Zware overstromingen juli 2021

Op 10km hoogte zien passeren? Heel sterke ogen heb jij dan toch :p dat is hoger dan de wolken :p
Woensdag nog toen het helder weer was een aantal zien passeren, zitten hier onder vliegroute. Dan check ik eens met flightradar om te zien waar hij naartoe gaat. Bijvoorbeeld een 747 van ups die op 38k voet zat, is meer dan 10km hoogte. Moet nu wel zeggen dat we op de modelvliegclub daar misschien iets meer op letten en in getraind zijn om naar kleine vliegtuigjes in de lucht te kijken dan de gemiddelde persoon :p
 
Onwaarschijnlijk dit... Neerslag moet toch zeer lokaal geweest zijn, de officiële weerstations hebben eigenlijk niet zoveel water te slikken gehad...
Dat klopt, het was zéér lokaal en de grond was nog volledig oververzadigd van vorige week hé.

70mm op een uur. Da's echt zot.
Ja je moet even voorstellen dat ze 50 emmers water tegelijkertijd over uw hoofd kappen. Dat is éénzelfde effect hé, bij wijze van spreken.
Dat waren letterlijk emmers water tegelijkertijd die uit de lucht vielen PER vierkante meter.
 
Dat klopt, het was zéér lokaal en de grond was nog volledig oververzadigd van vorige week hé.


Ja je moet even voorstellen dat ze 50 emmers water tegelijkertijd over uw hoofd kappen. Dat is éénzelfde effect hé, bij wijze van spreken.
Dat waren letterlijk emmers water tegelijkertijd die uit de lucht vielen PER vierkante meter.
1mm is toch 1 liter per vierkante meter? Dus 70mm komt op 70liter, wat 7 emmers is toch?
 
1mm is toch 1 liter per vierkante meter? Dus 70mm komt op 70liter, wat 7 emmers is toch?
Klopt helemaal. Maar -ook al ben ik wiskundige van nature- op een weekenddag interesseren de exacte cijfers mij totaal niet. :tongue:
(Eerlijkheidshalve in mijn vrije tijd interesseert mij dat echt nooit)
 
Een emmer is natuurlijk ook geen universele maat. De emmer die ik hier thuis gebruik om de dieren drinken te geven heeft streepjes tot 13l, en dan is er dus nog wat ruimte over tot de rand. En dat is bij mijn weten nu niet speciaal een veel groter formaat.
 
Een emmer is natuurlijk ook geen universele maat. De emmer die ik hier thuis gebruik om de dieren drinken te geven heeft streepjes tot 13l, en dan is er dus nog wat ruimte over tot de rand. En dat is bij mijn weten nu niet speciaal een veel groter formaat.
ja maar ik ken toch bitter weinig mensen met emmers van 10 000l zoals HLN rekende. Als de media al zo'n kemels publiceert kan je toch niet zeggen dat mensen echt voeling hebben met zo'n hoeveelheden
 
Ziet er voor straks weer niet goed uit. Wanneer je naar de buienradar kijkt, zie je meerder onweersgolven vanuit Frankrijk opschuiven, zo te zien opnieuw richting het centrum van het land
 
Hoop wel dat het snel ophoud.

Vraagje,misschien al gesteld geweest maar toch.
Hier in Sint-Truiden hoor ik constant de kanonnen knallen,de neerslag die hier niet uitvalt,valt die ergens anders dubbel zo fel?
Hoor daar tegenstrijdige berichten over,de een beweert van wel,de ander van niet.
Het zal er voor zorgen dat de neerslag er vroeger uitvalt zodat er geen grote hagelbollen kunnen ontstaan of de wolken worden wat uit elkaar schoten volgens mij.
Zoek de radarbeelden van de pukkelpop storm maar eens op.
Toen was er zware neerslag op komst naar Sint-Truiden maar plots was die intensiteit heel hard afgenomen. Om dan na Sint-Truiden terug toe te nemen en over Kiewit te trekken.
Heb dat ondertussen al meermaals zien gebeuren dus iets zullen die kanonnen wel doen.
 
Hier gaat Frank toch serieus de mist in, dat kan je toch perfect horen?

Op lage hoogte, maar ook als ze zoals hij zegt op 10 km hoogte vliegen?

Je kan een standaard CFM56, ongeveer de meest courante high bypass jet engine in omloop, perfect horen vanop 10 kilometer hoogte als het omgevingsgeluid dat toelaat. Typisch hoor je dat in de vorm van een dof gerommel.

Op 10km hoogte zien passeren? Heel sterke ogen heb jij dan toch :p dat is hoger dan de wolken :p

10km is amper FL320 of ongeveer 32,000 voet. Tijdens de zomer heb je courant cumulonimbus formaties die tot boven 40,000 uitsteken. Ga je verder naar het zuiden en dan zeker tegen de ITCZ aan kunnen die dingen nog hoger komen. Hoe dan ook kan je een vliegtuig dat op 10km hoogte vliegt prima gadeslagen.

Is wat je hoort bij een straaljager niet het geluid van het doorbreken van de geluidssnelheid?

Daar spreek je over de schokgolf die ontstaat wanneer het vliegtuig z'n eigen "bow wave" inhaalt. Hoe dan ook zal je ook altijd een F16 of soortgelijk vliegtuig met low bypass jet engine veel beter horen dan een commercieel vliegtuig met een high bypass engine.

Bij een high bypass wordt een relatief grote hoeveelheid lucht verplaatst door de turbofan aan een relatief lage snelheid. Dat heeft als voordeel dat het geluidsarmer is en brandstof-efficiënter maar als nadeel dat het een relatief log systeem is en veel ruimte nodig heeft.

Geluid van een moderne high by-pass engine:


Een low bypass zie je amper of niet meer in de commerciële wereld omdat hij zo inefficiënt is. Maar in de militaire wereld speelt dat geen rol en zijn de voordelen, vooral de brute kracht en compactheid, meer van belang. Het typische geluid van een straaljager ontstaat omdat deze een relatief kleine hoeveelheid lucht relatief sneller moet accelereren dan een high by-pass engine. Dat produceert dat typische "scheurende" of "schreeuwende" geluid.



Het is maar goed dat de commerciële luchtvaart haar voetafdruk verlaagt met meer efficiënte vliegtuigen. Maar ik geef toch nog mijn absolute topfavoriet mee die je helaas amper nog kan zien rondvliegen. Zonder twijfel het mooiste commerciële vliegtuig ooit;

 
Overstroming in Londen door zware regenval

Nu ook deel van de Filipijnse hoofdstad Manila onder water


Hevige onweders in Zwitserland met grote hagelstenen en duizenden bliksemschichten
De onweders gingen ook gepaard met zware regenval. In het kanton Appenzell Innerrhoden viel 33,2 millimeter in slechts tien minuten tijd. Volgens de meteorologische dienst is dergelijke regenval in zo'n korte periode erg ongewoon voor Zwitserland.

Toeval? Ik denk het niet? :rolleyes:
 
Kan Nie missen dat het grondwater zo laag stond, al dat water zat gewoon in de lucht :unsure:
 
Terug
Bovenaan