Zware overstromingen juli 2021

Bij mijn ouders (regio Bilzen-Tongeren in Limburg) is zonet +-14l per m² gevallen op een goed kwartier. Wat een zondvloed was me dat
 

Gelukkig vroeg het Rode Kruis om liever geld te doneren naar hen ipv goederen zoals voedsel. Dat is nu eens een organisatie waar ik nooit een goed gevoel bij gehad heb.
 

Gelukkig vroeg het Rode Kruis om liever geld te doneren naar hen ipv goederen zoals voedsel. Dat is nu eens een organisatie waar ik nooit een goed gevoel bij gehad heb.
Anderzijds is dat artikel ook gebaseerd op verontwaardiging van iemand uit Pepinster dat ze daar niet helpen, terwijl ze zelf zegt dat ze in Verviers wel aanwezig zijn. Ik denk dat we toch meer info nodig hebben voor we de riek bovenhalen.
 

Gelukkig vroeg het Rode Kruis om liever geld te doneren naar hen ipv goederen zoals voedsel. Dat is nu eens een organisatie waar ik nooit een goed gevoel bij gehad heb.
Maar is er een tekort aan eten? Blijkbaar zijn er al vrijwilligers die voor eten zorgen, het kan ook een teken van goede coördinatie zijn dat het Rode Kruis geen hulp dubbel aanbiedt op plaatsen waar die hulp er al is. Het zou toch raar zijn dat het Rode kruis overal waar er steun toekomt en vrijwilligers helpen die mensen wegstuurt om dan het werk over te pakken?
 
Maar is er een tekort aan eten? Blijkbaar zijn er al vrijwilligers die voor eten zorgen, het kan ook een teken van goede coördinatie zijn dat het Rode Kruis geen hulp dubbel aanbiedt op plaatsen waar die hulp er al is. Het zou toch raar zijn dat het Rode kruis overal waar er steun toekomt en vrijwilligers helpen die mensen wegstuurt om dan het werk over te pakken?

Het Rode Kruis is een organisatie die in 2019 200 miljoen euro aan inkomsten had. Jaarlijks brengen die stickerverkopen alleen al meerdere miljoenen op. Het kan toch niet zijn dat mensen na hun werk of tijdens hun verlof de taak van een professionele organisatie moet uitvoeren?
 
Het Rode Kruis is een organisatie die in 2019 200 miljoen euro aan inkomsten had. Jaarlijks brengen die stickerverkopen alleen al meerdere miljoenen op. Het kan toch niet zijn dat mensen na hun werk of tijdens hun verlof de taak van een professionele organisatie moet uitvoeren?
Anders moet ge eens in Mechelen achter het station gaan kijken wat een gebouwen het rode kruis daar heeft neergepoot. Kunt ge wel wat mensen in opvangen
 
Het Rode Kruis is een organisatie die in 2019 200 miljoen euro aan inkomsten had. Jaarlijks brengen die stickerverkopen alleen al meerdere miljoenen op. Het kan toch niet zijn dat mensen na hun werk of tijdens hun verlof de taak van een professionele organisatie moet uitvoeren?
Er is heel wat spontane hulp naar de regio gegaan, is dat echt nodig in een rijk land als België? Waarschijnlijk niet maar het is wel hartverwarmend te zien dat het toch gebeurt en als die ad hoc hulpverlening goed werk levert kan het Rode Kruis zich beter op andere zaken focussen denk ik. Zoals in het artikel ook staat reageert het Rode Kruis op vraag van besturen, en op dit moment is alles blijkbaar min of meer onder controle, wat uiteraard relatief is in zo'n situatie, want ze krijgen niet zoveel vragen. Mischien dat het niet klopt wat het Rode Kruis hhier zegt maar het klinkt wel plausibel.
 
Bij mijn ouders (regio Bilzen-Tongeren in Limburg) is zonet +-14l per m² gevallen op een goed kwartier. Wat een zondvloed was me dat
Dan te bedenken dat de wereldrecords een veelvoud zijn van die zondvloed. Op het eiland Réunion viel in het jaar 1966 maar liefst 1825 millimeter regen in een hele dag. In Nederland ligt het neerslagrecord in 24 uur op 208 millimeter
 
Bij mijn ouders (regio Bilzen-Tongeren in Limburg) is zonet +-14l per m² gevallen op een goed kwartier. Wat een zondvloed was me dat
Het rare is dat dit feitelijk normale waarden zijn. Amper 0.015l/s m². De NBN rekent met 0.025l/s m² en wij persoonlijk rekenen aan 0.05l/s.
Echter tis de tijdsduur van die buien dat alles omzeep helpt. Genormeerd 2 min (komt om de 15 jaar voor) en nu in uw geval 15 min...

Net nog even gechecked waarmee leefmilieu brussel rekent voor de bepaling van stormbekkens.
Ligt feitelijk wel in die range.
Knipsel.png
 
Laatst bewerkt:

Gelukkig vroeg het Rode Kruis om liever geld te doneren naar hen ipv goederen zoals voedsel. Dat is nu eens een organisatie waar ik nooit een goed gevoel bij gehad heb.
Idem. Ik doneer niets en koop ook geen sticker.
Ze doen goede dingen, allé de vrijwilligers op het terrein, maar weinig transparant naar hun financiën en wie allemaal aan de uier hangt.
 
Laatst bewerkt:
Idem. Ik doneer niets en koop ook geen sticker.
Als je de leden van de raden van bestuur bekijkt is er een sterke link met KULeuven en KBC (KUL, KBC, Boerenbond, FERM, Familiehulp (en nog wat grote organisaties) zijn ene pot nat waarin dezelfde bestuurders terugkomen.).
Ze doen goede dingen, allé de vrijwilligers op het terrein, maar weinig transparant naar hun financiën en wie allemaal aan de uier hangt.
Gooi er nu nog ‘links complot’ tegenaan en de zelf-parodie is compleet hier.

Ze kunnen moeilijk een paar duizend, ongetrainde, vrijwilligers daar naartoe sturen met hun aftrekker en emmertje.
 
Gooi er nu nog ‘links complot’ tegenaan en de zelf-parodie is compleet hier.

Ze kunnen moeilijk een paar duizend, ongetrainde, vrijwilligers daar naartoe sturen met hun aftrekker en emmertje.
Ik denk niet dat ge een zware opleiding moet genieten om met een aftrekker en een emmertje te werken. :unsure:
Maar tis wel net dat wat de mensen nodig hebben. Iemand die helpt met opkuisen.
 

Ik snap niet dat men nu al zo'n artikels durft maken gezien de situaties in de omstreek van luik. Als getroffene gaat uw bloed toch koken als ge zo'n artikels leest.
goh das ook niet waar he. Het is niet omdat er ergens gigantisch leed is, dat je niet over andere problemen (die daar misschien aan gerelateerd zijn) kan praten. Het is ook niet zo dat het artikel framed dat het een ramp is om te vissen, vooral dat de populatie keihard ingezakt is wegens overstromingen. Slecht voor biodiversiteit enzo. Kan ik ergens nog wel inkomen.
 
Hallucinante, moeilijk voorstelbare, aantallen/getallen:

- Afvalverwerkingsbedrijf Groupe Comet schat dat door de overstromingen (Dinant niet meegerekend) 50.000 voertuigen klaar zijn voor de sloop :eek: :wtf:

- Meer dan 10.000 inwoners van Verviers moeten op zoek gaan naar een ander onderkomen (bijna 20% dus; van een, ook logistieke, nachtmerrie gesproken) :crazy:
 
Dat en de vervuiling van allerlei soorten oliën, verf, brandstof, etc. dat allemaal meegegaan is naar de rivieren. Schade aan de natuur gaat tientallen jaren duren eer dat die volledig (als volledig ooit lukt) gaat hersteld zijn.
In die buurt gaan ze de eerste twintig jaar geen patatjes meer moeten planten.
 

wat een dilemma in Wallonië nu: mensen helpen uit de financiële nood of iedereen die een verzekering neemt uitlachen. Ze zullen er wel nen draai aangeven en die mensen steunen vermoed ik..
Maar die inwoners zelf zijn toch wel kiekens ze gvd
 
Vergis je ook niet aan het aantal mensen dat onderverzekerd is. Dat gaat ook nog wat discussie geven. Stel dat het water de ganse eerste verdieping heeft vernield…
Mensen onderschatten vaak hoeveel alles kost bij een totale ravage van de eigen inboedel.

wat een dilemma in Wallonië nu: mensen helpen uit de financiële nood of iedereen die een verzekering neemt uitlachen. Ze zullen er wel nen draai aangeven en die mensen steunen vermoed ik..
Maar die inwoners zelf zijn toch wel kiekens ze gvd
Ik ben er zeker van dat het aantal personen die onderverzekerd zijn in Vlaamse grootsteden ook ni te onderschatten is.
Maar toch heb ik het gevoel dat het daar nog net iets slechter gesteld is.

De keuze in deze is ook snel gemaakt hé. Het gaat hier niet over mensen die een luxe-penthouse huren maar grotendeels al minder bedeeld zijn. Door hen niet te helpen gaat de impact op die gebieden nog groter zijn.
 
Laatst bewerkt:

wat een dilemma in Wallonië nu: mensen helpen uit de financiële nood of iedereen die een verzekering neemt uitlachen. Ze zullen er wel nen draai aangeven en die mensen steunen vermoed ik..
Maar die inwoners zelf zijn toch wel kiekens ze gvd
En wat dekt dat rampenfonds dan? Wat als blijkt dat die onverzekerden heel waardevolle inboedel gaan declareren?

"Ik had geen verzekering maar ben wel mijn collectie vintage Rolexen en Chanels kwijt door de overstroming..."

Het is inderdaad een dilemma, laat je mensen in de kou omdat ze geen verzekering kunnen (of willen, hoe maak je het onderscheid?) betalen of lach je de mensen uit die braaf betaald hebben voor iets dat ze ook 'gratis' hadden kunnen krijgen?
 
Terug
Bovenaan