Bordspelreview: 7 Rounds

Spelregels lezen en ook nog eens snappen gaat niet altijd even makkelijk en vlot. Soms is dit een heus karwei en het is ook niet altijd even makkelijk om ze dan nog eens uit te leggen aan medespelers wanneer je het spel voor het eerst wil spelen met je vrienden tijdens een spelletjesavond. Maar waarom moeilijk, als makkelijk ook gaat? Ongetwijfeld moet de spelontwerper van 7 Rounds, het nieuwste spel van White Goblin Games, ook van deze gedachte geweest zijn bij de creatie van dit spel. Hij ontwierp een spel waarvan je de spelregels in minder dan twee minuten gelezen hebt en ze bovendien dan ook nog eens direct snapt.

7 Rounds wordt gespeeld in, hoe kan je het raden, zeven rondes. Na de zevende ronde telt elke persoon de som van zijn handkaarten en wie de hoogste score heeft, die wint het spel. Indien er een gelijke stand zou zijn, dan wint de persoon met de meeste zevens. Mocht dit ook gelijk zijn, dan wordt er naar het aantal zessen gekeken, enzovoort. Indien de vier kaarten van deze spelers volledig identiek zouden zijn, dan wordt de overwinning gedeeld.

IMG_6854.JPEG


Steeds vier handkaarten

Aan de start van het spel wordt er een startspeler gekozen. Deze geeft elke speler vier kaarten, de overige kaarten vormen de trekstapel. De startspeler is ook verantwoordelijk voor het omdraaien van de rondekaarten. Op deze manier is het voor iedereen duidelijk in welke ronde we zitten. In je beurt moet je als speler twee acties doen: een kaart trekken van de trekstapel en vervolgens een van je kaarten spelen en de betreffende actie uitvoeren. Aan het einde van je beurt heeft elke speler steeds vier handkaarten. Spelers die eventueel kaarten hebben moeten afleggen, dienen hun handkaarten aan te vullen tot ze weer vier kaarten op hun hand hebben.

Bij 7 Rounds kan je elkaar lekker pesten.


De kaarten gaan van één tot en met zeven, waarbij elke kaart zijn eigen unieke actie heeft. De verschillende acties van de kaarten zijn als volgt: ruil een van je kaarten blind met een kaart van een tegenstander naar keuze, pak een nieuwe kaart van de trekstapel en speel nog een kaart naar keuze, pak blind twee kaarten van een medespeler en leg deze af, geen actie, alle medespelers waarvan de som van hun handkaarten groter of gelijk is aan achttien moeten de twee kaarten met de hoogste waarde afleggen, een bescherming of alle medespelers moeten alle handkaarten met de waarde zeven afleggen.

thumbnail_IMG_6881.jpg


Niet echt stip it-proof

Zoals je merkt zijn het merendeel van de acties pestacties en kan je zelf weinig doen om je eigen handkaarten te verbeteren. Hiervoor kan je enkel blind een kaart ruilen ofwel nog een extra kaart trekken, maar in beide gevallen heb je dus een portie geluk nodig. Er is één neutrale actie die niets doet en één defensieve actie. Deze beschermende actie is echter vrij beperkt. Ofwel speel je ze in je eigen beurt en ben je beschermd tegen het eerstvolgende effect, ofwel kan je ze spelen tijdens iemand anders zijn beurt wanneer deze het effect van zijn kaart op jou wil uitvoeren. Hierbij verlies je echter wel jouw eerstvolgende speelbeurt. Het maakt dus dat het eigenlijk geen grote bescherming geeft wanneer je goede kaarten hebt, want automatisch word je dan het doelwit van elke medespeler. In dit opzicht is het ook eerder fijner als je met vier of vijf spelers bent, aangezien je anders vrijwel heel de tijd het doelwit bent van de acties van je medespelers.

Conclusie

7 Rounds is een spel voor wie houdt van vlotte en simpele kaartspelletjes en pestacties. Er komt weinig tactiek aan te pas doordat je geen controle hebt over welke kaarten je medespelers spelen. Het spel is dus niet gemaakt voor spelers die een strategisch spel zoeken, maar eerder voor de spelers die op zoek zijn naar iets snel en luchtig, waarbij geluk een grotere rol mag spelen. Gezien de korte speelduur leent het spel zich prima om enkele potjes na elkaar te spelen. Ideaal als tussendoortje of om de spelletjesavond mee af te sluiten.

Pro

  • Eenvoudige regels
  • Speelt vlot
  • Voor wie houdt van pesten

Con

  • Geluksfactor is hoog
7

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Thomas Balk

Aantal spelers

2-5

Tijdsduur

15 minuten
 
Terug
Bovenaan