BeyondGaming @ Zomerspel Merelbeke 2024

Het is al weer een dikke twee weken geleden wanneer we de tiende verjaardag van Zomerspel gevierd hebben op 4 en 5 mei. Dit ludieke spellenfestival is ondertussen uitgegroeid tot een vaste waarde in zowel mijn agenda als die van mijn grote baas @Joeri. Dat dit zowaar als een thuismatch kan beschouwd worden is alvast een pluspunt. De regen die we die dag op onze kop gekregen hebben is alvast niet min, waardoor we het zonnetje moesten terugvinden op tafel. In de vorm van een lach, een nieuw spel dat je ontdekt, je tegenstander of het speciaal gebrouwen biertje. Lees gerust verder om onze ervaringen van de verjaardagsspecial te ontdekken.

De maand mei is steevast een drukke maand. De maand waarin de communiefeesten vallen, nog enkele babyborrels en de Paaskermis waar de klokken verkeerd stonden. En dankzij de vele feestdagen die mei rijk is, een obligatoir familieweekend of twee naar “Dardennen”. Daar prop ik met plezier nog een dag, en liefst twee dagen, Zomerspel aan toe. Zowat alle grote jongens zijn aanwezig en meestal zijn de tafels ook vrij om de spellen te spelen die we wensen. Verder probeer ik steeds een aantal spellen die niet genoeg liefde krijgen een nieuwe thuis te wensen in de tweedehandsstand. Zo hoop ik alvast de kast wat te spijzen om nadien weer te kunnen uitgeven. Zo werkt die circulaire economie, toch?


Geen feest zonder taart of een speciaal biertje​

De tiende editie van Zomerspel was alvast een feesteditie, met de nodige toeters, bellen en slingers. Maar ook de eerste nocturne waarbij op zaterdag een selectie spellen tot 20 uur te spelen waren. Naast de uitgevers (999 Games, Asmodee, Geronimo Games, HOT Games, Happy Meeple Games, White Goblin Games, DSV Games, Spellmakers, Bannan Games, Chronos/Sound of Drums Games, CityTrip Games, Malki en Keep Exploring Games), die de bulk van de Gemeentehallen innemen, staat Zomerspel zelf ook nog met een Expertzone en een fijne selectie spellen tentoon. Op een beurs wil ik voornamelijk proeven van iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. Dus is het tijd om ons onder te dompelen.

Ik schrijf alvast het weekend van 17 en 18 mei 2025 in mijn agenda!


De Cthulhu experience en D&D activiteiten laat ik ditmaal langs me passeren. En een introductiesessie van miniature painting zal voor een andere keer zijn (die moest ik op Facts doen?). En jammer genoeg waren we te laat om de #Ant Escape Rooms uit te testen om Patiënt X te redden. In het ziekenhuis is ingebroken en zowat de volledige veiligheid staat op zijn kop. Krijg het systeem werkend binnen de tijd en red de patiënten. Ik heb er toch zeer snel doorgelopen en ik krijg alvast zin om eens op bezoek te gaan aan de Wiedauwkaai.


The Battle of the Bulge en Blood on the Clocktower​

De Memoir 44 Club uit Melle staat gelukkig ook weer op Zomerspel. Ditmaal niet met de D-Day special omdat Zomerspel wat te vroeg op het jaar viel, maar niet getreurd. Op 1 juni kan je via de M44 club de D-Day landing opnieuw beleven in de drie uur durende strategische onderdompeling. Een spelletje Memoir 44 kan alvast niet ontbreken en met een aantal scenario’s van de French en Dutch open kan het niet mislopen. Dat de tegenaanval op de luchtaanval me zoveel pijn zou doen, kan ik moeilijk verkroppen. Drie units in één aanval eraan ... zo sluimeren die medailles snel binnen. Spijtig, maar ik ga nu alvast weer wat verder trainen op BGA om me klaar te stomen voor D-Day landing. Naar huis vertrek ik alvast met de speciale Bastogne map. Ideaal om mee te nemen naar dat obligatoire familieweekend in mei.

Verder gaan ons tegoed doen aan de meer toegankelijke fungames zoals Trio van Cocktail Games, Schnitzeljacht van White Goblin Games en Sounds Fishy van 999 Games. Maar ook de Terra Pyramides van HOT Games kunnen ons aangenaam verrassen. Maar voor de echte kleppers waar je met meer dan tien spelers hoort te zijn om echt tot zijn recht te laten komen, maken we ook tijd vrij. Met elke twee uur een nieuwe sessie Blood on the Clocktower op zaterdag en zondag, veroveren we met ons vier een plekje aan de ronde, denkbeeldige tafel. Samen met zes duidelijk geoefende spelers en zes onbekende spelers, is het duidelijk dat deze social deduction game bestemd was om gewonnen te worden door de experts. De verwijten en nodige trapcards worden zorgvuldig uitgezet, waarvoor ik als één van de helpers van de imp stommelings intrap. Nog wat zand in de ogen strooien was het enige die me nog kon helpen, maar het lot had beslist … De mensen die ook deze social deduction game willen ervaren, dienen even te surfen naar de website of de Discord van Outpost Gent waar er tweewekelijkse sessies georganiseerd worden.

Soit, te veel om op te noemen, te veel om te spelen, te veel om te kopen … maar dat we ook onze innerlijke mens en een goed doel kunnen steunen zoals Stappen VZW door het bestellen van een Spelbreker aan de bar, zint me gelukkig. Het bordspellenfestival Zomerspel Merelbeke heeft een mooie tiende verjaardag achter de rug, waardoor ik alvast zaterdag 17 en zondag 18 mei 2025 in mijn agenda heb geschreven. Jullie zien me volgend jaar terug!

 
Terug
Bovenaan