Zware overstromingen juli 2021

We zijn verdorie 3 weken verder en nu pas gaat men over tot coördinatie voor de voedselbedeling. Sorry maar er zitten toch serieuze zaken scheef in dit land en ik hoop dat beide landsdelen dit bij de volgende verkiezingen eens serieus gaan beseffen, alsook de politieke partijen. For fuck sake, we zijn zogezegd een welvarend land maar zijn niet in staat om bij een ramp de getroffenen te voorzien in hun basisbehoeften.
 
Als ik kijk hoe slecht de hulpverlening hier verloopt kan ik me niet voorstellen dat dit ooit goed loopt wanneer we zijn gaan helpen in het buitenland.

Het rode kruis kreeg hier niets gedaan met het gestorte geld, laat staan alle andere keren in het buitenland.
 
Als ik kijk hoe slecht de hulpverlening hier verloopt kan ik me niet voorstellen dat dit ooit goed loopt wanneer we zijn gaan helpen in het buitenland.

Het rode kruis kreeg hier niets gedaan met het gestorte geld, laat staan alle andere keren in het buitenland.
Nu doorbreek je wel de omerta natuurlijk!

Nu maar het is wel duidelijk dat je op een ander wel kan presteren maar thuis niet. Bij mij is dat niet anders. Thuis kan ik nog geen ei bakken, maar op een ander zou men mij wel eens durven nemen voor Wout Bru.
 
Een overheidsbeslag van 60-70% en dan nog moeten rekenen op Vlaamse vrijwilligers en de restanten van wat ooit het Belgische leger en civiele bescherming moet voorstellen.

Arm Wallonië, ze krijgen het beleid dat ze gekozen hebben denk ik dan.
 
Een overheidsbeslag van 60-70% en dan nog moeten rekenen op Vlaamse vrijwilligers en de restanten van wat ooit het Belgische leger en civiele bescherming moet voorstellen.

Arm Wallonië, ze krijgen het beleid dat ze gekozen hebben denk ik dan.
Nu overdrijf jij toch wel serieus wat betreft dat overheidsbeslag hoor... ik betaal 38 - 40% belastingen en ik verdien niet onaardig...

Het is gewoon een logische consequentie van de ondergraving van het federale ergo overkoepelende niveau. Waarin je een gedegen uitgebouwde hulpdienst hebt uitgekleed naar het strikt hoogstnoodzakelijke onder de uitleg van besparingen want in een geciviliseerd land gaan we dat toch niet nodig hebben, behalve hoogst uitzonderlijk.

Als dan dat hoogst uitzonderlijke gebeurd, en eventueel zelfs niet hoogst uitzonderlijk gaat blijken, ja wel dan heb je het vlaggen hé.

En neen, wat we zelf doen doen we in zo'n geval niet beter, omdat je voor zo'n zaken juist afhankelijk bent van schaalvoordelen.
Wat niet wil zeggen dat je zo'n diensten niet naar een europees niveau zou kunnen liften. Al blijft het probleem dan natuurlijk wel wie bepaalt in europa of hetgeen bij ons gebeurd dan van niveau zodanig belangrijk is dat je er europese stoottroepen (om maar een woord te gebruiken) moet gebruiken ipv die ergens anders in europa in te zetten waar ook dergelijke voorvallen zijn.

Misschien is dat belgische niveau, of benelux niveau daarvoor dan nog niet zo slecht. Niet te groot, maar ook weer niet te klein waardoor zoiets anders gaat wegen op een specifieke begroting.
 
Nu overdrijf jij toch wel serieus wat betreft dat overheidsbeslag hoor... ik betaal 38 - 40% belastingen en ik verdien niet onaardig...

Het is gewoon een logische consequentie van de ondergraving van het federale ergo overkoepelende niveau. Waarin je een gedegen uitgebouwde hulpdienst hebt uitgekleed naar het strikt hoogstnoodzakelijke onder de uitleg van besparingen want in een geciviliseerd land gaan we dat toch niet nodig hebben, behalve hoogst uitzonderlijk.

Als dan dat hoogst uitzonderlijke gebeurd, en eventueel zelfs niet hoogst uitzonderlijk gaat blijken, ja wel dan heb je het vlaggen hé.

En neen, wat we zelf doen doen we in zo'n geval niet beter, omdat je voor zo'n zaken juist afhankelijk bent van schaalvoordelen.
Wat niet wil zeggen dat je zo'n diensten niet naar een europees niveau zou kunnen liften. Al blijft het probleem dan natuurlijk wel wie bepaalt in europa of hetgeen bij ons gebeurd dan van niveau zodanig belangrijk is dat je er europese stoottroepen (om maar een woord te gebruiken) moet gebruiken ipv die ergens anders in europa in te zetten waar ook dergelijke voorvallen zijn.

Misschien is dat belgische niveau, of benelux niveau daarvoor dan nog niet zo slecht. Niet te groot, maar ook weer niet te klein waardoor zoiets anders gaat wegen op een specifieke begroting.
Bwa, in deze denk ik dat het grootste probleem bij de burgemeesters en gouverneurs zit die de hulp moeten willen aanvaarden. Qua hulp en middelen denk ik dat er niet meteen grote problemen zijn maar men moet ze wel op de juiste plaats kunnen krijgen.
 
Een overheidsbeslag van 60-70% en dan nog moeten rekenen op Vlaamse vrijwilligers en de restanten van wat ooit het Belgische leger en civiele bescherming moet voorstellen.

Arm Wallonië, ze krijgen het beleid dat ze gekozen hebben denk ik dan.
Ik geloof niet dat indien we een ramp van die omvang in vlaanderen zouden hebben dat we het er beter zouden van af brengen.
 
Ik geloof niet dat indien we een ramp van die omvang in vlaanderen zouden hebben dat we het er beter zouden van af brengen.
Beide delen zouden het er beter vanaf brengen indien er geen politieke spelletjes zouden zijn.
Er was reeds een militaire veldkeuken (logistieke steun uit Ieper) vertrokken op basis van vrijwilligers.
Zijn na 8 dagen 'teruggefloten' voor een onbekende reden, maar in de wandelgangen gaat rond dat geschil tussen legertop & politici aan de basis lag. (vlaams vs federaal)
Rode kruis heeft een dagelijkse routine van 200 maaltijden moeten overnemen met een partytent + 2 gasbekkens.

Vive la belgique

disclaimer: anekdotisch via mijn moeder die voor Rode Kruis de weinige logistiek die ze kunnen aanbieden, moest coördineren
 
Beide delen zouden het er beter vanaf brengen indien er geen politieke spelletjes zouden zijn.
Er was reeds een militaire veldkeuken (logistieke steun uit Ieper) vertrokken op basis van vrijwilligers.
Zijn na 8 dagen 'teruggefloten' voor een onbekende reden, maar in de wandelgangen gaat rond dat geschil tussen legertop & politici aan de basis lag. (vlaams vs federaal)
Rode kruis heeft een dagelijkse routine van 200 maaltijden moeten overnemen met een partytent + 2 gasbekkens.

Vive la belgique

disclaimer: anekdotisch via mijn moeder die voor Rode Kruis de weinige logistiek die ze kunnen aanbieden, moest coördineren
Dat veel zaken mislopen door de machtstrijd tussen verschillende niveau's en landsdelen kan ik wel geloven hoor. Maar ik vind het wat ridicuul om wat misloopt enkel op de waalse regering te steken
 
Nu overdrijf jij toch wel serieus wat betreft dat overheidsbeslag hoor... ik betaal 38 - 40% belastingen en ik verdien niet onaardig...
Die inkomstenbelastingen zijn maar een deel van dat overheidsbeslag, je betaalt daarna nog BTW, sociale zekerheid, en andere taksen, ook je werkgever betaalt nog sociale zekerheid bovenop je loon. In België is het overheidsbeslag 52%, dus 52% van alle uitgaven gedaan in België gebeuren door de overheid. Er worden geen officiële statistieken van de gewesten bijgehouden, maar de directeur van de nationale bank heeft het Waals overheidsbeslag op 70% geschat. De schatting is wat controversieel maar de kans is wel reëel dat het overheidsbeslag in Wallonië het hoogste is in een niet communistisch land is.
 
Mijn schoonma heeft haar staycation gespendeerd als vrijwilligster in Pepinster. Op professioneel vlak heeft ze wel wat ervaring met crisissituaties. Na haar verhalen te aanhoren zaterdag zelf gaan helpen en ondervinden hoe het eraan toegaat.

Een sporthal die gebruikt wordt als bedeling van voedsel en spullen waar het rode kruis het bevel heeft. Deze sporthal is tijdens de middag gesloten 😕

Mensen geven op een lijstje aan wat ze nodig hebben en dan ‘shoppen’ vrijwiligers voor hen. Zelf voelden we ons nutteloos doordat dit reeds goed liep. Uiteindelijk via via aan het nummer van een contactpersoon in de Cité de Brouck in Trooz beland: een honderdtal huizen ingesloten tussen spoorwegberm en 1 zeer smalle brug over de Vesder: na 3 weken nog geen elektriciteit. Daar een man geholpen met het leegmaken van zijn smeerput in zijn garage. Die stank zal ik nooit vergeten. De man viel vaak in herhaling waarom hij een smeerput had en dat zijn vader het huis had gebouwd (tot tranen toe). Pas toen hij besefte dat we echt vertrokken kwamen er wel duizend ‘merci’s’ van af. Deze man had letterlijk niets meer. Net zoals al de gezinnen in de Cité.

Terug aangekomen in Pepinster hebben we 2 vrachtwagens met huishoudspullen en meubels hebben uitladen. Enorme solidariteit en dankbaarheid maar ze zitten/zaten zo diep in de shit dat ze niet weten van welk hout pijlen maken.

Uiteindelijk met schoonma naar zwaarst getroffen deel gegaan. Je waant je in oorlogsgebied en het is nog erger dan wanneer je het op tv ziet.
Volgend weekend gaan we weer.
 
Nu overdrijf jij toch wel serieus wat betreft dat overheidsbeslag hoor... ik betaal 38 - 40% belastingen en ik verdien niet onaardig...

Het is gewoon een logische consequentie van de ondergraving van het federale ergo overkoepelende niveau. Waarin je een gedegen uitgebouwde hulpdienst hebt uitgekleed naar het strikt hoogstnoodzakelijke onder de uitleg van besparingen want in een geciviliseerd land gaan we dat toch niet nodig hebben, behalve hoogst uitzonderlijk.

Als dan dat hoogst uitzonderlijke gebeurd, en eventueel zelfs niet hoogst uitzonderlijk gaat blijken, ja wel dan heb je het vlaggen hé.

En neen, wat we zelf doen doen we in zo'n geval niet beter, omdat je voor zo'n zaken juist afhankelijk bent van schaalvoordelen.
Wat niet wil zeggen dat je zo'n diensten niet naar een europees niveau zou kunnen liften. Al blijft het probleem dan natuurlijk wel wie bepaalt in europa of hetgeen bij ons gebeurd dan van niveau zodanig belangrijk is dat je er europese stoottroepen (om maar een woord te gebruiken) moet gebruiken ipv die ergens anders in europa in te zetten waar ook dergelijke voorvallen zijn.

Misschien is dat belgische niveau, of benelux niveau daarvoor dan nog niet zo slecht. Niet te groot, maar ook weer niet te klein waardoor zoiets anders gaat wegen op een specifieke begroting.
Het overheidsbeslag van de Waalse overheid wordt tussen de 60 en 70% geschat, wat personenbelasting daarmee te maken heeft begrijp ik niet goed. Best even het woord overheidsbeslag opzoeken, we praten nadien wel voort.
Ik geloof niet dat indien we een ramp van die omvang in vlaanderen zouden hebben dat we het er beter zouden van af brengen.
Dat denk ik wel. In Vlaanderen zitten we met een overheidsbeslag rond de 30%,maar slagen we er vaak in onze middelen efficiënter en effectiever in te zetten.

Mijn punt is trouwens wat er met al het geld gebeurt van de overheid in Wallonië.
Naar de hulpdiensten gaat het alvast niet,
een mens begint zich dan af te vragen waar die 60-70% dan voor dient.

Maar wees gerust, Di Rupo heeft elke hoop op een deftig onderzoek de kop al ingedrukt. De verspilling van de meest geldverslindende regering van de EU gaat dus ongestoord voort.

Misschien moeten we nog extra task forces en coordinatiecellen oprichten met nog meer ambtenarij en postjes voor bevriende politici.
 
Ik had nog gedacht, zou ik iets storten, maar zo'n gebrek aan coördinatie kan je niet goed maken door meer geld te storten alleen en we dragen al genoeg af aan de staat ook.

Normaal gezien moet het leger toch er op voorzien zijn om tentenkampen op te stellen en voedsel te bedelen? Ik kan me voorstellen dat het in het begin hier of daar foutloopt de eerste dag maar we zijn nu toch al verschillende weken verder.

De koning gaat dan eens ter plekke zijn meedeleven betuigen maar daar ben je niets mee wanneer de mensen niet geholpen worden. Ze zijn daar dan nu afhankelijk van een paar gulle weldoeners in plaats van structurele hulpverlening.
 
Ik had nog gedacht, zou ik iets storten, maar zo'n gebrek aan coördinatie kan je niet goed maken door meer geld te storten alleen en we dragen al genoeg af aan de staat ook.

Normaal gezien moet het leger toch er op voorzien zijn om tentenkampen op te stellen en voedsel te bedelen? Ik kan me voorstellen dat het in het begin hier of daar foutloopt de eerste dag maar we zijn nu toch al verschillende weken verder.

De koning gaat dan eens ter plekke zijn meedeleven betuigen maar daar ben je niets mee wanneer de mensen niet geholpen worden. Ze zijn daar dan nu afhankelijk van een paar gulle weldoeners in plaats van structurele hulpverlening.
Geld krijgen ze genoeg, dus geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken geld te storten. De Waalse regering heeft zich een onbetrouwbare partner getoond inzake geld, idem voor allerlei hulporganisaties die met dat geld uiteindelijk advocatuur van extreem links signatuur betalen om acties zoals de hongerstaking te financieren.
Geld krijgen al die subsidiejunkies trouwens al genoeg van de belastingbetaler

Nee nee, wil je helpen doe je dat best met vrijwilligerswerk of materiële donaties via lokale netwerken.
Uw geld belandt bijna zo goed als zeker niet bij de mensen die de hulp nodig hebben via die grote organisaties.

Een maand later weten we nog altijd niet wat er gebeurd is met de donaties die al gebeurd zijn, red flag.
 
Heavy rainfall, floods hit Turkey’s Black Sea provinces


Heilige ****

Zijn het daar geen branden, zijn het zondvloeden.
 
Bij de overstromingen in de Amerikaanse zuidelijke staat Tennessee, als gevolg van hevige regenval, zijn al minstens 21 mensen omgekomen. Er zijn ook nog zo'n 30 mensen vermist. Dat verklaarde de sheriff Chris Davis uit de regio Humphreys, op zo'n 100 kilometer van Nashville.

Blijven gaan.


Voor het eerst valt er regen op het hoogste punt in Groenland, 7.300.000.000.000 kilogram ijs gesmolten
Het heeft voor het eerst geregend op het hoogste punt in Groenland. Normaal gezien duiken de temperaturen daar ver onder het vriespunt, maar het is er uitzonderlijk warm geweest en dus is het beginnen te regenen. "Ongezien", noemen wetenschappers het en een duidelijk teken van de klimaatopwarming.


Optimisme, oh waar zijt ge?

Het blijft er langs alle kanten op in hakken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan