Zware overstromingen juli 2021

Klopt, maar er zijn anderzijds genoeg mensen die in overstromingsgebeid wonen omdat de grond goedkoper was, hun woning hierop niet aanpassen. Het kan jaren goed gaan zonder problemen, maar als het dan mis gaat, gaat het ook goed mis.

Anderzijds kan de "fout" ook gelegd worden bij de overheid die zo een dingen moet voorzien als er vanuit experts hiervoor worden gewaarschuwd.
Maar een gewone overstroming (een rivier die buiten oevers treedt) is ook verre van even verwoestend als zo'n stromend water. De grootste risico's in overstromingsgebied is dat het water misschien 20cm in uw huis staat. Dat is wel iets anders dan dat er een rivier van 1,5 verdiep diep door loopt...
 
De 11 weerfenomenen die we nu al harder voelen door de klimaatverandering


Meer en nog meer, behalve de sneeuw, die is minder.
 
Maar een gewone overstroming (een rivier die buiten oevers treedt) is ook verre van even verwoestend als zo'n stromend water. De grootste risico's in overstromingsgebied is dat het water misschien 20cm in uw huis staat. Dat is wel iets anders dan dat er een rivier van 1,5 verdiep diep door loopt...
Tuurlijk, ge kunt niet alles voorzien. Maar als het misloopt, weet ge wel dat het op bepaalde plaatsen serieus mis kan gaan.

Ik vraag me enkel af of dit niet te voorspellen was? Allez hoe onwaarschijnlijk ook. De technologie en de kennis moet er toch zijn niet?
 
Maar een gewone overstroming (een rivier die buiten oevers treedt) is ook verre van even verwoestend als zo'n stromend water. De grootste risico's in overstromingsgebied is dat het water misschien 20cm in uw huis staat. Dat is wel iets anders dan dat er een rivier van 1,5 verdiep diep door loopt...
Reliëf en bijhorende fenomenen zijn inderdaad totaal niet te vergelijken met het merendeel van Vlaanderen waar er dan typisch tot enkele tientallen cm quasi stilstaand water zou staan. Toch net wat anders dan een kolkende rivier door uw living te hebben.

Zitten nu in de media ook volop te verkondigen over het aanvechten van bouwvergunningen in overstromingsgebied door Vlaanderen. Misschien wel even het onderscheid maken tussen mogelijks overstromingsgevoelig gebied, effectief overstromingsgevoelig gebied, en signaalgebied. Eén artikel bracht wat meer duiding en het zou dus enkel gaan om signaalgebied (+- 1600ha) wat sowieso al een andere bestemming heeft gekregen. Scheet in een fles dus.
 
Idd ook iets dat ik raar vind. Er is in die gebieden al een eeuw geen water meer geweest, die gebieden zijn totaal niet overstromingsgevoelig, maar door een extreem gebeuren is er wateroverlast. Dat kan je die mensen toch nooit aansmeren?

Is dat zo?

Er lijkt een idee te bestaan dat Luik hoog gelegen is maar in realiteit ligt het net bijzonder laag. Ik weet niet onmiddellijk waar je de tegenhanger van geopunt kan vinden voor Wallonië maar zou wel eens willen zien wat er op die Waterkaarten staat daar.
 
Is dat zo?

Er lijkt een idee te bestaan dat Luik hoog gelegen is maar in realiteit ligt het net bijzonder laag. Ik weet niet onmiddellijk waar je de tegenhanger van geopunt kan vinden voor Wallonië maar zou wel eens willen zien wat er op die Waterkaarten staat daar.
Na even zoeken de volgende kaart gevonden:


In de linkerkolom kun je het specifieke onderdeel overstromingsgevoelige gebieden toevoegen.

Capture.jpg
 
Zou het een oplossing kunnen zijn om een nieuwe stuwdam te bouwen in de Vesdervallei? Het ontstane stuwmeer zou dan bijkomend gebruikt kunnen worden voor de productie van elektriciteit.
 
Na even zoeken de volgende kaart gevonden:


In de linkerkolom kun je het specifieke onderdeel overstromingsgevoelige gebieden toevoegen.

Capture.jpg

Goede vondst! Ik heb net zelf even die website bekeken. Als je naar de kaarten van Luik en Trooz kijkt zie je wel degelijk dat er al risicogebieden waren. Maar in Verviers waar het noodlot ook toesloeg is dat op de kaart veel minder.

Ik denk niet dat je hier zuiver kan spreken over de schuld van dus. Maar tegelijkertijd weten we bijvoorbeeld ook dat men in Limburg aan de Maas een extra beschermende dam heeft gebouwd (die het gelukkig gehouden heeft) na de laatste grote overstroming. Dan kan je je ergens wel afvragen waarom men dan ook niet is gaan kijken naar wat er stroomopwaarts van risico's waren.
 
Goede vondst! Ik heb net zelf even die website bekeken. Als je naar de kaarten van Luik en Trooz kijkt zie je wel degelijk dat er al risicogebieden waren. Maar in Verviers waar het noodlot ook toesloeg is dat op de kaart veel minder.

Ik denk niet dat je hier zuiver kan spreken over de schuld van dus. Maar tegelijkertijd weten we bijvoorbeeld ook dat men in Limburg aan de Maas een extra beschermende dam heeft gebouwd (die het gelukkig gehouden heeft) na de laatste grote overstroming. Dan kan je je ergens wel afvragen waarom men dan ook niet is gaan kijken naar wat er stroomopwaarts van risico's waren.
Maar dat in Luik was helemaal niet de Maas die uit zijn oevers treedde? Dat waren verschillende beekjes die niet wegkonden door de riolering en daardoor allemaal tegelijk een rivier vormen. Overstroming waarbij een dam/dijk helpt, zijn overstromingen waar het water van een laag punt steeds hoger en hoger komt. Dit was het omgekeerde, het was water dat van een hoog punt naar een laag punt stroomt.
 
Is dat zo?

Er lijkt een idee te bestaan dat Luik hoog gelegen is maar in realiteit ligt het net bijzonder laag. Ik weet niet onmiddellijk waar je de tegenhanger van geopunt kan vinden voor Wallonië maar zou wel eens willen zien wat er op die Waterkaarten staat daar.

Het Luikse bekken is door jarenlange mijnontginning tot 8 meter gezakt. In Seraing aan de brug zie je dat heel goed. Het voormalig zomerpaleis van de prins-bisschoppen staat een stuk lager dan de Maas. Vroeger stond dat een stuk hoger dan de Maas.

À la suite de l'exploitation minière (houille) et du non-remblayage des filons exploités, le niveau du sol le long de la Meuse autour de Liège s'est affaissé, le dénivellement atteignant plusieurs mètres en certains endroits (parfois entre 6 et 8 mètres)


Er staan in het Luikse een 30 pompstations die permanent het grondwater wegpompen.
 
Meise kan nieuwste regenbui niet meer aan: “De velden zijn verzadigd, het water staat in de huizen. Dit is een ramp”
“We staan hier al voor de vierde keer in twee weken modder te ruimen”, reageren boze inwoners. “Dit moét veranderen.”



4 keren in een maand tijd.

Die dachten dat 2020 het slechtste jaar zou blijven?
 
Meise kan nieuwste regenbui niet meer aan: “De velden zijn verzadigd, het water staat in de huizen. Dit is een ramp”
“We staan hier al voor de vierde keer in twee weken modder te ruimen”, reageren boze inwoners. “Dit moét veranderen.”



4 keren in een maand tijd.

Die dachten dat 2020 het slechtste jaar zou blijven?
Er is hier vlakbij, heel wat bijgebouwd. Op één of twee huizen na met véél te veel verharding (één huis héél de voortuin in gietbeton aangelegd). 100m verderop hadden mensen zandzakjes aan hun huis liggen...
 

Een eerder huichelachtige houding dit. Iemand die bijvoorbeeld al twee generaties een bouwgrond binnen de familie heeft die doorheen de decennia een groter risico is beginnen lopen wordt hier de facto slachtoffer van planschade. Als je het als overheid onmogelijk maakt op te bouwen op een bouwgrond dan doe aan planwijziging. Op zich is dat geen probleem als je daar ook eerlijk over bent. Maar dit is mensen te kakken zetten.
 

Een eerder huichelachtige houding dit. Iemand die bijvoorbeeld al twee generaties een bouwgrond binnen de familie heeft die doorheen de decennia een groter risico is beginnen lopen wordt hier de facto slachtoffer van planschade. Als je het als overheid onmogelijk maakt op te bouwen op een bouwgrond dan doe aan planwijziging. Op zich is dat geen probleem als je daar ook eerlijk over bent. Maar dit is mensen te kakken zetten.
Ze verwoordt het ook zelf zo:
Is bouwgrond zonder kans op vergunning en dus bouwrecht dan nog wel bouwgrond? "Dat is natuurlijk een bouwgrond"

Dat is nu toch wel heel scheef? Dat is dan gewoon verkeerd ingekleurde grond en toch nét hetzelfde als een herbestemming?
 
Ze verwoordt het ook zelf zo:
Is bouwgrond zonder kans op vergunning en dus bouwrecht dan nog wel bouwgrond? "Dat is natuurlijk een bouwgrond"

Dat is nu toch wel heel scheef? Dat is dan gewoon verkeerd ingekleurde grond en toch nét hetzelfde als een herbestemming?
Dan kunnen ze heel de betonstop beter zo organiseren dat ze alles gewoon bouwgrond laten maar consequent bouwaanvragen afkeuren, dan moet niemand planschade betalen.
 
Ja klopt, dat is nu toch echt exact hetzelfde?
nee, want als een overheid weigert te motiveren waarom ze een bouwvergunning weigert, zal ze de bouwvergunning in beroep toch toegekend zien (of schadevergoeding). Demir spreekt dus wat iets te gemakkelijk uit dat je geen vergoeding krijgt en de bouw kan tegenhouden.
 
nee, want als een overheid weigert te motiveren waarom ze een bouwvergunning weigert, zal ze de bouwvergunning in beroep toch toegekend zien (of schadevergoeding). Demir spreekt dus wat iets te gemakkelijk uit dat je geen vergoeding krijgt en de bouw kan tegenhouden.
Als voor de projecten waar ze nu tegenin gaat die weigering stand houdt (risico op wateroverlast), dan geldt datzelfde argument wel voor de meeste gronden waar de betonstop over gaat.
 
Er is een verschil tussen een bouwvergunning weigeren omdat niet genoeg rekening gehouden wordt met maatregelen om wateroverlast te vermijden en bouwvergunning altijd weigeren.

Ik zeg nu niet dat elke woning vanaf nu een paalwoning moet worden, maar er zijn vaak mogelijkheden om toch te bouwen op gronden met wateroverlast mét respect voor maatregelen om die wateroverlast-last beperkt te houden, hé. Meestal gaat het slechts over een beperkt stuk van je bouwgrond dat overstromingsgevoelig is.

(wss niet zonder paalwoning te worden als je vlak langs de ourthe woont, maar het gaat hier over Vlaanderen, hé :).

Mensen hebben soms de neiging om te zeggen "ik mag niet bouwen" als gewoon hun bouwplannen afgewezen worden om vaak logische redenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar

Een eerder huichelachtige houding dit. Iemand die bijvoorbeeld al twee generaties een bouwgrond binnen de familie heeft die doorheen de decennia een groter risico is beginnen lopen wordt hier de facto slachtoffer van planschade. Als je het als overheid onmogelijk maakt op te bouwen op een bouwgrond dan doe aan planwijziging. Op zich is dat geen probleem als je daar ook eerlijk over bent. Maar dit is mensen te kakken zetten.

Dat zo'n mensen een vergoeding moeten krijgen lijkt mij idd niet te vermijden. De vraag is of je die moet vergoeden aan aankoopwaarde of aan marktwaarde. Ik neig naar het eerste, uiteindelijk betreft dit immers een vorm van speculatie (bouwgrond) waarbij het niet aan de overheid toekomt om dergelijke speculatieve winsten te garanderen.

Het is natuurlijk extra zuur als je dit niet gekocht hebt om te speculeren maar wel om je kleinkinderen er te laten bouwen, maar daar kan de overheid zich moeilijk iets van aantrekken. Maak een onderscheid op dat vlak en élke speculant heeft plots die bouwgrond voor z'n kinderen/kleinkinderen gekocht.

Er is een verschil tussen een bouwvergunning weigeren omdat niet genoeg rekening gehouden wordt met maatregelen om wateroverlast te vermijden en bouwvergunning altijd weigeren.

Ik zeg nu niet dat elke woning vanaf nu een paalwoning moet worden, maar er zijn vaak mogelijkheden om toch te bouwen op gronden met wateroverlast mét respect voor maatregelen om die wateroverlast-last beperkt te houden, hé. Meestal gaat het slechts over een beperkt stuk van je bouwgrond dat overstromingsgevoelig is.

(wss niet zonder paalwoning te worden als je vlak langs de ourthe woont, maar het gaat hier over Vlaanderen, hé :).

Mensen hebben soms de neiging om te zeggen "ik mag niet bouwen" als gewoon hun bouwplannen afgewezen worden om vaak logische redenen.

Maar zo'n paalwoning is niet eens per se "lelijk" of de karikatuur waar je aan denkt als je te veel strips hebt gelezen of videospelletjes gespeeld:
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Terug
Bovenaan