De gamereleases van mei 2024

Gamereleases_Mei24.png


In mei leggen alle uitgevers een ... of dat zouden ze toch moeten doen. Met extra feestdagen in het verschiet, komt ook de lente eindelijk het land binnen. Dat kunnen we alvast voelen aan deze warme titels en een eerste zonnestraal bij het aansteken van een BBQ. Ronkende motoren en brandend rubber in MotoGP 24 en EA Sports F1 zullen alvast ook door je neusvleugels stromen en wie liever zelf wat loopt, kan in Pac-Man Mega Tunnel Battle lopen naar het eindeloze buffer, NOM NOM NOM. Acrobatie en geniale vechtkunsten komen naar boven waar niemand beter kan klauteren als The Rogue Prince of Persia. En voor wie het liever allemaal wat rustiger wenst, ontspannen vissen of zwemmen in een Endless Ocean of Papieren Mario's vouwen, in deze maand mei lukt het allemaal. Wie hier niet genoeg van heeft, kan ook rustig verder lezen en de trailers bekijken. Noeste arbeid een dag na de dag van de Arbeid!

2 mei​

MotoGP 24 (PS4, PS5, XSX|S, XOne, Switch, pc)​

Liefhebbers van tweewielers kunnen binnen enkele dagen aan de slag met de nieuwste editie van Milestones MotoGP-reeks. MotoGP 24 laat je uiteraard genieten van het nieuwe seizoen met het officiële roster en alle tracks, en dit zowel voor MotoGp, MotoGP2 en MotoGP3. Milestone bouwt verder op de funderingen die het heeft gelegd de afgelopen jaren, en brengt ons een verbetderde career modus, met onder andere een nieuwe Riders market, en en meer customization-opties. Nog nieuw dit jaar zijn een Adaptive Difficulty waarbij de moeilijkheidsgraagd zich aanpast aan jouw rijkunsten, MotoGp Stewards voor meer fair play en Live Championships, een nieuwe modus die maandelijkse kampioenschappen introduceert voor zij die zichzelf graag online meten tegen andere spelers.


8 mei​

Indika (PS5, XSX|S, pc)​

«Hold L2 to pray» wordt in onderstaande psychedelische trailer voor Indika als instructie gegeven voor de speler. Maar deze game van Odd Meter en 11 Bit Studios verwacht wel wat meer van zijn hoofdpersonage, de titulaire non, dan gebeden naar God. Zo zal zij een tocht door 19e eeuwse Rusland en haar eigen fantasie ondergaan met als metgezel: de duivel zelve. Deze verhalende third-person avonturengame zal de speler onderdompelen in religieuze satire, een tocht van zelfontdekking en fantasievolle puzzels. Indika haar tocht begint op 2 mei voor pc-gelovigen en op 8 mei voor de lasteraars op de PlayStation 5 en Xbox Series.


9 mei​

Crow Country (PS5, XSX|S, pc)​

SFB Games, de makers van onder meer Snipperclips en Tangle Tower, gaan met hun volgend project een geheel andere richting uit. Het team kondigde Crow Country aan, een survival horror die zich visueel liet inspireren door PlayStation 1-klassiekers zoals Resident Evil 1 en Final Fantasy VII. Geen wonder dus dat de evenementen van het verhaal circa 1990 plaatsvinden! In dit spel kruip je in de huid van Mara Forest, wie een klein doch verlaten pretpark betreedt in de hoop dat ze hier de eigenaar ervan (Edward Crow) kan opsporen. Wie is de mysterieuze Mara Forest echter, en waarom sloot Edward Crow in feite zijn pretpark, wat ook tot zijn verdwijning leidde? En kloppen daarenboven de akelige geruchten omtrent Crow Country? De game belooft in ieder geval "een rijke atmosfeer, een bescheiden doch memorabele groep personages, noemenswaardige exploratie en boeiende puzzels." Belangrijkst van allemaal zou de "prachtige, griezelige mix van spanning en rust" zijn, met narratieve thema's "roekeloze menselijke hebzucht en het idee van een onvergeeflijke zonde." Een concept met potentieel!

Pac-Man Mega Tunnel Battle: Chomp Champs (PS4, PS5, XSX|S, XOne, Switch)​

PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champ brengt de eindeloze eetlust van PAC-MAN naar consoles en pc, met cross-play en verbeterde gameplay voor 64 spelers. Spelers moeten zich een weg eten door doolhoven om de Chomp Champ te worden, terwijl ze tegenstanders en GHOSTS kunnen overwinnen met Power Items. Met verschillende spelmodi voor spelers van alle vaardigheidsniveaus, aanpasbare PACs en een vriendensysteem, biedt het spel een intense multiplayer-ervaring. Pre-orders met bijhorende bonus zijn nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X | S en pc via Steam.


14 mei​

The Rogue Prince of Persia (pc)​

Tijdens The Triple-I Initiative-livestream werd The Rogue Prince of Persia aangekondigd als een opvallende 2D actie-platforming rogue-lite game ontwikkeld door partnerstudio Evil Empire, bekend van hun werk aan Dead Cells DLC. Het spel, dat zich afspeelt in een fictieve weergave van Ctesiphon, de hoofdstad van het Perzische Rijk, plaatst spelers in de schoenen van de Prins, uitgerust met een magische bola die hem bij elke dood doet herrijzen. Spelers moeten de Prins helpen om verschillende omgevingen te verkennen, nieuwe wapens te beheersen en zijn uitrusting te upgraden om de stad te redden van de invasie van het Hunnenleger onder leiding van het kwaadaardige Hunnenopperhoofd Nogai. Met iconische acrobatische bewegingen zoals de muurloop moeten spelers proceduraal gegenereerde levels doorkruisen, waarbij ze vijanden verslaan en omgevingsgevaren ontwijken. Een scala aan wapens zoals dubblee dolken en speren, tot bijlen en zwaarden en secundaire items zoals schilden, bogen, grijphaken en zoveel meer zorgen ervoor dat je de echte Prince of Persia zal worden. Vanaf 14 mei in Early Access beschikbaar op Steam, met een volledige release op andere platformen op een latere datum.


16 mei​

Lorelei and the Laser Eyes (Switch, pc)​

De ontwikkelaars van interactief pop-muziekalbum Sayonara Wild Hearts, Simogo, kondigden vorig jaar aan dat ze in samenwerking met arthouse-uitgever Annapurna Interactive de puzzelgame Lorelai and the Laser Eyes zouden ontwikkelen. Tot voor kort was nog weinig geweten over deze titel behalve zijn stijlvolle en gesofisticeerde noir-esthetiek. Nu is er al wat meer vrijgegeven van Lorelai, zo toont de nieuwste trailer de verkenning van een zwart-wit landhuis in de barokstijl, een confrontatie met een vrouw met roze laserogen, en een pak abstracte omgevingspuzzels. Alles rond Lorelai suggereert dat er meer onder de oppervlakte schuilt, maar om dit mysterie van zijn zijden sluiers te ontdoen, zullen we de gangen van het landhuis zelf moeten bewandelen. Dat zal vanaf 16 mei kunnen, en dat op de pc of op de Nintendo Switch.

Ghost of Tsushima: Director's Cut (pc)​

Sony Interactive Entertainment blijft de pc-gamers onder ons maar verwennen door op 16 mei ook Ghost of Tsushima: Director's Cut beschikbaar te maken op Steam en de Epic Game Store. Het verhaal van deze openwereld action-adventuregame speelt zich af in 1274 op het eiland Tsushima en volgt de laatste samoerai, genaamd Jin Sakai, die een nieuwe vechtstijl onder de knie moet krijgen: de Weg van de Geest. Deze zou hem namelijk helpen om de Mongoolse troepen te verslaan die Japan binnenvallen. De pc-port van het spel wordt opnieuw uitgevoerd door Nixxes Software: wie kan dat ondertussen beter? Natuurlijk kunnen we ook hier weer allerhande moderne technische snufjes verwachten, waaronder DualSense, AMD FSR 3, Intel XeSS en NVIDIA's DLSS 3. Dit alles aan een onbeperkte framerate, én compatibel met diverse beeldscherm-aspect ratio’s.


21 mei​

Senua's Saga: Hellblade II (XSX|S, pc)​

Niet elke sequel werpt evenveel gewicht in de schaal, maar in het geval van Hellblade 2 voelt het haast monumentaal hoeveel er op de schouders van Senua rust. Niet alleen is het na zeven jaar voor de fans van die eerste game eindelijk een weerzien met gaming's favoriete getroebleerd meisje, het voelt eveneens aan alsof de hoop van de volledige Xbox-divisie op Hellblade 2 is gevestigd. Na de teleurstelling die gepaard ging met grote titels als Redfall en Starfield heeft de Xbox Series X een verpletterende win nodig, en die moet er komen in de vorm van Senua's Saga.

Het meest indrukwekkende is dat ontwikkelaar Ninja Theory in polepositie lijkt te zitten om de game succesvol over de finishlijn te drijven. Het voelt dan ook in alles aan als een ambitieuzere, grootsere sequel die stevig verder bouwt op de fundamenten die het origineel zo geliefd maakte. Dat betekent dus nog steeds diezelfde inktzwarte sfeer, de innerlijke demonen van Senua die vrij spel krijgen en vooral een audiovisuele presentatie om van te zoenen. Van de animatie die elke emotionele nuance in de lichaamstaal van Senua open en bloot legt, tot de belichting die de sfeer in primaire kleuren verft tot de plejade aan details in de omgeving die de wereld tot leven brengt. Dit gaat een showcase voor de Unreal Engine 5 worden die lijkt de substantie te brengen om dat ook qua gameplay te complimenteren.


23 mei​

Paper Mario: The Thousand-Year Door (Switch)​

Het moet zowat een duizend jaar geleden zijn, of toch net twintig, dat Paper Mario: The Thousand-Year Door op de Nintendo GameCube uit kwam. Het tweede spel in de Paper Mario series krijgt dus een remake waar Mario en zijn vrienden op pad trekken en een legendarische schat achter de Milleniumpoort ontdekken. Voor de oudere generatie zal dit als muziek in de oren klinken, want destijds werd Paper Mario alvast goed onthaald. Prinses Peach is ditmaal niet de hoofdrol, maar zorgt er wel voor dat Mario mee gaat schatzoeken in Boevechem. De legende van de kristallen sterren komt aan zijn oren en hij trekt er op uit om mythische schatten te vinden. Nintendo moet gedacht hebben dat het recycleren van spellen het beste lukt met een papieren Mario. Waardoor je jezelf best dubbel en driedubbel vouwt tot een papieren vliegtuigje om de afgrond over te vliegen of je flinterdun moet maken door nauwe gangetjes. Veder zullen de turn-based gevechten op het grote podium plaatsvinden en komt onze grote vriend Bowser ook terug op het toneel. Deze remake komt naar de Switch voor een "luttele" € 59.99.

Hauntii (PS4, PS5, XSX|S, XOne, Switch, pc)​

Een handgetekende zwart-wit indie-adventure game over een spookje dat alles rondom zich kan belichamen? Dat is Hauntii, een narratieve puzzel-exploratiegame ontwikkeld door het Amerikaanse Moonloop Games. In de gamescom-preview, liet dit bichroom avontuur reeds een onvergetelijke indruk achter. Als een zwart spookje baan je een weg door de geestenwereld en gebruik je je krachten van inname om verder te raken en zo meer van je eigen herinneringen te ontsluieren. De unieke artstyle, serene melodieën, simpele maar geestige gameplay en het evocatief verhaal zijn allen punten waar Hauntii gevoelige zieltjes mee kan bekoren. Vanuit ieder platform kan men op 23 mei dus de wondere geestenwereld van Hauntii betreden.


28 mei​

MultiVersus (PS4, PS5, XOne, pc)​

Batman versus Bugs Bunny, Shaggy versus Harley Quinn, Arya Stark versus Tom & Jerry? Vanaf 28 mei zijn deze opvallende showdowns opnieuw mogelijk, want dat kent MultiVersus eindelijk zijn volwaardige release. Deze Super Smash Bros-achtige fighter bracht enige tijd door in early acces om vervolgens een jaartje te verdwijnen. Het spel zal free to play zijn, met de verwachte season passes en microtransacties, en laat je toe om met maximaal vier spelers het tegen elkaar op te nemen met je favoriete Warner Bros-personages. Bovendien komt het spel met cross-play en cross-progression zodat je steeds op je favoriete platform met je vrienden en familie kan spelen.


29 mei​

Nine Sols (pc)​

Red Candle Games is ook een studio die met hun nieuwste project een ander genre wou aanpakken. In het verleden specialiseerde deze Taiwanese ontwikkelaars zich in horror via Detention en Devotion, maar deze maand brengen ze een tweedimensionale action-platformer uit die zich liet inspireren door Sekiro: Shadows Die Twice. Paar dit met handgetekende visuals en Nine Sols slaagt er meteen in om op te vallen wanneer je het vergelijkt met de stijl van hun vorige inspanningen.

Red Candle Games omschrijft Nine Sols als "Taopunk," een samensmelting van taoïsme en cyberpunk. Deze combinatie van oosterse mythologie en science-fiction elementen staat centraal in het verhaal, de verscheidene omgevingen (die trouwens aan elkaar verbonden zijn) en de NPC's die je daarin ontdekt. Metroidvania-achtige aspecten waar exploratie wordt beloond, komen hier aan de orde, hoewel de ontwikkelaars tegelijkertijd taaie actie beloven waar parries worden benadrukt. Dankzij parries kun je vijandelijke aanvallen deflecteren, en zulke openingen laten eveneens andere counter moves toe waarmee je de ettelijke opponenten verder verzwakt. Het speelbaar personage zal natuurlijk ook op behendige wijze kunnen rondbewegen met extra vaardigheden, en doorgaans mag je jezelf versterken door middel van permanente upgrades dankzij een leveling up-systeem.


31 mei​

EA Sports F1 24 (PS4, PS5, XSX|S, pc)​

De echte F1 heeft intussen zijn eerste Grote Prijzen achter de rug, maar voor zij die zelf graag achter het virtuele stuur kruipen van deze snelle bolides moeten nog enkele weken geduld uitoefenen. EA Sports en Codemasters brengen de game immers pas op 31 mei naar pc en de Xbox- en PlayStation-consoles. Voor deze nieuwe editie beloven de makers ons alvast een volledig nieuwe en verbeterde Driver Career-modus, verbeterde physics en handling voor de wagens, een nieuwe Challenge Career voor de community en Fan Zones, een nieuwe manier om samen te supporteren voor je favoriete team en unlockables vrij te spelen.


Didn't make the cut...

  • 2 mei: Endless Ocean: Luminous (Switch)
  • 6 mei: Victoria 3: Sphere of Influence (pc)
  • 9 mei: Animal Well (PS5, Switch, pc)
  • 13 mei: Homeworld 3 (pc)
  • 14 mei: Biomutant (Switch)
  • 21 mei: Paper Trail (PS4, PS5, XSX|S, XOne, Switch, pc)
  • 21 mei: System Shock (PS4, PS5, XSX|S, XOne)
  • 30 mei: Flashback 2 (PS4, Switch)
 
Terug
Bovenaan