Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ah ok. Met deze fiets wil ik het echt eens goed doen. Dus om de 250km wat squirt er op en dan (direct?) af wrijven? Thanks!
 
Ok, morgen eens proberen na mijn rit. Want mijn vorige fiets is helemaal vuil geworden na maanden squirt gebruik.
 
Ik doe na elke 2 ritten wat squirt op mijn ketting.
Het overtollige haal ik er NIET af, maar laat ik gewoon intrekken.
An sich adviseren ze om deze er niet af te halen; zeker niet bij een mtb.

In de winter gebruik ik de squirt low temp, die mag je gewoon gebruiken icm de gewone.
Dat werkt perfect en ketting loopt iets soepeler bij koude/vriestemperaturen :)

Ketting wel voldoende laten uitdrogen alvorens te fietsen!
Ik doe dit meestal de avond ervoor :)
 
Idd niet afnemen, gewoon laten indrogen.

Die speciale squirt voor e-bikes zou ook heel goed zijn en langer houden.
 
Ik ben op zoek naar een instapmodel hardtail MBT. Prijs is max 1500 euro, andere voorwaarden zijn shimano afmontering en donkere kleur van kader. Mijn kennis is redelijk beperkt, momenteel staan volgende modellen op m'n lijstje. Enige tips wat prijs/kwaliteit de beste deal is? Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Orbea, enigste reden daarvoor is dat mijn vaste fietsenmaker een Orbea dealer is en hij altijd met alle plezier mijn "andere merk fietsen" herstelt en ik hem deze aankoop dus wel gun.

Orbea alma h20 1299 euro
https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mountainbike/alma/cat/alma-h20

TREK X-Caliber 9 1349 euro
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/...-mountainbikes/x-caliber/x-caliber-9/p/29760/

Cannondale Trail SL3 1299 euro
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/mountain/trail-bikes/trail/29-m-trail-sl-3
 
Snel gekeken lijkt me de trek (betere derailleur + remmen). Orbea zou ik dan die remmen wel upgrade geven als je die zou nemen.

Waarom geen SRAM?
 
Gezien dat dit eigenlijk in deze thread thuis hoort.

Gisteren ook nog eens 2 winkels binnen gesprongen.
In de ene rond juni een merida scultura 400 (105) = 1700, in de andere de specialized tarmac sl6 (tiagra) = 2400 direct beschikbaar.
Maandag nog eentje, daar spraken ze telefonisch al zeker van een cube attain gtc (105remmen/ultegra cranks/derailleur) = 2150 die zou binnen komen of beschikbaar zijn.
En dan is er nog de trek emonda (105) = 2100 die eind deze maand beschikbaar zou zijn.
Ik moet sowieso de maatvoeringen nog eens naast elkaar leggen ook.

Maar wat zou jullie voorkeur geven en waarom?
De specialized is eigenlijk wat boven wat ik er wil aan geven, maar verkoper was (kan ook niet anders) zeer lovend over het carbon frame en dat het niet te vergelijken valt met een alu. En tiagra ok wel een stapje minder dan 105 zoals hier eerder vandaag aangehaald.
Maar dus toch nog geen evidente keuze of voorkeur voorlopig...

En edit: vandaag ook nog ergens binnen gesprongen en hebben ze nog een ridley fenix sla M staan. 105+disc, enkel de crank is de RS510 ipv 105R7000 : 1899€
 
Persoonlijk niet de specialized (tiagra ). Ik zou gaan voor de trek / cube. Kan je beide niets mee misdoen... RIj met cube, geen ervaringen met trek. Misschien iemand anders meer ervaringen?
 
Eigenlijk zelfs volledig verkeerd gezien, die cube attain gtc sl is carbon en zo goed als ultegra buiten shifters en remmen. Wel zot dat die maar 50€ meer is dan de trek alu met 105.
Is cube dan zo’n minder merk want eigenlijk moet ik vergelijken met de attain sl en die is eigenlijk ’maar’ 1500 is dan?
 
Ik ben op zoek naar een instapmodel hardtail MBT. Prijs is max 1500 euro, andere voorwaarden zijn shimano afmontering en donkere kleur van kader. Mijn kennis is redelijk beperkt, momenteel staan volgende modellen op m'n lijstje. Enige tips wat prijs/kwaliteit de beste deal is? Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Orbea, enigste reden daarvoor is dat mijn vaste fietsenmaker een Orbea dealer is en hij altijd met alle plezier mijn "andere merk fietsen" herstelt en ik hem deze aankoop dus wel gun.

Orbea alma h20 1299 euro
https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mountainbike/alma/cat/alma-h20

TREK X-Caliber 9 1349 euro
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/...-mountainbikes/x-caliber/x-caliber-9/p/29760/

Cannondale Trail SL3 1299 euro
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/mountain/trail-bikes/trail/29-m-trail-sl-3
Cannondale sowieso niet. Met al hun speciallekes. Als er iets kapot is kunt ge maar bij bepaalde fietsenmakers terecht en van die zaken.

Ik denk de Orbea. Die X-Calibers zijn gigantisch zwaar. Maar die Orbea misschien ook. Zou eens zien wat ze wegen.

Over enkel Shimano. Ik geef u volledig gelijk. Het aantal problemen dat ik al gezien heb met SRAM.... Shimano dat bolt gewoon.
 
Eigenlijk zelfs volledig verkeerd gezien, die cube attain gtc sl is carbon en zo goed als ultegra buiten shifters, remmen, cassette en ketting*. Wel zot dat die maar 50€ meer is dan de trek alu met 105.
Is cube dan zo’n minder merk want eigenlijk moet ik vergelijken met de attain sl en die is eigenlijk ’maar’ 1500 is dan?
*Fixed

Die Emonda heeft een heel licht alu frame, het zou me niet verbazen als het zelfs lichter is als het carbon frame bij Cube. Gewichten op websites moet je altijd met een korrel zou nemen maar als je emonda en attain sl vergelijkt zit je met 9,1 en 9,9kg, dat is wel een groot verschil. Op die Attain sl zijn we ook aan het mengen geslagen want dat is geen 105 cranks of 105 schijven. Mijn eerste carbon fiets was been en beenhard, en eigenlijk niet eens zo stijf. In die prijsklasse zou ik niet persé naar carbon gaan.

Bij Trek betaal je meer maar daar zit je ook wel goed als je iets van garantie nodig hebt. Cube en garantie is toch wel een beetje als water en vuur.
 
Super, goede informatie!!
Morgen proberen de knoop door te hakken (en hopen dat die trek in de tussentijd nog niet verkocht is ale 😅)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Die Emonda alu is eigenlijk nu al min of meer legendarisch hoe goed dat frame is.

Zoek maar eens op Google of YouTube.
 
*Fixed

Die Emonda heeft een heel licht alu frame, het zou me niet verbazen als het zelfs lichter is als het carbon frame bij Cube. Gewichten op websites moet je altijd met een korrel zou nemen maar als je emonda en attain sl vergelijkt zit je met 9,1 en 9,9kg, dat is wel een groot verschil. Op die Attain sl zijn we ook aan het mengen geslagen want dat is geen 105 cranks of 105 schijven. Mijn eerste carbon fiets was been en beenhard, en eigenlijk niet eens zo stijf. In die prijsklasse zou ik niet persé naar carbon gaan.

Bij Trek betaal je meer maar daar zit je ook wel goed als je iets van garantie nodig hebt. Cube en garantie is toch wel een beetje als water en vuur.
In de prijsklasse ~€1500 zou ik per definitie carbon vermijden. Met uitzondering van de Canyon Endurace CF 7.0. Bij veel andere merken ben je voor €1500 véél beter af met Aluminium.

Toen ik destijds mijn eerste fiets gekocht heb (een Alu Canyon van €999), hebben 2 kameraden van mijn ne carbon Ridley van €1500 gekocht. Die Canyon was objectief gezien de véél betere fiets: lichter, stijver, beter afgemonteerd... en voor het comfort moet je geen carbon van €1500 kopen.
 
Carbon van 1500€ is bijna onvindbaar, zit sowieso net boven de 2000€ maar ik snap je vergelijking/redenering.
Moest die canyon endurace cf sl 7 disc beschikbaar zijn zou mijn keuze wel direct gemaakt zijn jammer genoeg.
 
Ik weet het zelf ook niet goed.
Voor €2000 ofwel die alu Trek Emonda die ongelooflijk zou zijn. Of ne Canyon of Vanrysel Carbon. Die prijzen zijn zowat identiek met zelfde afmontage. Maar volgens velen is die alu Trek gewoon beter.

Ne Cube is wel zo een merk dat ik soms een fiets eens oppak en denk "oké... Daarom is die goedkoper". Ik moet zeggen bij mijne maat zijne Canyon koersfiets en MTB heb ik dat ook wel. Wat een gewicht tegenover mijn procaliber...
 
Ik weet het zelf ook niet goed.
Voor €2000 ofwel die alu Trek Emonda die ongelooflijk zou zijn. Of ne Canyon of Vanrysel Carbon. Die prijzen zijn zowat identiek met zelfde afmontage. Maar volgens velen is die alu Trek gewoon beter.

Ne Cube is wel zo een merk dat ik soms een fiets eens oppak en denk "oké... Daarom is die goedkoper". Ik moet zeggen bij mijne maat zijne Canyon koersfiets en MTB heb ik dat ook wel. Wat een gewicht tegenover mijn procaliber...
Zal er ook vanaf hangen welke cube en canyon natuurlijk.
Neem een elite of exceed cf slx en uw procaliber gaat wss meer wegen en goedkoper zijn :p
 
Zal er ook vanaf hangen welke cube en canyon natuurlijk.
Neem een elite of exceed cf slx en uw procaliber gaat wss meer wegen en goedkoper zijn :p
Dat klopt.
Ik wil vooral zeggen dat je naar meer moet kijken als de afmontage, en naar enkel alu VS carbon.


Binnen Trek zelf zie je dat ook.
Je kon vroeger een aluminium procaliber kopen (ik denk niet dat die nog bestaan). Of een X-Caliber. Met eigenlijk dezelfde afmontage.

Dan was die X-Caliber ook een pak goedkoper. Maar pak die 2 eens op.... Dat verschil is gigantisch.



Mijne maat zijne Canyon was trouwens €100 goedkoper als je mijn korting mee telt, en zijn verzending. Voor die €100 mag die Canyon in ieder geval toch schoon blijven waar hij is. Eerste wat ik dacht toen ik die op hief "oké... Zo kan ik ook ne goedkopere fiets leveren".
 
Terug
Bovenaan