Zware overstromingen juli 2021

De 11 weerfenomenen die
Lol onzin

1. Meer hittegolven, dat klopt.
2. Dat vind ik op zich geen moeilijke, maar "overstromingen" heeft niet eens altijd een rechtstreeks verband met het weer, gezien infrastructuur ed ook een rol speelt. Waarom uitsluitend in de kustgebieden lijkt mij ook een vreemde benadrukking. Bovendien zou door het afnemen van de Golfstroom ook daar regionale verschillen zijn, m.n. dat in Europa de zeespiegel op zijn minst veel minder snel zal stijgen, terwijl dat aan de oostkust van de VS nog eens dubbel zo snel zal zijn. Ik vind het dus geen correcte stelling, vooral omdat deze niet correct of duidelijk geformuleerd is.
3. Onzin. Regionaal meer droogtes oké, daar kan ik nog in komen. Dat droge gebieden droger en natte gebieden natter worden is ook larie en apekool. Door een toename van watervapor in de atmosfeer (deels door de opwarmende aarde) is het aantal aanwezige vocht dat moet uitgeregend worden (watercyclus) groter, en heb je ook een heftigere watercyclus. CO² is ook een fertilizer, dus het netto effect is dus zeker voor meer water. Droogtes zullen niet verdwijnen, maar of ze meer voorkomen. Tja, niet overal.
4. Dit hangt deels samen met de droogtes, maar het is wel zo dat de warmte ook een verband heeft daarop. Een warmer klimaat, en een inderdaad snel opwarmend mediterraans gebied zorgt vermoedelijk wel voor meer bosbranden. Maar er zijn ook andere oorzaken, zoals meer technologie die schadelijk kan zijn of een toenemende welvaart (en dus toerisme) een toenamende groei aan mensen en dus ook potentieel aan meer idioten die sigarettenpeuken ergens rondslingeren.
5. Dat klopt wel, maar er is meer een verband tussen absolute vriestemperaturen dan met sneeuw, maar in de lage landen is dat verband met sneeuw er ook. Er zijn ook andere oorzaken. "Op het juiste moment" moest er niet bij. Tevens zie ik niet in waarom dit per se nadelig moet zijn.
6. Ja, dat klopt, maar opnieuw regionaal, en wellicht in de meerderheid van de wereldbol.
7. In de Atlantische Oceaan zeker en vast, daarbuiten hangt het af van oceanbassin tot oceanbassin. Als ik me niet vergis is er geen sterk verband tussen klimaatopwarming en toenemende orkaanactiviteit hoofdzakelijk door de dalende activiteit in de Pacifische Oceaan. https://www.nature.com/articles/ncomms8182
8. Het mechanisme klopt, maar weegt niet op tegen het opwarmend effect v/d Aarde.
9. Het onderzoek waar men naar linkt: "Owing to a dearth of long-term observations, as well as incomplete process understanding and limited convection-permitting modelling studies, current and future climate change effects on hailstorms remain highly uncertain.", verder kan ik me hierover nauwelijks uitspreken. Ik vind dit ook niet relevant, want we hebben het hier over onweersbuien.
10. In theorie kan dat wel zijn, maar in praktijk leggen de nummers het tegenovergestelde voor in Noord-Amerika. Gezien USA inderdaad de hofleverancier in tornado's is, kan je wel zeggen dat de algemene tornado-activiteit juist afneemt. In Europa is er wel een toename, maar dat is deels door toegenomen observatie en doordat hier meer mensen kennis nemen van dat dit soort weerfenomenen wel degelijk mogelijk zijn in Europa (observational bias). Daarom denk ik niet dat je hierover uitspraken kan doen. De reden waarom tornado's afnemen is omdat de omstandigheden die vaak tot extreem convectief weer leiden in de USA minder frequent zijn juist door de andere zaken die men vermeldt, zoals onder meer 8 (de meanderende straalstroom). Het onderzoek van puntje 9 heeft het ook over minder hagelstormen in de VSA, en dus ook "minder onweersbuien", en dus ook minder tornado's. Opnieuw onzin dus.
11. Dat lijkt mij heel moeilijk om te verifieren, observational bias, maar ik vermoed dat dit wel klopt door punt 6 en de sterker wordende moessons.

*voor 7: https://www.gfdl.noaa.gov/global-warming-and-hurricanes/

The connection between climate change and hurricane frequency is less straightforward. It is likely the number of storms will remain the same or even decrease, with the primary increase being of the most extreme storms. For the 21st century, some models project no change or a small reduction in the frequency of hurricanes, while others show an increase in frequency. More recent work shows a trade-off between intensity and frequency – that as warmer oceans bolster hurricane intensity, fewer storms actually form.

___

In de Atlantische Oceaan zijn er andere mechanismes die ervoor zorgen dat zowel de frequentie als de intensiteit sterk zal verhogen, maar dat zal ten koste zijn van andere oceaanbassins (qua frequentie dan).

___

Als je een artikel wil schrijven, doe het dan goed en doe je research goed. Bij elk ander onafhankelijk nieuwsbureau van bedenkelijk niveau, is dit C4 en bye.

Veel journalisten mogen echt een training krijgen in:
- wat onafhankelijkheid en objectiviteit betekent
- wat de essentie van hun job is: correct informeren (geen entertaining, framing, etc.)
- hoe wetenschappelijk onderzoek correct interpreteren en citeren (als ze al in de eerste poging al dergelijke bronnen gebruiken) en hoe ethisch en praktisch correct omgaan met bronnenmateriaal

Nu is het hele media-landschap een kleutertuin.
 
Laatst bewerkt:
Wallonië wil factuur overstromingen doorschuiven naar verzekeraars


De Waalse overheid wil dat de verzekeraars met meer over de brug komen dan het plafond van 350 miljoen euro voor schade bij natuurrampen.

De onderhandeling daarover zijn nog bezig, maar vandaag al zou er een beslissing kunnen vallen in het dossier. Dat schrijft De Standaard.

In ons land moet de verzekeringssector wettelijk niet meer dan 350 miljoen euro betalen bij natuurrampen. Alles wat daarbovenop komt, moet de overheid bijpassen. Die last ligt sinds de zesde staatshervorming bij de gewesten. Vlaanderen heeft daarvoor een pot van 100 miljoen euro aangelegd, maar in Wallonië is er geen buffer.

Aangezien de schade van de recente waterlast en overstromingen zeker meer dan een miljard euro bedraagt, zullen de gewesten hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Maar Wallonië vraagt nu dat de verzekeraars meer doen dan het wettelijke én ook mee investeren in de heropbouw van de Waalse infrastructuur.

‘Er ligt van alles op tafel, voorstellen gaan heen en weer’, zegt Barbara Van Speybroeck, de woordvoerster van Assuralia, de koepel van verzekeraars, aan De Standaard. Ze spreekt over ‘constructief overleg’.
Bron:"De Tijd"

Wat een land toch, dingen wettelijk overeenkomen en dan als er effectief een natuurramp gebeurt merken dat de kas leeg is (what else is new) en zeggen "ja sorry beste verzekeraars maar ondanks onze afspraak jullie zullen toch moeten betalen".
De overheid uw betrouwbare partner, en nadien dan verbaasd zijn dat bedrijven twee keer nadenken alvorens een investering te doen in Belgie. Rampbeleid is hier de norm, elke dag kunnen de regels veranderen en komt men terug op overeenkomsten en wetten als het hen uitkomt.
 
Wat een land toch, dingen wettelijk overeenkomen en dan als er effectief een natuurramp gebeurt merken dat de kas leeg is (what else is new) en zeggen "ja sorry beste verzekeraars maar ondanks onze afspraak jullie zullen toch moeten betalen".
De overheid uw betrouwbare partner, en nadien dan verbaasd zijn dat bedrijven twee keer nadenken alvorens een investering te doen in Belgie. Rampbeleid is hier de norm, elke dag kunnen de regels veranderen en komt men terug op overeenkomsten en wetten als het hen uitkomt.

Maar kijk 't is tenminste toch hetzelfde voor de particulier (zonnepanelen) als de bedrijven blijkbaar. Toch iets van gelijkheid ofzo
 
Wat een land toch, dingen wettelijk overeenkomen en dan als er effectief een natuurramp gebeurt merken dat de kas leeg is (what else is new) en zeggen "ja sorry beste verzekeraars maar ondanks onze afspraak jullie zullen toch moeten betalen".
De overheid uw betrouwbare partner, en nadien dan verbaasd zijn dat bedrijven twee keer nadenken alvorens een investering te doen in Belgie. Rampbeleid is hier de norm, elke dag kunnen de regels veranderen en komt men terug op overeenkomsten en wetten als het hen uitkomt.
Als dat plafond wettelijk vast ligt zal de Waalse overheid daar niet zoveel aan kunnen veranderen, de verzekeringssector zal hier zelf ook wel wat dingen uit de brand kunnen slepen. Misschien gaat Wallonië in ruil brandverzekering verplichten bij hun bevolking, of misschien gaat de Waalse overheid zelf grotere premies betalen in de toekomst om hoger gedekt te zijn, ik zeg maar iets maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de verzekeringssector daar zomaar een paar honderd miljoen extra zou leggen als ze daartoe niet verplicht zijn.
 
Als dat plafond wettelijk vast ligt zal de Waalse overheid daar niet zoveel aan kunnen veranderen, de verzekeringssector zal hier zelf ook wel wat dingen uit de brand kunnen slepen. Misschien gaat Wallonië in ruil brandverzekering verplichten bij hun bevolking, of misschien gaat de Waalse overheid zelf grotere premies betalen in de toekomst om hoger gedekt te zijn, ik zeg maar iets maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de verzekeringssector daar zomaar een paar honderd miljoen extra zou leggen als ze daartoe niet verplicht zijn.
Natuurlijk gaat de verzekeringsector hier op lange termijn van profiteren, helpen aan de wederopbouw in ruil voor wat langlopende vastgoedhuurovereenkomsten aan een mooi rendement van al wat ze mee bekostigen, rechtvaardiging voor verhoging van premies enzovoort maar het is gewoon schrijnend om weer vast te stellen dat de mensen die wij een mandaat geven om het land te besturen zo'n beleid voeren.

Elk Belgisch beleid lijkt gebaseerd op fantasie
 
Als dat plafond wettelijk vast ligt zal de Waalse overheid daar niet zoveel aan kunnen veranderen, de verzekeringssector zal hier zelf ook wel wat dingen uit de brand kunnen slepen. Misschien gaat Wallonië in ruil brandverzekering verplichten bij hun bevolking, of misschien gaat de Waalse overheid zelf grotere premies betalen in de toekomst om hoger gedekt te zijn, ik zeg maar iets maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de verzekeringssector daar zomaar een paar honderd miljoen extra zou leggen als ze daartoe niet verplicht zijn.
die brandverzekering is reeds verplicht, maar natuurlijk enkel voor nieuwe huurcontracten
 
Hoe kan het daar nog altijd zo vierkant lopen. Verlinden, kom uit uw ivoren toren en in plaats van een orgaantje op te richten vorder bouwbedrijven op die de straten daar op zijn minst al kunnen gaan opruimen en dingen kunnen herstellen.

Waar een wil is, is een weg.
 
Hoe kan het daar nog altijd zo vierkant lopen. Verlinden, kom uit uw ivoren toren en in plaats van een orgaantje op te richten vorder bouwbedrijven op die de straten daar op zijn minst al kunnen gaan opruimen en dingen kunnen herstellen.

Waar een wil is, is een weg.
Verantwoord eens de hoogdringendheid ?

Want zomaar dat efkes doen mag niet volgens de regels waarbij de overheid moet spelen hé.
Waar een wil is is een weg, daar heb je gelijk in. Maar die weg moet wel lopen via de regeltjes van de wet, niet de regeltjes van dat komt mij goed uit als we het zo doen.

En dan moet het ook nog eens aangevraagd worden door de specifieke regio. Als de regio zijn eigen boontjes wilt doppen, dan kan het federale daar niet tussenkomen, want niet hun bevoegdheid.
Om nog maar te zwijgen over het budgettaire probleem voor hun begroting die ze zich dan op hun nek halen...
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Verantwoord eens de hoogdringendheid ?

Want zomaar dat efkes doen mag niet volgens de regels waarbij de overheid moet spelen hé.
Waar een wil is is een weg, daar heb je gelijk in. Maar die weg moet wel lopen via de regeltjes van de wet, niet de regeltjes van dat komt mij goed uit als we het zo doen.

En dan moet het ook nog eens aangevraagd worden door de specifieke regio. Als de regio zijn eigen boontjes wilt doppen, dan kan het federale daar niet tussenkomen, want niet hun bevoegdheid.
Om nog maar te zwijgen over het budgettaire probleem voor hun begroting die ze zich dan op hun nek halen...
En zo gebeurd er dan niks. Dus ja, wat is nu het beste.
 
Dit is trouwens krek hetzelfde verhaal als wat er gebeurde tijdens de covidcrisis vorig jaar. Ik ken iemand die een aantal crisisvergaderingen heeft bijgewoond. In dit land, met zijn ingewikkelde staatsstructuur, kan geen enkele beslissing genomen worden zonder tig instanties te betrekken. En in een geval van crisis reageren wij dus altijd - veel te laat.
 
Dit is trouwens krek hetzelfde verhaal als wat er gebeurde tijdens de covidcrisis vorig jaar. Ik ken iemand die een aantal crisisvergaderingen heeft bijgewoond. In dit land, met zijn ingewikkelde staatsstructuur, kan geen enkele beslissing genomen worden zonder tig instanties te betrekken. En in een geval van crisis reageren wij dus altijd - veel te laat.
Ja, maar dan krijg je eenheidsworst hé.

Maar eigenlijk, eenheidsworst is zo slecht nog niet. Daar zit nu eenmaal uw schaalvoordeel in.
 
Ja, maar dan krijg je eenheidsworst hé.

Maar eigenlijk, eenheidsworst is zo slecht nog niet. Daar zit nu eenmaal uw schaalvoordeel in.
Voor mij is onze staatstructuur helemaal verkeerd. We hebben drie niveaus nodig volgens mij
- nationaal of deelstaten (gewoon kiezen en doorzetten daarna)
- regionaal (kleiner dan de provincies, eerder arrondissementen, die het leeuwendeel van de bestuurstaken op zich neemt (bijna alles wat nu provinciaal en gemeentelijk is)
- lokaal : geen gemeentes maar eerder districten (dus kleiner dan de huidige gemeentes), maar met erg beperkte lokale, sociale bevoegdheden.
Het gemeentelijk niveau is op veel plaatsen noch vis noch vlees, te groot en te klein. En er zijn veel te veel bestuursniveaus
 
Voor mij is onze staatstructuur helemaal verkeerd. We hebben drie niveaus nodig volgens mij
- nationaal of deelstaten (gewoon kiezen en doorzetten daarna)
- regionaal (kleiner dan de provincies, eerder arrondissementen, die het leeuwendeel van de bestuurstaken op zich neemt (bijna alles wat nu provinciaal en gemeentelijk is)
- lokaal : geen gemeentes maar eerder districten (dus kleiner dan de huidige gemeentes), maar met erg beperkte lokale, sociale bevoegdheden.
Het gemeentelijk niveau is op veel plaatsen noch vis noch vlees, te groot en te klein. En er zijn veel te veel bestuursniveaus
Voor mij is gemeenten, provincie en federaal goed. Al mag het voor mijn part ook gemeenten, arrondissementen en federaal zijn.

Dat vis noch vlees ga je altijd hebben aangezien je nu eenmaal moet overeenkomen. Ik zie gewoon niet in wat vb limburg opgedeeld in arrondissementen voor een ander of beter beleid zou zorgen.
 
Voor mij is gemeenten, provincie en federaal goed. Al mag het voor mijn part ook gemeenten, arrondissementen en federaal zijn.

Dat vis noch vlees ga je altijd hebben aangezien je nu eenmaal moet overeenkomen. Ik zie gewoon niet in wat vb limburg opgedeeld in arrondissementen voor een ander of beter beleid zou zorgen.
Het probleem voor mij is de gemeente. Die hebben onvoldoende middelen - door een te kleine schaal - om een deftig beleid te voeren. En dat beleid op provinciaal niveau brengen, brengt het te ver van de burger. Maar de schaalverdeling van bvb groendiensten en technische diensten op één niveau (terwijl die nu verdeeld zitten over meerdere niveaus en meerdere gemeenten) kan volgens mij echte schaalvoordelen met zich meebrengen. En je zou aan het hoofd van zo'n arrondissement ook een wat beter en steviger bestuur en administratie kunnen zetten
 
Er gebeurt niet niets. Wallonië trekt zijn plan. Conform het beleid waarvoor wij voor gekozen hebben.

Wil je dat het terug de federale is, awel dan zul je in de toekomst moeten stemmen voor partijen die voorstander zijn van federaliseren in plaats van regionaliseren.

Of je de boel nu zal federaliseren of niet lost de kern van het probleem niet op. Namelijk dat we zo hard bespaard hebben op rampenbestrijding en infrastructuur dat het Belgische leger private leasingcontracten moet afsluiten voor hulpbruggen, of dat we in dit land maar twee kazernes voor de civiele bescherming meer hebben, of dat de brandweer in tegenstelling tot de politie geen centrale commandosturing heeft voor rampen, of... Dat heeft niets met federaliseren of regionaliseren te maken maar met de chronische onderfinanciering van die diensten omdat men daar kan snijden zonder dat de burger het zal voelen. Tot er een ramp passeert zoals nu.
 
Het probleem voor mij is de gemeente. Die hebben onvoldoende middelen - door een te kleine schaal - om een deftig beleid te voeren. En dat beleid op provinciaal niveau brengen, brengt het te ver van de burger. Maar de schaalverdeling van bvb groendiensten en technische diensten op één niveau (terwijl die nu verdeeld zitten over meerdere niveaus en meerdere gemeenten) kan volgens mij echte schaalvoordelen met zich meebrengen. En je zou aan het hoofd van zo'n arrondissement ook een wat beter en steviger bestuur en administratie kunnen zetten
Ik zie echt niet in waarvoor ik een groendienst of een technische dienst nodig heb die kort bij de burger staat. Het gaat toch nooit zijn hoe IK het wil. Het gaat altijd een compromis zijn in functie van de middelen. Noch zie ik in waarom dat het huisvuil afhalen in brussel anders zou moeten opereren dan in vlaanderen. 1 centrale poot voor het bestuur en administratie, en lokale gegroepeerde branches op basis van operationeel nut.

En dat men het gras hier dan om de 3 maand doet in plaats van elke week, daar lig ik echt niet wakker van hoor.
Of je de boel nu zal federaliseren of niet lost de kern van het probleem niet op. Namelijk dat we zo hard bespaard hebben op rampenbestrijding en infrastructuur dat het Belgische leger private leasingcontracten moet afsluiten voor hulpbruggen, of dat we in dit land maar twee kazernes voor de civiele bescherming meer hebben, of dat de brandweer in tegenstelling tot de politie geen centrale commandosturing heeft voor rampen, of... Dat heeft niets met federaliseren of regionaliseren te maken maar met de chronische onderfinanciering van die diensten omdat men daar kan snijden zonder dat de burger het zal voelen. Tot er een ramp passeert zoals nu.
Kijk als ik 1 euro heb en ik moet die uitgeven in wallonië, brussel EN vlaanderen. Dan kan ik maar 1/3de uitgeven. Of 2/3de in vlaanderen (want wij hebben zogezegd het meeste geld), 1/6de in brussel en 1/6de in Wallonië.

Als ik die in een federale entiteit heb. Dan geef ik die niet uit in vlaanderen, brussel of wallonië. Dan geef ik die uit waar het op dat moment nodig is. Is dat in Wallonië dan is dat in Wallonië. Is dat in vlaanderen dan is dat in vlaanderen. Is dat in brussel, dan is dat brussel. Maar het gaat wel uitgegeven worden in functie van de overkoepelende noden.

Indien uw structuur minder geld kost (minder managers, diensthoofden, gedelegeerd bestuurders, etc...). Dan kan in uw operatie ofwel meer volk werken ofwel meer geld gespendeerd worden aan de effectieve werken. Ofwel zelfs een combinatie van beide zodanig dat je in plaats van 2 civiele veiligheidkazernes, je er 3 of zelfs 4 hebt. Of dat je een nog andere structuur hanteert.
 
Ik zie echt niet in waarvoor ik een groendienst of een technische dienst nodig heb die kort bij de burger staat. Het gaat toch nooit zijn hoe IK het wil. Het gaat altijd een compromis zijn in functie van de middelen. Noch zie ik in waarom dat het huisvuil afhalen in brussel anders zou moeten opereren dan in vlaanderen. 1 centrale poot voor het bestuur en administratie, en lokale gegroepeerde branches op basis van operationeel nut.

En dat men het gras hier dan om de 3 maand doet in plaats van elke week, daar lig ik echt niet wakker van hoor.

Kijk als ik 1 euro heb en ik moet die uitgeven in wallonië, brussel EN vlaanderen. Dan kan ik maar 1/3de uitgeven. Of 2/3de in vlaanderen (want wij hebben zogezegd het meeste geld), 1/6de in brussel en 1/6de in Wallonië.
Lees eens goed wat ik schrijf. Vandaag gebeuren die inspanningen op gemeentelijk vlak wat niet efficiënt is. Dat allemaal vanuit Brussel organiseren gaat nog een minder efficiënte organisatie geven, want je hebt lokaal toch die mensen nodig. Maar je kan dat wel efficiënter maken door dat op iets grotere lokale schaal te organiseren.

Zo gebeurt dat ook bij de meeste multinationals, voor dat soort facility management taken ligt de verantwoordelijkheid lokaal, de groep komt alleen tussenbeide voor erg grote dossiers die de lokale autonomie overstijgen en leggen standaarden op (=wetten). Maar Franse toestanden, waarbij alles gecentraliseerd worden, is een gigantisch verlies aan efficiëntie, ik heb daar voldoende voorbeelden van gezien.
 
Laatst bewerkt:
Lees eens goed wat ik schrijf. Vandaag gebeuren die inspanningen op gemeentelijk vlak wat niet efficiënt is. Dat allemaal vanuit Brussel organiseren gaat nog een minder efficiënte organisatie geven, want je hebt lokaal toch die mensen nodig. Maar je kan dat wel efficiënter maken door dat op iets grotere lokale schaal te organiseren.

Zo gebeurt dat ook bij de meeste multinationals, voor dat soort facility management taken ligt de verantwoordelijkheid lokaal, de groep komt alleen tussenbeide voor erg grote dossiers die de lokale autonomie overstijgen. Maar Franse toestanden, waarbij alles gecentraliseerd worden, is een gigantisch verlies aan efficiëntie, ik heb daar voldoende voorbeelden van gezien.
Dus eigenlijk schrijf jij :

1) centraal wordt er geregeerd. Ergo kleine dossiers -> operationele lokale dienst trek uw plan. Grote overkoepelende dossiers -> hola operationele lokale dienst, blijf met uw pollen er vanaf.
2) alles gecentraliseerd vanuit brussel how maar neen.

Terwijl ik schrijf :
1 centrale poot voor het bestuur en administratie, en lokale gegroepeerde branches op basis van operationeel nut

Lijkt mij dat wij het dan eens zijn. Enkel moet er bepaald worden wat de optimale grootte is. En ik zie echt niet in waarom dat niet op provinciaal niveau kan liggen. Of indien er expliciet correcte redenen zijn om dit te verkleinen, geen probleem. Maar dan moeten ze steek houden. Ik zie gewoon niet direct het voordeel om te zeggen van dat moet hier in peer of in de branche peer / overpelt / neerpelt liggen.

Persoonlijk ben ik eerder een fan van lokale afvaardiging voor bepaling van de behoeften. Centrale triëring van deze behoeften dmv verdediging van de lokale waarom project x erop moet. Hiervoor zorg je dan een bepaalde basisstaff. En centraal voorzie je dan bepaalde experts / extra personeel die je dan kunt detacheren naar de regio om op die manier gatje stop te spelen waar het drukst nodig is.
En je zorgt dan zelf voor een bepaald beperkt limietbedrag per annum waarvoor die centrale triëring van wordt vrijgesteld. Al hoeft dat voor mij zelfs nog niet echt.
 
Dus eigenlijk schrijf jij :

1) centraal wordt er geregeerd. Ergo kleine dossiers -> operationele lokale dienst trek uw plan. Grote overkoepelende dossiers -> hola operationele lokale dienst, blijf met uw pollen er vanaf.
2) alles gecentraliseerd vanuit brussel how maar neen.

Terwijl ik schrijf :
1 centrale poot voor het bestuur en administratie, en lokale gegroepeerde branches op basis van operationeel nut

Lijkt mij dat wij het dan eens zijn. Enkel moet er bepaald worden wat de optimale grootte is. En ik zie echt niet in waarom dat niet op provinciaal niveau kan liggen. Of indien er expliciet correcte redenen zijn om dit te verkleinen, geen probleem. Maar dan moeten ze steek houden. Ik zie gewoon niet direct het voordeel om te zeggen van dat moet hier in peer of in de branche peer / overpelt / neerpelt liggen.

Persoonlijk ben ik eerder een fan van lokale afvaardiging voor bepaling van de behoeften. Centrale triëring van deze behoeften dmv verdediging van de lokale waarom project x erop moet. Hiervoor zorg je dan een bepaalde basisstaff. En centraal voorzie je dan bepaalde experts / extra personeel die je dan kunt detacheren naar de regio om op die manier gatje stop te spelen waar het drukst nodig is.
En je zorgt dan zelf voor een bepaald beperkt limietbedrag per annum waarvoor die centrale triëring van wordt vrijgesteld. Al hoeft dat voor mij zelfs nog niet echt.
We zijn het grotendeels eens. Ik wil vooral van een populistisch beleid op gemeentelijk niveau af, en alles verder professionaliseren. Provincies lijken mij echt wat groot, maar goed dat is een detail, gemeentes zijn iig te klein
 
Terug
Bovenaan