Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Dan vraag ik me toch af hoe die rijdt.

Ik rij veel spaken over maar dat ligt niet aan mijn rijstijl :p

Ik heb een pro-caliber maar mijn carbon fully rijdt toch beter ze
Gorilla-riding-bicycle.gif
 
Dan vraag ik me toch af hoe die rijdt.
Maakt uiteindelijk niet uit.
Met alu fietsen had hij dat probleem nooit. Na lang twijfelen overtuigd geraakt om een carbon model te kopen en dan dat aan de hand.

Bij mij moet ge niet afkomen dat carbon even sterk is in ieder geval.
 
Maakt uiteindelijk niet uit.
Met alu fietsen had hij dat probleem nooit. Na lang twijfelen overtuigd geraakt om een carbon model te kopen en dan dat aan de hand.

Bij mij moet ge niet afkomen dat carbon even sterk is in ieder geval.
Je moet ons ook niet geloven hoor :p
Jij mag gerust op een aluminium fiets rijden.

Maar een carbon fiets heeft gewoon ook voordelen. En vanaf een bepaalde klasse kan je er ook niet omheen.
 
Natuurlijk heeft een carbon fiets voordelen. Hij is lichter en stijver. Een trap op de pedalen zal veel meer resulteren in een voorwaartse beweging dan dat het geval is bij een alu fiets. Dat is nu eenmaal zo.
Maar een carbon fiets heeft ook nadelen ook. Prijs is natuurlijk een ding, en volgens mij is hij gewoon fragieler dan een alu fiets. Op TT's in Vlaanderen zal dat niet veel uitmaken, maar van het moment je ergens gaat rijden waar heel veel losse stenen liggen en waar de ondergrond vooral bestaat uit rotsen is het wel een ander paar mouwen.

Als prof is de keuze snel gemaakt. Een carbon fiets is gewoon sneller. En wanneer die kapot gaat krijg je wel een nieuwe. Maar voor Jan met de pet is het vooral de voordelen tegen de nadelen opwegen en je eigen keuze maken. Voor mij is dat een alu fiets.
 
Het is natuurlijk ook een beetje een status-dingetje geworden é. Ik heb een alu gravel en hardtail, en een carbon fully. En ik amuseer mij op alle drie die fietsen :smile:.
 
maar van het moment je ergens gaat rijden waar heel veel losse stenen liggen en waar de ondergrond vooral bestaat uit rotsen is het wel een ander paar mouwen.
al de voordelen tegen de nadelen opwegen en je eigen keuze maken. Voor mij is dat een alu fiets.
Dat is inderdaad de reden dat ik een alu model heb gekozen als MTB.
Vaak losse stenen, met scherpe randen, die in afdalingen op de kader inslaan.
Dat die dan €1000 goedkoper is ook nog mooi mee genomen.


Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat een carbon fiets beter is hoor. Maar de vraag was wat ieder zijn mening is over een carbon MTB, en vooral met betrekking tot stevigheid.

Ik geef gewoon de redenen op waarom ik een alu heb gekozen. En dat ik er zeker van ben dat carbon niet sterker is dan alu.


Nu dat is 3 jaar geleden. En de goede alu MTB's lijken wat uitgestorven denk ik? Een X-Caliber zou ik zeker nooit kopen... Dus mogelijk zou ik vandaag de dag wel een carbon model kopen.
 
Die X-Caliber 9 die weegt wel een ton tegenover vroeger de aluminium pro-caliber. Maar die is niet meer te krijgen. Ik vind die X-Caliber niet echt een goeie fiets, als ik dat vergelijk met een alu procaliber. Al is de afmontage identiek.
Mea culpa, ik ben de verkeerde fietsen aan het vergelijken. Mijn Superfly 8 maat L zat aan 10,9kg, niet te vergelijken qua frame dus.
 
En dat ik er zeker van ben dat carbon niet sterker is dan alu.
En dat is hetgeen wat niet klopt.

Carbon is dus sterker en stijver voor dezelfde dikte. Dat zijn gewoon de meetbare feiten.
Nadeel is dat het niet echt heel elastisch is en bij een te veel aan kracht gewoon ineens breekt i.p.v. te vervormen.
 
Nu dat is 3 jaar geleden. En de goede alu MTB's lijken wat uitgestorven denk ik? Een X-Caliber zou ik zeker nooit kopen... Dus mogelijk zou ik vandaag de dag wel een carbon model kopen.
Inderdaad. Als er xt staat bij een alu mtb is het 95% zeker met meer deore onderdelen als xt. En de eerste carbon fietsen zijn dan met sx uitgerust, daar wil je echt niet mee rijden 😬
 
Inderdaad. Als er xt staat bij een alu mtb is het 95% zeker met meer deore onderdelen als xt. En de eerste carbon fietsen zijn dan met sx uitgerust, daar wil je echt niet mee rijden 😬
Mijn alu Cube LTD was toch 100% XT, net als veel van zijn merkgenootjes.

En mijn carbon Lux heeft (had) NX en dat werkte ook goed. Nu ietsje meer trefzeker met XT

🤓🤓🤓
 
Mijn kahuna is deore, en dat doet eigenlijk ook alles goed. De hei hei is x01 en xx1, ook goed.
 
En dat is hetgeen wat niet klopt.

Carbon is dus sterker en stijver voor dezelfde dikte. Dat zijn gewoon de meetbare feiten.
Nadeel is dat het niet echt heel elastisch is en bij een te veel aan kracht gewoon ineens breekt i.p.v. te vervormen.
Theorie vs praktijk zullen we dat noemen.

Ik heb nooit een crankstel kapot gereden. Behalve een carbonnen. Ik heb nooit een foers kapot gereden. Behalve een carbonnen. Mijne kameraad heeft nooit een alu kader gebroken, maar wel 3 carbonnen op 1 jaar tijd.

Gooi wat scherpe stenen naar een alu en een carbon kader. Welke is het eerst kapot denkt ge?
 
Cube LTD SL 2016 (na wat opzoekwerk)

Full XT, op de naven na, maar dat telt niet 😬

De ketting is hg600, dat is slx. De remmen zijn xt maar de schijven zijn de meest basic die shimano maakt, die koop je online voor goed 10 euro. Een xt schijf kost €50.

Anno 2022 is het inderdaad erger gesteld. Ik heb even gekeken wat er op de beste alu Cube mtb staat met shimano. Enkel de achterderailleur is xt en de remmen (uiteraard de schijven ook weer niet)
 
En dat is hetgeen wat niet klopt.

Carbon is dus sterker en stijver voor dezelfde dikte. Dat zijn gewoon de meetbare feiten.
Nadeel is dat het niet echt heel elastisch is en bij een te veel aan kracht gewoon ineens breekt i.p.v. te vervormen.
Dat brengt niet in rekening wat @Mr.Fingers aanhaalt: carbon is nog altijd zwakker versus puntbelasting, wat in materiaalbreuk kan resulteren. De herstelbaarheid is dan wel weer een pluspunt, maar da's een afweging die iedereen wat mij betreft zelf moet maken.

Bijkomend nadeel van carbon is wel dat het op termijn bij zwaardere belasting (lees: stevige eigenaar en/of wattages) wel eens zijn stijfheid deels kan verliezen. Ik heb een collega - type korte blok en boomstammen bij wijze van benen - die dat met zijn carbon kaders steevast op een paar jaar tijd steevast heeft. Niet van toepassing voor iedereen, maar voor sommigen onder ons wel iets om desgewenst in rekening te brengen.
 
Dat brengt niet in rekening wat @Mr.Fingers aanhaalt: carbon is nog altijd zwakker versus puntbelasting, wat in materiaalbreuk kan resulteren. De herstelbaarheid is dan wel weer een pluspunt, maar da's een afweging die iedereen wat mij betreft zelf moet maken.

Bijkomend nadeel van carbon is wel dat het op termijn bij zwaardere belasting (lees: stevige eigenaar en/of wattages) wel eens zijn stijfheid deels kan verliezen. Ik heb een collega - type korte blok en boomstammen bij wijze van benen - die dat met zijn carbon kaders steevast op een paar jaar tijd steevast heeft. Niet van toepassing voor iedereen, maar voor sommigen onder ons wel iets om desgewenst in rekening te brengen.
Dat houdt daar wel rekening mee, en dat is ook hetgeen ik zeg.
Carbon is heel sterk, maar het vloeit niet. Met andere woorden vanaf dat je over de maximale kracht gaat dan is het gewoon krak, boem gedaan. En een puntbelasting is net een heel grote kracht op een heel klein oppervlak.
Aluminium vloeit net heel lang waardoor je gewoon plastische vervorming krijgt maar pas veel later dat het kapot sprint of scheurt.

Veel hangt ook gewoon af van hoe het frame gemaakt is. Want daar zit ook een heel groot verschil in. Omdat het zo sterk is kan het dunner gemaakt worden op bepaalde plekken waardoor het vlugger zal kunnen flexen. Door veroudering verliest een materiaal nu eenmaal een deel van zijn eigenschappen.
Maar het grappige is dat aluminium dat net veel sterker heeft dan carbon.

Iedereen mag zijn voorkeur hebben en er is niks mis met materiaal van aluminium. Maar de intrinsieke eigenschappen van carbon zijn wat ze zijn. Als je dan afkomt dat het theorie vs praktijk is dan moet ik daar toch serieus voor fronsen.
 
Terug
Bovenaan