Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Mijn Ridley van 4k heeft Carbon wielen dus nee voor 5k heb je normaal wel al minimaal goeie alu
u zei? :p
https://velodome.cc/product/specialized-tarmac-sl7-comp-rival-etap-axs/ <--- R470 velgjes, dat is het niveau na uberinstapper.

https://velodome.cc/product/cannondale-supersix-evo-carbon-disc-ultegra/ <-- mechanische ultegra, 105 casette, eigen merk crank en eigen merk wielen (die wel goed zullen zijn enkel niet top).

https://www.bikester.be/cervelo-s-disc-ultegra-M909253.html?vgid=G1301464&cgid=37178 <-- P1800 wielen en mechanische ultegra, moet ik niks verder bij toevoegen zeker :p
 
Bij koersfietsen kwam de eerste prijsstijging door de schijfremmen, dat was nog pre corona. Op een mtb van 499 staan hydraulische schijfremmen maar op een koersfiets mag dat plots veel meer kosten. Daar is het gewoon misbruik maken van de hype. Het is echt zo gek lang geleden niet dat je voor 5k dezelfde fiets kon kopen als waar de profs mee reden. Vandaag draaien merken hun hand er niet meer voor om om +10k te gaan. Of zelfs richting 15k bij de 'grote' merken.

Mijn trek uit 2019 kost vandaag 33% meer, en ze hebben er goedkopere wielen in gestoken. Dus wel schijfremmen ipv velgremmen.
 
u zei? :p
https://velodome.cc/product/specialized-tarmac-sl7-comp-rival-etap-axs/ <--- R470 velgjes, dat is het niveau na uberinstapper.

https://velodome.cc/product/cannondale-supersix-evo-carbon-disc-ultegra/ <-- mechanische ultegra, 105 casette, eigen merk crank en eigen merk wielen (die wel goed zullen zijn enkel niet top).

https://www.bikester.be/cervelo-s-disc-ultegra-M909253.html?vgid=G1301464&cgid=37178 <-- P1800 wielen en mechanische ultegra, moet ik niks verder bij toevoegen zeker :p
2 van de 3 zijn minder dan 5k.

Specialized is overpriced sowieso
 
Bij koersfietsen kwam de eerste prijsstijging door de schijfremmen, dat was nog pre corona. Op een mtb van 499 staan hydraulische schijfremmen maar op een koersfiets mag dat plots veel meer kosten. Daar is het gewoon misbruik maken van de hype. Het is echt zo gek lang geleden niet dat je voor 5k dezelfde fiets kon kopen als waar de profs mee reden. Vandaag draaien merken hun hand er niet meer voor om om +10k te gaan. Of zelfs richting 15k bij de 'grote' merken.

Mijn trek uit 2019 kost vandaag 33% meer, en ze hebben er goedkopere wielen in gestoken. Dus wel schijfremmen ipv velgremmen.
Daarom dat ik nog zou overwegen om ook in de toekomst bij velgremmen te blijven. Maar langs de andere kant: als je de fabrikanten bekijkt, schijnt de velgrem ten dode te zijn opgeschreven
 
Wat zou ik nog kunnen krijgen voor mijn alu bmc teammachine van 2018 met 105 groepset, velgrem en DT Swiss p1800 wielen? Is nog in perfecte staat want heeft eigenlijk nooit veel buiten gereden en voornamelijk op de rollen.
 
Wat was de nieuwprijs? De markt voor "lage middensegment-fietsen" is nog steeds erg verkopers-minded, dus je gaat er nog wel ~70% van de nieuwprijs voor kunnen vangen, misschien zelfs iets meer, vanwege zeer weinig slijtage aan de wielen.
 
Wat was de nieuwprijs? De markt voor "lage middensegment-fietsen" is nog steeds erg verkopers-minded, dus je gaat er nog wel ~70% van de nieuwprijs voor kunnen vangen, misschien zelfs iets meer, vanwege zeer weinig slijtage aan de wielen.
Denk rond de 1400€ en die wielset was ook nog rond de 300€ extra.
 
Vandaag draaien merken hun hand er niet meer voor om om +10k te gaan. Of zelfs richting 15k bij de 'grote' merken.
Groepsets alleen al, Sram Red 3.5k tot 4k 🙄

Iedereen doet gewoon vrolijk mee en alles is uitverkocht. Iedereen wil toch op de fiets vd prof zitten. Zoals hier voeger in de thread aan bod kwam, 'ik wil een canyon en geen rose als onlinefiets'. Waarom? Groot deel omdat worldtour team daarmee rijdt hè. Het is echt volledig crazy aan het worden maar iedereen wil een dure fiets. Exclusiviteit verkoopt gewoon in die branche...

Niemand wil een prorace, zannata of iets anders. Oa omdat ze gewoon goedkoper zijn. Leg es aan niet fietsende vrienden uit dat je een fiets wil kopen van rond de 10k 🤣
 
Gohja, da's met veel zo hé. Als wielertoerist/pure recreant heb je dan nog eens het voordeel dat je eigenlijk geen fluit rekening moet houden met de regels van de UCI, en je dus eigenlijk met een betere fiets kunt rijden dan een profrenner dat kan (lichter, niet gehomologeerde onderdelen,...)

Over het merkenspel, tsja. Waarom verkoopt Louis Vuitton ook goed, of Jimmy Choo,... terwijl dat in een chacosh van den H&M evengoed past. Soms heeft het niet echt te maken met "omdat het goedkoper is", maar soms bieden die merken gewoon niet veel aan. De Zannata Z30 bvb is 1800€ voor 105. Daar heb je een Canyon Endurace AL voor met betere wielen, tubeless-ready degelijke banden, een goed zadel,...
 
Dat heb ik nu ook wel met canyon.
Ja populariteit is mede omdat deze te zien zijn in het pro peloton, ze alle influencers sponsoren, hun fietsen aan alle bladen geven, GCN sponsoren en omdat er gewonnen wordt op die fietsen.

Maar nog belangrijker is dat ze onverslaanbaar zijn qua bang for buck. Het zijn ook effectief goeie fietsen met goeie componenten, en dat is ook de reden waarom mensen er oprecht lyrisch over zijn.
Ik ken niemand die niet tevreden is van zijn canyon.

Het probleem bij kleine merken is dat zij niet de grootte hebben van een giant of een cannondale. Dus zij hebben ook niet de budgetten om in R&D te pompen, laat staan fietsen te bouwen die qua afmontage kunnen tippen aan de goedkopere grote merken. Dus is het logisch dat deze gewoon minder populair zijn, ze bieden gewoon ook minder waar voor je geld.
 
Even jullie advies en mening nodig ...

Mijn oude Scott Reflex 20 is een beetje aan vervanging toe (technologie verouderd en derailleur laatste rit in het wiel gedraaid). Nu ben ik een beetje aan het uitkijken naar iets nieuw. Deze is op voorraad bij de lokale fietswinkel en volgens hem komt er dit jaar niet te veel meet binnen dus zou ik best niet te lang twijfelen ... ;-) : https://www.scott-sports.com/be/en/product/scott-scale-965-bike-slate-grey

Nu ben ik nog altijd meer voetballer dan fietser (nu is al geen enkel vrij weekend tot mei, tenzij er weer een corona stop zou zijn) en bij droog weer tussen mei en juli rij ik altijd met de koersfiets op de baan. De MTB dient vooral om bij slecht weer wat in het Zoniënwoud te rijden en de velden rond Leuven en sporadisch eens met een paar kameraden. (Dus vooral wat in de modder te ploeteren)

Ik kan ondertussen zelf al een band, ketting en remblokjes vervangen maar de moeilijkere zaken laat ik toch liever doen door iemand dat er iets van kent. Vandaar de voorkeur voor de lokale fietsenwinkel. ;-)

Dus de vraag: is dat iets deftig of zit er in een prijscategorie lager of hoger iets dat meer aan mijn "eisen" voldoet?

Thx!
 
@Ibico voor in de modder voldoet dat ja. Maar MTB is een zomersport :p

Heb anders een Trek procaliber 8 uit 2019 in verkoop als je interesse hebt (maat 21.5 inch)
(gx-derailleur, ander achterwiel dt swiss 350 handgespaakt toen hem in juni op onderhoud ging (swooth), tubeless, slijtageonderdelen zijn ook allemaal vervangen) :p
 
Dank voor het aanbod. 21,5 is dat juist of bedoel je 27,5? :)

Ik zou liefst wel 29" wielen hebben kwestie dat ik minder het gevoel heb van op een kinderfiets te rijden als ik met kameraden ga rijden. ;-)

En ja ik weet niet of het de moeite is om een nieuwe te kopen. Het is echt alleen maar voor als de banen niet goed liggen voor de koersfiets en dan heb ik uiteindelijk nog altijd mijne zwift staan. Het is eigenlijk puur om met kameraden te gaan rijden die dan nog eens ni kunnen volgen uiteindelijk ... 😅 Luxe problemen tsss ...
 
Dank voor het aanbod. 21,5 is dat juist of bedoel je 27,5? :)

Ik zou liefst wel 29" wielen hebben kwestie dat ik minder het gevoel heb van op een kinderfiets te rijden als ik met kameraden ga rijden. ;-)

En ja ik weet niet of het de moeite is om een nieuwe te kopen. Het is echt alleen maar voor als de banen niet goed liggen voor de koersfiets en dan heb ik uiteindelijk nog altijd mijne zwift staan. Het is eigenlijk puur om met kameraden te gaan rijden die dan nog eens ni kunnen volgen uiteindelijk ... 😅 Luxe problemen tsss ...
21.5 inch is de kadermaat he akka een XL ;)

Ben fully net gaan halen maar als ik geen goei bod krijg dan houdt ik de hardtail wel voor in de winter :p
 
Laatst bewerkt:
Even jullie advies en mening nodig ...

Mijn oude Scott Reflex 20 is een beetje aan vervanging toe (technologie verouderd en derailleur laatste rit in het wiel gedraaid). Nu ben ik een beetje aan het uitkijken naar iets nieuw. Deze is op voorraad bij de lokale fietswinkel en volgens hem komt er dit jaar niet te veel meet binnen dus zou ik best niet te lang twijfelen ... ;-) : https://www.scott-sports.com/be/en/product/scott-scale-965-bike-slate-grey

Nu ben ik nog altijd meer voetballer dan fietser (nu is al geen enkel vrij weekend tot mei, tenzij er weer een corona stop zou zijn) en bij droog weer tussen mei en juli rij ik altijd met de koersfiets op de baan. De MTB dient vooral om bij slecht weer wat in het Zoniënwoud te rijden en de velden rond Leuven en sporadisch eens met een paar kameraden. (Dus vooral wat in de modder te ploeteren)

Ik kan ondertussen zelf al een band, ketting en remblokjes vervangen maar de moeilijkere zaken laat ik toch liever doen door iemand dat er iets van kent. Vandaar de voorkeur voor de lokale fietsenwinkel. ;-)

Dus de vraag: is dat iets deftig of zit er in een prijscategorie lager of hoger iets dat meer aan mijn "eisen" voldoet?

Thx!
Voor wat jij een MTB nodig hebt is die Scott Scale meer dan goed genoeg. Misschien zelfs te goed. Van in de modder te ploeteren ziet het materiaal serieus af en ik zie dat die Scale 12 versnellingen heeft. Zo een 12 speed is niet goedkoop om te vervangen. Een 11 speed is veel goedkoper. Maar om eerlijk te zijn ken ik de huidige markt niet en weet ik bijgevolg niet of er nog fietsmerken zijn die een 2X11 in hun gamma hebben.
Voor de rest, helemaal niks aan te merken op dat fietsje.
 
Voor wat jij een MTB nodig hebt is die Scott Scale meer dan goed genoeg. Misschien zelfs te goed. Van in de modder te ploeteren ziet het materiaal serieus af en ik zie dat die Scale 12 versnellingen heeft. Zo een 12 speed is niet goedkoop om te vervangen. Een 11 speed is veel goedkoper. Maar om eerlijk te zijn ken ik de huidige markt niet en weet ik bijgevolg niet of er nog fietsmerken zijn die een 2X11 in hun gamma hebben.
Voor de rest, helemaal niks aan te merken op dat fietsje.
Dit is dus de reden dat ik twijfel om hardtail toch bij te houden, is ook wel 12-speed maar eventueel verander ik body/freehub (welke van de 2 is het?) zodat ik er een nx-cassette op kan steken ipv gx.

En dan smijt ik er in de zomer een pikkel op en kan die dienst doen als gewone fiets ook om eens naar de bakker te gaan of ijsje te gaan eten :p
 
Ik had mijn hardtail (carbon, rs sid, dt swiss 1501 wielen met 240 naven) vorig jaar verkocht, en heb daar achteraf wel spijt van gehad... Zolang je er plaats voor hebt (en de centen niet nodig) zou ik hem bijhouden.
 
Dit is dus de reden dat ik twijfel om hardtail toch bij te houden, is ook wel 12-speed maar eventueel verander ik body/freehub (welke van de 2 is het?) zodat ik er een nx-cassette op kan steken ipv gx.

En dan smijt ik er in de zomer een pikkel op en kan die dienst doen als gewone fiets ook om eens naar de bakker te gaan of ijsje te gaan eten :p

Ik zou niet twijfelen en uw hardtail bijhouden.
1) Als winterfiets om uw fully te sparen bij regen-modderachtige condities.
2) Reservefiets als uw andere onverwacht stukken heeft of als het onderhoud langer duurt dan verwacht.
3) Om naar de bakker te gaan als je nog geen gewone stadsfiets hebt.
 
Terug
Bovenaan