Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

De ketting is hg600, dat is slx. De remmen zijn xt maar de schijven zijn de meest basic die shimano maakt, die koop je online voor goed 10 euro. Een xt schijf kost €50.

Anno 2022 is het inderdaad erger gesteld. Ik heb even gekeken wat er op de beste alu Cube mtb staat met shimano. Enkel de achterderailleur is xt en de remmen (uiteraard de schijven ook weer niet)
Jah… zo is er altijd iets. Om op basis schijven en kettingen te zeggen dat het geen XT is.

Beide derailleurs
Beide shifters
De remmen
Crankstel

Alle grote onderdelen, die je nooit vervangt, zijn XT. In dit geval zelfs de cassette.
 
. Als je dan afkomt dat het theorie vs praktijk is dan moet ik daar toch serieus voor fronsen.
Als iemand 20 jaar mtb rijdt zonder probleem.

En dan overschakelt op carbon en 3 kaders breekt op een jaar tijd. En nu terug geen problemen meer heeft. Wat moet ge daar dan van zeggen?

Als tegenargument wat theoretische labo tests uitgevoerd door een carbon producent.

Wij van wc-eend......

En carbon verslijt wel degelijk veel sneller dan alu. Kan veel minder goed tegen koude en hitte. Dat staat op iedere test.


Daar staat 10 keer in dat carbon sneller breekt.
In een labo is carbon ook sterker dan staal. Maar in de praktijk is dat absoluut niet waar. Anders aan Klaas Zwart vragen waarom hij de carbon ophanging op zijn jaguar f1 heeft vervangen voor stalen versies.
 
Laatst bewerkt:
Dat brengt niet in rekening wat @Mr.Fingers aanhaalt: carbon is nog altijd zwakker versus puntbelasting, wat in materiaalbreuk kan resulteren. De herstelbaarheid is dan wel weer een pluspunt, maar da's een afweging die iedereen wat mij betreft zelf moet maken.

Bijkomend nadeel van carbon is wel dat het op termijn bij zwaardere belasting (lees: stevige eigenaar en/of wattages) wel eens zijn stijfheid deels kan verliezen. Ik heb een collega - type korte blok en boomstammen bij wijze van benen - die dat met zijn carbon kaders steevast op een paar jaar tijd steevast heeft. Niet van toepassing voor iedereen, maar voor sommigen onder ons wel iets om desgewenst in rekening te brengen.
De kans is zeer groot dat die collega een alu frame nog sneller slap zal rijden dan een carbon frame.

Het voordeel aan carbon, staal en titanium frames is dat deze aan een bepaald niveau van kracht kunnen blootgesteld worden zonder daar enige structurele wijzigingen van te ondervinden. Aluminium verzwakt van het moment dat het belast wordt.

We moeten hier ook de vergelijking eerlijk houden. De kwaliteit van carbon/alu/steel/Ti frames verschilt onderling enorm.
 
Iemand die me kan zeggen welke merken qau prijs/kwaliteit fietsen verkopen met ultegra di2, en toch nog iets of wat betaalbaar zijn? Canyon is geen optie want ik kan zelf niet genoeg aan mijn fiets werken.
 
Iemand die me kan zeggen welke merken qau prijs/kwaliteit fietsen verkopen met ultegra di2, en toch nog iets of wat betaalbaar zijn? Canyon is geen optie want ik kan zelf niet genoeg aan mijn fiets werken.
Scott, Giant en Merida zijn de meest betaalbare “grote” merken.

BMC, Cannondale en Specialized minst :)
 
Iemand die me kan zeggen welke merken qau prijs/kwaliteit fietsen verkopen met ultegra di2, en toch nog iets of wat betaalbaar zijn? Canyon is geen optie want ik kan zelf niet genoeg aan mijn fiets werken.
Meeste fietsenmakers werken ook aan Canyon hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: zino
Iemand die me kan zeggen welke merken qau prijs/kwaliteit fietsen verkopen met ultegra di2, en toch nog iets of wat betaalbaar zijn? Canyon is geen optie want ik kan zelf niet genoeg aan mijn fiets werken.
Scott, giant, merida of orbea.
Dan heb je een hele hoop merken die duurder zijn maar cva nog. Grote en kleinere merken.
En dan heb je Specialized en pinarello als koplopers van overdreven duur.
 
Welk is volgens jullie de beste keuze qua racefiets voor een budget van ongeveer 5000 a 6500 euro? Ik heb nu een Merida Scultura e-7000 van 2015 of 2016 maar ben op zoek naar iets recenters en mag in het betere gamma zitten. Sowieso wel Shimano en DI2.

Die van Canyon zijn in mijn ogen prijs/kwaliteit onklopbaar en hoewel ik ondertussen al één en ander zelf kan fixen zou ik toch met zo'n "dure" fiets in geval van nood graag door iemand die er iets van kent geholpen worden.

Lokale fietshandel hier doet Scott, Trek en Specialized maar bon ik ben daarmee niet getrouwd. :)

Merci voor jullie input! :)
 
Welk is volgens jullie de beste keuze qua racefiets voor een budget van ongeveer 5000 a 6500 euro? Ik heb nu een Merida Scultura e-7000 van 2015 of 2016 maar ben op zoek naar iets recenters en mag in het betere gamma zitten. Sowieso wel Shimano en DI2.

Die van Canyon zijn in mijn ogen prijs/kwaliteit onklopbaar en hoewel ik ondertussen al één en ander zelf kan fixen zou ik toch met zo'n "dure" fiets in geval van nood graag door iemand die er iets van kent geholpen worden.

Lokale fietshandel hier doet Scott, Trek en Specialized maar bon ik ben daarmee niet getrouwd. :)

Merci voor jullie input! :)
Waarom niet bij je merk blijven en een Reacto kopen? Als je die positie aankan, veel bang for buck, vergelijkbaar met een Aeroad zelfs.
 
Welk is volgens jullie de beste keuze qua racefiets voor een budget van ongeveer 5000 a 6500 euro? Ik heb nu een Merida Scultura e-7000 van 2015 of 2016 maar ben op zoek naar iets recenters en mag in het betere gamma zitten. Sowieso wel Shimano en DI2.

Die van Canyon zijn in mijn ogen prijs/kwaliteit onklopbaar en hoewel ik ondertussen al één en ander zelf kan fixen zou ik toch met zo'n "dure" fiets in geval van nood graag door iemand die er iets van kent geholpen worden.

Lokale fietshandel hier doet Scott, Trek en Specialized maar bon ik ben daarmee niet getrouwd. :)

Merci voor jullie input! :)
De vraag zal eerder zijn wat je juist zoekt. Bij bij scott, trek en specialized kan je voor dat geld zeker een fiets met ultegra Di2 vinden.
Maar de vraag is dan welke is leverbaar.

Koop je een madone, addict RC, tarmac of foil dan ben je nooit gekloot. Voor dat budget koop je ook een leuke emonda.
 
Of een Ridley Helium slx disc!
A nee dat is nog de 11 speed manueel :p

Mijn spacer-torentje zit los (kan dat draaien). Neem aan dat dat niet de bedoeling is?
 
Of een Ridley Helium slx disc!
A nee dat is nog de 11 speed manueel :p

Mijn spacer-torentje zit los (kan dat draaien). Neem aan dat dat niet de bedoeling is?
Nee, dan heb je niet genoeg preload, dus moet je uw topcap aanspannen (eerst stuurpenbouten los). Zou ook kunnen dat uw vorkbuis te hoog komt tov uw spacers, dan moet je ze nog wat afzagen of een extra spacertje steken (daarvoor moet je ze wrs wel anders stapelen).
 
20 jaar geleden dat ik nog op ne mtb ben gestapt :) maar ik wil met een paar collega's er terugaan beginnne :)
One problem: gene fiets :)
Vroeger had ik nen trek maar nu zou ik het begint ni weten
Budget 1000-1500 eurokes
Any tips are welkom
 
Ik zou in die prijsklasse nog wel tweedehands durven gaan kijken naar een overjaarse hardtail. Ga je veel fiets voor je (relatief beperkt) budget hebben. Wat is je lengte?
 
Terug
Bovenaan