Zware overstromingen juli 2021

Hangt er ook wat vanaf hoe je efficiëntie beschouwd, gewoon zo weinig mogelijk kosten hebben aan het bestuur of een bestuur hebben dat voor zo weinig mogelijk kosten zo dicht mogelijk aansluit bij de wensen van degene die bestuurd worden. Als het gewoon kostenefficiëntie is dan moeten we zelfs niet stoppen bij provincies maar doen we beter alles nationaal, of zelfs Europees of globaal. Hoe meer top-down hoe kostenefficiënter maar je verliest wel wat aan "democratische efficiëntie".

Het is hoe dan ook een balans die je moet vinden natuurlijk maar er zijn ook goede redenen om bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de bevolking te houden, zelfs al heeft dat op andere vlakken wat nadeel.
 
Blijft voor mij de reden waarom ik zeer gekant ben tegen het meer bevoegdheden (en dus macht) overhevelen naar het lokale niveau. Te veel incompetentie en corruptie.
Dat zit toch op ieder niveau, die incompetentie en corruptie.
Jonge politiekers die het eerlijk willen spelen houden het gewoon niet vol tussen dat corrupte gespuis.
 
Die fusies leveren wel een cadeautje van een half miljard voor Antwerpen op he!
Dat blijft toch hetzelfde voor ons als land? Ipv de schuld bij Antwerpen te leggen, komt die gewoon bij Vlaanderen te liggen? Dit komt toch enkel de lokale besturen ten goede tov elkaar maar niet als totale eniteit Vlaanderen? Of begrijp ik het nu niet zo goed?
 
Dat blijft toch hetzelfde voor ons als land? Ipv de schuld bij Antwerpen te leggen, komt die gewoon bij Vlaanderen te liggen? Dit komt toch enkel de lokale besturen ten goede tov elkaar maar niet als totale eniteit Vlaanderen? Of begrijp ik het nu niet zo goed?
Het is geld dat door Antwerpenaren verschuldigd was dat nu betaald zal worden door alle Vlamingen. Voor Vlaanderen als geheel maakt zoiets niet uit, het is een zero sum game. Niemand is echter enkel maar Vlaming, of je hieraan wint of verliest hangt af van of je al dan niet Antwerpenaar bent.
 
Dat zit toch op ieder niveau, die incompetentie en corruptie.
Jonge politiekers die het eerlijk willen spelen houden het gewoon niet vol tussen dat corrupte gespuis.
Hoe hoger het niveau, hoe meer concurrentie, hoe groter uw competenties in theorie zouden moeten zijn. En hoe meer, opnieuw in theorie, checks en balances er zijn om corruptie tegen te gaan.

Hoe hoger het niveau, hoe meer impactvol incompetentie en corruptie natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan