Verslag: BeyondGaming @ Zomerspel 2023

In de negende editie werd Zomerspel omgetoverd tot het enige echte Wonderland! Wandel tussen de paddenstoelen en tafels op zoek naar een spel. Schuif aan bij het theepartijtje, het hamburgerkraam of de ellenlange rij om de tweedehandsstand binnen te komen. Pas op voor de Koningin en haar kaartenleger, en hou je portefeuille in je zak. Want voor je het weet ga je naar huis met een volle koffer en een lege bankrekening. Benieuwd wat een weekend op dit spellenfestival in petto heeft!

Tova​

De zaterdag start alvast met een stevig ontbijt en een straffe espresso om de dag te overleven. Merelbeke is omgetoverd tot het Walhalla van de bordspelers. Gelegenheidsspeler, spelfanaat of complete nieuweling, iedereen kan zijn dading vinden met klassieke en enkele recente spellen. Maar op deze negende editie van Zomerspel wil ik me alvast wagen om de Atlantikwall te verdedigen tegen de geallieerden in een D-Day landing van Memoir '44. Memoir 44 Oost-Vlaanderen (M44OVL) houdt een maandelijkse spelavond in Melle, waarbij scenario's van Memoir '44 gespeeld worden. Voor wie Memoir '44 niet kent, is het een historisch spel waarin je het commando hebt over troepen die het tegen elkaar opnemen in gevechten in de Tweede Wereldoorlog. Elk gevechtsscenario bootst het historische terrein, de posities en doelstellingen van destijds na. Maar het D-Day scenario haal je niet zomaar boven. Het moet zowat de grootste tafel zijn die op Zomerspel te vinden is, waar je met maximaal zes-tegen-zes het tegen elkaar opneemt.

Omdat er toch een achttal dappere strijders ten tonele treden, blijft het strijdtoneel beperkt tot de landing van de beaches. Zelf ga ik de linkerflank van Utah Beach verdedigen als Duitse bevelhebber. Gewapend met zware artillerie, zandzakjes en bunkers proberen we voor deze ene maal de geschiedenis te herschrijven. Want verliezen willen we liever voorkomen. In een normaal Memoir '44-spel speel je normaal het scenario in beide kampen en tel je het aantal medailles op. Omdat een enkele spelsessie van de D-Day landings al snel drie uur kan duren, blijft het bij een enkele spelsessie. Memoir '44 is makkelijk te leren en heeft een hoog tempo. En dankzij de vakkundige encyclopische uitleg van Frederick en Diederik worden we meegezogen naar 6 juni 1944. Op tijd troepen aanleveren, agressief aanvallen, maar ook de posities veiligstellen. Het heeft allemaal niet mogen baten, want iets voor 13 uur halen de Geallieerden hun laatste medaille binnen. For the records, het laatste bataljon dat nog weerstand bood, was Utah Beach. Op de tiende editie van Zomerspel kan je me alvast terugvinden aan deze tafel van M44OVL, waar dan ook de tachtigste herdenking van D-Day herdacht zal worden. Op naar een rematch!

IMG-20230603-WA0014.jpeg


Ondertussen begint de maag al te grommen, waardoor we ons richting de bar en broodjesstand begeven. Geen frietjes op deze editie, maar wel een warme en lekkere hamburger. Ook de belegde broodjes zijn, naar horen zeggen, veel beter dan vorig jaar. Voor deze democratische prijzen kan je echter niet sukkelen en ook voor een drankje betaal je minder dan een terrasbezoekje op de Korenmarkt in Gent. We moeten ons echter haasten want het Belgisch kampioenschap Saboteur staat gepland. En ondergetekende wil zeer graag een eerste prijs voor BeyondGaming binnenhalen, vóór we de Pulitzerprijs in ontvangst zullen nemen. Wanneer Frederic Moyersoen als spelbedenker zelf de speluitleg geeft en ook de nieuwe 2023-Zomerspelkaart toelicht, begint de hartslag wat toe te nemen en speelt het liedje “De meeste dromen zijn bedrog” in mijn hoofd. Dromen staat uiteraard vrij, maar wanneer ik het nieuws krijg dat de tweede ronde gehaald is, kan het al niet meer stuk. De kleine nuance dat we aan de “bibbertafel” zitten, laat ik nog even in het ongewisse. Maar verder dan de tweede ronde kom ik in deze 2023 editie niet. Met de speciale editiekaart van Zomerspel als troostprijs kan het echter niet meer stuklopen.

Ik besluit dan maar om mijn geluk te beproeven door het kopen van enkele lotjes van de organisatie. Er wordt namelijk door de standhouders en organisatie steeds een tombola gehouden waar elke keer mooie pakketten te winnen zijn. Mijn geluk kan dan ook niet meer stuk als Lucky number 13 verschijnt en ik naar huis kan gaan met Pharaon van Geronimo Games en Dale of Merchants 2 van HOT Games. Het feit dat de wachtrij voor de tweedehandsshop ondertussen al min of meer onder controle is, schuif ik hier ook even aan. Tot een week voor Zomerspel van start gaat, heeft iedereen de mogelijkheid om enkele bordspellen een tweede leven aan te bieden. Een hartverscheurende keuze, die je liever niet wil maken, maar waar je wel hoopt om een gem te vinden. Zelf heb ik wat te lang gewacht want de beste spellen zijn uiteraard de deur al uit.

Te veel tafels, te weinig tijd.


Samen met hoofdredacteur Joeri, mijn broer en neefje, wagen we ons aan de USA-track van Heat: Pedal to the Metal. De geur van smeulend rubber en een verbrande motor, dien je in het achterhoofd te houden. Want met deze deckbuilder moet je proberen je kaarten onder controle te houden. Het tijdig lossen van de versnelling om je deck terug proper te krijgen, maar toch tijdig te kunnen versnellen op de lange stukken. Dit spel laat je door de bochten scheuren en de piloot met het meeste lef zal finaal overwinnen. Blij om te melden dat de tegenstanders verpulverd werden. Benieuwd om Heat Pedal to the Metal aan een grondige review te onderwerpen en ook de andere tracks te leren kennen.

Maar Zomerspel heeft zoveel te bieden en wanner we Renature van HOT Games vrij op tafel zien liggen, willen we deze uiteraard ook eens testen. Op het eerste zicht lijkt het op een simpel dominospel, waarbij je schildpadden en eekhoorns probeert te plaatsen. Op de aangrenzende velden mag je nadien ook bomen en planten plaatsen. Hierdoor komt de vervuilde vallei langzaamaan terug tot leven. Renature is de vereenzelviging van Survival of the Fittest, want hoe meer je de tegenspelers een hak zet hoe leuker het spel wordt. Renature mag wat mij betreft nog vaak op de tafel komen. Ook van HOT Games is er iets in de koffer van de auto beland, waar je binnenkort meer te weten over komt. Ik kijk alvast uit naar de tiende feesteditie van Zomerspel Merelbeke!


Joeri​

Voor mij was het de tweede keer dat ik naar Zomerspel afzakte. De kleinschalige beurs vindt plaats in de slecht geïsoleerde gemeentehallen van Merelbeke. Neem de temperatuur van afgelopen weekend, klets er een aantal graden bij en je maakt kennis met de serretemperaturen die Merelbeke te bieden heeft. Dat is alvast goed nieuws voor de organisatie van Zomerspel, want als kleinschalige organisatie haalt het een pak inkomsten uit het eten en drinken. En gedronken werd er! Gegeten ook, trouwens. Het is dan ook het vermelden waard dat de belegde broodjes een ware upgrade hebben gekregen. Vorig jaar waren die nog droger dan de Sahara en iets anders dan kaas of hesp moest je er niet tussen verwachten. Dat euvel werd dit jaar aangepakt, want naast het gekozen beleg, waren er ook verse groentjes en sausjes aanwezig. Voor wie liever iets warm had, kon aanschuiven voor een lekkere hamburger. Het frietkraam werd dit jaar achterwege gelaten.

Uiteraard waren we er niet om te eten of te drinken, maar om diverse nieuwe spellen aan de tand te voelen. Daarnaast sla ik als hoofdredacteur graag een praatje met de aanwezige uitgevers. Zo zijn Tucker's Fun Factory, Happy Meeple Games, HOT Games, Jumping Turtle Games en Geronimo Games altijd een vaste stopplaats, aangezien de verantwoordelijken van de uitgever altijd zelf aanwezig zijn op de beurzen. Dat is bij grotere uitgevers zoals 999 Games, Asmodee en White Goblin Games niet altijd het geval. Hoe dan ook, met mijn twee kinderen in mijn kielzog verkende ik de beursvloer op zoek naar lege tafels. In de voormiddag vind je die sowieso gemakkelijk, want het volk vindt meestal pas in de vroege namiddag z'n weg naar de beurshallen. Dat zorgt ervoor dat het altijd aangenaam vertoeven is in de gemeentehallen, want over de koppen lopen moet je er niet doen. Of het is aan de ingang van de tweedehandsmarkt ...

Mijn kinderen en ik kijken uit naar Zomerspel 2024!


Gezien de afwezigheid van een springkasteel, dat er vorig jaar wel was, liepen mijn twee kinderen constant rond op zoek naar interessante spellen. De zoon is een schaakliefhebber, dus toen hij enkele schaaktafels zag staan, waren we hem voor een halve dag kwijt. Daar kreeg hij professionele uitleg om zijn schaken te verbeteren. Dan slenterde ik maar wat verder met de dochter, terwijl Tova als volleerde Duitser voor de ondergang van Duitsland zorgde in Memoir '44. Een van de stops was bij Tucker's Fun Factory. Ik kreeg onlangs het spel Outsmarted opgestuurd en ging er mijn beklag gaan doen. Ik kreeg het spel, dat met een app werkt, enkele weken geleden niet werkende. Het toeval wil dat de Vlaamse versie ervan pas de dag voor Zomerspel gefixt was. Binnenkort mogen jullie dus de review van Outsmarted verwachten. Ondertussen maakten we kennis met het spel. Deze quizgame zal geen last hebben van outdated vragen, want de vragen worden steeds vernieuwd. Wordt het een potentiële Trivial Pursuit-killer?

Een van de meest gehypete games, Heat, was ook aanwezig. Het spel van Days of Wonder was aanwezig op de stand van Asmodee. Toen Tova zijn Duitse nederlaag verwerkt had, zochten we nog twee andere slachtoffers om twee rondjes te rijden met de F1-autootjes. Het doel is om na twee rondes als eerste over de finishlijn te komen. Elke speler start met een deck van een aantal kaarten, waarmee onder andere de snelheid bepaald wordt. Dat aantal vakjes mag je dan vooruit, al moet je opletten voor bochten en je versnellingen. Hoe hoger je versnelling, hoe meer kaarten je moet spelen. En dat is in bochten gevaarlijker, met een mogelijke kans tot het slippen. Heat is met andere worden een kleine denkoefening waarbij een portie geluk én durf niet te onderschatten zijn.

Met de dochter speelde ik ook nog enkele andere, kleinere spellen, waaronder een nieuwe versie van Dobble. Bij White Goblin Games speelden we 7 Rounds en mijn dochter proefde ook voor de eerste keer van Unmatched. Ondertussen heb ik die spellen zo goed als allemaal thuis liggen, maar spelen met de kinderen kwam er nog niet van. Het partijtje duurde wel maar een kwartier, want als Bloody Mary maakte ik Sun Wukong in geen tijd af. Ze heeft nu de smaak wel te pakken, dus binnenkort ga ik er thuis verder op in. O ja, verrassing. Ik ging uiteraard niet met lege handen naar huis. Bij de stand van sponsor Spelgezel kocht ik zowel Heat als Turing Machine, terwijl HOT Games en Jumping Turtle Games ons enkele spellen gaven ter review. Binnenkort mag je dus weer wat lekkers verwachten!

 
Inderdaad, vorige edities was het warmer. Er stond gelukkig een goed windje die de temperaturen onder controle kon houden. 😅
Ze doen hun naam in elk geval elk jaar wel eer aan, je kan je klok er op zetten dat het tijdens het weekend van Zomerspel echt zomer is :').

Ik vond het dit jaar wel wat minder qua eten en aankleding, maar heb veel kunnen spelen, met bij alles behalve Marvel Champions ook weer zeer goede, heldere speluitleg. De gezelligheid en kleinschaligheid maken voor mij van Zomerspel nog altijd het leukste event in zijn soort.
 
Redactie
Ze doen hun naam in elk geval elk jaar wel eer aan, je kan je klok er op zetten dat het tijdens het weekend van Zomerspel echt zomer is :').

Ik vond het dit jaar wel wat minder qua eten en aankleding, maar heb veel kunnen spelen, met bij alles behalve Marvel Champions ook weer zeer goede, heldere speluitleg. De gezelligheid en kleinschaligheid maken voor mij van Zomerspel nog altijd het leukste event in zijn soort.
Eten was toch beter dan vorig jaar? Voor mij was het nu wel de tweede keer, dus kan niet vergelijken met 2 jaar geleden en verder.
 
Eten was toch beter dan vorig jaar? Voor mij was het nu wel de tweede keer, dus kan niet vergelijken met 2 jaar geleden en verder.
Vorig jaar was het ook niet bijzonder, dat klopt (al had ik de frieten van toen liever dan de hamburgers nu). Maar ze hebben wel jaargangen gehad waar er meer keuze was.
 
Terug
Bovenaan