Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ahzo. Cube is qua merk ook wel een geval apart.
Een kameraad woont vlakbij de verdeler in Brakel en kent enkele mensen die daar gewerkt hebben. Ik denk dat je de eigenaar best kan omschrijven als een dictator die geen tegenspraak dult. Het zou me niet verbazen als Cube Duitsland hem zelf wat buitenspel wil zetten.

Hier rond Leuven zijn alle winkels er mee gestopt dacht ik. Ik hoorde overlaatst van iemand dat ook bike republic met Cube zou stoppen.
Fietsfabriek in Aarschot heeft wel nog cube bij mijn weten
Bij Albert betaal je er ook wel voor, dacht ik.
Bij elke gewone fietsenmaker betaal je de adviesprijs
 
Het is natuurlijk niet omdat er iets anders opstaat dan die van de groepset dat het daarom minder is natuurlijk, kan ook beter zijn :p
 
Eigenlijk zo goed als alle merken buiten canyon doen dat. Mijn BMC stond ook als een Shimano 105, maar is ook een mix van 105 met cheap ass onderdelen en goedkope shimano wielen. Bij canyon ging ik voor 500€ minder veel meer waar voor mijn geld hebben.

Je bent wel net te laat. Is wel zot hoe rap die grizl weer gegaan heeft. Stond er rond de middag op en tegen 17u weer uitverkocht. Volgende levering staat op de zomer.
 
Je bent wel net te laat. Is wel zot hoe rap die grizl weer gegaan heeft. Stond er rond de middag op en tegen 17u weer uitverkocht. Volgende levering staat op de zomer.
Maakt me op zich niet zo veel uit, moet toch nog eerst de garage afwerken.

Net eens wat merken bekeken. Ridley, Specialized, BMC en Trek vallen al af.
De Scott Speedster Gravel 30, Cannondale Topstone 2 en Giant Revolt 0 moet ik nog eens verder bekijken. Die leken mij op eerste zicht nog wel interessant.
Andere 'meer onbekendere' merken mogen alsnog gedeeld worden!
 
Maakt me op zich niet zo veel uit, moet toch nog eerst de garage afwerken.

Net eens wat merken bekeken. Ridley, Specialized, BMC en Trek vallen al af.
De Scott Speedster Gravel 30, Cannondale Topstone 2 en Giant Revolt 0 moet ik nog eens verder bekijken. Die leken mij op eerste zicht nog wel interessant.
Andere 'meer onbekendere' merken mogen alsnog gedeeld worden!
De Orbea Terra ziet er leuk uit vanuit mijn beperkte kennis.
 
Maakt me op zich niet zo veel uit, moet toch nog eerst de garage afwerken.

Net eens wat merken bekeken. Ridley, Specialized, BMC en Trek vallen al af.
De Scott Speedster Gravel 30, Cannondale Topstone 2 en Giant Revolt 0 moet ik nog eens verder bekijken. Die leken mij op eerste zicht nog wel interessant.
Andere 'meer onbekendere' merken mogen alsnog gedeeld worden!
Rose mss? Ook wel een online merk maar wel deftig.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmP
Maakt me op zich niet zo veel uit, moet toch nog eerst de garage afwerken.

Net eens wat merken bekeken. Ridley, Specialized, BMC en Trek vallen al af.
De Scott Speedster Gravel 30, Cannondale Topstone 2 en Giant Revolt 0 moet ik nog eens verder bekijken. Die leken mij op eerste zicht nog wel interessant.
Andere 'meer onbekendere' merken mogen alsnog gedeeld worden!
Scott is volgens mijn fietsenhandelaar vrij betrouwbaar qua levertermijn. Toen ik vorig jaar een MTB van scott kocht, kon hij me voor elk model aangeven wanneer (en of dat nog) dat zou beschikbaar zou komen. Ik heb die MTB uiteindelijk zelfs wat te vroeg ontvangen.
 
Maakt me op zich niet zo veel uit, moet toch nog eerst de garage afwerken.

Net eens wat merken bekeken. Ridley, Specialized, BMC en Trek vallen al af.
De Scott Speedster Gravel 30, Cannondale Topstone 2 en Giant Revolt 0 moet ik nog eens verder bekijken. Die leken mij op eerste zicht nog wel interessant.
Andere 'meer onbekendere' merken mogen alsnog gedeeld worden!
Ik heb een speedster gravel 30, van 2021. De nieuwe heeft meer ruimte voor bredere banden, dat was een beperking bij die van mij (breder dan 38mm lukt niet). Maar model 2022 is ook wel weer wat duurder geworden… voor de rest wel een fijne fiets!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
De Orbea Terra ziet er leuk uit vanuit mijn beperkte kennis.
Thanks, zeker het bekijken waard imo
Ken ik niet, dus komen we terug bij het FM verhaal 😉
Rondo Ruut is ook een optie.
Zelfde als hierboven 😉
Rose mss? Ook wel een online merk maar wel deftig.
Zelfde als hierboven, qua online merken heeft Canyon allicht de voorkeur.
Scott is volgens mijn fietsenhandelaar vrij betrouwbaar qua levertermijn. Toen ik vorig jaar een MTB van scott kocht, kon hij me voor elk model aangeven wanneer (en of dat nog) dat zou beschikbaar zou komen. Ik heb die MTB uiteindelijk zelfs wat te vroeg ontvangen.
Merci. Huidige FM verkoopt Scott, wat toch altijd handig is.
Ik heb een speedster gravel 30, van 2021. De nieuwe heeft meer ruimte voor bredere banden, dat was een beperking bij die van mij (breder dan 38mm lukt niet). Maar model 2022 is ook wel weer wat duurder geworden… voor de rest wel een fijne fiets!
Tof om te horen. Moet de breedtes nog allemaal eens opzoeken.
 
Valt me toch vooral op dat racefietsen de voorbije jaren écht wel duur geworden zijn.
Ik rijd nog met een oldie rond (een trek 1.9 van 2009), die heb ik - volledig Ultegra afgemonteerd - 999 EUR betaald. Nu kost een Alu Trek met 105 afmontage 2049 EUR (ultegra is niet meer beschikbaar in Alu fietsen bij Trek).
Ik ga er van uit dat 105 vandaag even goed is als Ultegra 12 jaar geleden, maar dat is dus gewoon een verdubbeling van de prijs.

Ik heb de indruk dat bij stadsfietsen dat verschil toch iets minder groot is...
 
Valt me toch vooral op dat racefietsen de voorbije jaren écht wel duur geworden zijn.
Ik rijd nog met een oldie rond (een trek 1.9 van 2009), die heb ik - volledig Ultegra afgemonteerd - 999 EUR betaald. Nu kost een Alu Trek met 105 afmontage 2049 EUR (ultegra is niet meer beschikbaar in Alu fietsen bij Trek).
Ik ga er van uit dat 105 vandaag even goed is als Ultegra 12 jaar geleden, maar dat is dus gewoon een verdubbeling van de prijs.

Ik heb de indruk dat bij stadsfietsen dat verschil toch iets minder groot is...
Daar kan je toewijden aan grotere vraag en een serieuze schaarste.
Ik heb het nog al eens gezegd, vroeger als je 3k uittrok dan had je een knappe fiets. Nu zit je op 5k nog met belachelijk slechte wielen onder uw fiets, maar echt belachelijk slecht als in zelfs matig voor een instapfiets van 1200€.
 
Daar kan je toewijden aan grotere vraag en een serieuze schaarste.
Ik heb het nog al eens gezegd, vroeger als je 3k uittrok dan had je een knappe fiets. Nu zit je op 5k nog met belachelijk slechte wielen onder uw fiets, maar echt belachelijk slecht als in zelfs matig voor een instapfiets van 1200€.
Ik zie niet direct een reden om van fiets te veranderen. Maar 't valt me op dat bij zowat alle merken je probleemloos fietsen van >10000 EUR kan vinden, dat was 5-10 jaar geleden ook anders.

Ik ben nu aan(t uitkijken naar een touring/trekking fiets (Santos of IDworx). Die zijn in verhouding minder gestegen in prijs.
 
Daar kan je toewijden aan grotere vraag en een serieuze schaarste.
Ik heb het nog al eens gezegd, vroeger als je 3k uittrok dan had je een knappe fiets. Nu zit je op 5k nog met belachelijk slechte wielen onder uw fiets, maar echt belachelijk slecht als in zelfs matig voor een instapfiets van 1200€.
Mijn Ridley van 4k heeft Carbon wielen dus nee voor 5k heb je normaal wel al minimaal goeie alu
 
Ik zie niet direct een reden om van fiets te veranderen. Maar 't valt me op dat bij zowat alle merken je probleemloos fietsen van >10000 EUR kan vinden, dat was 5-10 jaar geleden ook anders.

Ik ben nu aan(t uitkijken naar een touring/trekking fiets (Santos of IDworx). Die zijn in verhouding minder gestegen in prijs.
Pas op hoor een fiets van 2009 en eentje van 2022 is echt wel dag en nacht verschil op meerdere vlakken.
De technologie heeft serieuze stappen vooruit gemaakt in die jaren.

Maar het is zo dat de prijzen waanzinnig gestegen zijn. En dat is ook zo bij ebikes en touringfietsen. Bij die laatste valt dit misschien minder op.
 
Pas op hoor een fiets van 2009 en eentje van 2022 is echt wel dag en nacht verschil op meerdere vlakken.
De technologie heeft serieuze stappen vooruit gemaakt in die jaren.

Maar het is zo dat de prijzen waanzinnig gestegen zijn. En dat is ook zo bij ebikes en touringfietsen. Bij die laatste valt dit misschien minder op.
Bij Touringfietsen lijkt me dat toch een beetje minder. Maar misschien wordt dat ten dele veroorzaakt omdat ik dezelfde technologie vergelijk, terwijl de topmodellen in dat soort fietsen gewoon een shift gemaakt hebben naar andere technologie (pinion/riem)
 
Terug
Bovenaan