/30 crankset en een 11-28 cassette als maximum grootte. De huidige met de compact geeft een 50/34 met een 11/34 (maximum, vaak 11/32 op endurance fietsen) als je dat wil, dus de totale gear-range is zelfs groter op de moderne 11-speed als op de triple 10-speed, en je hebt nog eens een extra lagere versnelling. MrsFingers met haar Ultegra Compact heeft 2 lichtere versnellingen dan ik met mijn Ultegra triple.

Het voordeel van een triple is dat je altijd wel de perfecte cadans kunt trappen. Maar het gewicht, de grote Q-factor en het constante geschakel is wel een nadeel.

Voor fiets: ik zou momenteel gaan voor degene die je kunt vinden, met een 105 groepset (R7000).
 

Polle32

Active member
Ik was voorlopig vooral aan het kijken naar de Canyon Grail serie (bv. de Grail CF SL 7 of Grail 7). Over andere merken heb ik me nog niet zo extreem veel ingelezen, ben ook niet thuis in de weg/gravel merken.
En, ben je er al uit? Ik heb zelf mijn hardtail verkocht (heb wel nog een fully "downcountry" fiets zoals ze dat nu noemen) en een gravelfiets in de plaats gekocht. Afhankelijk van waar je woont, kun je daar toch ook al behoorlijk mee uit de voeten.
 

Voidski

Active member
Crowdfunder
En, ben je er al uit? Ik heb zelf mijn hardtail verkocht (heb wel nog een fully "downcountry" fiets zoals ze dat nu noemen) en een gravelfiets in de plaats gekocht. Afhankelijk van waar je woont, kun je daar toch ook al behoorlijk mee uit de voeten.

't is de Canyon Grail CF geworden! heel tevreden van voorlopig. De bike kan meer dan mijn conditie aankan dus 't zal nog eerst wat trainen worden.
 
Ik wil nu eens voor goed en altijd een degelijke koersfiets. Eentje met perfecte versnellingen, want die van mij moet ik om de 6 maanden laten afstellen.
Onvermijdelijk, aangezien de kabel van metaal is en dus rekt, en bij grote temperatuursverschillen in de winter zelfs terug krimpt. Aan de andere kant is - ook als leek - een derailleur afstellen niet al te moeilijk als enkel de kabelspanning moet worden geregeld, youtube eens het Park Tool kanaal. Gewoon uw hoofd er bij houden en op 't gemakt werken, en het lukt normaal wel.
 

Cesar

New member
Hey, ik ben nieuw hier en zoek ook advies voor een nieuwe MTB te kopen want zelf heb ik niet veel kennis van en zie ik door de bomen het bos niet als ik rond ga zoeken.

Mijn budget is €1200 en ik dacht aan een 29inc hardtail, maar verder zou ik echt niet weten waarom de ene of de andere.
 

SomeDude

Well-known member
Hoe onderhoud ik best deze nieuwe fiets? Met of zonder squirt telkens na de rit?
Gebruik enkel squirt op MTB nu maar heb indruk dat ketting properder blijft dan met muc-off.

Maar je dient dat volgens mij zeker niet na elke rit te doen als uw basis goed is. Proper wrijven met een doek (of oud kledingsstuk) is voldoende en af en toe laagje bij (per 250km ofzo).

Over squirt gesproken: iemand ervaring met de Soudal variant? (Of Soudal producten voor fiets Tout court die ze hebben uitgebracht voor lotto omdat ze dat allemaal ook kunnen maken)
 
Bovenaan